22.05.2021

Jak začít podnikat, díl 2.

Možná už víte, jaká forma podnikání je pro vás nejvýhodnější. Teď je na čase zjistit, jak skutečně na to. Přečtěte si, co si pojistit při zakládání firmy, a ujistěte se, jestli se vám vyplatí zakoupit už existující subjekt.

Díky minulému článku jste se mohli rozhodnout, jaký typ firmy bude pro vás nejlepší založit. Možná se ale bojíte absolvovat celý proces zakládání firmy kvůli jeho časové náročnosti. Pokud nechcete zakládat firmu úplně od začátku, můžete si koupit už vytvořenou, tzv. ready-made společnost. Takové firmy vznikají tak, aby byly připraveny k prodeji a převedení na nového majitele. Jedná se o firmy, které by měly splňovat všechny náležitosti a zákonné požadavky, ale nikdo s nimi dosud žádným způsobem nenakládal. Mají také přiděleno identifikační číslo a splacen základní kapitál.

I když ale dostanete potvrzení, že kupovaná společnost nikdy nevyvíjela žádnou nekalou činnost, úplnou jistotu nemůžete mít nikdy. Dávejte si také pozor na nabídky prodeje firem s dlouhou a nepřehlednou historií. Jen těžko totiž zjistíte, co se po dobu jejich činnosti dělo, nebudete mít kontrolu ani nad uzavřenými smlouvami a účetnictví takových firem bývá nezřídka v dost „zanedbaném“ stavu. Založení nové vlastní firmy je tedy sice o něco zdlouhavější, ale bezpečnější volba.

Sídlo firmy – fyzické nebo virtuální?

Tak jako musí mít každý člověk své trvalé bydliště, musí mít i každá firma zapsané své sídlo podnikání. Tímto sídlem může být jakákoli adresa nemovitosti. S umístěním sídla musí majitel dané nemovitosti podepsat písemný souhlas.

Kromě fyzického sídla můžete využít i sídlo virtuální: od poskytovatele virtuálního sídla si levně pronajímáte pouze adresu, kterou ale fyzicky většinou vůbec nevyužíváte. Virtuální sídlo se hodí především pro začínající podnikatele, kteří chtějí mít při rozjezdu minimální náklady a nepotřebují vlastní kancelář.

Samotné založení firmy

Jakmile budete mít jasno ve všech výše uvedených oblastech, můžete se vrhnout na samotné založení firmy. Pokud vše nesvěříte rovnou do rukou odborníků (typicky advokátních kanceláří a notářů), kteří vás celým procesem provedou, čeká vás následující postup:

1. Výběr notáře a příprava notářského zápisu. Společnost jednoho společníka bude mít zakladatelskou listinu, dva a více společníků pak společenskou smlouvu. V notářském zápisu bude uvedeno vše potřebné pro provoz firmy – jak se jmenuje, výše základního kapitálu, číslo účtu, počet jednatelů a způsob jejich jednání, pravidla pro jednání valné hromady a případné další detaily. Notář vám také pomůže zkompletovat vyplnit potřebné dokumenty.

2. Návštěva živnostenského úřadu, kde zde získáte živnostenské oprávnění. Budete k tomu potřebovat notářský zápis zakladatelské listiny či společenské smlouvy a souhlas s umístěním sídla. V případě, že se rozhodnete podnikat v oblasti, pro kterou nemáte požadované vzdělání nebo praxi, musíte dodat i Prohlášení odpovědného zástupce, který bude odpovídat za provozování živnosti.

3. Návštěva banky. Ve své zakladatelské listině si určujete i tzv. správce vkladu, který má na starost založení speciálního bankovního účtu pro vklad základního kapitálu. K založení účtu je zapotřebí notářský zápis zakladatelské listiny nebo společenské smlouvy. O vložení základního kapitálu na účet vám banka vystaví potvrzení o vkladu. Jakmile bude společnost založená, můžete speciální účet v bance převést na podnikatelský nebo jej úplně zrušit a peníze si vybrat. Oprávnění toto učinit má pouze jednatel.

