01.06.2021

Možnosti jak chránit podnikání před krizí

S podnikáním je spojeno mnoho výzev a překážek. Jednou z těch nejnáročnějších, kterou budou muset podnikatelé překonat, je současná krize.

Krize zasáhla celou společnost. Mezi prvními, kteří pocítili její dopad, byli podnikatelé. Velké nadnárodní korporace stejně jako živnostníci na volné noze. Dopady na různá odvětví podnikání se ale výrazně liší. Některá nesou následky velmi špatně, jiná je taktak zvládají. Určité obory dokonce dokážou z krize dokonce těžit – a to platí o každé krizi.

Nebezpečí, ale i šance růst

Krizová situace na trhu s sebou přinesla nové možnosti, které podnikatelé mohou využít ve svůj prospěch. Během loňského roku musely například firmy zavřít kamenné prodejny nebo nechat většinu svých zaměstnanců pracovat z domova. Aby firmy přežily, jejich činnost se musela z velké části přesunout do online světa.

Krize donutila ke změnám i firmy, které do té doby nepatřily mezi typické technologické inovátory. I tradiční konzervativní firmy zmodernizovaly a digitalizovaly svou organizaci – tedy začaly více fungovat v online režimu. Řada dosud výhradně kamenných obchodů tak přesunula své zboží do e-shopů, podnikatelé začali komunikovat se zákazníky a obchodními partnery přes online platformy.

Pokud vaše firma dosud výhod online světa vůbec nevyužila, už déle neotálejte. Za poslední rok se trh nevratně změnil a v online světě už natrvalo zůstane, i když se znovu otevřou kamenné prodejny. Nastalé změny v dlouhodobém měřítku povedou k výraznému zefektivnění podnikání. Díky plné měřitelnosti digitálního světa se mohou firmy mnohem efektivněji přizpůsobovat chování zákazníků i konkurenci na trhu.

Sedm kroků, jak chránit své podnikání

Přechod do online prostředí není jedinou možností, jak překonat tuto nebo další krize. Není ani samospasitelný. Firmu můžete vyvést z nejistého období – anebo se mu úplně vyhnout – kombinací více kroků:

1. Průběžně sledujte a vyhodnocujte situaci. Na základě přesných dat vyhodnoťte, jaká je vaše situace na trhu a přizpůsobte tomu svou strategii. Zamyslete se nad vašimi silnými stránkami a ziskovostí vašich projektů. Zbavte se toho, co vám nevydělává.

2. Plánujte v dlouhodobém měřítku. Kvalitní strategie nepracuje s krátkodobým řešením. Takové do budoucna může dokonce škodit. Myslete tedy dostatečně dopředu.

3. Diverzifikujte (rozšiřte nabídku zboží a služeb). Uvažujte o nových směrech, kterým se vaše podnikání může vydat. Nebojte se přehodnotit cílový trh. Buďte otevření k zavedení nových produktů, kterými oslovíte měnící se trh. Navazujte nové formy spolupráce, které by vás mohly posunout vpřed.

4. Zvyšte cashflow (přísun peněz do firmy). Snažte se najít a získat kapitál, který vaší firmě pomůže překlenout těžké období. Můžete si například od zákazníků vyžádat zálohy za služby.

5. Pečujte o zaměstnance a zákazníky. Posilujte vztah se svými zaměstnanci i zákazníky. Vycházejte jim vstříc, buďte pružní. Snažte se poskytovat služby nejvyšší kvality. Loajalita je totiž v těžkých časech skutečně k nezaplacení.

6. Zlepšete svou komunikaci. Otevřeně informujte zaměstnance, zákazníky i obchodní partnery o vašich aktivitách a stavu vašeho podnikání. Říkejte pravdu, i když nemusí být vždy příznivá. Vylepšete svou online prezentaci, vyšperkujte webové stránky a komunikaci na sociálních sítích.

7. Pojistěte své podnikání. Změny ve firemní strategii mohou především v začátcích představovat určitý risk. Pomocnou ruku nabízí podnikatelské pojištění, které vás může ochránit proti špatným manažerským rozhodnutím nebo třeba odpovědnosti za způsobenou škodu.

Naučte se šetřit

Ať už vaše podnikání balancuje na hraně nebo se zrovna hřeje na výsluní, vždy myslete na vyrovnané hospodaření. Neutrácejte víc, než vyděláte. Pravidelně analyzujte vaší situaci a vyhodnocujte, jestli zbytečně neplýtváte penězi. Zamyslete se nad tím, jak udělat váš provoz ještě efektivnější, odstraňte ztrátové produkty a procesy.

Šetřete ale pouze tam, kde to má smysl. Propouštění zaměstnanců kvůli snížení nákladů je sice z krátkodobého hlediska rychlé a efektivní, ale z dlouhodobého pohledu znamená ztrátu kvalitní a prověřené pracovní síly. Výhodnější by mohlo být například pozměnění odměňovacího systému, který můžete obnovit, až se bude firmě opět dařit.

