Doba na přečtení článku jsou 3 minuty

Možnosti jak chránit podnikání před krizí

S podnikáním je spojeno mnoho výzev a překážek. Jednou z těch nejnáročnějších, kterou budou muset podnikatelé překonat, je současná krize.

Krize zasáhla celou společnost. Mezi prvními, kteří pocítili její dopad, byli podnikatelé. Velké nadnárodní korporace stejně jako živnostníci na volné noze. Dopady na různá odvětví podnikání se ale výrazně liší. Některá nesou následky velmi špatně, jiná je taktak zvládají. Určité obory dokonce dokážou z krize dokonce těžit – a to platí o každé krizi.

Nebezpečí, ale i šance růst

Krizová situace na trhu s sebou přinesla nové možnosti, které podnikatelé mohou využít ve svůj prospěch. Aby firmy přežily, jejich činnost se musela přesunout i do online světa.

Krize donutila ke změnám i firmy, které do té doby nepatřily mezi typické technologické inovátory. I tradiční konzervativní firmy zmodernizovaly a digitalizovaly svou organizaci – tedy začaly více fungovat v online režimu. Řada dosud výhradně kamenných obchodů tak přesunula své zboží do e-shopů, podnikatelé začali komunikovat se zákazníky a obchodními partnery přes online platformy.

Pokud vaše firma dosud výhod online světa vůbec nevyužila, už déle neotálejte. Za poslední rok se trh nevratně změnil a v online světě už natrvalo zůstane, i když se znovu otevřou kamenné prodejny. Nastalé změny v dlouhodobém měřítku povedou k výraznému zefektivnění podnikání. Díky plné měřitelnosti digitálního světa se mohou firmy mnohem efektivněji přizpůsobovat chování zákazníků i konkurenci na trhu.

Sedm kroků, jak chránit své podnikání

Přechod do online prostředí není jedinou možností, jak překonat tuto nebo další krize. Není ani samospasitelný. Firmu můžete vyvést z nejistého období – anebo se mu úplně vyhnout – kombinací více kroků:

1. Průběžně sledujte a vyhodnocujte situaci. Na základě přesných dat vyhodnoťte, jaká je vaše situace na trhu a přizpůsobte tomu svou strategii. Zamyslete se nad vašimi silnými stránkami a ziskovostí vašich projektů. Zbavte se toho, co vám nevydělává.

2. Plánujte v dlouhodobém měřítku. Kvalitní strategie nepracuje s krátkodobým řešením. Takové do budoucna může dokonce škodit. Myslete tedy dostatečně dopředu.

3. Diverzifikujte (rozšiřte nabídku zboží a služeb). Uvažujte o nových směrech, kterým se vaše podnikání může vydat. Nebojte se přehodnotit cílový trh. Buďte otevření k zavedení nových produktů, kterými oslovíte měnící se trh. Navazujte nové formy spolupráce, které by vás mohly posunout vpřed.

4. Zvyšte cashflow (přísun peněz do firmy). Snažte se najít a získat kapitál, který vaší firmě pomůže překlenout těžké období. Můžete si například od zákazníků vyžádat zálohy za služby.

5. Pečujte o zaměstnance a zákazníky. Posilujte vztah se svými zaměstnanci i zákazníky. Vycházejte jim vstříc, buďte pružní. Snažte se poskytovat služby nejvyšší kvality. Loajalita je totiž v těžkých časech skutečně k nezaplacení.

6. Zlepšete svou komunikaci. Otevřeně informujte zaměstnance, zákazníky i obchodní partnery o vašich aktivitách a stavu vašeho podnikání. Říkejte pravdu, i když nemusí být vždy příznivá. Vylepšete svou online prezentaci, vyšperkujte webové stránky a komunikaci na sociálních sítích.

7. Pojistěte své podnikání. Změny ve firemní strategii mohou především v začátcích představovat určitý risk. Pomocnou ruku nabízí podnikatelské pojištění, které vás může ochránit proti špatným manažerským rozhodnutím nebo třeba odpovědnosti za způsobenou škodu.

Naučte se šetřit

Ať už vaše podnikání balancuje na hraně nebo se zrovna hřeje na výsluní, vždy myslete na vyrovnané hospodaření. Neutrácejte víc, než vyděláte. Pravidelně analyzujte vaší situaci a vyhodnocujte, jestli zbytečně neplýtváte penězi. Zamyslete se nad tím, jak udělat váš provoz ještě efektivnější, odstraňte ztrátové produkty a procesy.

