Doba na přečtení článku je 5 minut

Stanislav Chvála z Nano Energies o efektivním využití elektřiny z obnovitelných zdrojů

Stanislav Chvála (42) je od roku 2018 generálním ředitelem společnosti Nano Energies, průkopníka v oblasti udržitelné energetiky a obnovitelných zdrojů. Před příchodem do Nano Energies pracoval ve společnostech Lloyds Banking Group, Siemens a ČEZ. S námi diskutoval o úskalích energetických zdrojů, které do velké míry závisí na počasí, možnostech jejich efektivnějšího využití a důležitosti pragmatického přístupu k osobnímu eko-chování.

 Co je Nano Energies?

V Nano Energies trávíme většinu času budováním tzv. agregátora flexibility, což je způsob jak efektivně využívat elektřinu z obnovitelných zdrojů. Kromě toho se věnujeme vykupování elektřiny z obnovitelných zdrojů, jako jsou soláry, větrníky, bioplynové stanice a malé vodní elektrárny. 

V čem je problém s obnovitelnými zdroji? 

Pozitivum elektřiny z obnovitelných zdrojů je, že má nižší uhlíkovou stopu než třeba elektřina z fosilních paliv. Problém je v tom, že ve většině případů existuje až stoprocentní závislost na počasí, což způsobuje výkyvy v zásobování energetické soustavy. 

Představte si situaci, že přestane foukat, když jste si mysleli, že bude foukat, nebo že přestane svítit sluníčko, když jste si mysleli, že bude svítit sluníčko. V tu chvíli může nastat to, že jako spotřebitel nemáte elektřinu. V České republice máme velké množství uhelných elektráren a ne až tolik obnovitelných zdrojů, tak to tolik nepociťujeme. Ale časy se mění a obnovitelných zdrojů bude v následujících letech rychle přibývat. 

Naše řešení spočívá v propojování spotřebitelů a výrobců elektřiny do inteligentní sítě, která umožňuje případné výkyvy v energetické soustavě vyrovnávat. 

Jak to funguje? 

Každý spotřebitel má určitou flexibilitu v odběru. Někdo ji má malou, někdo ji má velkou. A my dokážeme tuto flexibilitu zmapovat a následně využít. V momentech, kdy obnovitelné zdroje vyrábějí elektřinu jinak, než jsme si mysleli, my vysíláme signál, který dočasně upraví spotřebu a tím soustavu vyrovná.

Ale není to, jak si představují někteří laici, že my pošleme signál, pásová výroba se zastaví a lidé jdou na svačinu.  Cílem jsou firemní procesy, které typicky nejsou vůbec závislé na lidech a kterým je úplně jedno, že se v daný moment spotřebovává více nebo méně elektřiny. 

Úplně nejjednodušší příklad je budova s klimatizací, která v létě chladí a v zimě topí. Když na 15 minut snížíte klimatizaci v budově, tak si toho nikdo nevšimne. 

Další příklad jsou mrazáky, kde se skladuje velké množství potravin nebo zboží. A vy víte, že když některé kompresory vypnete nebo naopak zapnete, tak se po nějakou dobu teplota nezmění, respektive se změní velmi málo. 

Další příklad je drtička, do které jde hornina a z ní štěrk nebo něco podobného. Drtičky typicky nejsou provozované celý den. A provozovatelům je často jedno, zda tu drtičku zapnou o něco dříve nebo naopak vypnou na nějaký interval. 

Ale ten signál můžeme vyslat třeba i k bioplynovým stanicím nebo jiným menším výrobcům a na dálku tak snížit nebo zvýšit množství elektřiny, které vyrábějí. 

Takové případy jsou úplně všude, dokonce i na straně domácností, i když to je oblast, které se věnujeme spíše okrajově. Máme třeba obrovské množství bojlerů a voda v těch bojlerech se ohřívá v nějakém čase. A teď si představte, že vy ten bojler zapnete, když se to hodí síti.

Takže to řešení nespočívá v akumulaci vyrobené energie a jejímu následnému dodávání do sítě dle potřeby?

I to je možnost. Problémem je ale velká finanční i časová náročnost těchto řešení. 

