Jiří Sedlák z Bezobalu o tom, proč současný trh nepřeje ekologickému podnikání

Jiří Sedlák (32) ředitel Bezobalu, ekologického podnikatelského projektu, který v Praze do letošního podzimu provozoval tři bezobalové prodejny a mezi širokou veřejností šířil myšlenku Zero Waste. První prodejnu otevřel v roce 2014 a v posledních letech se rozrostl o další dvě. Nabízený sortiment se také zvětšil – z původně nabízených 55 položek na více než 1,500 produktů. V roce 2020 ale udeřil koronavirus a pro Bezobalu se to ukázalo jako úder smrtelný. Prvního září zavřel projekt všechny prodejny a ukončil činnost.

„Chtěli jsme měnit trh s potravinami k lepšímu a být dobrou alternativou pro všechny, kteří se vydali na cestu k udržitelnému životu,“ napsalo Bezobalu na svých webových stránkách. „To se nám před pandemií dařilo, ale z událostí posledních tří let jsme se nikdy naplno nevzpamatovali.“

Před příchodem do Bezobalu pracoval Sedlák ve finančním controllingu nadnárodní kosmetické firmy L’Oréal a na úseku veřejného sektoru v poradenské firmě Ernst & Young. 

Do konceptu Zero Waste pronikl v rámci psaní diplomové práce a v Bezobalu začínal jako dobrovolník.

S námi diskutoval o tom, co konec Bezobalu vypovídá o prostoru pro eko-podnikání v České republice, jakým chybám by se měl podnikatel v tomto oboru vyvarovat a jaké kompromisy případně musí udělat, aby uspěl.

Když jsme mluvili v prosinci, měl Bezobalu v Praze tři prodejny a Vy jste měl plány v následujících dvou letech rozvíjet velkoobchod. Co se od té doby stalo?

Je velmi obtížné být malý nezávislý obchodník s jednou prodejničkou. Proto jsme se rozhodli pro dynamičtější rozvoj a ten financovat skrz dluhopisy. Měli jsme celkem napůjčováno 3.5 milionu. Splatnost těch dluhopisů doběhla 30. června. A my jsme neměli peníze na to, abychom zaplatili část dluhopisů, které nám věřitelé neprodloužili, což bylo konkrétně asi 1.6 milionu. A my jsme prostě uznali, že ten trh nám v tuhle chvíli natolik nehraje do karet, že musíme skončit. 1. září už bylo zavřeno.

Z čeho mám docela radost je, že tu nejstarší prodejnu, která je na Hradčanské, koupil spolek, který se sestává částečně ze zákazníků Bezobalu a částečně z bývalých zaměstnanců, kteří si prostě řekli, že když ta prodejna skončí, nebudou mít kde nakupovat. Zvykli si na kvalitní potraviny, zvykli si nakupovat ekologicky a od prověřených dodavatelů. Od nějakého 20. září ta prodejna je už zase v provozu.

Co vás tak zasáhlo, že to už dále nešlo?

My jsme do roku 2019 měli obrovský úspěch. Jenom prodejna na Hradčanské dokázala vygenerovat milion zisků ročně a my jsme to měli spočítané tak, že bychom dokázali tu půjčku splatit za polovinu doby. A i kdyby nastaly zásadní změny, tak jsme věřili, že tu půjčku za čtyři roky určitě splatíme.

Zásadní změnu typu koronavirus jsme si ale fakt netipli. Korona nás prostě položila. Odpadla nám přibližně půlka zákazníků a my jsme neměli, jako už rozjetá společnost se třemi prodejnami, kde tak rychle nabrat další.

Ukázalo se, že polovina našich zákazníků byla takoví ti hardcore ekologové, kteří k nám chodí, protože vědí, co děláme, a rozumějí tomu, proč spolupracujeme s místními farmáři, proč máme potraviny, které jsou bez chemických nesmyslů ve složení a které se zakládají na jednoduchých, šetrně zpracovaných surovinách. Druhá polovina zákazníků ale byla jenom řekl bych trendisti, prostě lidé, kterým to přijde fajn, sexy. Ale když se jim změnila životní situace v koroně, tak to bylo to první, na co se vykašlali, protože jim to přišlo nepohodlný.

