Od plastových odpadů, přes vyhazování jídla, palmový olej až po klimatickou změnu. Udržitelnost se dostává stále více do popředí. O tomto tématu se většinou diskutuje ve spojitosti s přínosem pro planetu, má však udržitelnost pozitivní vliv také na život člověka? Nejedná se jen o velkou míru odříkání? Pravda je prostá. I my jsme součástí přírody a je-li něco dobré pro naše životní prostředí, musí to být dobré i pro nás. Každému z nás je jasné, že samotné třídění odpadů nic neřeší, nejde ani o to, aby každý okamžitě zcela změnil svůj životní styl, ale každý z nás můžeme podniknout drobné krůčky, které pomohou nejen přírodě, ale také nám samotným.
Nadměrná konzumace masa zvyšuje riziko vzniku řady onemocnění. Studie provedená Oxfordskou univerzitou poukázala na to, že u lidí, kteří konzumují velký objem červeného masa a masných výrobků, je vyšší výskyt ischemických srdečních chorob, plicní pneumonie, cukrovky a nádorových onemocnění tlustého střeva. Ani nadměrná konzumace drůbežího masa není pro tělo vhodná. U takových jedinců byl zaznamenán častější výskyt onemocnění žlučníku, zánětu žaludku či dvanáctníku a cukrovky, ale také gastroezofageální refluxní choroby. Častá konzumace masa však není devastující jen pro naše tělo, ale vysoká živočišná produkce je obrovskou zátěží pro životní prostředí a přispívá ke klimatickému oteplování kvůli vysoké emisi skleníkových plynů, v globálním měřítku se jedná zhruba o pětinu celkové produkce CO2. Oproti tomu strava bohatá na ovoce, zeleninu, ryby a obiloviny snižuje riziko kardiovaskulárních chorob, cukrovky a některých typů rakoviny, navíc přispívá k lepšímu psychickému i fyzickému zdraví. Tak co kdybyste třeba začali bezmasým pondělím a na svůj jídelníček zařadili některé z chutných vegetariánských pokrmů? Můžete využít např. aplikace Jíme zdravě, kde najdete mnoho zajímavých bezmasých receptů.
Negativní vliv plastů na životní prostředí je dobře znám, ale některé plasty mohou být škodlivé i pro lidské zdraví. Např. plast známý jako BPA, který se běžně používá na výrobu krabiček na potraviny nebo plastových láhví, pravděpodobně způsobuje vyšší krevní tlak a nepříznivě ovlivňuje vývoj mozku a prostaty dětí a novorozenců a má vliv na neplodnost u mužů. Bohužel se ukazuje, že ani BPA-free plasty nejsou dobrým řešením, jelikož obsahují chemikálie, které údajně negativně ovlivňují vývoj mozku. Kromě toho balené nápoje obsahují mnohem více mikroplastů než voda z kohoutku. To už je dost dobrých důvodů proč raději zvolit láhev ze skla či nerezu.
Doprava má ve světovém měřítku na svědomí téměř jednu třetinu (29%) skleníkových plynů. Studie WHO realizovaná ve vice než 4 300 městech ukázala, že pouze 20 % městské populace žije v oblastech, které splňují podmínky na kvalitu ovzduší. Vzdát se automobilu nebývá vždy snadné a někdy to ani z praktických důvodů není možné. Zkuste však popřemýšlet o možnosti sdílení automobilu. Jízdy autem můžete zaměnit za autobus či vlak, ale můžete využít i kolo nebo jít prostě pěšky, a tak uděláte něco pro planetu i pro své zdraví.
Zlepšit kvalitu vzduchu ve svém okolí můžete také tím, že se rozhodnete odebírat tzv. zelenou energii. Zelená energie je taková energie, která byla vyrobena čistě z obnovitelných zdrojů. V současné době se vyplatí uvažovat také o instalaci solárního panelu či o instalaci termálního čerpadla. Zvláště nyní, kdy je situace na trhu s energiemi velmi nejistá, se jedná o velmi rozumnou investici. K její realizaci navíc můžete čerpat dotace https://novazelenausporam.cz.
