Proč si postavit dřevostavbu?

Červovi se kvůli rozrůstající rodině přestěhovali z malého pražského bytu do menšího města ve Středočeském kraji. Zvolili dřevostavbu, kterou doplnili fotovoltaikou a tepelným čerpadlem, aby mohli žít udržitelně. Jak se jim tato volba osvědčila? Sledujte další příběh ze série Geny české rodiny.

Martina a Matěj Červovi mají dva syny – dvouletého Adámka a čtyřměsíčního Olivera. Martina pracuje ve farmacii, Matěj jako vyšetřovatel hospodářské kriminálky. Známější je jako influencer „Táta na rodičovské“, kde ukazuje stereotypy, které panují v dělbě péče o děti nebo chodu domácnosti.

Stěhováním z pražského bytu 2+1 do středních Čech se vlastně vrátili domů – právě odsud Matěj pochází. Dřevostavbu si vybrali kvůli rychlosti výstavby i udržitelnosti. „V květnu 2024 jsme začali jednat, v říjnu se stavělo a v listopadu toho roku jsme se stěhovali,“ popisuje Matěj. Jejich rozhodnutí podpořila i zkušenost Martininých rodičů, kteří v dřevostavbě žijí už 15 let.

Táta na rodičovské

Udržitelný dům od A do Z

„Dřevo patří mezi nejudržitelnější stavební materiály – při růstu pohlcuje CO₂ a funguje jako přírodní izolant. Díky sendvičové konstrukci mají dřevostavby výbornou energetickou efektivitu a větší užitnou plochu. Samozřejmě při jeho zpracování se nějaké emise vytvoří, ale přesto si vede oproti ostatním stavebním materiálům lépe,“ vysvětluje výhody dřevostavby Dagmar Česká, šéfredaktorka časopisu Dřevo&stavby.

Červovi se ale rozhodli jít v udržitelnosti ještě dál a pořídit si navíc fotovoltaiku. „Na střeše máme šest solárních panelů. Ty by nám měly částečně pokrýt spotřebu ze zásuvek, světel a boileru. Doufám, že alespoň z poloviny,“ říká Matěj. Panely si také pojistili. Podle odborníků bývá nejčastějším rizikem požár, ale pojištění může pokrýt i poruchy nebo výpadek výroby.

Generali Česká pojišťovna

 

Kdy a jak je třeba řešit pojištění fotovoltaiky, radí Jan Pinkava, produktový manažer majetkového pojištění z Generali České pojišťovny: „Fotovoltaiku standardně považujeme za součást domu, a proto se její hodnota započítává přímo do pojištění nemovitosti. Není tedy nutné ji oceňovat zvlášť. Pokud si ji však klient přeje pojistit samostatně, stanoví se pojistný limit, z něhož se vypočítá roční pojistné – to se obvykle pohybuje kolem 2 500 Kč.“

Matěj a Martina Červovi

Fotovoltaiku často doplňuje tepelné čerpadlo. To si pořídili také Červovi. „Většina lidí si představí klasické čerpadlo voda–vzduch. My máme vzduch–vzduch, což funguje podobně jako klimatizace. V zimě tím topíme, v létě zase chladíme,“ vysvětluje Matěj.

Manželé se snaží o udržitelnost i v běžném životě – místo impulzivních nákupů volí kvalitní věci a dětské oblečení sdílí s přáteli. „Na malém městě se k udržitelnosti dostanete snáz než v Praze,“ dodávají.

Jak se jim podaří zvelebit zahradu, využít naplno fotovoltaiku a skloubit netradiční rozdělení rolí? To ukáže další díl seriálu Geny české rodiny, který si můžete pustit právě teď.

Přečtěte si

Udržitelnost máme v genech: Seriál představí život 3 rodin

1. díl: Jak mladá rodina řeší rekonstrukci 120 let starého domu?

24.11.2025

Elektromobil jako důležitý krok v udržitelnosti

Anna pracuje jako fyzioterapeutka a ilustrátorka, Johan je lékař v nemocnici. Společně žijí v pronajatém bytě ve Zlíně, který jim zatím vyhovuje. Podle nich je pronájem ideální volbou pro každý pár, který si teprve zvyká na společný život a hledá své hodnoty. Jednu z těch klíčových už našli – udržitelnost. Pro Johana to vždy bylo zásadní téma. Anna k němu došla postupně, díky vztahu s Johanem.

Společně se teď snaží žít střídměji a promýšlet, každý jeden nákup potravin nebo objednávání věcí na internetu. Jejich snaha žít více v souladu s přírodou nenechává okolí bez reakcí. „Máme na to poměrně dost ohlasů – ať už negativní, kdy se nám někdo směje, nebo pozitivní, kdy lidé přejímají naše myšlenky a životní styl,“ říká Johan. Zatímco doma se snaží žít co nejšetrněji, v práci naráží na limity. V nemocnici je kvůli přísným hygienickým pravidlům množství odpadu nevyhnutelné.

