Co má správně obsahovat evakuační zavazadlo?

Evakuační zavazadlo by mělo v ideálním případě obsahovat vše, co je nezbytné pro přežití při přechodném opuštění domova. Je dobré si uvědomit, že v mnohých situacích je to zároveň to jediné, co vám z domácnosti zůstane.

Co se rozumí pod pojmem evakuace?

Evakuace je obecně soubor takových opatření, která vedou k rychlému a bezpečnému přesunu osob, zvířat a důležitých věcí z ohroženého objektu do bezpečné oblasti. K evakuaci dochází často při povodních, požárech či jiných katastrofách a haváriích.

Někdy je evakuace dočasná – vyhlašuje se v případě ohrožení dané oblasti např. vysokou vodou, ohněm v blízkém okolí, atd. V těchto případech je pravděpodobné, že se lidé do svého obydlí za pár dní vrátí a vše bude v relativním pořádku.

Někdy však musí k evakuaci dojít z akutnějších důvodů, jako je např. rozsáhlý požár objektu, hroucení objektu, atd. Zde se naopak dá předpokládat, že se domů člověk jen tak nevrátí, nebo až po velmi rozsáhlé rekonstrukci.

Jak balit evakuační zavazadlo?

Samozřejmě ne při každé evakuaci je možné zabalit tolik věcí, kolik by člověk chtěl. Někdy to jde totiž velmi rychle. Pokud ale máte to „štěstí v neštěstí“, že o evakuaci víte alespoň pár desítek minut předem, dejte si na zabalení co nejvíce záležet.

Obecně se však doporučuje, aby člověk měl věci, které by při evakuaci chtěl balit, snadno a rychle dostupné. Dokonce ve zcela ideálním případě by evakuační zavazadlo měl mít každý přichystané (alespoň částečně) doma trvale (ne vždy je na balení čas).

Pro evakuační zavazadla platí následující zásady:

  • Každá osoba domácnosti by měla mít vlastní zavazadlo
  • Dospělí zavazadlo do 25 kg, děti do 10 kg
  • Ideální jsou zavazadla, se kterými se dobře manipuluje (kufr na kolečkách, krosna, …)
  • Zavazadlo by mělo být opatřeno vaším jménem a adresou
  • Co nejlépe využijte celý prostor zavazadla (nacpat věci i do bot, atd.)

Dobrou zprávou je ale to, že i pokud dorazíte do evakuačního střediska bez zavazadla, vyloženě strádat nebudete. Postaráno o vás bude. Vždy je ale pro vás i okolí lepší mít svoje věci.

Co všechno do evakuačního zavazadla patří?

Nyní si sepíšeme seznam toho, co by evakuační zavazadlo mělo v ideálním případě obsahovat.

1. Jídlo, pití a nádobí

  • Trvanlivé, kalorické a dobře zabalené potraviny na 3 dny
  • Pitná voda
  • Hrnek, miska, příbor, otvírák na konzervy

 

2. Léky a hygiena

  • Pravidelně užívané léky + léky proti bolesti, horečce
  • Mýdlo + šampon, pasta na zuby, kartáček, ručník, toaletní papír, kapesníky

 

3. Oblečení

  • Náhradní prádlo na 3 dny
  • Náhradní oblečení a obuv odpovídající ročnímu období
  • Teplá mikina/bunda navíc
  • Pláštěnka

 

4. Cennosti, doklady, dokumenty

  • Peníze, platební karty, klíče, mobil + nabíječka, případně cenné šperky
  • Občanský průkaz, karta zdravotní pojišťovny, pas
  • Rodný list, oddací list, pojistné smlouvy, další smlouvy, akcie, …

 

5. Přístroje a zábava

  • Baterka, FM rádio (stačí na mobilu) či internet pro zjišťování aktualit, zavírací nůž, šitíčko, psací potřeby, zápalky
  • Kniha, hračky pro děti

 

6. Věci pro přenocování

  • Spací pytel, karimatka či izolační podložka

 

7. Věci pro domácí zvíře

  • Krmivo, misky, deka/klec/nádoba, vodítko, zdravotní/očkovací průkaz, …

Další rady pro případ evakuace

Při samotné evakuaci však nejspíše nebudete mít čas na dokonalé zabalení všeho. Je tedy nutné zvážit priority. Nejdůležitější jsou tedy ty předměty, které vám nikdo nemůže půjčit, nebo se nadají sehnat někde v místě náhradního ubytování.

Pokud vám při balení naopak zbyde místo a čas, přibalte další věci, které byste byli ochotni v případě potřeby půjčit ostatním (jídlo, oblečení, …).

