14.06.2021

Jak má vypadat telefonát na tísňovou linku?

V klidu doma na gauči člověk jednoduše vyjmenuje věci, které musí uvést při volání na tísňovou linku. Jenomže při samotném vytáčení čísla 112 klid obvykle chybí. Došlo totiž k nečekané události a někdo nejspíš potřebuje naši pomoc. Zopakujme si proto, co je nutné říct, aby záchranné složky mohly co nejdříve vyrazit na místo incidentu.

Ve videu se zaměříme na to, jak by měl takový telefonát vypadat a co vše byste měli během něj operátorům sdělit.

Připravte si odpovědi na tyto hlavní otázky:

  • Kdo jste? Představte se celým jménem.
  • Co se děje? Snažte se operátora uvést do situace. Stala se autonehoda? Potřebuje někdo ve vašem okolí lékařskou pomoc? Hlásíte krádež? 
  • Kde se nacházíte? A jak se k vám záchranáři mohou dostat? Uveďte co nejpřesnější adresu. Pokud se nacházíte například na dálnici, snažte se uvést i kilometr a směr jízdy.
  • Kdy k situaci došlo? 
  • Na jakém čísle vás mohou operátoři znovu kontaktovat?

Při hovoru se snažte zůstat co nejvíce věcní a odpovídejte na dotazy operátorů. Pokud si nejste jistí, jak přesně postupovat, nebojte se zeptat. Na druhé straně telefonní linky sedí vyškolení profesionálové, kteří jsou na podobné situace zvyklí. Věřte jejich úsudku a nechte se vést jejich dotazy. Nezapomeňte však ještě chvíli po skončení hovoru vyčkat u telefonu a být tak připraveni zodpovědět další případné doplňující otázky operátorů. Úroveň vaší spolupráce totiž do značné míry předurčuje hladkost průběhu celé operace.

15.09.2022

Jak se vyhnout nejčastějším zraněním u začínajících běžců

Už jste také propadli kouzlu běhání? Tomu pocitu, kdy jste jen vy a krajina kolem. Myšlenky se odplaví, starosti zůstanou daleko za vámi. Dobíháte do cíle jako znovuzrození. Hladina endorfinů stoupla, jste nabití energií a máte chuť pustit se do práce.

Začátky byly možná těžké, ale překonali jste sami sebe a teď jste silnější a zdravější než kdykoliv před tím. Váš život získal nový rytmus a řád. Bylo by tedy opravdu nemilé, kdyby se objevilo zranění a s běháním by byl na nějakou dobu konec.

Myslíte si, že se vás to netýká, že přece neběháte v náročném terénu, máte skvělé boty, nezanedbáváte ani rozcvičování a stretching. Nenechte se však mýlit, v průběhu jednoho roku se totiž zraní až 80 % běžců. Při běhu totiž dochází k pravidelným nárazům, což je pro tělo velmi nepřirozené. Tyto nárazy zatěžují klouby a páteř, zvláště pokud je nášlap tvrdý, terén je nerovný, ale také v případě, že trpíte nadváhou. Svou roli hraje také nesprávná obuv či špatná běžecká technika.

Především nováčci mívají potíže dobře odhadnout své síly. Někdy netuší, jak s běháním správně začít. Riziko zranění si často neuvědomují, případně nevědí, jak jeho vzniku zabránit.

Emmie Kayová, hlavní trenérka běhání z organizace Start Running Stay Running, pro Generali uvedla: „Lidé podceňují dopad běhání na lidské tělo. Pokud jste nikdy neběhali, je pro tělo náročné vydržet takový nápor, kdy při každém dopadu na asfalt zažívá náraz o síle třikrát větší než je vaše tělesná hmotnost.” 

Pro ty, co s běháním začínají, i pro ty, kteří mají obavy z možného zranění, jsme připravili tohoto přehlédného grafického průvodce, který vás provede nejčastějšími běžeckými zraněními a poradí vám, jak se jim vyhnout nejen správným tréninkem, ale také vhodným vybavením. 

Pomůžeme vám udržet si tempo a zůstat fit, abyste mohli překonávat dál běžecké výzvy nebo si jen nadále užívat radosti z pohybu.

 

Generali_Running Injuries_Infographic_22.06.21.jpg

 

Autor: Emmie Harrison-West
Vyberte kategorii