Doprava jako největší slabina

Největší problém vidí Anna v dopravě a každodenním dojíždění autem: „Často jsem prostě jenom líná nebo je škaredé počasí a nechce se mi zmoknout, tak jedu autem. Ale většinou to jsou dlouhé vzdálenosti do míst, kde MHD buď nejezdí, nebo mám s sebou tolik těžkých věcí, že je potřebuji vézt v kufru.“ Situaci navíc zhoršuje, že v autě jezdí většinou sama. Když si pak spočítala měsíční náklady na provoz, výsledná částka ji zaskočila. Za měsíc „projezdí“ zhruba 4500 Kč. „Napadlo mě pořídit si elektromobil, akorát na to existuje tolik protichůdných názorů, že nevím, čemu mám věřit,“ dodává Anna.

Johan a Anna

Elektromobil jako jedno z řešení

Udržitelnost elektromobilů vysvětluje Petr Koňata, odborný konzultant v oblasti skleníkových plynů a dekarbonizace ze společnosti CI3: „Pokud má být elektromobil skutečně ekologičtější než klasické auto se spalovacím motorem, je potřeba vnímat, jak byla použitá elektřina vyrobena. Nejčastěji pochází z vlastních obnovitelných zdrojů. To je také nejlepší řešení.“ Výhodou je i odběr zelené elektřiny. Ale dokonce i tehdy, když používáme elektřinu z běžného českého energetického mixu, jsou emise výrazně nižší než u spalovacích motorů.

Pokud jde o samotnou jízdu, má elektromobil co do udržitelnosti navrch – během provozu totiž na rozdíl od klasických aut nevypouští žádné emise skleníkových plynů. Zohlednit je třeba také likvidaci vozu, ale tam se výraznější rozdíly neprojevují. „Podtrženo, sečteno, elektromobily trochu ztrácí v té fázi výroby, kdy se vyprodukuje o něco víc emisí při výrobě baterie. Ale obrovský rozdíl je potom v těch provozních emisích. A když se to potom promítne do několika let provozu automobilů, tak elektromobil dorovnává ten rozdíl během prvních dvou, tří, čtyř let,“ sděluje Petr Koňata.

Anna a Johan

Dostupnost nabíjecích stanic

Mnoho lidí, kteří uvažují o koupi elektromobilu, řeší především dostupnost nabíjení. V současné situaci se dobře vyzná Dušan Klimek, E-mobility manažer v Porsche Česká republika: „Většina našich klientů nabíjí vůz doma. Infrastruktura veřejných nabíjecích stanic je ale v ČR už dostatečně rozvinutá. Pokud například jedete trasu Praha–Ostrava, tedy zhruba 360 kilometrů, na dálnici D1 najdete dostatek rychlonabíjecích stanic, umístěných zhruba každých 50 kilometrů. Moderní elektromobil navíc tuto vzdálenost bez problémů zvládne i na jedno nabití.“ To je dobrá zpráva nejen pro Annu.

Generali Česká pojišťovna

Pojištění elektromobilu? Umíme!

Lidé, kteří uvažují o koupi elektromobilu, mívají často jednu zásadní obavu: co když jim „dojde palivo“, tedy elektřina. Tuto situaci ale většina pojišťoven už umí řešit – a výjimkou není ani Generali Česká. „Pokud vozidlu dojde energie, zajistíme odtah k nejbližší nabíjecí stanici. Kryjeme také závady elektroinstalace a podobně. Pojištění elektromobilů se u nás v ničem neliší od pojištění vozidel se spalovacím motorem,“ vysvětluje Tomáš Kabele, senior manažer pojištění motorových vozidel v Generali České pojišťovně.

Opravy elektromobilů však mohou být zatím o něco dražší a časově náročnější. Největší překážkou není samotná technologie, ale omezená kapacita servisů a nedostatek vyškolených techniků. Situace se ale postupně zlepšuje. S rostoucím počtem elektromobilů na českých silnicích, se rozšiřují i servisní kapacity a dostupnost odborníků.

Jak se bude dařit mladému páru vést udržitelný život? Rozhodnou se pořídit si elektromobil a začnou uvažovat i o vlastním bydlení? Další díl seriálu Geny české rodiny uvidíte již brzy.

Přečtěte si

Udržitelnost máme v genech: Seriál představí život 3 rodin

1. díl: Jak mladá rodina řeší rekonstrukci 120 let starého domu?

2. díl: Proč si postavit dřevostavbu?

Vyberte kategorii