Někomu se změnila třeba cesta do práce, protože se začalo víc pracovat z domova. Někomu se změnil rozpočet, protože přišel o práci a musel si hledat jinou. Někomu se stalo to, že mu kamarád řekl, hele, já jsem teď začal nakupovat online a přijde mi to až pod nos ke dveřím.

Ti hardcore ekologové u nás přestali nakupovat jenom v případě, že se třeba přestěhovali mimo Prahu, což ale taky nebyla úplně malá část lidí, protože korona umožnila prostě odjet na chalupu k babičce a tam už zůstat.

Válka na Ukrajině asi taky nepomohla, co?

Ono to šlo tak nějak ruku v ruce. Obecně ty změny na trhu za poslední tři roky všechny podporovaly to, aby nám se nedařilo. V České republice jsou jak kvalitní potraviny, tak i ekologie vnímané jako zbytné věci – v uvozovkách luxusní statky.  A lidé se začnou víc držet peněz, když se jim trošku sáhne do kapsy, nebo se jenom začne strašit, že se jim sáhne do kapsy, což je úplně přirozené a pochopitelné.

Myslíte ale také, že jste to přehnali s rychlostí rozvoje?

Je to možné. Ale byli jsme pod velkým tlakem, abychom vytvořili úspory z rozsahu, abychom tu firmu nějakým způsobem zefektivnili a zvětšili, abychom na tom trhu nebyli úplně zanedbatelní. Poslední tři roky jsme se potýkali s tím, že jsme ve firmě neměli peníze, furt jsme jeli na nějakých úsporných opatřeních, neměli jsme čas na osobní rozvoj, neměli jsme peníze na vzdělávání personálu. A pro mě jako lídra týmu bylo náročné pořád rozsvěcovat světlo na konci tunelu. Tak jsme si řekli, pojďme to zavřít. Trh nám ukazoval, že buď uděláme zásadní kompromis nebo musíme zmizet. A my jsme nechtěli dělat velké kompromisy v hodnotách, které jsme si nastavili.

Jaký kompromis trh podle Vás vyžadoval?

My jsme si dělali relativně komplexní průzkum trhu. A ten nám ukazoval, že tak kvalitní potravinu, kterou my nabízíme, ten trh v tuhle chvíli není ochotný koupit. Na tom trhu jsou dvě majoritní cesty. Jedna cesta je, že prodávám nekvalitní, nezdravou a často průmyslově zpracovanou potravinu, která konkuruje cenou. A druhá cesta je, že prodávám marketingově navoněné zboží, které nemusí tolik konkurovat cenou, ale rozhodně nemůže jít do té míry kvality, aby bylo bio. Bio kvalita je prostě v České republice v současné době obtížně prodejná.

Musím říct, že jsem zklamaný z toho, že na tom trhu je nyní jasná volba mezi penězi a udržitelností, a že to prostě není tak, že lze dělat obojí. Musím si vybrat na škále neudržitelný a plný peněz, anebo udržitelný a úplná chudoba.

Zároveň jsem nyní více skeptický k tomu, jestli vlastně nějaké udržitelné podnikání dokáže v současné době fungovat – podnikání, kde byste si dokázali stát za tím, že nečiníte zlo, ale naopak, co děláte, zlepšuje ten životní prostor pro nás jako společnost.

Já jsem myslel, že Bezobalu bylo hlavně o minimalizaci obalového materiálu, případně jeho zpětné recyklaci. Vy jste šli i do bio potravin?

Přesně tak. My jsme ze začátku o kvalitě potravin nevěděli nic, ale viděli jsme, jak je všechno zbytečně přebalené v tom plastu. A řekli jsme si, že s tím něco uděláme. A když jsme se v tom začali hrabat, tak po nějakých třech letech provozování Bezobalu jsme zjistili, že komplexní ekologie nespočívá jen v tom obalu, ale v celé cestě té potraviny, v etice pěstování a chovu, v ekologickém zemědělství. Takže jsme se začali hrabat i v ekologickém zemědělství, protože jsme zjistili, že bez toho to nepůjde.