4. Další návštěva notáře, kterému doložíte potvrzení o vkladu základního kapitálu. Notář poté může dokončit proces založení firmy.

Placení daní, odvodů a pojištění

Jak už víte, majitel firmy má o něco složitější „papírování“ než živnostník. Firma musí především povinně vést účetnictví a zveřejňovat účetní závěrky v obchodním rejstříku. Zpracování těchto dokumentů vyžaduje odbornou znalost, zkušenosti a praxi, a vyplatí se oslovit externí kvalifikované odborníky. Pokud se rozhodnete pro interní vedení účetnictví, musíte počítat s výdaji za nákup účetního softwaru a náklady na odborného zaměstnance, které jsou obvykle několikanásobně vyšší než cena práce účetní firmy.

Na další činnosti, které by měly následovat po založení firmy, se podíváme příště.

Další tipy související s podnikáním naleznete na našem webu Generali Česká Profi.

23.08.2021

Antonín Kokeš o tom, jak může mentoring pomoci k obchodnímu úspěchu

Antonín Kokeš, 52, je majitel Albi, největšího prodejce her, dárků a přání v Česku, Antonínových pekařství, sítě pražských řemeslných pekáren, a Kinoko, oděvní firmy pro ženy. O své podnikatelské zkušenosti se dělí jednak prostřednictvím seminářů s názvem ‘Antonínovy recepty na podnikání‘ a také v rámci mentorské platformy DoToho! S námi mluvil o osobních zkušenostech s mentoringem a důležitosti předávat své podnikatelské zkušenosti dalším.

Jak se Vám začínalo v podnikání? Kdo byl Vaším prvním mentorem?

Když jsem začínal podnikat v roce 1990, tak byli všichni začátečníci, ve všem. My jsme tenkrát ani nevěděli jak založit s.r.o. Nebo jsme byli na daňovém úřadě a oni nás poprosili, abychom jim jako studenti VŠE vysvětlili, jak funguje DPH. Z dnešního pohledu vlastně strašně primitivní věci, ale představte si, že mi tehdy bylo 20 let, a jediné, co jsem dobře uměl, bylo konzumovat pivo ve velkém množství.

Prvním takovým mentorem mi byl vlastně můj o deset let starší brácha, který už byl zběhlý v byznyse tenkrát. Od něj jsem získal nějaké základní obchodní dovednosti – jak vůbec probíhá nějaký obchod nebo jak třeba udělat objednávku. On sice nebyl podnikatel, ale pracoval pro Telexport, natáčel koprodukční filmy. A předtím pracoval pro Pragoexport, kde zase dovážel ze zahraničí sportovní potřeby.

Takže z větší míry metoda pokus-omyl?

Ano. A vlastně mám pocit, že se metodě pokus-omyl nedá vyhnout. Těžko se dá něco naučit tak, že si to nevyzkoušíte a neuděláte omyl. To je jako kdybyste se chtěl naučit lyžovat a říkal si, že nikdy nespadnete. Nicméně když vám někdo dá nějaké rady na začátku nebo třeba ukáže, jak a čím si prošel, tak si nemusíte hned při prvním sjezdu nabančit hlavu.

Co je tedy reálné od mentoringu očekávat?

V čem si myslím, že lidé s nějakými zkušenostmi z jiných oborů nebo obecněji s většími zkušenostmi mohou pomoci je třeba s rozšířením obzoru, jak přemýšlet o problému, jak hledat jiné cesty. Každý má nějaký svůj pohled na to, jak má vypadat byznys model, jak má vypadat cenová politika, jak pojmout proces vývoje výrobků nebo jak má být široký nebo hluboký sortiment. Ale to že vám někdo řekne, ‘Hele, je ještě jiná cesta, pojďme touhle cestou zkusit chvíli přemýšlet,‘ to člověka může posunout.

Takže mentoring pro Vás není tolik o předávání technických znalostí specifických pro konkrétní obor nebo typ podnikání?

