Devět snadných způsobů, jak mohou firmy snížit stres zaměstnanců

Stres na pracovišti není nic příjemného. Navíc ohrožuje chod firmy. Vystresovaní zaměstnanci ztrácejí chuť do práce, jsou méně produktivní a bývají častěji nemocní než ti, kdo pracují uvolněně a rádi1. Naštěstí je spousta možností, jak zařídit, aby zaměstnanci byli spokojenější a výkonnější. Přinášíme devět nápadů, které vám pomohou začít.

1. Dávejte svým zaměstnancům jasné cíle

Lidé jsou nejproduktivnější, když přesně vědí, co je cílem jejich práce. Absence jasného cíle vede zaměstnance k úzkosti a nejistotě ohledně vlastní pozice a úkolů, což v důsledku vyvolá stres. 

2. Naslouchejte

Je velmi důležité dbát na to, aby zaměstnanci nebyli zavaleni úkoly, které jsou nad jejich síly. Proto je povzbuzujte, aby se za vámi nebáli přijít, když toho mají moc, a naslouchejte jejich starostem a obavám.

2. Hledejte informace o pozitivním vlivu odpočinku na produktivitu a uveďte je do praxe

Mnozí z nás si myslí, že pracovat do úmoru zvyšuje produktivitu, ale se stoupající únavou výkonnost prudce klesá.

3. Zapomeňte na multitasking

Multitasking je další mýtus o produktivitě, který může člověka pořádně stresovat. Snaha dělat několik věcí najednou vede k roztříštěnosti myšlenek a neschopnosti pořádně se soustředit na jeden úkol. K velkým pokušitelům patří třeba poštovní servery, takže doporučte zaměstnancům, aby e-mailovou schránku kontrolovali jen párkrát denně. Do e-mailového podpisu si mohou přidat informaci, že v opravdu naléhavých případech jsou k zastižení na telefonu.

4. Zakažte e-maily mimo pracovní dobu

Nemůžete si pořádně odpočinout, když vám půlka mozku stále jede v pracovním režimu. Zajistěte, aby veškerá komunikace ve firmě probíhala jen v pracovní době.

5. Zaměřte se spíš na výsledky, než na odpracovanou dobu

Nejen že tím usnadníte zaměstnancům život, budou-li potřebovat odejít z práce o chvilku dříve nebo naopak přijít o něco později. Když jim projevíte důvěru, že své úkoly zvládnou splnit včas a dobře, budou pracovat s větším zápalem a bez stresu. 

K lepšímu pocitu zaměstnanců přispívá vědomí, že jejich práce má smysl – nejen po stránce efektivity a výnosnosti pro firmu, ale například i z hlediska ochrany přírody a životního prostředí obecně. Pokud jste to ještě neudělali, vytvořte na pracovišti podmínky k třídění odpadu – v dnešní době už by to měla být samozřejmost. Stále oblíbenější jsou i iniciativy na aktivní pomoc přírodě, např. víkendové firemní akce spojené s vysazováním stromů. 

6. Vytvořte příjemné pracovní prostředí

Vybledlé stěny a ostré světlo zářivek přispívají ke zvýšenému napětí a pocitu diskomfortu při práci. Udělejte z pracoviště místo, kam je radost chodit. Vhodně zvolené barvy, ergonomický nábytek a měkké osvětlení jsou základ. Pusťte dovnitř přírodu a rozmístěte v kancelářích živé rostliny. Je příjemné a osvěžující koukat do zeleně, rostliny navíc zvlhčují suchý vzduch a upravují klima v místnosti. Současným trendem jsou také zelené střechy – osazují se trávou a vhodnými rostlinami; vznikají tak místa, kde se zaměstnanci mohou nadýchat čerstvého vzduchu a osvěžit se. Zelené střechy navíc pěkně vypadají a pomáhají optimalizovat teplotu v budově během letních měsíců. Někde na nich zaměstnanci dokonce zakládají včelí úly.

7. Setkávejte se venku

Za pěkného počasí můžete uspořádat pracovní piknik nebo zasedání v parku. Je úžasné, co dokáže čerstvý vzduch, změna prostředí a možnost protáhnout se na sluníčku.

8. Nabídněte bezplatné nebo dotované předplatné meditačních aplikací

Budete-li využívání aplikace podporovat pravidelně, vaši zaměstnanci brzy pocítí dlouhodobý přínos meditace a začlení ji do svého každodenního programu.

9. Veďte příkladem

Nebudete-li sami praktikovat, co kážete, vaši zaměstnanci chování nejspíš nezmění. Jděte jim proto příkladem. Sami se tak lépe ubráníte stresu, a to je rozhodně plus!

 

21.03.2023

Jak se postarat o staršího příbuzného a nezapomenout přitom na sebe

Vytvořte si plán

Seznamy patří k nejjednodušším nástrojům, které vám pomohou udržet si o všem přehled a maximalizovat efektivitu. Sepište si, co váš příbuzný každý den potřebuje. Rychle tak zjistíte, s čím můžete snadno pomoct a co se dá jednoduše vyřešit. Jestli je pro vás například každodenní vaření složité, navařte několik jídel najednou, rozdělte je na porce a zamrazte. Váš příbuzný si pak snadno ohřeje jídlo kdykoliv bude potřebovat. 

Rozdělte si povinnosti

Je důležité znát hranice svých možností a nenakládat si na sebe příliš. Zvažte, jestli neobjednat placenou pomoc na domácí práce jako je uklízení, praní a žehlení prádla nebo údržba zahrady. Máte-li poblíž sourozence, jiné členy rodiny nebo přátele, můžete si péči rozdělit tak, že každý z vás bude v jiné dny vykonávat jiné úkoly, například vařit nebo uklízet. 

Pružná pracovní doba

Digitální technologie výrazně usnadňují práci na dálku a s rostoucí poptávkou po flexibilní práci se tomuto trendu začíná přizpůsobovat stále více zaměstnavatelů. Rozhodně stojí za to promluvit si s nadřízeným, jestli si můžete upravit pracovní hodiny nebo dny tak, abyste péči o příbuzného zvládli. 

Starejte se o sebe

Snažte se počítat s časem pro sebe a zařaďte ho do svého denního rozvrhu. Nastavte si třeba budík o pár minut dříve a čtěte si, běžte na rychlou procházku nebo věnujte deset minut meditaci, která vám zklidní mysl. Výborným pomocníkem v tom budou aplikace jako je například Headspace.

V neposlední řadě je vždy důležité mít před sebou něco, nač se můžete těšit, a proto si jednou za pár týdnů vyhraďte volný víkend a sejděte se s přáteli, vyrazte na výlet nebo na krátkou dovolenou.

Vyberte kategorii