Vstup do nového zaměstnání je vzrušující událost, na kterou se můžete důkladně připravit. V tomto článku přinášíme lidem na začátku kariéry informace o tom, co by měli vědět o zaměstnaneckých výhodách.
Ať jste v kterékoli fázi profesního života, náš průvodce pojištěním, penzijními fondy a investičními plány se vám bude jistě hodit. Hledáte-li příležitosti k povýšení a kariérnímu růstu, nebo už se připravujete na odchod do důchodu, najdete v něm rady, jak si v každé etapě zajistit finanční i fyzický blahobyt.
Přečtěte si první část, ať svou kariéru nastartujete v prvním zaměstnání co nejlépe. Zabýváme se v ní zaměstnaneckými výhodami a poradíme vám, jak by měla vypadat dobrá pracovní smlouva.
Dokončili jste studia a jste připraveni začít si budovat kariéru. I když je snadné nechat se strhnout nadšením, než přijmete první nabídku zaměstnání, měli byste vědět, jaké výhody vám zaměstnavatel nabízí. Tedy co dostanete navíc k platu – může jít o pojištění a příspěvek na důchodové připojištění, cestovné, členství v posilovně, wellness programy a výhody na pracovišti, jako jsou rekreační aktivity, dotované jídlo a pití nebo pružná pracovní doba.
Zaměstnavatelé tyto „bonusy“ často nabízejí proto, aby do firmy přivedli talentované pracovníky, a výzkumy ukazují, že dnešní mladí uchazeči o zaměstnání jsou výhodami motivovaní více než dřív – 60 % příslušníků generace Z by se spokojilo s počátečním platem nižším o 10 % výměnou za lepší balíček výhod.
Až si budete hledat první zaměstnání, nevybírejte si jen dobrou společnost, ale také dobrého šéfa. Zjistěte si, kdo bude váš nadřízený. Vyhledejte si jeho profil na LinkedIn a zjistěte o něm, co se dá. První nadřízený silně formuje váš názor na to, jak má vypadat správný lídr, což budete do budoucna jistě potřebovat.
Důchodové pojištění je v mnoha zemích povinné, ale vždy je důležité se potenciálního zaměstnavatele ptát, jak bude vypadat váš konkrétní plán. V České republice je účast na důchodovém pojištění povinná ze zákona a zaměstnavatel k ní automaticky přihlásí každého způsobilého pracovníka. Zjistěte si, kolik budete přispívat sami a kolik za vás hradí zaměstnavatel. Můžete se také rozhodnout pro osobní důchodové připojištění, abyste se na penzi lépe zabezpečili.
Další oblíbenou zaměstnaneckou výhodou je pojištění – ať jde o připojištění pro případ nemoci nebo úrazu, životní pojištění nebo pojištění na dentální nebo optickou péči, které hradí náklady na pravidelné prohlídky a ošetření. Například pojištění optické péče, které hradí předepsané brýle a kontaktní čočky, může přinést významnou finanční úsporu. Mnozí zaměstnavatelé dávají zaměstnancům příležitost účastnit se pojištění na pracovišti. Pokud však tuto možnost nemáte k dispozici, soukromé zdravotní připojištění vás ochrání v případě delší nemoci a rekonvalescence.
O možných výhodách pro zaměstnance se dočtete v inzerátu pracovního místa, na internetových stránkách firmy, nebo vás o nich bude informovat personální oddělení. Jejich výčet by měl být uveden i v pracovní smlouvě.
Nabídli vám práci snů, ale než něco podepíšete, pořádně si přečtěte smlouvu, abyste plně rozuměli všemu, co se dotýká vašich zaměstnaneckých práv. Měli byste si položit zejména tyto otázky:
Pamatujte, že bez ohledu na to, v jaké etapě své kariérní cesty se nacházíte, je dobré zjistit si, na co máte v zaměstnání nárok. Jedině tak se budete moci odpovědně rozhodovat a získáte i příležitost vyjednat si případně lepší podmínky.
Přečtěte si další články ze seriálu:
Pandemie Covid-19 nám zprostředkovala novou zkušenost a z důvodů lockdownu byli mnozí z nás nuceni opustit své kanceláře a přesunout se do svých domovů. Podniky, které home office zpochybňovaly pochopily, že se jedná o vítanou alternativu, zjistily, že produktivita některých zaměstnanců se při práci z domova dokonce zvyšuje. Pandemie nám jednoduše ukázala, že home office, alespoň částečne, je trendem budoucnosti.
K práci z domova je však třeba vytvořit vhodné podmínky. Domácí kancelář by měla být místem, kde se cítíte dobře a kde se můžete dobře soustředit na práci. Proto jsme pro vás připravili několik tipů, jak si zařídit domácí kancelář snů.
Pokud vám to dispozice vašeho domu či bytu dovolí, doporučujeme si vytvořit samostatnou pracovnu. Jsou-li však vaše prostorové možnosti omezené, vytvořte si pracovní kout.
Obecně platí, že domácí kancelář by měla být umístěna na co nejklidnějším místě. V případě samostatné pracovny je ideální zvolit místnost, která je nejvíce vzdálena od obytných prostor s čilým ruchem. Umístění pracovny vedle dětského pokoje nejspíš nebude tím nejlepším řešením.
