Učitelé si díky každodennímu kontaktu s dítětem mohou všimnout, že něco není v pořádku. Setkávají se s ním při učení, o přestávkách i v kolektivu. Právě ve škole se mohou objevit nenápadné signály raného traumatu. Citlivá reakce učitele může v takové chvíli dítěti skutečně pomoci.
Projevy traumatu si lze snadno splést s něčím jiným. Dítě může působit neklidně, roztěkaně nebo naopak uzavřeně a staženě. Mohou zde proto padnout nálepky typu ADHD, úzkosti nebo deprese. Důležité je si ale pamatovat, že nejde o „zlobení“ dítěte, ale o reakci nervového systému, který se snaží zvládnout zátěž.
Rané trauma je tělesná i psychická stopa po těžké zkušenosti z dětství (klidně i z období před narozením). Dítě si ji nemusí pamatovat, přesto ovlivňuje vývoj mozku, chování i prožívání. Naplno se může objevit až v dalších letech či mnohem později.
Osvětu o raném traumatu šíří Generali Česká pojišťovna ve spolupráci s SOS dětskými vesničkami, které pomáhají dětem ze znevýhodněných rodin zvládat těžké životní zkušenosti.
„Děti, které si z nesou rané trauma, mohou často reagovat jinak, než by okolí očekávalo. Za jejich chováním se obvykle neskrývá neposlušnost ani nechuť k učení, ale hlubší nejistota či vnitřní napětí. Je proto důležité dívat se na dítě s pochopením a snažit se rozklíčovat, co jeho reakce skutečně vyjadřují,“ vysvětluje výkonná ředitelka SOS dětských vesniček Jindra Šalátová.
Učitelé by se měli vyhnout nálepkování dítěte nebo jeho přehazování mezi třídami nebo školami. Každá taková změna v dítěti prohlubuje nejistotu. Právě stabilita je přitom to, co potřebuje nejvíc.
„Nepomáhají ani tresty, ignorování nebo vyčleňování z kolektivu. Tyto reakce jen zvyšují stres a potíže ještě prohlubují. Stejně tak se nevyplácí dělat zbrklé závěry. Mnohem účinnější je dítě pozorovat, mluvit o situaci s kolegy a hledat řešení společně s rodinou nebo odborníky,“ uzavírá Jindra Šalátová.
Přečtěte si
Na koho se mohou rodiče obrátit, když má dítě psychické potíže
Anna pracuje jako fyzioterapeutka a ilustrátorka, Johan je lékař v nemocnici. Společně žijí v pronajatém bytě ve Zlíně, který jim zatím vyhovuje. Podle nich je pronájem ideální volbou pro každý pár, který si teprve zvyká na společný život a hledá své hodnoty. Jednu z těch klíčových už našli – udržitelnost. Pro Johana to vždy bylo zásadní téma. Anna k němu došla postupně, díky vztahu s Johanem.
Společně se teď snaží žít střídměji a promýšlet, každý jeden nákup potravin nebo objednávání věcí na internetu. Jejich snaha žít více v souladu s přírodou nenechává okolí bez reakcí. „Máme na to poměrně dost ohlasů – ať už negativní, kdy se nám někdo směje, nebo pozitivní, kdy lidé přejímají naše myšlenky a životní styl,“ říká Johan. Zatímco doma se snaží žít co nejšetrněji, v práci naráží na limity. V nemocnici je kvůli přísným hygienickým pravidlům množství odpadu nevyhnutelné.
Největší problém vidí Anna v dopravě a každodenním dojíždění autem: „Často jsem prostě jenom líná nebo je škaredé počasí a nechce se mi zmoknout, tak jedu autem. Ale většinou to jsou dlouhé vzdálenosti do míst, kde MHD buď nejezdí, nebo mám s sebou tolik těžkých věcí, že je potřebuji vézt v kufru.“ Situaci navíc zhoršuje, že v autě jezdí většinou sama. Když si pak spočítala měsíční náklady na provoz, výsledná částka ji zaskočila. Za měsíc „projezdí“ zhruba 4500 Kč. „Napadlo mě pořídit si elektromobil, akorát na to existuje tolik protichůdných názorů, že nevím, čemu mám věřit,“ dodává Anna.

Udržitelnost elektromobilů vysvětluje Petr Koňata, odborný konzultant v oblasti skleníkových plynů a dekarbonizace ze společnosti CI3: „Pokud má být elektromobil skutečně ekologičtější než klasické auto se spalovacím motorem, je potřeba vnímat, jak byla použitá elektřina vyrobena. Nejčastěji pochází z vlastních obnovitelných zdrojů. To je také nejlepší řešení.“ Výhodou je i odběr zelené elektřiny. Ale dokonce i tehdy, když používáme elektřinu z běžného českého energetického mixu, jsou emise výrazně nižší než u spalovacích motorů.
Pokud jde o samotnou jízdu, má elektromobil co do udržitelnosti navrch – během provozu totiž na rozdíl od klasických aut nevypouští žádné emise skleníkových plynů. Zohlednit je třeba také likvidaci vozu, ale tam se výraznější rozdíly neprojevují. „Podtrženo, sečteno, elektromobily trochu ztrácí v té fázi výroby, kdy se vyprodukuje o něco víc emisí při výrobě baterie. Ale obrovský rozdíl je potom v těch provozních emisích. A když se to potom promítne do několika let provozu automobilů, tak elektromobil dorovnává ten rozdíl během prvních dvou, tří, čtyř let,“ sděluje Petr Koňata.

Mnoho lidí, kteří uvažují o koupi elektromobilu, řeší především dostupnost nabíjení. V současné situaci se dobře vyzná Dušan Klimek, E-mobility manažer v Porsche Česká republika: „Většina našich klientů nabíjí vůz doma. Infrastruktura veřejných nabíjecích stanic je ale v ČR už dostatečně rozvinutá. Pokud například jedete trasu Praha–Ostrava, tedy zhruba 360 kilometrů, na dálnici D1 najdete dostatek rychlonabíjecích stanic, umístěných zhruba každých 50 kilometrů. Moderní elektromobil navíc tuto vzdálenost bez problémů zvládne i na jedno nabití.“ To je dobrá zpráva nejen pro Annu.
Lidé, kteří uvažují o koupi elektromobilu, mívají často jednu zásadní obavu: co když jim „dojde palivo“, tedy elektřina. Tuto situaci ale většina pojišťoven už umí řešit – a výjimkou není ani Generali Česká. „Pokud vozidlu dojde energie, zajistíme odtah k nejbližší nabíjecí stanici. Kryjeme také závady elektroinstalace a podobně. Pojištění elektromobilů se u nás v ničem neliší od pojištění vozidel se spalovacím motorem,“ vysvětluje Tomáš Kabele, senior manažer pojištění motorových vozidel v Generali České pojišťovně.
Opravy elektromobilů však mohou být zatím o něco dražší a časově náročnější. Největší překážkou není samotná technologie, ale omezená kapacita servisů a nedostatek vyškolených techniků. Situace se ale postupně zlepšuje. S rostoucím počtem elektromobilů na českých silnicích, se rozšiřují i servisní kapacity a dostupnost odborníků.
Jak se bude dařit mladému páru vést udržitelný život? Rozhodnou se pořídit si elektromobil a začnou uvažovat i o vlastním bydlení? Další díl seriálu Geny české rodiny uvidíte již brzy.
Přečtěte si
Udržitelnost máme v genech: Seriál představí život 3 rodin
1. díl: Jak mladá rodina řeší rekonstrukci 120 let starého domu?