Práce z domova se již před pandemií stala rostoucím trendem. Je výhodná nejen pro firmy, zvláště ty menší, které tak mohou ušetřit na pronájmech drahých prostor, ale je vítaným benefitem i mezi zaměstnanci, kteří tak mohou pracovní činnost vykonávat z pohodlí svého domova. Na druhé straně pro mnohé podniky, především třeba státní sféru, byla práce z domova něčím nepředstavitelným. Mnohé z nich nazíraly na home ofiice jako na neefektivní a především těžko kontrolovatelný způsob práce. Pandemie Covid-19 nám však zprostředkovala novou zkušenost a z důvodů lockdownu byli mnozí z nás nuceni opustit své kanceláře a přesunout se do svých domovů. Podniky, které home office zpochybňovaly pochopily, že se jedná o vítanou alternativu, zjistily, že produktivita některých zaměstnanců se při práci z domova dokonce zvyšuje. Pandemie nám jednoduše ukázala, že home office, alespoň částečne, je trendem budoucnosti.
K práci z domova je však třeba vytvořit vhodné podmínky. Domácí kancelář by měla být místem, kde se cítíte dobře a kde se můžete dobře soustředit na práci. Proto jsme pro vás připravili několik tipů, jak si zařídit domácí kancelář snů.
Pokud vám to dispozice vašeho domu či bytu dovolí, doporučujeme si vytvořit samostatnou pracovnu. Jsou-li však vaše prostorové možnosti omezené, vytvořte si pracovní kout.
Obecně platí, že domácí kancelář by měla být umístěna na co nejklidnějším místě. V případě samostatné pracovny je ideální zvolit místnost, která je nejvíce vzdálena od obytných prostor s čilým ruchem. Umístění pracovny vedle dětského pokoje nejspíš nebude tím nejlepším řešením.
Pro zřízení minikanceláře se nejlépe hodí klidný kout v obývacím pokoji. Mnozí lidé si zřizují pracovní kout v ložnici, ta má však primárně sloužit k odpočinku a blízkost postele nám v soustředění na práci příliš nepomáhá. Ani kuchyň není zrovna nejvhodnějším pracovním prostředí, jelikož zde můžete být rozptylováni myšlenkami na jídlo či na vaření.
Nábytek do domácí kanceláře budete nejspíš vybírat tak, aby se dobře hodil do stávajícího interiéru, ale musíte mít na paměti především jeho funkčnost. Za kancelářský nábytek nemusíte utrácet horentní sumy. Podívejte se na internetové bazary, třeba Aukro či Sbazar, uvidíte, že zde najdete zajímavé kousky za výborné ceny, někdy dokonce za odvoz.
Základem každé kanceláře je pracovní stůl. Výška by měla odpovídat vaší tělesné výšce, v průměru obvykle 75 cm. Velikost desky pak záleží na tom, jaké potřebujete pro svou práci vybavení. Možná vám stačí jen laptop, ale možná se vám bude hodit také tiskárna, scanner nebo třeba skartovačka.
Je-li nějaká položka, na které byste rozhodně šetřit neměli, pak je to kancelářská židle. Židle by měla být ergonomická a měla by mít výšku úměrnou výšce stolu. Rozhodně by měla být nastavitelná a oči by měly být ve výši 50-60 cm od monitoru a měly by být v úrovni s horním okrajem obrazovky. Pokud si při výběru nevíte rady, rozhodně doporučujeme se obrátit na odborníka. Mnozí lidé výběr vhodné židle podceňují a pak obvykle končí na rehabilitační klinice či u chiropraktika. Správné sezení ochrání nejen vaše záda, ale umožní vám také lépe se koncentrovat na práci.
Velice důležité je dostatečné osvětlení. Pokud nemůžete nasvícení pracovní plochy řešit vhodným nasvětlením shora, zvolte alespoň kvalitní stolní lampu. Důležitá je také barevnost světla, v tomto případě bílá, která imituje denní světlo. Pozor však na jeho intenzitu, teplá barva může způsobit únavu, zatímco příliš bílá může večer namáhat unavené oči. Zvolením vhodného osvětlení se vyhnete nejen problémům s očima, ale také bolestem hlavy.
Domácí kancelář se neobejde ani bez úložných prostor. Všechny dokumenty, odborná literatura i kancelářské potřeby budou potřebovat své místo, abyste nemuseli vše neustále hledat. Mohou se hodit poličky, šuplíky či skříňky. Některé úložné moduly mohou být i na kolečkách, takže je po ukončení práce snadno zasunete pod stůl.
Ideální kancelář si zaslouží také kvalitní technické vybavení. Zvažte, do jaké míry je pro vás vhodný stolní počítač nebo laptop. Pokud si zrovna nemůžete dovolit koupi nového počítače, podívejte se na počítače repasované. Najdete mezi nimi výkonná zařízení, ovšem za zlomek původní ceny.
