Doba na přečtení článku jsou 3 minuty

Jak začít podnikat, díl 2.

Možná už víte, jaká forma podnikání je pro vás nejvýhodnější. Teď je na čase zjistit, jak skutečně na to. Přečtěte si, co si pojistit při zakládání firmy, a ujistěte se, jestli se vám vyplatí zakoupit už existující subjekt.

Díky minulému článku jste se mohli rozhodnout, jaký typ firmy bude pro vás nejlepší založit. Možná se ale bojíte absolvovat celý proces zakládání firmy kvůli jeho časové náročnosti. Pokud nechcete zakládat firmu úplně od začátku, můžete si koupit už vytvořenou, tzv. ready-made společnost. Takové firmy vznikají tak, aby byly připraveny k prodeji a převedení na nového majitele. Jedná se o firmy, které by měly splňovat všechny náležitosti a zákonné požadavky, ale nikdo s nimi dosud žádným způsobem nenakládal. Mají také přiděleno identifikační číslo a splacen základní kapitál.

I když ale dostanete potvrzení, že kupovaná společnost nikdy nevyvíjela žádnou nekalou činnost, úplnou jistotu nemůžete mít nikdy. Dávejte si také pozor na nabídky prodeje firem s dlouhou a nepřehlednou historií. Jen těžko totiž zjistíte, co se po dobu jejich činnosti dělo, nebudete mít kontrolu ani nad uzavřenými smlouvami a účetnictví takových firem bývá nezřídka v dost „zanedbaném“ stavu. Založení nové vlastní firmy je tedy sice o něco zdlouhavější, ale bezpečnější volba.

Sídlo firmy – fyzické nebo virtuální?

Tak jako musí mít každý člověk své trvalé bydliště, musí mít i každá firma zapsané své sídlo podnikání. Tímto sídlem může být jakákoli adresa nemovitosti. S umístěním sídla musí majitel dané nemovitosti podepsat písemný souhlas.

Kromě fyzického sídla můžete využít i sídlo virtuální: od poskytovatele virtuálního sídla si levně pronajímáte pouze adresu, kterou ale fyzicky většinou vůbec nevyužíváte. Virtuální sídlo se hodí především pro začínající podnikatele, kteří chtějí mít při rozjezdu minimální náklady a nepotřebují vlastní kancelář.

Samotné založení firmy

Jakmile budete mít jasno ve všech výše uvedených oblastech, můžete se vrhnout na samotné založení firmy. Pokud vše nesvěříte rovnou do rukou odborníků (typicky advokátních kanceláří a notářů), kteří vás celým procesem provedou, čeká vás následující postup:

1. Výběr notáře a příprava notářského zápisu. Společnost jednoho společníka bude mít zakladatelskou listinu, dva a více společníků pak společenskou smlouvu. V notářském zápisu bude uvedeno vše potřebné pro provoz firmy – jak se jmenuje, výše základního kapitálu, číslo účtu, počet jednatelů a způsob jejich jednání, pravidla pro jednání valné hromady a případné další detaily. Notář vám také pomůže zkompletovat vyplnit potřebné dokumenty.

2. Návštěva živnostenského úřadu, kde zde získáte živnostenské oprávnění. Budete k tomu potřebovat notářský zápis zakladatelské listiny či společenské smlouvy a souhlas s umístěním sídla. V případě, že se rozhodnete podnikat v oblasti, pro kterou nemáte požadované vzdělání nebo praxi, musíte dodat i Prohlášení odpovědného zástupce, který bude odpovídat za provozování živnosti.

3. Návštěva banky. Ve své zakladatelské listině si určujete i tzv. správce vkladu, který má na starost založení speciálního bankovního účtu pro vklad základního kapitálu. K založení účtu je zapotřebí notářský zápis zakladatelské listiny nebo společenské smlouvy. O vložení základního kapitálu na účet vám banka vystaví potvrzení o vkladu. Jakmile bude společnost založená, můžete speciální účet v bance převést na podnikatelský nebo jej úplně zrušit a peníze si vybrat. Oprávnění toto učinit má pouze jednatel.

