Doba na přečtení článku jsou 3 minuty

Jak vytvořit domácí kancelář snů

Práce z domova se již před pandemií stala rostoucím trendem. Je výhodná nejen pro firmy, zvláště ty menší, které tak mohou ušetřit na pronájmech drahých prostor, ale je vítaným benefitem i mezi zaměstnanci, kteří tak mohou pracovní činnost vykonávat z pohodlí svého domova. Na druhé straně pro mnohé podniky, především třeba státní sféru, byla práce z domova něčím nepředstavitelným. Mnohé z nich nazíraly na home ofiice jako na neefektivní a především těžko kontrolovatelný způsob práce. Pandemie Covid-19 nám však zprostředkovala novou zkušenost a z důvodů lockdownu byli mnozí z nás nuceni opustit své kanceláře a přesunout se do svých domovů. Podniky, které home office zpochybňovaly pochopily, že se jedná o vítanou alternativu, zjistily, že produktivita některých zaměstnanců se při práci z domova dokonce zvyšuje. Pandemie nám jednoduše ukázala, že home office, alespoň částečne, je trendem budoucnosti.

K práci z domova je však třeba vytvořit vhodné podmínky. Domácí kancelář by měla být místem, kde se cítíte dobře a kde se můžete dobře soustředit na práci. Proto jsme pro vás připravili několik tipů, jak si zařídit domácí kancelář snů.

Vhodné prostory

Pokud vám to dispozice vašeho domu či bytu dovolí, doporučujeme si vytvořit samostatnou pracovnu. Jsou-li však vaše prostorové možnosti omezené, vytvořte si pracovní kout.

Obecně platí, že domácí kancelář by měla být umístěna na co nejklidnějším místě. V případě samostatné pracovny je ideální zvolit místnost, která je nejvíce vzdálena od obytných prostor s čilým ruchem. Umístění pracovny vedle dětského pokoje nejspíš nebude tím nejlepším řešením.

Pro zřízení minikanceláře se nejlépe hodí klidný kout v obývacím pokoji. Mnozí lidé si zřizují pracovní kout v ložnici, ta má však primárně sloužit k odpočinku a blízkost postele nám v soustředění na práci příliš nepomáhá. Ani kuchyň není zrovna nejvhodnějším pracovním prostředí, jelikož zde můžete být rozptylováni myšlenkami na jídlo či na vaření.

Kancelářský nábytek a osvětlení

Nábytek do domácí kanceláře budete nejspíš vybírat tak, aby se dobře hodil do stávajícího interiéru, ale musíte mít na paměti především jeho funkčnost. Za kancelářský nábytek nemusíte utrácet horentní sumy. Podívejte se na internetové bazary, třeba Aukro či Sbazar, uvidíte, že zde najdete zajímavé kousky za výborné ceny, někdy dokonce za odvoz.

Základem každé kanceláře je pracovní stůl. Výška by měla odpovídat vaší tělesné výšce, v průměru obvykle 75 cm. Velikost desky pak záleží na tom, jaké potřebujete pro svou práci vybavení. Možná vám stačí jen laptop, ale možná se vám bude hodit také tiskárna, scanner nebo třeba skartovačka. 

Je-li nějaká položka, na které byste rozhodně šetřit neměli, pak je to kancelářská židle. Židle by měla být ergonomická a měla by mít výšku úměrnou výšce stolu. Rozhodně by měla být nastavitelná a oči by měly být ve výši 50-60 cm od monitoru a měly by být v úrovni s horním okrajem obrazovky. Pokud si při výběru nevíte rady, rozhodně doporučujeme se obrátit na odborníka. Mnozí lidé výběr vhodné židle podceňují a pak obvykle končí na rehabilitační klinice či u chiropraktika. Správné sezení ochrání nejen vaše záda, ale umožní vám také lépe se koncentrovat na práci.

Velice důležité je dostatečné osvětlení. Pokud nemůžete nasvícení pracovní plochy řešit vhodným nasvětlením shora, zvolte alespoň kvalitní stolní lampu. Důležitá je také barevnost světla, v tomto případě bílá, která imituje denní světlo. Pozor však na jeho intenzitu, teplá barva může způsobit únavu, zatímco příliš bílá může večer namáhat unavené oči. Zvolením vhodného osvětlení se vyhnete nejen problémům s očima, ale také bolestem hlavy.

Domácí kancelář se neobejde ani bez úložných prostor. Všechny dokumenty, odborná literatura i kancelářské potřeby budou potřebovat své místo, abyste nemuseli vše neustále hledat. Mohou se hodit poličky, šuplíky či skříňky. Některé úložné moduly mohou být i na kolečkách, takže je po ukončení práce snadno zasunete pod stůl.

Kvalitní technika

Ideální kancelář si zaslouží také kvalitní technické vybavení. Zvažte, do jaké míry je pro vás vhodný stolní počítač nebo laptop. Pokud si zrovna nemůžete dovolit koupi nového počítače, podívejte se na počítače repasované. Najdete mezi nimi výkonná zařízení, ovšem za zlomek původní ceny. 

Zvažte, zda budete potřebovat tiskárnu či scanner, případně skartovačku. V případě, že se účastníte videokonferencí, rozhodně si pořiďte kvalitní kameru a nešetřete na sluchátkách. Používání mikrofonu zabudovaného v počítači není nejvhodnější, protože sbírá i okolní ruchy a kvalita hlasového přenosu je tak narušená. Sluchátka vám mohou navíc pomoci se izolovat od okolního prostředí a lépe se soustředit na práci, a to i v případě, že pracujete třeba v obývacím pokoji, kde se někdo z vašich blízkých dívá na televizi.  