Tak to vidím já. Myslím si, že ta hodnota je spíše v obecné rovině. Jedna z věcí, která třeba hodně rezonovala, když jsem dělal semináře pro podnikatele, byla obecně personalistika – vedení lidí, motivováni lidí, budování týmů.  A tady byla třeba důležitá informace, že chyby děláme všichni, protože moje taková touha byla vždy neudělat chybu, ve smyslu najmout toho správného člověka, perfektně všechny lidi řídit a nemít konflikty v týmech. No jo, ale každý, kdo řídí lidi, ví, že to není černobílé a že vždy se udělají nějaké chyby, vždy jsou nějaké průšvihy. A sdílet to může podpořit podnikatele v tom, že si řeknou, ‘Hele, on to dělá 30 let a nasekal taky strašných chyb. Takže vlastně když já dělám chyby, tak to není tak špatné.‘

K jakým konkrétním závěrům jste třeba došli v oblasti personalistiky?

Hodně jsme se třeba bavili o tom, kdy a v jakém okamžiku se rozloučit s lidmi. A ukázalo se, že nikdo nevíme, jak to udělat dobře. Ono je totiž třeba velký problém, jak včas zjistit, že ten člověk, že ten tým prostě nefunguje správně. Spousta z nás podnikatelů z různých důvodů podléhá tomu, že si, řečeno lidově, nalháváme, že to ještě funguje, že to nějak dáme, že to ještě zkusíme a že ještě něco vymyslíme – třeba uděláme nějaké školení a ono to začne fungovat. Připustit si, že je čas se s někým rozloučit, totiž znamená, že člověka čeká práce. Musí se rozloučit s tím člověkem, najít nového, zaškolit ho, a když se to nepovede, tak znovu.

Jaká další témata jsou podle Vás pro mentoring podnikatelů společná?

Jedna věc jsou peníze, a to znamená finanční řízení, jak vůbec plánovat rozpočet, kontrola financí, marže. A pak je oblast, které já říkám strategie – jak vidět to podnikání v nějakých etapách a jak koukat kousíček za ten horizont na to, co může přijít, a jak být připravený na to, že může přijít něco, co absolutně nečekám.

Jak jste se vlastně dostal k mentoringu?

Byla to náhoda. Začal jsem psát knížku o mé podnikatelské a osobní cestě a snažil se tam dát nějakých pár zkušeností. A když jsem to měl pohromadě, tak mě někdo oslovil a řekl, ‘Hele, možná by byli lidi, které by to zajímalo, že bys k tomu udělal přímo nějaké semináře.’ Tak jsem si řekl, že to vyzkouším, a tak to vlastně začalo.

Měl by být mentoring finančně honorován?

Myslím, že finance mohou plnit motivační funkci. Pokud za něco člověk platí, tak ten efekt může být, že si řekne, ‘Tak to já se taky musím zamyslet nad tím, co vlastně chci, co je teď můj největší problém a s čím potřebuji pomoct.’

Takže to člověk bere vážněji?

Myslím si, že trošku ano. Ale neřekl bych, že to je nějaký klíčový problém. Já si spíš myslím, že je důležité najít v mentorovi vhodný ‘match’, najít někoho, kdo je mi blízký tím, jak přemýšlí nad tím, jak to podnikání dělat. Přece jenom těch přístupů k podnikání a vůbec osobních filozofií je strašně moc.

Co si myslíte o mentoringu online?

Nemám osobní zkušenost, takže nedokážu posoudit. Ale nejsem moc příznivcem onlinu, protože mám pocit, že taková ta osobní chemie je nenahraditelná.

V čem vás mentoring obohacuje osobně?

Myslím si, že není možné dělat mentora, aniž by to nějakým způsobem naplňovalo člověka, který to dělá. To musí být vzájemné sdílení různých nápadů a myšlenek. Třeba to znamená, že mentor o něčem mluví a sám si tak urovnává své myšlenky, dostává nové otázky, nahlíží nové přístupy. Druhá věc je, že člověka baví někomu nějakým způsobem pomoct, někomu jako kdyby ukázat cestu.

Vyberte kategorii
Tento web používá cookies za účelem optimalizace efektivního poskytování služeb. Pokud své nastavení cookies nezměníte, chápeme to jako souhlas s jejich užíváním. Další informace