Jsou nějaké chyby, kterým byste se už vyvaroval?

Já bych se určitě vyvaroval té rychlosti a nemyslím tím ani tak rychlost růstu společnosti, ale rychlost růstu zákaznické báze. Mnohem víc bych to postavil na osobních vztazích, osobních kontaktech. A ty zákazníky bych, když to tak řeknu obrazně, bral jako parťáky na tu cestu s námi.

My jsme jako tým běželi docela rychlým tempem směrem k tomu ekologickému zemědělství, té komplexní ekologii, protože jsme začali cítit tu palčivost toho, jakým tempem se řítíme do nějaké ekologické katastrofy. Ale zákazníkům jsme to dostatečně nevysvětlili.

Když se dnes zeptáte deseti zákazníků Bezobalu, proč projekt existoval, tak věřím, že osm vám řekne kvůli minimalizaci obalovému materiálu. Ale my už jsme to reálně dávno dělali více kvůli tomu ekologickém zemědělství.

Takže vzít to, co děláte, více jako evoluci než se snažit dělat revoluci?

Ano, nepodlehnout mesiášskému komplexu toho, že my to tady zachráníme. My se můžeme snažit přispět k té záchraně, ale mnohem víc k ní přispějeme, když budeme schopni dlouhodobě fungovat, než když se na tom za pět let udřeme.

To je určitě cenné poučení a důležitá zpráva pro další podnikatele v tomto oboru. Máte ještě jiné vhledy?

Jedna věc je, že zákazníci jsou prostě přelétaví, a pro tento typ byznysů, především pro ty malé, je velmi obtížné se s tím vyrovnávat.

Důležitá je také vytrvalost a podle mě i jistá pomalost – brát zákazníky fakt jako parťáky, aby je mrzelo, když odejdou k někomu jinému, což se u některých našich zákazníků i stalo. Někteří nám opravdu napsali, že se přestěhovali mimo Prahu a hrozně je mrzí, že už k nám nejezdí. Kdybychom měli takový vztah se sto procentem našich zákazníků, tak jsme ještě pořád na trhu.

Poslední myšlenka je o vztahu mezi udržitelností a penězi, linii, která je spojuje, a fakt, že ten ekologický byznys v tuhle chvíli na tomto tom trhu musí mít ve svých prioritách jako první peníze. Ty hodnoty musí být něco, kudy jdu, ale ne za čím jdu. Já musím jít za penězi.

Moje morálka se nadále řídí hodnotami, a to, že nedokážu ty peníze jako první, bylo možná pro Bezobalu záhubou. Na druhou stranu si nevyčítám, že jsme dali na první místo hodnoty, jako byla transparentnost, udržitelnost, férovost jednání vůči zákazníkům, dodavatelům a zaměstnancům. My jsme tady nebyli pro peníze, ale pro změnu trhu, což se nám do jisté míry podařilo.

 

21.11.2023

6 tipů, jak ekologicky zabalit dárek

Ekologické balení dárků

Jedním ze způsobů, jak dosáhnout udržitelnějšího slavení Vánoc, je ekologické balení dárků. Je to populární trend, který nejenže šetří životní prostředí, snižuje množství odpadu, ale také přináší originalitu a dodává zabaleným dárkům osobní a unikátní vzhled.

Místo jednorázového balicího papíru lze použít recyklovaný papír, látku nebo tašky z tvrdého navoskovaného papíru, které jsou použitelné i opakovaně. Dalším způsobem, jak ekologičtěji balit dárky, je například použití jmenovek na stužce, místo tradičního popisování a zalepování obálek a dárkových taštiček. To umožňuje jejich opětovné použití.

Recyklace obalů

Recyklovatelnost a opakovatelné použití jsou klíčové prvky ekologického balení dárků. Zvolit takové materiály, které lze snadno recyklovat, pomáhá snižovat množství odpadu, který končí na skládkách. Kromě toho, pokud vyberete látkové tašky nebo jiné opakovatelné obaly, dáváte obdarovanému příležitost využít balení i nadále, a tím snižujete celkový ekologický dopad.

