Doba na přečtení článku jsou 3 minuty

Jak začít podnikat, díl 1.

Začínáte podnikat? Jak se říká, dvakrát měř a jednou řež. Řadu věcí je třeba zvážit předem, abyste se později vyhnuli obtížím. A jaká forma podnikání je pro vás ta nejvýhodnější? Inspirujte se naším podnikatelským průvodcem.

Stejně jako před začátkem sportovního zápasu, i před vstupem mezi podnikatele platí, že na začátku mají všichni stejné šance. Uspět se svou podnikatelskou myšlenkou tedy může v podstatě každý, pokud ji doplní i pořádným kusem poctivé práce a nasazení. Jenže o co víc každého podnikatele baví plánování růstu a vymýšlení nových nápadů, o to méně se obvykle zabývá nudnou administrativou. Právě v ní se proto často dělají chyby, které můžou mít později nepříjemné následky. Dobře zvládnutá administrativa je zkrátka základem každé zdravě fungující firmy. V tomto článku se dozvíte, jaké jsou základní možnosti, výhody a nevýhody jednotlivých forem podnikání.

Budete živnostník, nebo firma?

Ještě, než se vydáte na živnostenský úřad nebo svěříte do rukou specialistů na založení firem (většinou advokátních kanceláří a notářů), musíte udělat jedno zásadní rozhodnutí. Chcete se stát živnostníkem (fyzickou Osobou Samostatně Výdělečně Činnou neboli OSVČ), nebo majitelem firmy (tzv. právnickou osobou)? Živnostník má sice jednodušší administrativu, ale za svoje případné podnikatelské nezdary ručí celým svým majetkem. Majitel firmy bude mít více papírování, ale ručí obvykle pouze jejím majetkem. Hlavní výhody a nevýhody OSVČ a firem shrnuje následující tabulka.

živnostník vs firma

Pro přidělení živnostenského oprávnění stačí jedna návštěva živnostenského úřadu, vyplnění jednotného registračního formuláře a uhrazení správního poplatku 1 000 Kč (samozřejmě také věk 18 a více let a trestní bezúhonnost). Proces založení firmy je o poznání složitější a nejprve je potřeba se rozhodnout, jaký typ firmy se pro vás bude nejlépe hodit.

Jaký typ firmy?

Pokud chcete založit firmu, můžete si vybírat z pěti možných forem.

Nejčastějším typem firem je společnost s ručením omezeným (s.r.o.). Založení probíhá sepsáním zakladatelské listiny v případě jednoho společníka nebo společenské smlouvy v případě více společníků. Na účet firmy se skládá vklad společníka základní kapitál, který může činit minimálně jednu korunu, v praxi to ale většinou bývá víc. Z vkladu společníka se následně hradí případné závazky, dluhy, pohledávky či jiné finanční závazky firmy, pokud dojde k jejímu zániku. Ručení je tedy omezeno do výše základního kapitálu (proto společnost s ručením omezeným).

Druhým nejrozšířenějším typem obchodních společností jsou akciové společnosti (a.s.). Pokud si chcete založit akciovou společnost, musíte sepsat zakladatelskou listinu. Vklady zakladatelů a majitelů jsou následně rozděleny do akcií (cenných papírů) o stejné dílčí hodnotě. Tyto akcie současně určují práva každého akcionáře. Minimální vklad akciové společnosti činí 2 000 000 Kč. Stejně jako společnost s ručením omezením odpovídá i akciová společnost za svoje případné závazky pouze svým majetkem, nikoli majetkem svých akcionářů.

Dalším druhem obchodní společnosti je veřejná obchodní společnost (v.o.s.). K jejímu založení sice není zapotřebí vůbec žádný základní vklad, ovšem za všechny finanční pohledávky ručí její majitel vlastním majetkem. Založení v.o.s. je možné pouze společně s další plnoletou osobou, nikdy ne sami jako u společností s ručením omezeným, a je potřeba sepsat společenskou smlouvu.

