Rozhovor: Pěstounství stojí na trpělivosti a empatii

Děti vyrůstající v pěstounské péči si z dřívějška často nesou zkušenost odmítnutí, strachu nebo ztráty. Potřebují proto nejen střechu nad hlavou, ale především vztah, který dokáže uzdravovat. O tom, jak funguje terapeutické rodičovství a proč dává smysl stát se pěstounem, mluví Lenka Gláserová z SOS dětských vesniček.

S pěstounskými rodinami pracujete už víc než dvacet let. Co lidi nejčastěji podle vás vede k rozhodnutí stát se pěstouny? 

Jsou to lidé, kteří cítí, že mají co nabídnout. Často už vychovali vlastní děti, ale mají dost energie a chuti pomoci dalším. To považuji za nejzdravější motivaci. Tedy když člověk cítí, že jeho „sklenice je plná“ a může z ní něco dát dítěti, které to potřebuje. 

Naopak pokud se někdo snaží prostřednictvím pěstounství zaplnit vlastní prázdnotu, většinou to nefunguje. Většina žadatelů ale přichází s otevřeností a upřímnou snahou dát dítěti šanci na bezpečný a láskyplný domov. 

Jaké typy traumat si děti z původních rodin nejčastěji nesou a musí se s nimi vyrovnávat? Podle interního průzkumu SOS dětských vesniček a Generali České pojišťovny má takovou zkušenost 82 % dětí v pěstounské péči. 

Nejčastějším a zároveň nejhlubším zraněním, které si děti v náhradní rodinné péči nesou, je pocit opuštění. To, že je jejich rodiče – nejčastěji matka – nemohli nebo nedokázali vychovávat. Často proto, že sami neměli dostatek zdrojů nebo byli ve svém dětství traumatizováni a nenaučili se, jak být svým dětem bezpečnou oporou. 

Tuto ztrátu prožívají i ta nejmenší miminka. Dítě, které devět měsíců žije v těle matky, ji vnímá prostřednictvím všech smyslů. Pozná její hlas, vůni, rytmus. Když po narození matka náhle zmizí, dítě ji postrádá, i když si to neumí uvědomit. To samo o sobě představuje hluboké trauma, zranění, které si nese dál životem. Trauma se pak může projevovat různě. Některé děti bývají neklidné a vzdorovité, jiné naopak tiché a přehnaně poslušné. V obou případech jde o způsob, jak se vyrovnávají s hlubokou ztrátou a nejistotou. 

 

Generali Česká pojišťovna dlouhodobě spolupracuje s SOS dětskými vesničkami na podpoře duševního zdraví dětí. Cílem je nejen pomáhat dětem ze znevýhodněných rodin, které zažily rané trauma, ale také šířit osvětu mezi veřejností.

Dítěti je potřeba porozumět, ne ho trestat 

Právě proto se u náhradní péče mluví o potřebě jiného přístupu než u vlastních dětí. Co v tom konkrétně znamená terapeutické rodičovství a jak vypadá v běžném každodenním životě? 

Koncept terapeutického rodičovství je založený na myšlence, že dítě se léčí prostřednictvím vztahu. Trauma, které v sobě nese, totiž často vzniklo právě ve vztahu s pečující osobou. Obvykle je to matka, která odešla, nebyla přítomná nebo o dítě nedokázala pečovat. A protože zranění vzniklo ve vztahu, může se i uzdravit zase jen ve vztahu. Tentokrát ale s někým, kdo je pro dítě bezpečný, stálý a přijímající. 

V terapeutickém rodičovství nejde o samotné chování dítěte, ale o to, co se za ním skrývá. Dítě se nechová „zlobivě“ bezdůvodně. Každá reakce vychází z prožité bolesti, strachu nebo nejistoty. Úkolem pěstouna je tyto pocity rozpoznat a reagovat s porozuměním, ne s trestem. 

S jakými nejtěžšími momenty se pěstouni obvykle potýkají? 

Děti, které vyrůstají v náhradní rodině, často testují, jestli je pěstoun znovu neopustí. Zkoušejí, jestli je bude mít rád i tehdy, když se chovají vzdorovitě nebo odmítavě. Mají za sebou opakované ztráty a odmítnutí, takže jejich důvěra v dospělé bývá minimální. 

To období „zkoušení“ bývá pro pěstouny velmi náročné. Proto je důležité, aby měli kolem sebe podporu, uměli si odpočinout a nebáli se říct si o pomoc. Klíčem je vnitřní stabilita, zdravá motivace a realistická očekávání. I proto, že pěstounství přináší těžké chvíle, ale zároveň obrovský smysl. 

Generali Česká pojišťovna

Pěstounství není cesta k zaplnění vlastní prázdnoty 

A co byste vzkázala lidem, kteří o pěstounství uvažují, ale mají obavy, jestli to zvládnou? 