Šetřete ale pouze tam, kde to má smysl. Propouštění zaměstnanců kvůli snížení nákladů je sice z krátkodobého hlediska rychlé a efektivní, ale z dlouhodobého pohledu znamená ztrátu kvalitní a prověřené pracovní síly. Výhodnější by mohlo být například pozměnění odměňovacího systému, který můžete obnovit, až se bude firmě opět dařit.

Můžete také přehodnotit vaši situaci s dodavateli a zajistit si výhodnější platební podmínky. Rozpočtu pomůže i opuštění nevyužívaných prostor a snížení plateb za pronájem. Cestou k úsporám může být také outsourcing, tedy zapojení externistů, kteří pružně pokryjí dočasné potřeby. Zkuste využít aktuální vládní pobídky pro posílení ekonomiky, kam patří např. dočasné daňové úlevy, příspěvky na platy zaměstnanců nebo podpora vybraných oborů podnikání.

Hlavně buďte aktivní

Zmíněné kroky jsou stále jen částí vašich možností. Podnikatelé, kteří chtějí být úspěšní v každé době, musí především rychle a pružně reagovat na okolnosti. Nenechte si ujít žádnou příležitost, která vám alespoň částečně zajistí příjmy. Využijte možností, které trh nyní nabízí. Je velmi pravděpodobné, že mnoho současných změn přetrvá i po koronavirové krizi. Byla by chyba zůstat pozadu.

Další tipy související s podnikáním naleznete na našem webu Generali Česká Profi.

04.03.2025
3 minuty

Jak vytvořit domácí kancelář snů

Pandemie Covid-19 nám zprostředkovala novou zkušenost a z důvodů lockdownu byli mnozí z nás nuceni opustit své kanceláře a přesunout se do svých domovů. Podniky, které home office zpochybňovaly pochopily, že se jedná o vítanou alternativu, zjistily, že produktivita některých zaměstnanců se při práci z domova dokonce zvyšuje. Pandemie nám jednoduše ukázala, že home office, alespoň částečne, je trendem budoucnosti.

K práci z domova je však třeba vytvořit vhodné podmínky. Domácí kancelář by měla být místem, kde se cítíte dobře a kde se můžete dobře soustředit na práci. Proto jsme pro vás připravili několik tipů, jak si zařídit domácí kancelář snů.

Vhodné prostory

Pokud vám to dispozice vašeho domu či bytu dovolí, doporučujeme si vytvořit samostatnou pracovnu. Jsou-li však vaše prostorové možnosti omezené, vytvořte si pracovní kout.

Obecně platí, že domácí kancelář by měla být umístěna na co nejklidnějším místě. V případě samostatné pracovny je ideální zvolit místnost, která je nejvíce vzdálena od obytných prostor s čilým ruchem. Umístění pracovny vedle dětského pokoje nejspíš nebude tím nejlepším řešením.

Pro zřízení minikanceláře se nejlépe hodí klidný kout v obývacím pokoji. Mnozí lidé si zřizují pracovní kout v ložnici, ta má však primárně sloužit k odpočinku a blízkost postele nám v soustředění na práci příliš nepomáhá. Ani kuchyň není zrovna nejvhodnějším pracovním prostředí, jelikož zde můžete být rozptylováni myšlenkami na jídlo či na vaření.

Kancelářský nábytek a osvětlení

Nábytek do domácí kanceláře budete nejspíš vybírat tak, aby se dobře hodil do stávajícího interiéru, ale musíte mít na paměti především jeho funkčnost. Za kancelářský nábytek nemusíte utrácet horentní sumy. Podívejte se na internetové bazary, třeba Aukro či Sbazar, uvidíte, že zde najdete zajímavé kousky za výborné ceny, někdy dokonce za odvoz.

Základem každé kanceláře je pracovní stůl. Výška by měla odpovídat vaší tělesné výšce, v průměru obvykle 75 cm. Velikost desky pak záleží na tom, jaké potřebujete pro svou práci vybavení. Možná vám stačí jen laptop, ale možná se vám bude hodit také tiskárna, scanner nebo třeba skartovačka. 