Čtvrtým typem obchodních společností je družstvo. Tento specifický typ společnosti řídí sdružení podnikatelů – alespoň pět fyzických, nebo dvě právnické osoby. Minimální kapitál družstva činí 50 000 Kč. Za svoje závazky ručí družstvo celým svým majetkem, na osobní majetek členů družstva se ručení nevztahuje.

Jako pátý typ obchodních společností občas figuruje také komanditní společnost (k.s.). Dá se stručně popsat jako osobní obchodní společnost, kterou tvoří minimálně dvě osoby se specifickou rolí – komanditista a komplementář. Základní vklad v minimální výši 5 000 Kč musí do společnosti vložit pouze komanditista, komplementář tuto povinnost nemá. Komanditista ovšem po vložení vkladu nijak neručí za dluhy společnosti, za vše ručí komplementář celým svým soukromým majetkem. Toto ručení je vyváženo více právy při vedení společnosti. K založení komanditní společnosti je opět zapotřebí sepsání společenské smlouvy.

V dalším článku probereme možnost koupit už založenou firmu, výběr vhodného sídla a přehled administrativních procesů nutných pro založení firmy.

 

Další tipy související s podnikáním naleznete na našem webu Generali Česká Profi.

 

04.03.2025
3 minuty

Jak vytvořit domácí kancelář snů

Pandemie Covid-19 nám zprostředkovala novou zkušenost a z důvodů lockdownu byli mnozí z nás nuceni opustit své kanceláře a přesunout se do svých domovů. Podniky, které home office zpochybňovaly pochopily, že se jedná o vítanou alternativu, zjistily, že produktivita některých zaměstnanců se při práci z domova dokonce zvyšuje. Pandemie nám jednoduše ukázala, že home office, alespoň částečne, je trendem budoucnosti.

K práci z domova je však třeba vytvořit vhodné podmínky. Domácí kancelář by měla být místem, kde se cítíte dobře a kde se můžete dobře soustředit na práci. Proto jsme pro vás připravili několik tipů, jak si zařídit domácí kancelář snů.

Vhodné prostory

Pokud vám to dispozice vašeho domu či bytu dovolí, doporučujeme si vytvořit samostatnou pracovnu. Jsou-li však vaše prostorové možnosti omezené, vytvořte si pracovní kout.

Obecně platí, že domácí kancelář by měla být umístěna na co nejklidnějším místě. V případě samostatné pracovny je ideální zvolit místnost, která je nejvíce vzdálena od obytných prostor s čilým ruchem. Umístění pracovny vedle dětského pokoje nejspíš nebude tím nejlepším řešením.

Pro zřízení minikanceláře se nejlépe hodí klidný kout v obývacím pokoji. Mnozí lidé si zřizují pracovní kout v ložnici, ta má však primárně sloužit k odpočinku a blízkost postele nám v soustředění na práci příliš nepomáhá. Ani kuchyň není zrovna nejvhodnějším pracovním prostředí, jelikož zde můžete být rozptylováni myšlenkami na jídlo či na vaření.

Kancelářský nábytek a osvětlení

Nábytek do domácí kanceláře budete nejspíš vybírat tak, aby se dobře hodil do stávajícího interiéru, ale musíte mít na paměti především jeho funkčnost. Za kancelářský nábytek nemusíte utrácet horentní sumy. Podívejte se na internetové bazary, třeba Aukro či Sbazar, uvidíte, že zde najdete zajímavé kousky za výborné ceny, někdy dokonce za odvoz.

Základem každé kanceláře je pracovní stůl. Výška by měla odpovídat vaší tělesné výšce, v průměru obvykle 75 cm. Velikost desky pak záleží na tom, jaké potřebujete pro svou práci vybavení. Možná vám stačí jen laptop, ale možná se vám bude hodit také tiskárna, scanner nebo třeba skartovačka. 

Je-li nějaká položka, na které byste rozhodně šetřit neměli, pak je to kancelářská židle. Pokud si při výběru nevíte rady, rozhodně doporučujeme se obrátit na odborníka. Mnozí lidé výběr vhodné židle podceňují a pak obvykle končí na rehabilitační klinice či u chiropraktika. Správné sezení ochrání nejen vaše záda, ale umožní vám také lépe se koncentrovat na práci.

