Práce z domova se často zdá jako ideální scénář, protože nemusíte nikam dojíždět a můžete strávit celý den v pyžamu. Pracovat na dálku může, ale nemusí být těžké. Stačí znát aplikace, které vám pomohou.
V době zvýšeného stresu, kdy je těžší udržet si zaběhlé pracovní návyky a soustředění, se hodí vše, co vám práci z domova usnadní. Ať jde o platformy pro videokonference, aplikace omezující vyrušování nebo technologie pro lepší péči o sebe, které vám pomohou udržet si klidnou a vyrovnanou mysl. Přinášíme vám výběr nejlepších aplikací, které jsou k dispozici.
Najít vhodný způsob komunikace s kolegy a nadřízenými, který se co nejvíc podobá běžnému kontaktu v kanceláři, bývá při práci z domova pěkný oříšek. Tady se hodí aplikace na pořádání videokonferencí, jako jsou Zoom, Google Chat, Whereby a Microsoft Teams. Díky nim budete mít při poradách a online schůzkách s týmem pocit, jako byste byli ve stejné místnosti. Potřebujete-li rychle diskutovat, je tu Slack, skvělá náhrada e-mailu, která podporuje rychlou, přímou komunikaci a umožňuje vám zřizovat různé kanály pro jednotlivé úkoly a projekty.
Chybí vám bílá tabule z kanceláře? Nevadí! Udržujte si přehled o všech úkolech a nadcházejících projektech s aplikacemi virtuálního plánovaní, jako jsou ClickUp, Trello a Sketchboard. Potřebujete-li spolupracovat, sdílejte obrazovku v aplikaci Slack nebo Google meet. Synchronizace kalendářů Google zajistí, aby všichni věděli o nadcházejících termínech, a aplikace využívající cloudová úložiště, jako jsou Google Drive a Dropbox, všem poskytnou bezpečný přístup k souborům.
Doma je tolik věcí, které nás mohou rušit od práce. K nezbytným nástrojům pro úspěšnou práci z domova proto patří aplikace, které vám pomáhají udržet si produktivitu. Spravujte své úkoly v Todoist, sledujte čas věnovaný práci v aplikaci Toggl a omezte prokrastinaci např. na Facebooku s aplikacemi Serene nebo Self Control. Ti, kdo se snadněji soustředí při zvukové kulise, by měli vyzkoušet aplikace jako Noisli, Rainy Mood nebo Brain.fm, které jim pomohou udržet pozornost a nasazení. A pokud zjistíte, že vás od práce odvádějí zajímavé články nebo zprávy, uložte si je do aplikace Pocket a přečtěte si je později.
Přečtěte si další články na webu Generali Česká Profi.
Přinášíme inspiraci a čerstvý pohled na trendy v pojišťovnictví a byznysu.
I když má práce z domova mnoho výhod, může být těžké přepnout na konci pracovní doby zpět do domácího režimu – zejména pokud nemáte samostatnou pracovnu. Proto je při delší práci z domova nesmírně důležité nezanedbávat duševní zdraví a tělesné cvičení, které vám umožní nabrat síly k další práci. Dělejte si pravidelné přestávky a čas, který jste dříve trávili obědem s kolegy nebo cestou do práce či domů, věnujte cvičení nebo meditaci.
Využijte k tomu aplikace jako Fiit, Sweat nebo Melissa Wood Health, které nabízí širokou paletu cvičení a tréninků. Headspace vám zase pomůže s meditací. Svá oblíbená studia a trenéry můžete sledovat na IGTV, kam často nahrávají bezplatné živé lekce, které si později můžete znovu přehrát.
Přečtěte si
Pandemie Covid-19 nám zprostředkovala novou zkušenost a z důvodů lockdownu byli mnozí z nás nuceni opustit své kanceláře a přesunout se do svých domovů. Podniky, které home office zpochybňovaly pochopily, že se jedná o vítanou alternativu, zjistily, že produktivita některých zaměstnanců se při práci z domova dokonce zvyšuje. Pandemie nám jednoduše ukázala, že home office, alespoň částečne, je trendem budoucnosti.
K práci z domova je však třeba vytvořit vhodné podmínky. Domácí kancelář by měla být místem, kde se cítíte dobře a kde se můžete dobře soustředit na práci. Proto jsme pro vás připravili několik tipů, jak si zařídit domácí kancelář snů.
Pokud vám to dispozice vašeho domu či bytu dovolí, doporučujeme si vytvořit samostatnou pracovnu. Jsou-li však vaše prostorové možnosti omezené, vytvořte si pracovní kout.
Obecně platí, že domácí kancelář by měla být umístěna na co nejklidnějším místě. V případě samostatné pracovny je ideální zvolit místnost, která je nejvíce vzdálena od obytných prostor s čilým ruchem. Umístění pracovny vedle dětského pokoje nejspíš nebude tím nejlepším řešením.