Je-li nějaká položka, na které byste rozhodně šetřit neměli, pak je to kancelářská židle. Pokud si při výběru nevíte rady, rozhodně doporučujeme se obrátit na odborníka. Mnozí lidé výběr vhodné židle podceňují a pak obvykle končí na rehabilitační klinice či u chiropraktika. Správné sezení ochrání nejen vaše záda, ale umožní vám také lépe se koncentrovat na práci.

 

Kancelářská židle by měla být ergonomická a měla by mít výšku úměrnou výšce stolu. Rozhodně by měla být nastavitelná a oči by měly být ve výši 50-60 cm od monitoru a měly by být v úrovni s horním okrajem obrazovky.

Velice důležité je dostatečné osvětlení. Pokud nemůžete nasvícení pracovní plochy řešit vhodným nasvětlením shora, zvolte alespoň kvalitní stolní lampu. Důležitá je také barevnost světla, v tomto případě bílá, která imituje denní světlo. Pozor však na jeho intenzitu, teplá barva může způsobit únavu, zatímco příliš bílá může večer namáhat unavené oči. Zvolením vhodného osvětlení se vyhnete nejen problémům s očima, ale také bolestem hlavy.

Domácí kancelář se neobejde ani bez úložných prostor. Všechny dokumenty, odborná literatura i kancelářské potřeby budou potřebovat své místo, abyste nemuseli vše neustále hledat. Mohou se hodit poličky, šuplíky či skříňky. Některé úložné moduly mohou být i na kolečkách, takže je po ukončení práce snadno zasunete pod stůl.

Generali Česká pojišťovna

Kvalitní technika

Ideální kancelář si zaslouží také kvalitní technické vybavení. Zvažte, do jaké míry je pro vás vhodný stolní počítač, nebo laptop. Pokud si zrovna nemůžete dovolit koupi nového počítače, podívejte se na počítače repasované. Najdete mezi nimi výkonná zařízení, ovšem za zlomek původní ceny. 

Zvažte, zda budete potřebovat tiskárnu či scanner, případně skartovačku. V případě, že se účastníte videokonferencí, rozhodně si pořiďte kvalitní kameru a nešetřete na sluchátkách. Používání mikrofonu zabudovaného v počítači není nejvhodnější, protože sbírá i okolní ruchy a kvalita hlasového přenosu je tak narušená. Sluchátka vám mohou navíc pomoci se izolovat od okolního prostředí a lépe se soustředit na práci, a to i v případě, že pracujete třeba v obývacím pokoji, kde se někdo z vašich blízkých dívá na televizi.  

Užitečné maličkosti

Při zařizování domácí kanceláře nezapomeňte ani na užitečné drobnosti. Na zeď se může hodit bílá magnetická tabule na brainstorming, případně korková deska na vzkazy. Velkou službu vám prokáže také stolní kalendář. Mohou se hodit i úložné krabice, šanony či archivační boxy. Důležité jsou samozřejmě kancelářské potřeby

 

Přečtěte si další články na webu Generali Česká Profi
Přinášíme inspiraci a čerstvý pohled na trendy v pojišťovnictví a byznysu.

Obecné rady

Práce z domova vyžaduje disciplínu, často se nevyhneme ani práci ve večerních hodinách. Proto je důležité časté větrání, nezapomínejte na pravidelný pitný režim a rozhodně si v průběhu dne najděte čas na cvičení. Nemusíte zrovna posilovat, stačí si vyrazit na krátkou procházku a nadýchat se čerstvého vzduchu

Vždy udržujte svůj pracovní stůl v pořádku. Tady vám může pomoci pravidlo 3 dnů, tj. pokud se na vašem stole ocitne dokument, který musíte zpracovat nebo založit, učiňte tak nejdéle do 3 dnů. Nepořádek na stole vás pak může rozptylovat a nezpracované dokumenty vás mohou odvádět od práce, které byste se v danou chvíli měli plně věnovat. 

Jinými slovy, skvěle zařízená domácí kancelář je jen částí úspěchu, zbytek je na vás.

Přečtěte si

Coworkingové prostory: Jak fungují a pro koho jsou vhodné?

Práce na dálku: Nová pravidla pro podnikatele

Práce vašich zaměstnanců z domova: příležitost nebo riziko?

Technologie, které vám pomohou s prací na dálku

Vyberte kategorii