V České republice máme přečerpávací elektrárny, ale není jich v žádném případě dostatek na to, aby vykryly výkyvy sítě. Navíc přečerpávací elektrárny není jednoduché postavit ze dne na den. Na to musíte mít specifickou polohu a stojí to hrozně moc peněz a trvá to hrozně dlouho. 

Bateriová úložiště jdou postavit rychle, ale problém je, že jsou v současné době drahá – i když náklady na ně budou klesat a bude jich více a více. Zatímco když někde řídíte spotřebu, tak do toho nemusíte investovat. Prostě jen využijete flexibility, která tam už je, je zdarma a leží ladem. Navíc to můžete udělat okamžitě. 

Jak se do vašeho přístupu promítá nyní často diskutované téma energetické nezávislosti?

Nám to život spíše ulehčilo, než zkomplikovalo. Ještě dva roky zpátky, když se plánoval rozvoj obnovitelných zdrojů, tak se vlastně na každém trhu v Evropě plánovalo postavit velký množství plynových elektráren. A ty měly být hlavním zdrojem flexibility. 

Ambice stavět plynové elektrárny jsou teď nižší, zatímco plány na výstavbu obnovitelných zdrojů rostou. A čím máte více obnovitelných zdrojů, tím víc potřebuje síť služby flexibility. 

Takže se nepůjde spíše cestou rozvoje jaderné energetiky na úkor obnovitelných zdrojů?

Máte pravdu v tom, že jaderná energie je něco, co má v současné době lepší PR než dříve, protože je to zdroj energie, který je skutečně stabilní a nízkouhlíkový. Já osobně proti jaderné elektřině vůbec nic nemám. Myslím si, že je to skvělý zdroj energie. To na co musíme dbát, jsou extrémy typu válka a přírodní katastrofy, aby jakkoliv nebyla ovlivněna bezpečnost jaderné elektrárny. 

Ale jaderná energie má problém v tom, že když se rozhodnete postavit jadernou elektrárnu, tak je potřeba obrovské množství času k tomu, než začne vyrábět elektřinu. To jsou desítky let. Nikdo nedokáže postavit jadernou elektrárnu za rok. 

Jaké jsou výhody účasti v systému, který budujete a kolik firem v něm již je?

 Chytrým řízením spotřeby a výroby firmám dokážeme optimalizovat náklady. A pokud se rozhodnou i pro poskytování tzv. podpůrných služeb, mohou na zapojení i vydělat. Kromě toho jim tak také pomáháme snižovat jejich emise CO2

V systému jsou již zapojeny desítky zařízení. Letos se dostaneme na celkový objem asi 90 megawatt. Co je ale důležité říct je, že v Česku zatím legislativa neumožňuje využít plného potenciálu agregace flexibility. Studie, kterou jsme na toto téma udělali, ukázala, že u nás leží ladem výkon odpovídající například uhelné elektrárně Počerady. To je obrovské množství. 

Do jaké míry jste Vy sám eko-založený co do svých osobních voleb, jak se stravujete nebo jak se přepravujete?

Kdybych to měl říct trošku extrémně, tak bych řekl, že nejsem eko-založený vůbec. Já dělám věci, protože mi dávají smysl. 

Například jezdím do práce i do okolních států v devadesáti devíti procentech vlakem. Auto používám zřídka. Vlak je jeden z nejekologičtějších druhů dopravy co do uhlíkové stopy. Ale já to nedělám kvůli tomu, že to je ekologické, i když o tom vím. Já to dělám kvůli tomu, že si tam otevřu počítač a hodinu pracuju, což bych v autě nemohl.

To samé je třídění odpadů. Já třídím odpad tak jako většina lidí, ale ne kvůli tomu, že bych si myslel, že to je ekologické. Já ho třídím, protože si myslím, že je blbost ho netřídit. Proč bych měl vyhazovat věci, když se dají dál použít? 

Stejně tak mi nedává smysl vzít botu, která se trochu rozbije, vyhodit ji a koupit si novou, když se může zalepit. 

Takže já nedělám tyto věci kvůli tomu, že bych měl nějakou eko-duši, ale kvůli tomu, že ty věci prostě takhle dávají smysl dělat, že dělat je jinak je úplná blbost. A to je stav, do kterého se všichni musíme dostat – nedělat věci kvůli tomu, že jsou namalované na zeleno, ale kvůli tomu, že dávají smysl. 