Můžete také přehodnotit vaši situaci s dodavateli a zajistit si výhodnější platební podmínky. Rozpočtu pomůže i opuštění nevyužívaných prostor a snížení plateb za pronájem. Cestou k úsporám může být také outsourcing, tedy zapojení externistů, kteří pružně pokryjí dočasné potřeby. Zkuste využít aktuální vládní pobídky pro posílení ekonomiky, kam patří např. dočasné daňové úlevy, příspěvky na platy zaměstnanců nebo podpora vybraných oborů podnikání.

Hlavně buďte aktivní

Zmíněné kroky jsou stále jen částí vašich možností. Podnikatelé, kteří chtějí být úspěšní v každé době, musí především rychle a pružně reagovat na okolnosti. Nenechte si ujít žádnou příležitost, která vám alespoň částečně zajistí příjmy. Využijte možností, které trh nyní nabízí. Je velmi pravděpodobné, že mnoho současných změn přetrvá i po koronavirové krizi. Byla by chyba zůstat pozadu.

Další tipy související s podnikáním naleznete na našem webu Generali Česká Profi.

01.12.2022

Devět snadných způsobů, jak mohou firmy snížit stres zaměstnanců

1. Dávejte svým zaměstnancům jasné cíle

Lidé jsou nejproduktivnější, když přesně vědí, co je cílem jejich práce. Absence jasného cíle vede zaměstnance k úzkosti a nejistotě ohledně vlastní pozice a úkolů, což v důsledku vyvolá stres. 

2. Naslouchejte

Je velmi důležité dbát na to, aby zaměstnanci nebyli zavaleni úkoly, které jsou nad jejich síly. Proto je povzbuzujte, aby se za vámi nebáli přijít, když toho mají moc, a naslouchejte jejich starostem a obavám.

2. Hledejte informace o pozitivním vlivu odpočinku na produktivitu a uveďte je do praxe

Mnozí z nás si myslí, že pracovat do úmoru zvyšuje produktivitu, ale se stoupající únavou výkonnost prudce klesá.

3. Zapomeňte na multitasking

Multitasking je další mýtus o produktivitě, který může člověka pořádně stresovat. Snaha dělat několik věcí najednou vede k roztříštěnosti myšlenek a neschopnosti pořádně se soustředit na jeden úkol. K velkým pokušitelům patří třeba poštovní servery, takže doporučte zaměstnancům, aby e-mailovou schránku kontrolovali jen párkrát denně. Do e-mailového podpisu si mohou přidat informaci, že v opravdu naléhavých případech jsou k zastižení na telefonu.

4. Zakažte e-maily mimo pracovní dobu

Nemůžete si pořádně odpočinout, když vám půlka mozku stále jede v pracovním režimu. Zajistěte, aby veškerá komunikace ve firmě probíhala jen v pracovní době.

5. Zaměřte se spíš na výsledky, než na odpracovanou dobu

Nejen že tím usnadníte zaměstnancům život, budou-li potřebovat odejít z práce o chvilku dříve nebo naopak přijít o něco později. Když jim projevíte důvěru, že své úkoly zvládnou splnit včas a dobře, budou pracovat s větším zápalem a bez stresu. 

K lepšímu pocitu zaměstnanců přispívá vědomí, že jejich práce má smysl – nejen po stránce efektivity a výnosnosti pro firmu, ale například i z hlediska ochrany přírody a životního prostředí obecně. Pokud jste to ještě neudělali, vytvořte na pracovišti podmínky k třídění odpadu – v dnešní době už by to měla být samozřejmost. Stále oblíbenější jsou i iniciativy na aktivní pomoc přírodě, např. víkendové firemní akce spojené s vysazováním stromů. 

6. Vytvořte příjemné pracovní prostředí

Vybledlé stěny a ostré světlo zářivek přispívají ke zvýšenému napětí a pocitu diskomfortu při práci. Udělejte z pracoviště místo, kam je radost chodit. Vhodně zvolené barvy, ergonomický nábytek a měkké osvětlení jsou základ. Pusťte dovnitř přírodu a rozmístěte v kancelářích živé rostliny. Je příjemné a osvěžující koukat do zeleně, rostliny navíc zvlhčují suchý vzduch a upravují klima v místnosti. Současným trendem jsou také zelené střechy – osazují se trávou a vhodnými rostlinami; vznikají tak místa, kde se zaměstnanci mohou nadýchat čerstvého vzduchu a osvěžit se. Zelené střechy navíc pěkně vypadají a pomáhají optimalizovat teplotu v budově během letních měsíců. Někde na nich zaměstnanci dokonce zakládají včelí úly.

7. Setkávejte se venku

Za pěkného počasí můžete uspořádat pracovní piknik nebo zasedání v parku. Je úžasné, co dokáže čerstvý vzduch, změna prostředí a možnost protáhnout se na sluníčku.

8. Nabídněte bezplatné nebo dotované předplatné meditačních aplikací

Budete-li využívání aplikace podporovat pravidelně, vaši zaměstnanci brzy pocítí dlouhodobý přínos meditace a začlení ji do svého každodenního programu.

9. Veďte příkladem

Nebudete-li sami praktikovat, co kážete, vaši zaměstnanci chování nejspíš nezmění. Jděte jim proto příkladem. Sami se tak lépe ubráníte stresu, a to je rozhodně plus!

 

Vyberte kategorii