Evakuace je obecně soubor takových opatření, která vedou k rychlému a bezpečnému přesunu osob, zvířat a důležitých věcí z ohroženého objektu do bezpečné oblasti. K evakuaci dochází často při povodních, požárech či jiných katastrofách a haváriích.
Někdy je evakuace dočasná – vyhlašuje se v případě ohrožení dané oblasti např. vysokou vodou, ohněm v blízkém okolí, atd. V těchto případech je pravděpodobné, že se lidé do svého obydlí za pár dní vrátí a vše bude v relativním pořádku.
Někdy však musí k evakuaci dojít z akutnějších důvodů, jako je např. rozsáhlý požár objektu, hroucení objektu, atd. Zde se naopak dá předpokládat, že se domů člověk jen tak nevrátí, nebo až po velmi rozsáhlé rekonstrukci.
Samozřejmě ne při každé evakuaci je možné zabalit tolik věcí, kolik by člověk chtěl. Někdy to jde totiž velmi rychle. Pokud ale máte to „štěstí v neštěstí“, že o evakuaci víte alespoň pár desítek minut předem, dejte si na zabalení co nejvíce záležet.
Obecně se však doporučuje, aby člověk měl věci, které by při evakuaci chtěl balit, snadno a rychle dostupné. Dokonce ve zcela ideálním případě by evakuační zavazadlo měl mít každý přichystané (alespoň částečně) doma trvale (ne vždy je na balení čas).
Pro evakuační zavazadla platí následující zásady:
Dobrou zprávou je ale to, že i pokud dorazíte do evakuačního střediska bez zavazadla, vyloženě strádat nebudete. Postaráno o vás bude. Vždy je ale pro vás i okolí lepší mít svoje věci.
Nyní si sepíšeme seznam toho, co by evakuační zavazadlo mělo v ideálním případě obsahovat.
1. Jídlo, pití a nádobí
2. Léky a hygiena
3. Oblečení
4. Cennosti, doklady, dokumenty
5. Přístroje a zábava
6. Věci pro přenocování
7. Věci pro domácí zvíře
Při samotné evakuaci však nejspíše nebudete mít čas na dokonalé zabalení všeho. Je tedy nutné zvážit priority. Nejdůležitější jsou tedy ty předměty, které vám nikdo nemůže půjčit, nebo se nadají sehnat někde v místě náhradního ubytování.
Pokud vám při balení naopak zbyde místo a čas, přibalte další věci, které byste byli ochotni v případě potřeby půjčit ostatním (jídlo, oblečení, …).
Před odchodem z domu nezapomeňte vypnout veškeré elektronické přístroje a zastavit vodu. Vždy dbejte všech pokynů, které budete dostávat od záchranných jednotek či od policie.
Sjednejte si pojištění majetku - dům a byt a chraňte se proti všem hrozícím nebezpečím.
Seznamy patří k nejjednodušším nástrojům, které vám pomohou udržet si o všem přehled a maximalizovat efektivitu. Sepište si, co váš příbuzný každý den potřebuje. Rychle tak zjistíte, s čím můžete snadno pomoct a co se dá jednoduše vyřešit. Jestli je pro vás například každodenní vaření složité, navařte několik jídel najednou, rozdělte je na porce a zamrazte. Váš příbuzný si pak snadno ohřeje jídlo kdykoliv bude potřebovat.
Je důležité znát hranice svých možností a nenakládat si na sebe příliš. Zvažte, jestli neobjednat placenou pomoc na domácí práce jako je uklízení, praní a žehlení prádla nebo údržba zahrady. Máte-li poblíž sourozence, jiné členy rodiny nebo přátele, můžete si péči rozdělit tak, že každý z vás bude v jiné dny vykonávat jiné úkoly, například vařit nebo uklízet.
Digitální technologie výrazně usnadňují práci na dálku a s rostoucí poptávkou po flexibilní práci se tomuto trendu začíná přizpůsobovat stále více zaměstnavatelů. Rozhodně stojí za to promluvit si s nadřízeným, jestli si můžete upravit pracovní hodiny nebo dny tak, abyste péči o příbuzného zvládli.
Snažte se počítat s časem pro sebe a zařaďte ho do svého denního rozvrhu. Nastavte si třeba budík o pár minut dříve a čtěte si, běžte na rychlou procházku nebo věnujte deset minut meditaci, která vám zklidní mysl. Výborným pomocníkem v tom budou aplikace jako je například Headspace.
V neposlední řadě je vždy důležité mít před sebou něco, nač se můžete těšit, a proto si jednou za pár týdnů vyhraďte volný víkend a sejděte se s přáteli, vyrazte na výlet nebo na krátkou dovolenou.