Užitečné maličkosti

Při zařizování domácí kanceláře nezapomeňte ani na užitečné drobnosti. Na zeď se může hodit bílá magnetická tabule na brainstorming, případně korková deska na vzkazy. Velkou službu vám prokáže také stolní kalendář. Mohou se hodit i úložné krabice, šanony či archivační boxy. Důležité jsou samozřejmě kancelářské potřeby. 

Obecné rady

Práce z domova vyžaduje disciplínu, často se nevyhneme ani práci ve večerních hodinách. Proto je důležité časté větrání, nezapomínejte na pravidelný pitný režim a rozhodně si v průběhu dne najděte čas na cvičení. Nemusíte zrovna posilovat, stačí si vyrazit na krátkou procházku a nadýchat se čerstvého vzduchu. 

Vždy udržujte svůj pracovní stůl v pořádku. Tady vám může pomoci pravidlo 3 dnů, tj. pokud se na vašem stole ocitne dokument, který musíte zpracovat nebo založit, učiňte tak nejdéle do 3 dnů. Nepořádek na stole vás pak může rozptylovat a nezpracované dokumenty vás mohou odvádět od práce, které byste se v danou chvíli měli plně věnovat. 

Jinými slovy, skvěle zařízená domácí kancelář je jen částí úspěchu, zbytek je na vás.

 

05.01.2024
2 minuty

Knížky, které vás namotivují v novém roce

Myšlení rychlé a pomalé – Daniel Kahneman

Kniha držitele Nobelové ceny za ekonomiku vám objasní dva systémy, které řadí naše myšlení a ovlivňují naše rozhodnutí. První systém je intuitivní a rychlý a ten druhý rozvážný a logický. Zjistíte, jak tyto dva systémy mezi sebou „bojují“ o celkovou kontrolu nad vaším chováním a k jakým chybám v úsudku, paměti a rozhodnutích to může vést.

 

Ženský algoritmus – Lenka Hlinková 

Chcete se prosadit jako žena v převážně mužském světě IT? Pak je tato kniha přesně pro vás. Boří mýty o ženách v technologiích a poskytne vám praktické rady, jak proniknout do oboru a kariérně se prosadit.

 

Mluvte jako TED (9 tajemství veřejného vystupování od nejlepších řečníků TEDx) – Carmine Gallo 

Mnoha profesionálům se stává, že mají skvělé průlomové nápady, ale nejsou schopni je přednést kvůli špatným řečnickým dovednostem. S touto knihou se můžete stát poutavějším a přesvědčivějším řečníkem a získat tipy, jak své nápady lépe prezentovat. Inspirujte se technikami nejlepších řečníků známých z TED Talks – přednášek, v nichž se odborníci poutavou a přístupnou formou dělí o své znalosti a zkušenosti.

 Nejlepší knihy o seberozvoji

Úspěšný introvert (Síla introvertů ve světě, který nikdy nepřestává mluvit) Susan Cainová 

Naše společnost má tendenci přeceňovat projevy extroverze: upovídanost, suverenitu a hlučnost. Přesto je každý třetí člověk introvert. V knize Susan Cainové se dozvíte, v čem spočívá síla introvertů, co přinášejí našemu světu, a přečtete si mnoho inspirativních příkladů včetně těch ze života slavných lidí, o kterých jste možná ani nevěděli, že jsou introverti.

 

Restart (Jak co nejsnadněji vybudovat, řídit a rozvíjet vlastní firmu) – Jason Fried a David Hansson

Přemýšlíte o založení firmy nebo o práci na volné noze? Kniha Restart vám poskytne spoustu dobrých rad, jak začít a uspět. Přinutí vás zamyslet se nad tím, co jste dosud považovali za samozřejmost, totiž, zda je pro prosperující podnikání nutné pečlivé plánování, sledování konkurence nebo dlouhé hodiny v práci.

 

Špatné peníze (Průvodce krizí) – Juraj Karpiš 

Ať se nám to líbí, nebo ne, všichni potřebujeme k životu peníze, a proto bychom měli vědět, jak fungují. V jedné z nejlepších slovenských knih o ekonomice se dozvíte, jak žít dobrý život navzdory špatným penězům.

 Nejlepší knihy o seberozvoji

Bohatý táta, chudý táta – Robert T. Kiyosaki 

Průzkumy nám ukazují, že Slováci jsou ve finanční gramotnosti podprůměrní. Proto se musíme naučit nejen to, jak pracovat pro peníze, ale také to, jak by naše peníze měly pracovat pro nás. Tato kniha vás seznámí s tím, jak byste měli při investování myslet. Vždyť u peněz nezáleží jen na číslech, ale i na tom, co představují.

 

Od dobrého ke skvělému (Proč některé společnosti dělají velké skoky vpřed... a jiné ne) – Jim Collins

Kniha Jima Collinse, která se stala bestsellerem v mnoha zemích, je shrnutím pětiletého výzkumu toho, co dělá některé společnosti skvělými. Na základě skutečných příkladů a statistik vám nabídne návod nejen na to, jak vybudovat úspěšnou firmu, ale také jak být výjimečným manažerem.

 

Seberozvojových knih však existuje celá řada, takže až vyčerpáte naše tipy, nezoufejte a poptejte se po dalších titulech ve vašem oblíbeném knihkupectví. 

Vyberte kategorii