25.10.2018

Co má správně obsahovat evakuační zavazadlo?

Evakuační zavazadlo by mělo v ideálním případě obsahovat vše, co je nezbytné pro přežití při přechodném opuštění domova. Je dobré si uvědomit, že v mnohých situacích je to zároveň to jediné, co vám z domácnosti zůstane.

Co se rozumí pod pojmem evakuace?

Evakuace je obecně soubor takových opatření, která vedou k rychlému a bezpečnému přesunu osob, zvířat a důležitých věcí z ohroženého objektu do bezpečné oblasti. K evakuaci dochází často při povodních, požárech či jiných katastrofách a haváriích.

Někdy je evakuace dočasná – vyhlašuje se v případě ohrožení dané oblasti např. vysokou vodou, ohněm v blízkém okolí, atd. V těchto případech je pravděpodobné, že se lidé do svého obydlí za pár dní vrátí a vše bude v relativním pořádku.

Někdy však musí k evakuaci dojít z akutnějších důvodů, jako je např. rozsáhlý požár objektu, hroucení objektu, atd. Zde se naopak dá předpokládat, že se domů člověk jen tak nevrátí, nebo až po velmi rozsáhlé rekonstrukci.

Jak balit evakuační zavazadlo?

Samozřejmě ne při každé evakuaci je možné zabalit tolik věcí, kolik by člověk chtěl. Někdy to jde totiž velmi rychle. Pokud ale máte to „štěstí v neštěstí“, že o evakuaci víte alespoň pár desítek minut předem, dejte si na zabalení co nejvíce záležet.

Obecně se však doporučuje, aby člověk měl věci, které by při evakuaci chtěl balit, snadno a rychle dostupné. Dokonce ve zcela ideálním případě by evakuační zavazadlo měl mít každý přichystané (alespoň částečně) doma trvale (ne vždy je na balení čas).

Pro evakuační zavazadla platí následující zásady:

  • Každá osoba domácnosti by měla mít vlastní zavazadlo
  • Dospělí zavazadlo do 25 kg, děti do 10 kg
  • Ideální jsou zavazadla, se kterými se dobře manipuluje (kufr na kolečkách, krosna, …)
  • Zavazadlo by mělo být opatřeno vaším jménem a adresou
  • Co nejlépe využijte celý prostor zavazadla (nacpat věci i do bot, atd.)

Dobrou zprávou je ale to, že i pokud dorazíte do evakuačního střediska bez zavazadla, vyloženě strádat nebudete. Postaráno o vás bude. Vždy je ale pro vás i okolí lepší mít svoje věci.

Co všechno do evakuačního zavazadla patří?

Nyní si sepíšeme seznam toho, co by evakuační zavazadlo mělo v ideálním případě obsahovat.

1. Jídlo, pití a nádobí

  • Trvanlivé, kalorické a dobře zabalené potraviny na 3 dny
  • Pitná voda
  • Hrnek, miska, příbor, otvírák na konzervy

 

2. Léky a hygiena

  • Pravidelně užívané léky + léky proti bolesti, horečce
  • Mýdlo + šampon, pasta na zuby, kartáček, ručník, toaletní papír, kapesníky

 

3. Oblečení

  • Náhradní prádlo na 3 dny
  • Náhradní oblečení a obuv odpovídající ročnímu období
  • Teplá mikina/bunda navíc
  • Pláštěnka

 

4. Cennosti, doklady, dokumenty

  • Peníze, platební karty, klíče, mobil + nabíječka, případně cenné šperky
  • Občanský průkaz, karta zdravotní pojišťovny, pas
  • Rodný list, oddací list, pojistné smlouvy, další smlouvy, akcie, …

 

5. Přístroje a zábava

  • Baterka, FM rádio (stačí na mobilu) či internet pro zjišťování aktualit, zavírací nůž, šitíčko, psací potřeby, zápalky
  • Kniha, hračky pro děti

 

6. Věci pro přenocování

  • Spací pytel, karimatka či izolační podložka

 

7. Věci pro domácí zvíře

  • Krmivo, misky, deka/klec/nádoba, vodítko, zdravotní/očkovací průkaz, …

Další rady pro případ evakuace

Při samotné evakuaci však nejspíše nebudete mít čas na dokonalé zabalení všeho. Je tedy nutné zvážit priority. Nejdůležitější jsou tedy ty předměty, které vám nikdo nemůže půjčit, nebo se nadají sehnat někde v místě náhradního ubytování.

Pokud vám při balení naopak zbyde místo a čas, přibalte další věci, které byste byli ochotni v případě potřeby půjčit ostatním (jídlo, oblečení, …).

Před odchodem z domu nezapomeňte vypnout veškeré elektronické přístroje a zastavit vodu. Vždy dbejte všech pokynů, které budete dostávat od záchranných jednotek či od policie.

Sjednejte si pojištění majetku - dům a byt a chraňte se proti všem hrozícím nebezpečím.

15.09.2022

Jak se vyhnout nejčastějším zraněním u začínajících běžců

Už jste také propadli kouzlu běhání? Tomu pocitu, kdy jste jen vy a krajina kolem. Myšlenky se odplaví, starosti zůstanou daleko za vámi. Dobíháte do cíle jako znovuzrození. Hladina endorfinů stoupla, jste nabití energií a máte chuť pustit se do práce.

Začátky byly možná těžké, ale překonali jste sami sebe a teď jste silnější a zdravější než kdykoliv před tím. Váš život získal nový rytmus a řád. Bylo by tedy opravdu nemilé, kdyby se objevilo zranění a s běháním by byl na nějakou dobu konec.

Myslíte si, že se vás to netýká, že přece neběháte v náročném terénu, máte skvělé boty, nezanedbáváte ani rozcvičování a stretching. Nenechte se však mýlit, v průběhu jednoho roku se totiž zraní až 80 % běžců. Při běhu totiž dochází k pravidelným nárazům, což je pro tělo velmi nepřirozené. Tyto nárazy zatěžují klouby a páteř, zvláště pokud je nášlap tvrdý, terén je nerovný, ale také v případě, že trpíte nadváhou. Svou roli hraje také nesprávná obuv či špatná běžecká technika.

Především nováčci mívají potíže dobře odhadnout své síly. Někdy netuší, jak s běháním správně začít. Riziko zranění si často neuvědomují, případně nevědí, jak jeho vzniku zabránit.

Emmie Kayová, hlavní trenérka běhání z organizace Start Running Stay Running, pro Generali uvedla: „Lidé podceňují dopad běhání na lidské tělo. Pokud jste nikdy neběhali, je pro tělo náročné vydržet takový nápor, kdy při každém dopadu na asfalt zažívá náraz o síle třikrát větší než je vaše tělesná hmotnost.” 

Pro ty, co s běháním začínají, i pro ty, kteří mají obavy z možného zranění, jsme připravili tohoto přehlédného grafického průvodce, který vás provede nejčastějšími běžeckými zraněními a poradí vám, jak se jim vyhnout nejen správným tréninkem, ale také vhodným vybavením. 

Pomůžeme vám udržet si tempo a zůstat fit, abyste mohli překonávat dál běžecké výzvy nebo si jen nadále užívat radosti z pohybu.

 

Generali_Running Injuries_Infographic_22.06.21.jpg

 

Autor: Emmie Harrison-West
Vyberte kategorii