Pro zřízení minikanceláře se nejlépe hodí klidný kout v obývacím pokoji. Mnozí lidé si zřizují pracovní kout v ložnici, ta má však primárně sloužit k odpočinku a blízkost postele nám v soustředění na práci příliš nepomáhá. Ani kuchyň není zrovna nejvhodnějším pracovním prostředí, jelikož zde můžete být rozptylováni myšlenkami na jídlo či na vaření.
Nábytek do domácí kanceláře budete nejspíš vybírat tak, aby se dobře hodil do stávajícího interiéru, ale musíte mít na paměti především jeho funkčnost. Za kancelářský nábytek nemusíte utrácet horentní sumy. Podívejte se na internetové bazary, třeba Aukro či Sbazar, uvidíte, že zde najdete zajímavé kousky za výborné ceny, někdy dokonce za odvoz.
Základem každé kanceláře je pracovní stůl. Výška by měla odpovídat vaší tělesné výšce, v průměru obvykle 75 cm. Velikost desky pak záleží na tom, jaké potřebujete pro svou práci vybavení. Možná vám stačí jen laptop, ale možná se vám bude hodit také tiskárna, scanner nebo třeba skartovačka.
Je-li nějaká položka, na které byste rozhodně šetřit neměli, pak je to kancelářská židle. Pokud si při výběru nevíte rady, rozhodně doporučujeme se obrátit na odborníka. Mnozí lidé výběr vhodné židle podceňují a pak obvykle končí na rehabilitační klinice či u chiropraktika. Správné sezení ochrání nejen vaše záda, ale umožní vám také lépe se koncentrovat na práci.
Kancelářská židle by měla být ergonomická a měla by mít výšku úměrnou výšce stolu. Rozhodně by měla být nastavitelná a oči by měly být ve výši 50-60 cm od monitoru a měly by být v úrovni s horním okrajem obrazovky.
Velice důležité je dostatečné osvětlení. Pokud nemůžete nasvícení pracovní plochy řešit vhodným nasvětlením shora, zvolte alespoň kvalitní stolní lampu. Důležitá je také barevnost světla, v tomto případě bílá, která imituje denní světlo. Pozor však na jeho intenzitu, teplá barva může způsobit únavu, zatímco příliš bílá může večer namáhat unavené oči. Zvolením vhodného osvětlení se vyhnete nejen problémům s očima, ale také bolestem hlavy.
Domácí kancelář se neobejde ani bez úložných prostor. Všechny dokumenty, odborná literatura i kancelářské potřeby budou potřebovat své místo, abyste nemuseli vše neustále hledat. Mohou se hodit poličky, šuplíky či skříňky. Některé úložné moduly mohou být i na kolečkách, takže je po ukončení práce snadno zasunete pod stůl.
Ideální kancelář si zaslouží také kvalitní technické vybavení. Zvažte, do jaké míry je pro vás vhodný stolní počítač, nebo laptop. Pokud si zrovna nemůžete dovolit koupi nového počítače, podívejte se na počítače repasované. Najdete mezi nimi výkonná zařízení, ovšem za zlomek původní ceny.
Zvažte, zda budete potřebovat tiskárnu či scanner, případně skartovačku. V případě, že se účastníte videokonferencí, rozhodně si pořiďte kvalitní kameru a nešetřete na sluchátkách. Používání mikrofonu zabudovaného v počítači není nejvhodnější, protože sbírá i okolní ruchy a kvalita hlasového přenosu je tak narušená. Sluchátka vám mohou navíc pomoci se izolovat od okolního prostředí a lépe se soustředit na práci, a to i v případě, že pracujete třeba v obývacím pokoji, kde se někdo z vašich blízkých dívá na televizi.
Při zařizování domácí kanceláře nezapomeňte ani na užitečné drobnosti. Na zeď se může hodit bílá magnetická tabule na brainstorming, případně korková deska na vzkazy. Velkou službu vám prokáže také stolní kalendář. Mohou se hodit i úložné krabice, šanony či archivační boxy. Důležité jsou samozřejmě kancelářské potřeby.
Přečtěte si další články na webu Generali Česká Profi.
Přinášíme inspiraci a čerstvý pohled na trendy v pojišťovnictví a byznysu.
Práce z domova vyžaduje disciplínu, často se nevyhneme ani práci ve večerních hodinách. Proto je důležité časté větrání, nezapomínejte na pravidelný pitný režim a rozhodně si v průběhu dne najděte čas na cvičení. Nemusíte zrovna posilovat, stačí si vyrazit na krátkou procházku a nadýchat se čerstvého vzduchu.
Vždy udržujte svůj pracovní stůl v pořádku. Tady vám může pomoci pravidlo 3 dnů, tj. pokud se na vašem stole ocitne dokument, který musíte zpracovat nebo založit, učiňte tak nejdéle do 3 dnů. Nepořádek na stole vás pak může rozptylovat a nezpracované dokumenty vás mohou odvádět od práce, které byste se v danou chvíli měli plně věnovat.
Jinými slovy, skvěle zařízená domácí kancelář je jen částí úspěchu, zbytek je na vás.
Přečtěte si
Coworkingové prostory: Jak fungují a pro koho jsou vhodné?
Práce na dálku: Nová pravidla pro podnikatele