Zvažte, zda budete potřebovat tiskárnu či scanner, případně skartovačku. V případě, že se účastníte videokonferencí, rozhodně si pořiďte kvalitní kameru a nešetřete na sluchátkách. Používání mikrofonu zabudovaného v počítači není nejvhodnější, protože sbírá i okolní ruchy a kvalita hlasového přenosu je tak narušená. Sluchátka vám mohou navíc pomoci se izolovat od okolního prostředí a lépe se soustředit na práci, a to i v případě, že pracujete třeba v obývacím pokoji, kde se někdo z vašich blízkých dívá na televizi.
Při zařizování domácí kanceláře nezapomeňte ani na užitečné drobnosti. Na zeď se může hodit bílá magnetická tabule na brainstorming, případně korková deska na vzkazy. Velkou službu vám prokáže také stolní kalendář. Mohou se hodit i úložné krabice, šanony či archivační boxy. Důležité jsou samozřejmě kancelářské potřeby.
Práce z domova vyžaduje disciplínu, často se nevyhneme ani práci ve večerních hodinách. Proto je důležité časté větrání, nezapomínejte na pravidelný pitný režim a rozhodně si v průběhu dne najděte čas na cvičení. Nemusíte zrovna posilovat, stačí si vyrazit na krátkou procházku a nadýchat se čerstvého vzduchu.
Vždy udržujte svůj pracovní stůl v pořádku. Tady vám může pomoci pravidlo 3 dnů, tj. pokud se na vašem stole ocitne dokument, který musíte zpracovat nebo založit, učiňte tak nejdéle do 3 dnů. Nepořádek na stole vás pak může rozptylovat a nezpracované dokumenty vás mohou odvádět od práce, které byste se v danou chvíli měli plně věnovat.
Jinými slovy, skvěle zařízená domácí kancelář je jen částí úspěchu, zbytek je na vás.
V další části našeho průvodce profesní kariérou se podíváme, co obnáší začít s vlastním podnikáním – ať už máte v úmyslu pracovat na volné noze jako tzv. osoba samostatně výdělečně činná, nebo chcete založit firmu a zaměstnávat tým lidí.
Přechod ze zaměstnání na volnou nohu může přinést řadu výhod – nejčastěji se uvádí flexibilita, nezávislost a větší svoboda při nakládání s časem a objemem práce. To je vidět i na rostoucím grafu Počet OSVČ v ČR, kde se počet osob každoročně zvyšuje. Ke konci roku 2024 byl celkový počet OSVČ již přes 1 100 000, z toho více než 680 000 osob má již samostatnou výdělečnou činnost jako hlavní. Opustit jistotu zaměstnání však na druhou stranu znamená, že se musíte vypořádat s problémy, které jste dosud řešit nemuseli – najednou nemáte zaručený příjem, zaniká vám nárok na placenou dovolenou a nebudete-li si platit dobrovolné nemocenské pojištění, můžete zapomenout i na finanční dávky v době nemoci.
Jak to při změnách v profesním životě bývá, stát se OSVČ znamená zvykat si na nové skutečnosti, na které byste měli být pokud možno připraveni. Takže i když se těšíte na výhody, jako je lepší vyváženost pracovního a osobního života, je stejně důležité přemýšlet, jak co nejlépe využít příležitost, a zároveň ochránit své finanční i fyzické zdraví.
Najděte si kouče, který vás provede prvním rokem podnikání, a vyhněte se tak začátečnickým chybám, jež by vás mohly stát hodně peněz.
Penzijní plán – Při přechodu na volnou nohu si můžete dál platit penzijní připojištění, pokud patřilo k vašim zaměstnaneckým benefitům, nebo si můžete založit nové. Na základě doplňkového penzijního spoření tak budete mít nárok na státní příspěvek. Na internetu najdete kalkulačky, které vám pomohou spočítat, kolik byste si měli měsíčně spořit, abyste si i po odchodu do důchodu udrželi životní styl, na který jste zvyklí.
Pojištění příjmů a pojištění pracovní neschopnosti – Vaše schopnost vydělávat peníze závisí na vaší schopnosti pracovat, a tak pracovní volno z důvodu nemoci nebo úrazu může negativně ovlivnit vaše příjmy. Vhodné pojištění vás ochrání před možnou ztrátou výdělku a zajistí, abyste byli schopni platit nečekané výdaje v souvislosti s léčením. Vyberte si takové pojištění, které odpovídá vašemu zdravotnímu stavu, nárokům na životní standard i rozpočtu.