 

Kancelářská židle by měla být ergonomická a měla by mít výšku úměrnou výšce stolu. Rozhodně by měla být nastavitelná a oči by měly být ve výši 50-60 cm od monitoru a měly by být v úrovni s horním okrajem obrazovky.

Velice důležité je dostatečné osvětlení. Pokud nemůžete nasvícení pracovní plochy řešit vhodným nasvětlením shora, zvolte alespoň kvalitní stolní lampu. Důležitá je také barevnost světla, v tomto případě bílá, která imituje denní světlo. Pozor však na jeho intenzitu, teplá barva může způsobit únavu, zatímco příliš bílá může večer namáhat unavené oči. Zvolením vhodného osvětlení se vyhnete nejen problémům s očima, ale také bolestem hlavy.

Domácí kancelář se neobejde ani bez úložných prostor. Všechny dokumenty, odborná literatura i kancelářské potřeby budou potřebovat své místo, abyste nemuseli vše neustále hledat. Mohou se hodit poličky, šuplíky či skříňky. Některé úložné moduly mohou být i na kolečkách, takže je po ukončení práce snadno zasunete pod stůl.

Generali Česká pojišťovna

Kvalitní technika

Ideální kancelář si zaslouží také kvalitní technické vybavení. Zvažte, do jaké míry je pro vás vhodný stolní počítač, nebo laptop. Pokud si zrovna nemůžete dovolit koupi nového počítače, podívejte se na počítače repasované. Najdete mezi nimi výkonná zařízení, ovšem za zlomek původní ceny. 

Zvažte, zda budete potřebovat tiskárnu či scanner, případně skartovačku. V případě, že se účastníte videokonferencí, rozhodně si pořiďte kvalitní kameru a nešetřete na sluchátkách. Používání mikrofonu zabudovaného v počítači není nejvhodnější, protože sbírá i okolní ruchy a kvalita hlasového přenosu je tak narušená. Sluchátka vám mohou navíc pomoci se izolovat od okolního prostředí a lépe se soustředit na práci, a to i v případě, že pracujete třeba v obývacím pokoji, kde se někdo z vašich blízkých dívá na televizi.  

Užitečné maličkosti

Při zařizování domácí kanceláře nezapomeňte ani na užitečné drobnosti. Na zeď se může hodit bílá magnetická tabule na brainstorming, případně korková deska na vzkazy. Velkou službu vám prokáže také stolní kalendář. Mohou se hodit i úložné krabice, šanony či archivační boxy. Důležité jsou samozřejmě kancelářské potřeby

 

Přečtěte si další články na webu Generali Česká Profi
Přinášíme inspiraci a čerstvý pohled na trendy v pojišťovnictví a byznysu.

Obecné rady

Práce z domova vyžaduje disciplínu, často se nevyhneme ani práci ve večerních hodinách. Proto je důležité časté větrání, nezapomínejte na pravidelný pitný režim a rozhodně si v průběhu dne najděte čas na cvičení. Nemusíte zrovna posilovat, stačí si vyrazit na krátkou procházku a nadýchat se čerstvého vzduchu

Vždy udržujte svůj pracovní stůl v pořádku. Tady vám může pomoci pravidlo 3 dnů, tj. pokud se na vašem stole ocitne dokument, který musíte zpracovat nebo založit, učiňte tak nejdéle do 3 dnů. Nepořádek na stole vás pak může rozptylovat a nezpracované dokumenty vás mohou odvádět od práce, které byste se v danou chvíli měli plně věnovat. 

Jinými slovy, skvěle zařízená domácí kancelář je jen částí úspěchu, zbytek je na vás.

Přečtěte si

Coworkingové prostory: Jak fungují a pro koho jsou vhodné?

Práce na dálku: Nová pravidla pro podnikatele

Práce vašich zaměstnanců z domova: příležitost nebo riziko?

Technologie, které vám pomohou s prací na dálku

Vyberte kategorii