A jakmile se do toho stavu dostaneme, tak potom my jako planeta budeme daleko udržitelnější, protože budeme dělat principiálně věci z jiného důvodu, než kvůli tomu, že jsou eko nebo že jsou zelené.

Takže podle Vás nestačí eko-nadšení, ale musí existovat i nějaké racio?

Přesně tak. Produkty a služby vyrobené ekologicky musí být primárně dobré. A čím víc se jich bude prodávat, tak tím lepší budou mít efekt na životní prostředí. 

18.03.2025

Jak snížit osobní uhlíkovou stopu

Jinými slovy všichni řešíme, jak můžeme snížit svou uhlíkovou stopu. V našem článku se podíváme na to, jak můžeme bojovat proti změně klimatu na každodenní bázi, protože pokud jde o budoucnost naší planety. Každá maličkost se počítá.

Co je uhlíková stopa?

Uhlíková stopa je ukazatel, který se používá k měření vlivu lidí, organizací nebo zemí na změnu klimatu. Jedná se o číslo, které ukazuje, kolik skleníkových plynů se uvolnilo přímo či nepřímo do vzduchu v důsledku činnosti konkrétní společnosti, životního stylu člověka nebo životního cyklu výrobku.

Čím větší uhlíkovou stopu konkrétní subjekt vykazuje, tím výrazněji přispívá ke změně klimatu a jeho důsledkům. Toto číslo v podstatě ukazuje, do jaké míry jsme ve využívání našich zdrojů konzervativní. Uhlíková stopa se měří v tunách oxidu uhličitého na osobu. Osobní uhlíková stopa se určuje na základě řady faktorů, takže existuje celá škála věcí, které můžeme v každodenním životě změnit, abychom snížili svůj dopad na životní prostředí.

Jak snížit osobní uhlíkovou stopu: změny životního stylu

Doprava a cestování

Když přemýšlíme o uhlíkových emisích, okamžitě nás napadne doprava. Dle dat z Evropského parlamentu je doprava zodpovědná téměř za 30 % všech uhlíkových emisí v EU, přičemž za 72 % je zodpovědná pozemní doprava. Zde se nabízí jednoduché řešení, snažit se jezdit autem co možná nejméně a volit raději hromadnou dopravu, car-sharing, jízdu na kole nebo chození pěšky. Posledně zmiňované způsoby jsou navíc dobré i pro vaše zdraví.

Ale co když se bez svého auta neobejdete? I tak lze učinit kroky, které vám pomohou snížit vaši uhlíkovou stopu. Jednou z nich je volba vozu. Až si budete příště pořizovat nové auto, volte raději hybrid nebo elektromobil.

 

Své emise můžete snížit také tím, že budete autu poskytovat pravidelnou údržbu, např. nebudete jezdit na podhuštěných pneumatikách, které zvyšují spotřebu paliva. Tu může zásadním způsobem ovlivnit také styl jízdy: nepřekračování rychlostních limitů, brždění motorem a včasné řazení, to vše může přispět ke snížení spotřeby.

Když budete plánovat výlet nebo dovolenou, můžete rovněž uvažovat o snížení emisí. V posledních desetiletích došlo k obrovskému rozmachu turismu, který je jedním z hlavních příčin změn klimatu, a to v důsledku častých a delších cest, které výrazně zatěžují naši planetu. V současné době je letecká doprava zodpovědná za 12 % celkových uhlíkových emisí. Podle studie Evropského parlamentu to do roku 2050 bude až 22 %. Z individuálního pohledu mají zvláště krátké lety výraznou uhlíkovou stopu, dokonce vyšší než pozemní doprava na stejnou vzdálenost. Takže až budete příště plánovat svou dovolenou, zvažte, zda nezvolit nějakou domovskou destinaci či zemi, do které se můžete dopravit autem, autobusem nebo vlakem.

Spotřebitelské návyky

Zemědělství, potravinářství a přeprava potravin mají zásadní vliv na naše životní prostředí. Je proto důležité, abychom se při nákupu nebo při návštěvě restaurace vždy vědomě snažili, aby naše jídlo mělo co nejmenší dopad na životní prostředí.