Před odchodem z domu nezapomeňte vypnout veškeré elektronické přístroje a zastavit vodu. Vždy dbejte všech pokynů, které budete dostávat od záchranných jednotek či od policie.

Sjednejte si pojištění majetku - dům a byt a chraňte se proti všem hrozícím nebezpečím.

01.12.2022

Devět snadných způsobů, jak mohou firmy snížit stres zaměstnanců

1. Dávejte svým zaměstnancům jasné cíle

Lidé jsou nejproduktivnější, když přesně vědí, co je cílem jejich práce. Absence jasného cíle vede zaměstnance k úzkosti a nejistotě ohledně vlastní pozice a úkolů, což v důsledku vyvolá stres. 

2. Naslouchejte

Je velmi důležité dbát na to, aby zaměstnanci nebyli zavaleni úkoly, které jsou nad jejich síly. Proto je povzbuzujte, aby se za vámi nebáli přijít, když toho mají moc, a naslouchejte jejich starostem a obavám.

2. Hledejte informace o pozitivním vlivu odpočinku na produktivitu a uveďte je do praxe

Mnozí z nás si myslí, že pracovat do úmoru zvyšuje produktivitu, ale se stoupající únavou výkonnost prudce klesá.

3. Zapomeňte na multitasking

Multitasking je další mýtus o produktivitě, který může člověka pořádně stresovat. Snaha dělat několik věcí najednou vede k roztříštěnosti myšlenek a neschopnosti pořádně se soustředit na jeden úkol. K velkým pokušitelům patří třeba poštovní servery, takže doporučte zaměstnancům, aby e-mailovou schránku kontrolovali jen párkrát denně. Do e-mailového podpisu si mohou přidat informaci, že v opravdu naléhavých případech jsou k zastižení na telefonu.

4. Zakažte e-maily mimo pracovní dobu

Nemůžete si pořádně odpočinout, když vám půlka mozku stále jede v pracovním režimu. Zajistěte, aby veškerá komunikace ve firmě probíhala jen v pracovní době.

5. Zaměřte se spíš na výsledky, než na odpracovanou dobu

Nejen že tím usnadníte zaměstnancům život, budou-li potřebovat odejít z práce o chvilku dříve nebo naopak přijít o něco později. Když jim projevíte důvěru, že své úkoly zvládnou splnit včas a dobře, budou pracovat s větším zápalem a bez stresu. 

K lepšímu pocitu zaměstnanců přispívá vědomí, že jejich práce má smysl – nejen po stránce efektivity a výnosnosti pro firmu, ale například i z hlediska ochrany přírody a životního prostředí obecně. Pokud jste to ještě neudělali, vytvořte na pracovišti podmínky k třídění odpadu – v dnešní době už by to měla být samozřejmost. Stále oblíbenější jsou i iniciativy na aktivní pomoc přírodě, např. víkendové firemní akce spojené s vysazováním stromů. 

6. Vytvořte příjemné pracovní prostředí

Vybledlé stěny a ostré světlo zářivek přispívají ke zvýšenému napětí a pocitu diskomfortu při práci. Udělejte z pracoviště místo, kam je radost chodit. Vhodně zvolené barvy, ergonomický nábytek a měkké osvětlení jsou základ. Pusťte dovnitř přírodu a rozmístěte v kancelářích živé rostliny. Je příjemné a osvěžující koukat do zeleně, rostliny navíc zvlhčují suchý vzduch a upravují klima v místnosti. Současným trendem jsou také zelené střechy – osazují se trávou a vhodnými rostlinami; vznikají tak místa, kde se zaměstnanci mohou nadýchat čerstvého vzduchu a osvěžit se. Zelené střechy navíc pěkně vypadají a pomáhají optimalizovat teplotu v budově během letních měsíců. Někde na nich zaměstnanci dokonce zakládají včelí úly.

7. Setkávejte se venku

Za pěkného počasí můžete uspořádat pracovní piknik nebo zasedání v parku. Je úžasné, co dokáže čerstvý vzduch, změna prostředí a možnost protáhnout se na sluníčku.

8. Nabídněte bezplatné nebo dotované předplatné meditačních aplikací

Budete-li využívání aplikace podporovat pravidelně, vaši zaměstnanci brzy pocítí dlouhodobý přínos meditace a začlení ji do svého každodenního programu.

9. Veďte příkladem

Nebudete-li sami praktikovat, co kážete, vaši zaměstnanci chování nejspíš nezmění. Jděte jim proto příkladem. Sami se tak lépe ubráníte stresu, a to je rozhodně plus!

 

Vyberte kategorii