Textilní průmysl patří mezi zásadní znečišťovatele životního prostředí. Na jedné straně se jedná o využití velkého množství hnojiv potřebných k pěstování bavlny, na straně druhé je to kontaminace vod. I zde můžete najít způsob, jak být vůči planetě šetrnější. Můžete si například místo bavlny vybrat oblečení z bambusu. Bambus se pěstuje bez pesticidů a jeden akr půdy má 10 krát vyšší výnos než akr bavlny. Navíc je měkčí, má antibakteriální a antifungicidní vlastnosti a jen tak se neonosí. Velkým trendem je také tzv. pomalá móda, nebo-li slow fashion, jejímž principem je vnímat nákup oblečení jako dlouhodobější investici. Můžete zavítat do obchodů, kde se na slow fashion zaměřují (např. Nila store či lokální návrháři a menší lokální značky), ale můžete také nad svými investicemi do oblečení začít jen více přemýšlet. Rozhodně to neznamená, že byste nyní měli všechno své oblečení z módních řetězců vyhodit a začít nakupovat pouze to vyrobené udržitelným způsobem. Nosit dokola to, co již doma máme, ať už jsme ho v minulosti koupili kdekoliv, je také příkladem slow fashion. A pokud vám oblečení, co máte doma již nesedí? Zkuste techniku zvanou upcyklace - zkuste ho přetvořit v jiný kousek a najít mu tak nové využití. Nebojte se ani second-handů. V současné době již nejsou vnímány jako obchody pro sociálně slabé, ale můžete zde najít i velmi pěkné módní kousky. Zajímavá je také platforma Vinted, která je obchodní sociální sítí umožňující prodej, výměnu, nákup či darování oblečení, módních doplňků i kosmetiky. A až si budete chtít příště něco koupit, můžete se zamyslet nad tzv. Cost Per Wear - neboli kolik vás stálo jedno nošení daného kousku. Pokud jste si například koupili tričko za 200 Kč a vzali si ho za sebe 100krát, CPW se rovná 2 Kč. Pokud jste si však koupili tričko za 200 Kč a vzali si ho na sebe pouze 2krát, pak je CPW rovný 100 Kč, což je výrazně více než v prvním případě. Nad CPW se vyplatí přemýšlet např. při nákupu kvalitnějšího a dražšího kousku. Můžete si samozřejmě koupit tričko za 200 Kč, avšak po 4 nošení se vám může seprat a tričko možná budete muset přeřadit do poličky "na doma". Cost per wear by byl v tomto případě 50 Kč. Pokud se však rozhodnete trochu zainvestovat a zakoupíte podobné tričko, avšak kvalitnější, za 600 Kč, které vám vydrží např. 50 nošení, CPW bude rázem pouze 12 Kč. Kromě toho, že tedy nakoupíte tričko vyrobené udržitelným způsobem, při čemž ušetříte planetu a lidé v celém dodavatelském řetězci budou spravedlivě zaplaceni, ušetříte v konečném případě i vaše vlastní peníze.
Určitě chodíte i vy pravidelně do obchodu. V takovém případě si vždy sbalte vlastní nákupní tašku. Ať to je plastová taška z jiného obchodu, kterou umíte používat opakovaně nebo to je síťovaná / textilní taška, znovu použití téže tašky ušetří vám peníze a přírodě zdraví. A to se netýká pouze celého nákupu, ale i například ovoce či zeleniny. Skoro v každém supermarketu již vedle klasických jednorázových sáčků najdeme i ty znovuvyužitelné - anebo jednoduše některé ovoce či zelenina sáček ani nepotřebuje. Ve větších městech navíc často najdeme i bezobalové obchody, kde si do vlastních nádob můžete načepovat mýdlo, prací gel i některé potraviny.
Může vám připadat, že začít žít podle principů udržitelnosti je velmi náročné, protože je tady toho tolik, co můžete udělat. Ale pro udržitelný rozvoj je důležité začít klidně i po malých krůčcích, jako třeba zařadit jeden bezmasý den týdně. Také některé aplikace vám mohou pomoci vykročit k udržitelnějšímu životu. Podívejte se třeba na aplikaci Foodgroot, díky které můžete zjistit více o původu, složení a dopadu jednotlivých potravin v nabídce našich supermarketů. Nebo třeba aplikace Klima, která vám pomůže sledovat vaši uhlíkovou stopu.
Festivalová sezóna je v plném proudu a Češi si ji umí užít. Letos plánuje vyrazit alespoň na jeden festival 72 % lidí. Ukázala to data z průzkumu pro Generali Českou pojišťovnu.