Každý by si měl nejdřív poctivě odpovědět, proč to chce dělat. Jestli opravdu chce pomoci dítěti, nebo spíš hojit vlastní rány. Důležité je mít své potřeby naplněné, zdravou motivaci a vědomí, že pěstounství není cesta k osobnímu naplnění, ale k podpoře druhého. 

Nikdo by do toho neměl vstupovat sám. Je potřeba mít kolem sebe lidi, kteří pomohou, když bude těžko. Může to být rodina, přátele nebo odborníci. A pokud má člověk jasno, má zázemí a má rád děti, ať do toho určitě jde. Protože máloco má v životě větší smysl než dát dítěti šanci začít znovu. 

Přečtěte si

SOS dětské vesničky pomáhají měnit životy dětí k lepšímu

Rané trauma může ovlivnit celý život. Mnozí o něm ale netuší

nebo si poslechněte podcasty: „Vánoce jsou citově vypjaté období. Problémy eskalují.“

05.12.2025

Velká pětka: Pět kroků, které pomáhají dětem k důvěře

Co je Velká pětka 

Velká pětka stojí na pěti jednoduchých krocích – reaguj, zapoj, uvolni, hraj si a mluv. Možná to zní obyčejně, ale právě tyto malé věci mají pro děti obrovskou sílu. Pro vytváření vazeb v mozku dítěte je klíčové, aby bylo v kontaktu s dospělým, který o něj pečuje a reaguje na jeho potřeby. To, co dítě každý den zažívá, doslova formuje jeho mozek. Zvlášť v raném věku, kdy je pečující osoba pro dítě nejdůležitějším zdrojem bezpečí, podpory a jistoty

Metodu Velké pětky využívají sociální pracovnice a pracovníci z SOS dětských vesniček, které ji jako první v Česku zapojili do práce s rodinami v krizi. „S Velkou pětkou pracujeme na více úrovních: podporujeme ohrožené děti při zotavování z traumatu, pomáháme dětem v klientských rodinách rozvíjet pozitivní a žádoucí chování a zároveň podporujeme i rodiče v budování bezpečného a laskavého vztahu,“ popisuje vedoucí sociální pracovnice z SOS vesniček Soňa Kolářová, která se na metodu specializuje. 

 

Metodu Velké pětky dlouhodobě podporuje Generali Česká pojišťovna v rámci celosvětové iniciativy The Human Safety Net. Společně se SOS dětskými vesničkami ji rozvíjí už v 17 lokalitách po celém Česku. Cílem je během pěti let pomoci až 5 000 dětem a rodinám, které potřebují novou šanci začít znovu – s důvěrou, stabilitou a pocitem, že nejsou samy. 

„V rámci naší podpory se zaměřujeme hlavně na nejmenší děti, kojence a předškoláky, kterým hrozí odloučení od rodiny nebo postrádají jisté pouto s blízkým dospělým. Cílem je pomoci jim i jejich rodičům posílit vztah, který přináší pocit bezpečí a stability,“ říká Monika Majerčíková z Generali České pojišťovny

Generali Česká pojišťovna

Pět kroků Velké pětky 

  1. Reaguj: Dospělý si všímá signálů dítěte a klidně na ně odpovídá, aby dítě cítilo, že v tom není samo. Předvídatelná reakce pomáhá nervovému systému dítěte znovu najít pocit bezpečí. 
  2. Zapoj: Oční kontakt, společná aktivita nebo jemný dotek vytvářejí propojení, které dítě uklidňuje. Díky tomuto zapojení dítě cítí, že je pro dospělého důležité a že mu může důvěřovat. 
  3. Uvolni: Napětí v těle může pomoci uvolnit pomalejší tempo, dech nebo jednoduchý uklidňující rituál. Dítě se díky tomu postupně vrací k sobě a cítí větší jistotu. 
  4. Hraj si: Hra pomáhá dětem zpracovat emoce a zažít radost i úlevu. Zároveň posiluje vztah s dospělým a dává prostor pro spontánní kontakt. 
  5. Mluv: Jednoduché a pravdivé pojmenování pocitů pomáhá dítěti porozumět tomu, co prožívá. Dospělý tím ukazuje, že emoce dítěte jsou přijímané a že o nich lze bezpečně mluvit. 

Velká pětka není určena jen odborníkům nebo rodinám v náročné situaci. Její principy může využít každý, kdo chce posílit blízkost, lépe porozumět emocím svým i emocím svých dětí a vytvářet doma prostředí plné přijetí a klidu. Zdravé vztahy vznikají v každodenních drobných okamžicích a Velká pětka ukazuje, jak je krok za krokem budovat. 

Přečtěte si

Na koho se mohou rodiče obrátit, když má dítě psychické potíže

Jak děti projevují své emoce a potřeby? V každém věku jinak

Rané trauma očima odborníků: Co říkají data z praxe

Jak učitel pozná rané trauma u dítěte? 4 praktické tipy

Vyberte kategorii