Dalším krokem k ekologickému balení je vzdát se tradiční lepicí pásky, která může způsobit problémy při recyklaci. Existuje mnoho alternativ včetně papírového lepení nebo dekoračních prvků, které nepotřebují lepidlo vůbec. Kreativní použití přírodních materiálů, jako jsou rostlinná vlákna nebo papír z cukrové třtiny může přidat dojem originality a zároveň snižovat ekologický dopad.

Přírodní dekorace

Dalším prvkem ekologických Vánoc je využití přírodních dekorací, které pak mohou být opětovně použity nebo přímo kompostovány. Místo kupování nových ozdob můžeme využít přírodní materiály nebo věci, které najdeme doma. Příkladem mohou být větvičky, sušené rostliny nebo sušené plátky ovoce, třeba pomerančů. Z přírodnin můžeme vytvořit i originální věnec nebo stolní dekoraci z lesních šišek a větviček. Pro ty, kteří chtějí být více kreativní, doporučujeme vyrábět ozdoby z modelovací hmoty. Ta vydrží i mnoho let.

Udržitelnost o Vánocích

Čím zabalit dárek ekologicky

  1. Recyklovaný papír: Používejte recyklovaný balicí papír, který má certifikaci alespoň FSC (Forest Stewardship Council), což znamená, že pochází z udržitelně spravovaných lesů. Dále si můžete vybrat papír bez lesklého povrchu, protože ten lesklý je často obtížněji recyklovatelný. Nebo prostě vezměte jednoduše staré noviny, mapy nebo letáky. Z nich můžete vystřihnout i origami.

  2. Látkové tašky nebo obaly: Namísto tradičního papírového obalu zkuste použít látkové tašky nebo textil. Tašky lze využít znovu a znovu a mohou sloužit i jako součást dárku. Například látková taška může být součástí dárku pro někoho, kdo ji pak využije například na nákup. Využít můžete i šátky nebo třeba staré roztrhané oblečení, které kreativně rozstříháte.

  3. Přírodní dekorace: Ozdobte dárek přírodními materiály, jako jsou suché květiny, juta, nebo listy. Vyrobit z nich můžete originální ozdobné aplikace. Tyto materiály nejenže přidávají přírodní a ekologický vzhled, ale jsou také biologicky odbouratelné.

  4. DIY ozdoby: Vytvořte si vlastní ozdoby na balení dárku z recyklovatelných materiálů. Můžete použít staré vánoční ozdoby, rozbité věci, zbytky z jiného tvoření nebo z vaší dílny.

  5. Minimalistický přístup: Někdy je méně více. Zkuste balit dárek jednoduše a minimalisticky. Můžete použít jednoduché provázky nebo šňůry místo mašlí a minimalizovat použití nálepek a ozdob.

  6. Návody na recyklaci: Připojte k dárku malý leták nebo štítek s informacemi o tom, jak recyklovat obalový materiál. To může pomoci obdarovanému správně třídit odpad a přispět k udržitelnosti.

Udržitelnost o Vánocích

Tento přístup je především krokem směrem k ochraně životního prostředí. V době, kdy se globální problémy, jako je změna klimatu a znečištění, stávají stále zjevnějšími, je důležité, aby každý z nás přispěl ke snížení své ekologické stopy. Takovéto oslavy Vánoc mohou významně snížit množství odpadu a znečištění, které jsou typické pro tradiční vánoční svátky.

Kromě toho přináší tento přístup také oživení vánočních tradic. Tvoření vlastních dekorací z přírodních materiálů nebo využívání recyklovaného balicího papíru může být nejen zábavné, ale také poučné. A to hlavně pro děti. Učí je to cenit si přírodních zdrojů a být kreativní a nápadité s tím, co mají po ruce. Navíc nás takové Vánoce mohou inspirovat k tomu, abychom se zamysleli nad skutečným významem svátků a zaměřili se více na trávení času s rodinou a přáteli místo na konzumní aspekt oslav.

Vyberte kategorii