Uhlíková stopa jednotlivých druhů potravin se velmi liší, ale obecně lze říci, že je nejlepší dávat přednost lokálním a sezónním potravinám. Výzkumy také ukazují, že vaření jídla doma má také nižší uhlíkovou stopu než návštěva restaurace.

Naší planetě rozhodně prokážeme službu, když se budeme snažit omezit spotřebu masa, jelikož uhlíková stopa živočišných produktů je vždy větší než u rostlinné stravy. A nejjednodušším krokem je snažit se jídlem neplýtvat.

A na co byste měli myslet, když kupujete oblečení, elektroniku, nábytek apod.? V první řadě se sami sebe zeptejte, jestli danou věc opravdu potřebujete. Další otázkou by mělo být, zda si danou věc nemůžete pořídit v dobrém stavu v second-handu nebo bazaru. Módní průmysl je jedním z nejrychleji rostoucích a zároveň nejvíce znečišťujících odvětví. To vedlo také ke vzniku tzv. pomalé módy, která povzbuzuje spotřebitele, aby kupovali eticky vyrobené oblečení nebo oblečení ze second-handu. Zároveň nabádá k redukci šatníku a doporučuje zbavit se přebytečných kousků. K tomuto účelu bylo vyvinuto i několik aplikací, kde můžete nenošené kousky nabídnout jiným zájemcům, např. Vinted nebo Remix.

V domácnosti

Jak můžeme snížit svou uhlíkovou stopu v domácnosti? V České republice zodpovídají domácnosti za produkci 1,5 tuny CO2 na hlavu. Tyto emise můžeme snížit pomocí modernizací, zateplení, výměnou oken a dveří, ale také změnou určitých návyků, které mohou výrazně přispět ke snížení spotřeby energie v naší domácnosti:

  • Nastavte si termostat o jeden či dva stupně níže a oblečte si jednu vrstvu navíc.
  • Nastavte si klimatizaci v létě na o pár stupňů vyšší teplotu.
  • Používejte úsporné žárovky.
  • Sprchujte se kratší dobu.
  • Nenechávejte zbytečně svítit světla.
  • Vytahujte na noc ze zásuvky elektrické spotřebiče.
  • Nechávejte zavřená okna a dveře, když topíte nebo je puštěná klimatizace a jednou až dvakrát denně vzduch osvěžte několikaminutovým vyvětráním.
  • Perte až budete mít dostatek prádla, abyste naplnili buben pračky.
  • Za slunečného počasí sušte prádlo raději na sluníčku než v sušičce.

Digitální uhlíková stopa

Digitální stopa je často opomíjeným faktorem, který stále více přispívá k celkové výši emisí CO2. Nejedná se jen o množství digitálních technologií, kterými v současné době disponujeme a jejichž užívání lze efektivizovat např. nastavením jasu obrazovky, optimalizovaným napájením, uspáváním obrazovky při neaktivitě nebo ekologickou recyklací.

Ale je tu také obrovské množství dat, která zbytečně produkují CO2, ačkoliv se jedná o data nepotřebná. Proto udržujte ve svém digitálním prostoru pořádek. Pečlivě mažte e-maily a nepotřebná data. Minimalizujte používání cloudu. Tak můžete rovněž výrazně přispět ke snížení své digitální uhlíkové stopy.

Obecně mějte při práci v online prostoru a s daty na paměti, že méně znamená více, že malé soubory jsou lepší než velká data nebo že sledování v offline režimu je lepší než online.

Abychom snížili svou uhlíkovou stopu a svůj vliv na životní prostředí, je třeba se chovat zodpovědně a osvojit si jednoduché a efektivní návyky, díky kterým budeme schopni množství emisí CO2 snížit.

 

Pokud vás zajímá, jaká je vaše uhlíková stopa, můžete si ji spočítat prostřednictvím kalkulačky osobní uhlíkové stopy.

Přečtěte si:

Proč je udržitelnost dobrá nejen pro planetu, ale také pro vás

Jak automobily přispívají ke změně klimatu

Udržitelné cestování: Jak chránit naši planetu při cestách do zahraničí?

Podcast Stačí málo: „Rajčata nejsou muzejní exponát. Přestaňte zbytečně plýtvat jídlem i penězi.“

Vyberte kategorii