4. Další návštěva notáře, kterému doložíte potvrzení o vkladu základního kapitálu. Notář poté může dokončit proces založení firmy.

Placení daní, odvodů a pojištění

Jak už víte, majitel firmy má o něco složitější „papírování“ než živnostník. Firma musí především povinně vést účetnictví a zveřejňovat účetní závěrky v obchodním rejstříku. Zpracování těchto dokumentů vyžaduje odbornou znalost, zkušenosti a praxi, a vyplatí se oslovit externí kvalifikované odborníky. Pokud se rozhodnete pro interní vedení účetnictví, musíte počítat s výdaji za nákup účetního softwaru a náklady na odborného zaměstnance, které jsou obvykle několikanásobně vyšší než cena práce účetní firmy.

Na další činnosti, které by měly následovat po založení firmy, se podíváme příště.

Další tipy související s podnikáním naleznete na našem webu Generali Česká Profi.

04.03.2025
3 minuty

Jak vytvořit domácí kancelář snů

Pandemie Covid-19 nám zprostředkovala novou zkušenost a z důvodů lockdownu byli mnozí z nás nuceni opustit své kanceláře a přesunout se do svých domovů. Podniky, které home office zpochybňovaly pochopily, že se jedná o vítanou alternativu, zjistily, že produktivita některých zaměstnanců se při práci z domova dokonce zvyšuje. Pandemie nám jednoduše ukázala, že home office, alespoň částečne, je trendem budoucnosti.

K práci z domova je však třeba vytvořit vhodné podmínky. Domácí kancelář by měla být místem, kde se cítíte dobře a kde se můžete dobře soustředit na práci. Proto jsme pro vás připravili několik tipů, jak si zařídit domácí kancelář snů.

Vhodné prostory

Pokud vám to dispozice vašeho domu či bytu dovolí, doporučujeme si vytvořit samostatnou pracovnu. Jsou-li však vaše prostorové možnosti omezené, vytvořte si pracovní kout.

Obecně platí, že domácí kancelář by měla být umístěna na co nejklidnějším místě. V případě samostatné pracovny je ideální zvolit místnost, která je nejvíce vzdálena od obytných prostor s čilým ruchem. Umístění pracovny vedle dětského pokoje nejspíš nebude tím nejlepším řešením.

Pro zřízení minikanceláře se nejlépe hodí klidný kout v obývacím pokoji. Mnozí lidé si zřizují pracovní kout v ložnici, ta má však primárně sloužit k odpočinku a blízkost postele nám v soustředění na práci příliš nepomáhá. Ani kuchyň není zrovna nejvhodnějším pracovním prostředí, jelikož zde můžete být rozptylováni myšlenkami na jídlo či na vaření.

Kancelářský nábytek a osvětlení

Nábytek do domácí kanceláře budete nejspíš vybírat tak, aby se dobře hodil do stávajícího interiéru, ale musíte mít na paměti především jeho funkčnost. Za kancelářský nábytek nemusíte utrácet horentní sumy. Podívejte se na internetové bazary, třeba Aukro či Sbazar, uvidíte, že zde najdete zajímavé kousky za výborné ceny, někdy dokonce za odvoz.

Základem každé kanceláře je pracovní stůl. Výška by měla odpovídat vaší tělesné výšce, v průměru obvykle 75 cm. Velikost desky pak záleží na tom, jaké potřebujete pro svou práci vybavení. Možná vám stačí jen laptop, ale možná se vám bude hodit také tiskárna, scanner nebo třeba skartovačka. 

Je-li nějaká položka, na které byste rozhodně šetřit neměli, pak je to kancelářská židle. Pokud si při výběru nevíte rady, rozhodně doporučujeme se obrátit na odborníka. Mnozí lidé výběr vhodné židle podceňují a pak obvykle končí na rehabilitační klinice či u chiropraktika. Správné sezení ochrání nejen vaše záda, ale umožní vám také lépe se koncentrovat na práci.