Pojištění profesní odpovědnosti, provozní odpovědnosti a odpovědnosti za škodu – Ať se vydáváte na volnou nohu, pracujete na různých projektech nebo zakládáte vlastní firmu, měli byste být bez starostí ohledně úhrady právních a kompenzačních poplatků. Pojištění profesní odpovědnosti je pojištění proti škodám, které můžete způsobit výkonem své odborné profese. Je vhodné zejména pro profese, které se zabývají duševní činností vyžadující vyšší vzdělání. Je povinné např. při výkonu činnosti lékaře, advokáta, notáře či daňového poradce, ale hodí se i při výkonu nejrůznější poradenské činnosti apod. Pojištění provozní odpovědnosti je určeno pro podnikatele, kteří ze zákona odpovídají za škody způsobené provozní činností. Jako zaměstnavatel také musíte platit zákonné pojištění odpovědnosti, ze kterého bude uhrazena vašemu zaměstnanci škoda na zdraví a škoda vzniklá v souvislosti s pracovním úrazem a nemocí z povolání.
Úspory a investice – Ať si vytváříte finanční polštář, který vás ochrání, pokud příjmy nesplňují vaše očekávání, nebo si odkládáte peníze stranou, abyste měli na úhradu závazků na konci fiskálního roku, placení na spořicí účet nebo do investičního fondu vám může získat finanční zabezpečení v prvních etapách vzrušujícího přechodu na volnou nohu.
Pokud poptávka po vašem zboží nebo službách podléhá sezónním výkyvům, hledejte příležitosti, jak kompenzovat výpadek příjmů mimo sezónu. Najděte si dobrou účetní/účetního, kteří se postarají, aby vaše dokumenty a komunikace se státními institucemi byly v pořádku.
Chystáte se naplnit podnikatelské ambice založením vlastní firmy? Chcete změnit příležitostný přivýdělek na podnikání na plný úvazek? Co byste měli vědět o ochraně svého podniku a zaměstnanců z hlediska pojištění?
Zdravotní pojištění a benefity – Co se týče samotných benefitů, při hledání zaměstnání si uchazeči vybírají práci i na základě těchto faktorů. A často jsou také klíčovými. Práce z domova, hybridní práce, flexibilní pracovní doba, dovolená navíc, příspěvky a podobně. To vše a ještě více jsou lákadly pro uchazeče. Proto je důležité, aby se malé firmy snažily nabídnout co nejlepší balíček výhod. Zdravotní pojištění musíte za své zaměstnance odvádět povinně, ale příspěvky na preventivní a nadstandardní péči nad rámec povinného zdravotního pojištění mohou být dobrý způsob, jak si přitáhnout a udržet talentované pracovníky.
Pojištění odpovědnosti zaměstnavatele – Jako zaměstnavatel odpovídáte za dobré pracovní podmínky zaměstnanců a jste ze zákona povinni platit pojištění, ze kterého bude uhrazena vašemu zaměstnanci škoda na zdraví a škoda vzniklá v souvislosti s pracovním úrazem a nemocí z povolání. Projděte si nabídky různých institucí a vyberte si pojištění, které nejlépe odpovídá vaší situaci.
Další pojištění – Na trhu existuje spousta produktů, které vám pomohou ochránit vaše podnikání. Můžete si pojistit výrobní zařízení, vybavení jako jsou počítače a mobilní telefony, nebo automobily a zboží při přepravě. Pamatujte, že máte odpovědnost nechat prostory firmy zkontrolovat z hlediska požární ochrany, a musíte zajistit, aby vaše firma splňovala všechna platná nařízení týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.
Příspěvky na penzijní spoření – Jako zaměstnavatel máte povinnost odvádět za své zaměstnance sociální pojištění. Když přijímáte nového pracovníka, jste povinni mu sdělit, jaké budou jeho odvody správě sociálního zabezpečení a kolik za něj bude odvádět vaše firma. V rámci balíčku zaměstnaneckých benefitů můžete svým zaměstnancům přispívat na penzijní spoření, které je výhodné pro obě strany. Pokud si totiž zaměstnanec odkládá alespoň 300 korun měsíčně, má nárok na příspěvek od státu. Zaměstnavatel z příspěvků do výše 50 tisíc korun ročně neodvádí sociální a zdravotní pojištění, je pro něj tedy výhodnější odměnit zaměstnance příspěvkem na penzijní spoření místo obyčejného zvednutí platu, které by automaticky navýšilo povinné odvody.
Svým zaměstnancům můžete nabídnout i jiné zajímavé benefity, které tolik nezatíží váš rozpočet – společné pondělní snídaně, příležitost pracovat z domova, možnost hlídání dětí na pracovišti nebo odpočinkové zóny.
Chytří a inteligentní lidé potřebují dobrého lídra, který rozpozná jejich potenciál a umožní jim ho rozvinout. Nemáte-li vůdčí schopnosti, zkuste si najít kouče nebo kurz, který vám pomůže odbourat nedostatky, aby pod vaším vedením mohla vaše firma prosperovat a rozvíjet se.
Přečtěte si další články ze seriálu:
Jak se při budování kariéry finančně zabezpečit
Jak si naplánovat odchod do důchodu