Příspěvek zaměstnavatele na penzijko

Benefit výhodný pro zaměstnance i zaměstnavatele.

V dnešní době čím dál tím více zaměstnavatelů nabízí svým zaměstnancům ke mzdě či platu ještě něco navíc. Vědí totiž, že to jsou právě benefity, které dokážou významným způsobem ovlivnit spokojenost stávajících zaměstnanců, ale i zahýbat trhem práce. Mohou být dokonce jedním z kritérií pro rozhodování, jestli zůstat ve stávajícím zaměstnání nebo se poohlédnout jinde.

Mezi nejčastější výhody poskytované zaměstnavatelem patří příspěvek na stravování, kulturu, vzdělávání či sportovní aktivity. Stále oblíbenější je však i příspěvek zaměstnavatele na penzijní spoření. Ten se totiž vyplatí oběma stranám.

Pro zaměstnance je příspěvek na penzijko skvělou příležitostí:

  • Zvyšuje úspory na penzijku. Příspěvek zaměstnavatele se zhodnocuje stejně jako vlastní vklady zaměstnance na penzijní spoření. I kdyby si zaměstnanec vkládal na penzijko jen malou částku, s příspěvkem zaměstnavatele může mít našetřeno podstatně více.
  • Je výhodnější než navýšení mzdy. Na rozdíl od mzdy příspěvek zaměstnavatele do výše 50 000 Kč ročně nepodléhá odvodům na sociální a zdravotní pojištění ani dani z příjmů. Příspěvek zaměstnavatele na penzijní spoření je proto pro zaměstnance výhodnější než navýšení mzdy o stejnou částku. Například příspěvek zaměstnavatele na penzijko ve výši 1 000 Kč znamená pro zaměstnance čistý příjem o celých 1 000 Kč vyšší.

Pro zaměstnavatele je příspěvek také výhodný:

  • Příspěvek na penzijko je výhodnější než navýšení mzdy. Příspěvek zaměstnavatele do výše 50 000 Kč ročně nepodléhá odvodům na sociální a zdravotní pojištění ani dani z příjmů. To představuje významnou úsporu mzdových nákladů oproti vyplácení příspěvku do mzdy.
  • Firemní benefit, který zaměstnanci oceňují. Příspěvek na penzijní spoření je považován za příjemný a smysluplný benefit, který může přispět k větší spokojenosti zaměstnanců. Právě celková spokojenost má vliv na fluktuaci pracovníků.

 

Generali penzijní společnost

 

Jak si příspěvek na penzijko od zaměstnavatele zajistit?

Poradíme vám, jak na to:

  1. Informujte se u svého zaměstnavatele, zda přispívá na penzijní spoření. Dobrým pomocníkem při hledání informací může být firemní intranet. Benefity jsou také součástí důležitých dokumentů, jako pracovní smlouvy, kolektivní smlouvy a vnitřní předpisy. Pokud si ani tak nejste jisti, obrátit se můžete na personální oddělení, které bude mít o benefitech pro zaměstnance jistě přehled.
  2. Nárok na příspěvek většinou nevzniká automaticky. Zaměstnanec by měl o příspěvek zaměstnavatele oficiálně požádat. Nejčastěji tyto žádosti o příspěvek na penzijní spoření zpracovává mzdová účtárna.
  3. Dejte nám vědět, že vám zaměstnavatel bude na penzijko přispívat. Příspěvek zaměstnavatele si můžete ve smlouvě aktivovat prostřednictvím Klientského portálu v sekci Změna smlouvy. Nebo nás informujte e-mailem na info@generalipenze.cz.
  4. Následně vám vystavíme Potvrzení ke smlouvě, které obsahuje i platební údaje, které předložíte svému zaměstnavateli.

Pokud váš zaměstnavatel příspěvek na penzijní spoření nabízí, ale své penzijko zatím nemáte, promyslete jeho sjednání co nejdříve, abyste o příspěvky od zaměstnavatele nepřicházeli. Na spoření ke spokojené budoucnosti tak nebudete sami.

 

Více informací o příspěvku zaměstnavatele se dozvíte zde.

03.06.2025

Vyřizujete pozůstalost? Nezapomeňte na penzijní spoření

Účet v bance, plyn a elektřina nebývá to jediné, co si člověk na své jméno během života sjedná. Proto se v tomto článku podíváme na to, jak je to s penzijním spořením v případě úmrtí klienta. 

Jak zjistit, zda měl zemřelý penzijní spoření? 

V Česku si na penzi dobrovolně spoří téměř 4 miliony lidí. Je tedy pravděpodobné, že pokud vyřizujete pozůstalost, i váš blízký penzijko během života měl. Možná vám o něm dokonce řekl. Pokud to však nevíte jistě, můžete to zjistit následujícími způsoby.  

  • Projděte osobní dokumenty – smlouvy, výpisy z účtu, e-maily nebo dopisy od penzijních společností mohou o existenci penzijka dost napovědět. 
  • Zeptejte se v bance, kde měl zesnulý účet – jako disponent můžete zjistit, na účet které penzijní společnosti příspěvky účastníka odcházely. 
  • Kontaktujte penzijní společnost – v Česku jich funguje devět, a pokud nevíte, u které měl zesnulý smlouvu, můžete je oslovit postupně. 
  • Poraďte se s notářem, který má na starosti dědické řízení – ten má přístup k majetkovým informacím zesnulého a může zjistit, zda měl sjednané penzijní spoření a u které společnosti. 
 