Přestože většina dotázaných zůstává věrná domácím akcím, zejména mladí z generace Z neváhají vyrazit i do zahraničí kvůli jednomu oblíbenému interpretovi. Hudební festivaly jsou jednoznačně nejpopulárnější (77 %) a dominují zájmu napříč generacemi.
Nejčastěji lidé jezdí na festivaly s partnerem nebo kamarády, ale i sólo návštěvníci nejsou výjimkou. Někdo stráví na akci jediný den, jiný rovnou víkend. Ačkoliv jde o zábavu, průzkum ukázal i stinné stránky, více než třetina lidí zažila na festivalu konflikt, u generace Z je to dokonce 46 %. I to ukazuje, že festival není jen pohodová kulisa, ale také zrcadlo chování společnosti.
Přečtěte si všechny výsledky z průzkumu: Češi festivaly prožívají, utratí za ně nejčastěji 3500 Kč a jsou pozoruhodně všímaví k řadě témat
Na festivalech nejde jen o hudbu a atmosféru. Každý druhý návštěvník si domů odváží oblečení, které skončilo politím, propálením nebo utrženým švem. Nejčastěji za to může pivo, cigareta nebo nešikovné zakopnutí. Nejde přitom o drobnosti, až 8 % lidí přiznává, že si na akci bere věci v hodnotě přes 30 tisíc korun.
Právě v těchto situacích může výrazně pomoct pojištění odpovědnosti nebo majetkové pojištění. Kryje škody, které způsobíte druhým, například když v zápalu tance převrhnete reprák nebo omylem polít někomu mobil. Ačkoliv jen 10 % lidí uvádí, že by si za pojištění připlatili, ve výsledku jim může ušetřit tisíce.
Festivaly už dávno nejsou jen o pódiích a stáncích s langošem. Stále víc se řeší voda, odpad, bezpečnost i udržitelnost. A lidé to vnímají, protože pro 69 % návštěvníků je důležité, jak se festival chová k přírodě. Nejčastěji oceňují zálohované kelímky a obaly (68 %), ale zaujme je i nabídka lokálních potravin, recyklace nebo suché toalety.
Zároveň se ale ukazuje, že zatímco téma lidi zajímá, ne všichni jsou ochotni si za něj připlácet. Jen 7 % respondentů uvedlo, že by zaplatili víc za udržitelnější festivalové služby nebo produkty. Udržitelnost tak zatím zůstává hodnotou, ne prioritou, přesto se její význam zvolna zvyšuje. Mladší generace například častěji volí ekologickou dopravu nebo by uvítaly čistě elektronické vstupenky.
Zatímco většina festivalů ladí formu, jedna česká firma sbírá ocenění za obsah. Ameba Production, organizátoři Rock for People, se za 30 let posunuli od nadšeneckého začátku k prestižnímu ocenění. Loni se umístili ve 4. ročníku soutěže SME EnterPRIZE, který pořádá Generali Česká pojišťovna. Letos na jaře je pak skupina Generali zařadila mezi 10 evropských Hrdinů udržitelnosti v soutěži SME EnterPRIZE a právem, protože jejich přístup je promyšlený od základů.
Ekologická doprava pro kapely, nízkoemisní vozy v areálu, solární nabíječky, správa odpadů, pronájem stanů, důraz na lokální dodavatele, a to vše bez ztráty festivalové atmosféry. Zástupci Ameby tak ukazují, že i velké akce mohou být odpovědné. A že být udržitelný neznamená být nudný, právě naopak.
Festivaly jsou nádherný mix emocí, hudby, jídla i nečekaných zážitků. A je skvělé vidět, že zábava a odpovědnost se nevylučují. Čím víc přemýšlíme nad tím, co jíme, jak se chováme a co po sobě zanecháme, tím víc si všechno můžeme užít. Bez výčitek, bez škod, s větším respektem. Udržitelnost není nuda. Je to budoucnost zábavy, která má smysl.
Přečtěte si
Čtvrtý ročník soutěže SME EnterPRIZE vyhrála firma přinášející revoluci v recyklaci plastů
Proč je udržitelnost dobrá nejen pro planetu, ale také pro vás
Nebo si poslechněte podcast P. Šporcl: „Modré housle jsou se mnou už 20 let, dvakrát jsem je málem rozbil.“