Každé dítě potřebuje víc než jen jídlo, oblečení a střechu nad hlavou. Pro zdravý vývoj je zásadní, aby vyrůstalo v prostředí, kde se cítí bezpečně a milovaně. Právě první roky života formují vztah člověka k sobě samému i k okolnímu světu. Dítě, které vyrůstá v prostředí plném pochopení, podpory a lásky, získává zdravý základ pro to, aby si samo sebe vážilo, zvládalo své emoce a dokázalo navazovat vztahy s druhými lidmi.
Láskyplné prostředí není definované dokonalostí, luxusem ani vyplněné neustálým úsměvem. Jde o bezpečný prostor, kde se dítě cítí respektované a milované. Místo, kde může být samo sebou, i když je zrovna smutné, vzteklé nebo dělá chyby.
„Láskyplné prostředí neznamená, že dítě necháme dělat, co chce. Pracujeme s předpokladem, že pro zdravý vývoj dítěte jsou důležité jasně vymezené hranice, jejichž pevnost dítě samozřejmě testuje. Rodič by je měl zvládnout udržet bez použití násilí a křiku,” vysvětluje Jindra Šalátová, psycholožka a výkonná ředitelka SOS dětských vesniček.
Na koho se obrátit
SOS dětské vesničky v současné době poskytují pomoc dětem a jejich rodinám prostřednictvím 25 poboček, které se nacházejí v osmi krajích České republiky. Můžete se na ně obrátit skrze web nebo infolinku 233 335 452.
V prvních letech života si dítě utváří představu o světě. Zda je bezpečný, jestli jsou lidé důvěryhodní a jestli ono samo za něco stojí.
Je prokázané, že děti, které zažívají láskyplné vztahy:
I malé kroky mohou mít velký dopad. Zde je několik tipů, jak vytvořit láskyplné prostředí, které můžete snadno začlenit do každodenního života:
„Výchova s respektem, klidem a láskou není o ustupování. Je o trpělivém budování vztahu, který dítěti umožní vyrůst ve vyrovnaného, empatického a sebevědomého člověka,” doplňuje Jindra Šalátová.
Ne každé dítě má to štěstí vyrůstat v láskyplné rodině. Generali Česká pojišťovna proto cíleně podporuje neziskovou organizaci SOS dětské vesničky. Jejich odbornice pomáhají dětem vyrůstat v bezpečném a stabilním prostředí. A to navzdory náročným životním okolnostem, kterým zrovna čelí. Pokud vás zajímá víc, můžete se na organizaci obrátit na webu.
Přečtěte si:
SOS dětské vesničky pomáhají měnit životy dětí k lepšímu
Rané trauma může ovlivnit celý život. Mnozí o něm ale netuší
nebo si poslechněte podcast: „Vánoce jsou citově vypjaté období. Problémy eskalují.“
Festivalová sezóna je v plném proudu a Češi si ji umí užít. Letos plánuje vyrazit alespoň na jeden festival 72 % lidí. Ukázala to data z průzkumu pro Generali Českou pojišťovnu.
Přestože většina dotázaných zůstává věrná domácím akcím, zejména mladí z generace Z neváhají vyrazit i do zahraničí kvůli jednomu oblíbenému interpretovi. Hudební festivaly jsou jednoznačně nejpopulárnější (77 %) a dominují zájmu napříč generacemi.
Nejčastěji lidé jezdí na festivaly s partnerem nebo kamarády, ale i sólo návštěvníci nejsou výjimkou. Někdo stráví na akci jediný den, jiný rovnou víkend. Ačkoliv jde o zábavu, průzkum ukázal i stinné stránky, více než třetina lidí zažila na festivalu konflikt, u generace Z je to dokonce 46 %. I to ukazuje, že festival není jen pohodová kulisa, ale také zrcadlo chování společnosti.
Přečtěte si všechny výsledky z průzkumu: Češi festivaly prožívají, utratí za ně nejčastěji 3500 Kč a jsou pozoruhodně všímaví k řadě témat
Na festivalech nejde jen o hudbu a atmosféru. Každý druhý návštěvník si domů odváží oblečení, které skončilo politím, propálením nebo utrženým švem. Nejčastěji za to může pivo, cigareta nebo nešikovné zakopnutí. Nejde přitom o drobnosti, až 8 % lidí přiznává, že si na akci bere věci v hodnotě přes 30 tisíc korun.
Právě v těchto situacích může výrazně pomoct pojištění odpovědnosti nebo majetkové pojištění. Kryje škody, které způsobíte druhým, například když v zápalu tance převrhnete reprák nebo omylem polít někomu mobil. Ačkoliv jen 10 % lidí uvádí, že by si za pojištění připlatili, ve výsledku jim může ušetřit tisíce.
Festivaly už dávno nejsou jen o pódiích a stáncích s langošem. Stále víc se řeší voda, odpad, bezpečnost i udržitelnost. A lidé to vnímají, protože pro 69 % návštěvníků je důležité, jak se festival chová k přírodě. Nejčastěji oceňují zálohované kelímky a obaly (68 %), ale zaujme je i nabídka lokálních potravin, recyklace nebo suché toalety.
Zároveň se ale ukazuje, že zatímco téma lidi zajímá, ne všichni jsou ochotni si za něj připlácet. Jen 7 % respondentů uvedlo, že by zaplatili víc za udržitelnější festivalové služby nebo produkty. Udržitelnost tak zatím zůstává hodnotou, ne prioritou, přesto se její význam zvolna zvyšuje. Mladší generace například častěji volí ekologickou dopravu nebo by uvítaly čistě elektronické vstupenky.
Zatímco většina festivalů ladí formu, jedna česká firma sbírá ocenění za obsah. Ameba Production, organizátoři Rock for People, se za 30 let posunuli od nadšeneckého začátku k prestižnímu ocenění. Loni se umístili ve 4. ročníku soutěže SME EnterPRIZE, který pořádá Generali Česká pojišťovna. Letos na jaře je pak skupina Generali zařadila mezi 10 evropských Hrdinů udržitelnosti v soutěži SME EnterPRIZE a právem, protože jejich přístup je promyšlený od základů.
Ekologická doprava pro kapely, nízkoemisní vozy v areálu, solární nabíječky, správa odpadů, pronájem stanů, důraz na lokální dodavatele, a to vše bez ztráty festivalové atmosféry. Zástupci Ameby tak ukazují, že i velké akce mohou být odpovědné. A že být udržitelný neznamená být nudný, právě naopak.
Festivaly jsou nádherný mix emocí, hudby, jídla i nečekaných zážitků. A je skvělé vidět, že zábava a odpovědnost se nevylučují. Čím víc přemýšlíme nad tím, co jíme, jak se chováme a co po sobě zanecháme, tím víc si všechno můžeme užít. Bez výčitek, bez škod, s větším respektem. Udržitelnost není nuda. Je to budoucnost zábavy, která má smysl.
Přečtěte si
Čtvrtý ročník soutěže SME EnterPRIZE vyhrála firma přinášející revoluci v recyklaci plastů
Proč je udržitelnost dobrá nejen pro planetu, ale také pro vás
Nebo si poslechněte podcast P. Šporcl: „Modré housle jsou se mnou už 20 let, dvakrát jsem je málem rozbil.“