 

Kancelářská židle by měla být ergonomická a měla by mít výšku úměrnou výšce stolu. Rozhodně by měla být nastavitelná a oči by měly být ve výši 50-60 cm od monitoru a měly by být v úrovni s horním okrajem obrazovky.

Velice důležité je dostatečné osvětlení. Pokud nemůžete nasvícení pracovní plochy řešit vhodným nasvětlením shora, zvolte alespoň kvalitní stolní lampu. Důležitá je také barevnost světla, v tomto případě bílá, která imituje denní světlo. Pozor však na jeho intenzitu, teplá barva může způsobit únavu, zatímco příliš bílá může večer namáhat unavené oči. Zvolením vhodného osvětlení se vyhnete nejen problémům s očima, ale také bolestem hlavy.

Domácí kancelář se neobejde ani bez úložných prostor. Všechny dokumenty, odborná literatura i kancelářské potřeby budou potřebovat své místo, abyste nemuseli vše neustále hledat. Mohou se hodit poličky, šuplíky či skříňky. Některé úložné moduly mohou být i na kolečkách, takže je po ukončení práce snadno zasunete pod stůl.

Generali Česká pojišťovna

Kvalitní technika

Ideální kancelář si zaslouží také kvalitní technické vybavení. Zvažte, do jaké míry je pro vás vhodný stolní počítač, nebo laptop. Pokud si zrovna nemůžete dovolit koupi nového počítače, podívejte se na počítače repasované. Najdete mezi nimi výkonná zařízení, ovšem za zlomek původní ceny. 

Zvažte, zda budete potřebovat tiskárnu či scanner, případně skartovačku. V případě, že se účastníte videokonferencí, rozhodně si pořiďte kvalitní kameru a nešetřete na sluchátkách. Používání mikrofonu zabudovaného v počítači není nejvhodnější, protože sbírá i okolní ruchy a kvalita hlasového přenosu je tak narušená. Sluchátka vám mohou navíc pomoci se izolovat od okolního prostředí a lépe se soustředit na práci, a to i v případě, že pracujete třeba v obývacím pokoji, kde se někdo z vašich blízkých dívá na televizi.  

Užitečné maličkosti

Při zařizování domácí kanceláře nezapomeňte ani na užitečné drobnosti. Na zeď se může hodit bílá magnetická tabule na brainstorming, případně korková deska na vzkazy. Velkou službu vám prokáže také stolní kalendář. Mohou se hodit i úložné krabice, šanony či archivační boxy. Důležité jsou samozřejmě kancelářské potřeby

 

Přečtěte si další články na webu Generali Česká Profi
Přinášíme inspiraci a čerstvý pohled na trendy v pojišťovnictví a byznysu.

Obecné rady

Práce z domova vyžaduje disciplínu, často se nevyhneme ani práci ve večerních hodinách. Proto je důležité časté větrání, nezapomínejte na pravidelný pitný režim a rozhodně si v průběhu dne najděte čas na cvičení. Nemusíte zrovna posilovat, stačí si vyrazit na krátkou procházku a nadýchat se čerstvého vzduchu

Vždy udržujte svůj pracovní stůl v pořádku. Tady vám může pomoci pravidlo 3 dnů, tj. pokud se na vašem stole ocitne dokument, který musíte zpracovat nebo založit, učiňte tak nejdéle do 3 dnů. Nepořádek na stole vás pak může rozptylovat a nezpracované dokumenty vás mohou odvádět od práce, které byste se v danou chvíli měli plně věnovat. 

Jinými slovy, skvěle zařízená domácí kancelář je jen částí úspěchu, zbytek je na vás.

Přečtěte si

Coworkingové prostory: Jak fungují a pro koho jsou vhodné?

Práce na dálku: Nová pravidla pro podnikatele

Práce vašich zaměstnanců z domova: příležitost nebo riziko?

Technologie, které vám pomohou s prací na dálku

Vyberte kategorii