Pro zřízení minikanceláře se nejlépe hodí klidný kout v obývacím pokoji. Mnozí lidé si zřizují pracovní kout v ložnici, ta má však primárně sloužit k odpočinku a blízkost postele nám v soustředění na práci příliš nepomáhá. Ani kuchyň není zrovna nejvhodnějším pracovním prostředí, jelikož zde můžete být rozptylováni myšlenkami na jídlo či na vaření.
Nábytek do domácí kanceláře budete nejspíš vybírat tak, aby se dobře hodil do stávajícího interiéru, ale musíte mít na paměti především jeho funkčnost. Za kancelářský nábytek nemusíte utrácet horentní sumy. Podívejte se na internetové bazary, třeba Aukro či Sbazar, uvidíte, že zde najdete zajímavé kousky za výborné ceny, někdy dokonce za odvoz.
Základem každé kanceláře je pracovní stůl. Výška by měla odpovídat vaší tělesné výšce, v průměru obvykle 75 cm. Velikost desky pak záleží na tom, jaké potřebujete pro svou práci vybavení. Možná vám stačí jen laptop, ale možná se vám bude hodit také tiskárna, scanner nebo třeba skartovačka.
Je-li nějaká položka, na které byste rozhodně šetřit neměli, pak je to kancelářská židle. Pokud si při výběru nevíte rady, rozhodně doporučujeme se obrátit na odborníka. Mnozí lidé výběr vhodné židle podceňují a pak obvykle končí na rehabilitační klinice či u chiropraktika. Správné sezení ochrání nejen vaše záda, ale umožní vám také lépe se koncentrovat na práci.
Kancelářská židle by měla být ergonomická a měla by mít výšku úměrnou výšce stolu. Rozhodně by měla být nastavitelná a oči by měly být ve výši 50-60 cm od monitoru a měly by být v úrovni s horním okrajem obrazovky.
Velice důležité je dostatečné osvětlení. Pokud nemůžete nasvícení pracovní plochy řešit vhodným nasvětlením shora, zvolte alespoň kvalitní stolní lampu. Důležitá je také barevnost světla, v tomto případě bílá, která imituje denní světlo. Pozor však na jeho intenzitu, teplá barva může způsobit únavu, zatímco příliš bílá může večer namáhat unavené oči. Zvolením vhodného osvětlení se vyhnete nejen problémům s očima, ale také bolestem hlavy.
Domácí kancelář se neobejde ani bez úložných prostor. Všechny dokumenty, odborná literatura i kancelářské potřeby budou potřebovat své místo, abyste nemuseli vše neustále hledat. Mohou se hodit poličky, šuplíky či skříňky. Některé úložné moduly mohou být i na kolečkách, takže je po ukončení práce snadno zasunete pod stůl.
Ideální kancelář si zaslouží také kvalitní technické vybavení. Zvažte, do jaké míry je pro vás vhodný stolní počítač, nebo laptop. Pokud si zrovna nemůžete dovolit koupi nového počítače, podívejte se na počítače repasované. Najdete mezi nimi výkonná zařízení, ovšem za zlomek původní ceny.
Zvažte, zda budete potřebovat tiskárnu či scanner, případně skartovačku. V případě, že se účastníte videokonferencí, rozhodně si pořiďte kvalitní kameru a nešetřete na sluchátkách. Používání mikrofonu zabudovaného v počítači není nejvhodnější, protože sbírá i okolní ruchy a kvalita hlasového přenosu je tak narušená. Sluchátka vám mohou navíc pomoci se izolovat od okolního prostředí a lépe se soustředit na práci, a to i v případě, že pracujete třeba v obývacím pokoji, kde se někdo z vašich blízkých dívá na televizi.
Při zařizování domácí kanceláře nezapomeňte ani na užitečné drobnosti. Na zeď se může hodit bílá magnetická tabule na brainstorming, případně korková deska na vzkazy. Velkou službu vám prokáže také stolní kalendář. Mohou se hodit i úložné krabice, šanony či archivační boxy. Důležité jsou samozřejmě kancelářské potřeby.
Přečtěte si další články na webu Generali Česká Profi.
Přinášíme inspiraci a čerstvý pohled na trendy v pojišťovnictví a byznysu.
Práce z domova vyžaduje disciplínu, často se nevyhneme ani práci ve večerních hodinách. Proto je důležité časté větrání, nezapomínejte na pravidelný pitný režim a rozhodně si v průběhu dne najděte čas na cvičení. Nemusíte zrovna posilovat, stačí si vyrazit na krátkou procházku a nadýchat se čerstvého vzduchu.
Vždy udržujte svůj pracovní stůl v pořádku. Tady vám může pomoci pravidlo 3 dnů, tj. pokud se na vašem stole ocitne dokument, který musíte zpracovat nebo založit, učiňte tak nejdéle do 3 dnů. Nepořádek na stole vás pak může rozptylovat a nezpracované dokumenty vás mohou odvádět od práce, které byste se v danou chvíli měli plně věnovat.
Jinými slovy, skvěle zařízená domácí kancelář je jen částí úspěchu, zbytek je na vás.
Přečtěte si
Coworkingové prostory: Jak fungují a pro koho jsou vhodné?
Práce na dálku: Nová pravidla pro podnikatele