Penzijní spoření umožňuje připravit se i na tyto životní situace předem. Smlouva zaniká úmrtím klienta, ale nemusíte se bát, úspory na penzijním účtu se nikam neztratí, jen si o ně musí pozůstalý požádat. Co se tedy dále děje s penězi na smlouvě?  

Kdo dostane peníze? 

Penzijní spoření umožňuje klientovi určit si ve smlouvě tzv. určenou nebo oprávněnou osobu (podle typu smlouvy), které v případě úmrtí klienta vzniká nárok na vyplacení příslušné dávky. Pokud taková osoba ve smlouvě uvedena je, bez čekání na ukončení dědického řízení si o ně může požádat. Pokud ve smlouvě není uvedena, stávají se peníze součástí dědického řízení, což může výplatu peněz značně prodloužit.  

Určenou nebo oprávněnou osobou může být jakákoli fyzická osoba – manžel/ka, dítě, nebo třeba přítel/kyně. Stačí, když ji do smlouvy klient za doby svého života uvede a bude mít jistotu, že se peníze dostanou do správných rukou. Osob může být více a je třeba předem určit, v jakém poměru si peníze rozdělí. V průběhu trvání smlouvy klient může určenou/oprávněnou osobu kdykoli zdarma změnit

Generali penzijní společnost

Rozhodující je také typ penzijního produktu: 

1. Doplňkové penzijní spoření (smlouvy od 1. 1. 2013): 

  • Pokud klient ve smlouvě doplňkového penzijního spoření uvede tzv. určenou osobu, v případě jeho úmrtí bude příslušná dávka ze smlouvy vyplacena přímo jí (týká se jak úmrtí klienta v průběhu spoření, tak v době výplaty naspořených prostředků formou renty). 
  • V případě, že ve smlouvě klient neuvedl určenou osobu, jsou peníze z penzijka zahrnuty do dědického řízení, během kterého je určen nárok dědicům. 

Určeným osobám či dědicům budou prostředky z penzijního spoření vyplaceny v první případě jako odbytné. To jsou vložené peníze na smlouvě včetně výnosů, bez státních příspěvků. Nebo jako jednorázové vyrovnání včetně připsané státní podpory, pokud zesnulý klient splnil všechny podmínky, tedy mu bylo alespoň 60 let a spořil po dobu minimálně 60/120 měsíců v závislosti na podmínkách smlouvy.

Jestliže zemřelý stihl před svou smrtí čerpat pravidelnou penzi, dostane určená osoba nebo dědic jednorázově vyplacený zbytek dosud nevyplacených dávek.  

2. Penzijní připojištění (smlouvy do 31. 12. 2012): 

  • V případě, že klient za svého života ve smlouvě uvede tzv. oprávněnou osobu, bude jí z penzijka vyplácena pozůstalostní penze po dobu stanovenou penzijním plánem. Týká se to jak úmrtí klienta v průběhu spoření, tak v době výplaty naspořených peněz formou renty. 
  • Pokud klient uvedl ve smlouvě penzijního připojištění oprávněnou osobu, má oprávněná osoba právo na pravidelnou výplatu rentou, a to včetně státních příspěvků. Platí to v případě, že zemřelý spořil alespoň 36 měsíců. Ovšem pozor, nárok, zda bude pozůstalostní penze vyplacena se státními příspěvky nebo bez nich, závisí dále na podmínkách konkrétní smlouvy. Peníze ze smlouvy mohou pozůstalí dostat vyplacené i jednorázově.
  • Pokud klient oprávněnou osobu do smlouvy neuvedl, jsou peníze z penzijka zahrnuty do dědického řízení. Po určení dědice je vyplaceno odbytné, tedy naspořená suma bez státních příspěvků, a to i v případě, že zemřelý spořil minimálně 36 měsíců (viz výše).  

Pozůstalost penzijní spoření

Jaký je postup a co je potřeba doložit při vypořádání penzijka? 

Pozůstalí by měli o úmrtí klienta penzijního spoření informovat penzijní společnost, u které měl zesnulý smlouvu sjednanou. Pro vyplacení naspořených peněz je třeba doložit úmrtní list a prokázat se svým dokladem totožnosti, například občanským průkazem.

Oprávněná, určená osoba nebo dědic podají žádost o výplatu dávky z penzijního spoření zemřelého u penzijní společnosti. Pokud je těchto osob více, je potřeba, aby každá z nich vyplnila vlastní formulář. Dědicové k žádosti doloží navíc usnesení soudu o dědictví s určením, kdo nabývá prostředky naspořené v rámci penzijního spoření.  

 

Navštivte nás na kterémkoliv obchodním místě, kde vám se sepsáním žádosti pomůžeme. 

Na vypořádání penzijního spoření mají penzijní společnosti zákonnou lhůtu až 3 měsíce, u nás v Generali PS se ale snažíme vyřídit žádosti rychleji. 

Shrnutí: Na co nezapomenout? 

✅ Zjistěte, zda měl zesnulý penzijní spoření 

✅ Ověřte, zda ve smlouvě uvedl určenou nebo oprávněnou osobu 

✅ Připravte si potřebné dokumenty 

✅ Podejte žádost o výplatu  

Máte správně nastavenou smlouvu? 

Život přináší mnohdy nečekané situace a je důležité být na ně připraven. Sjednání oprávněné nebo určené osoby na vlastní smlouvě pro případ úmrtí je jednoduchý krok, který může vašim blízkým výrazně usnadnit vyřízení pozůstalosti a zajistit, že vaše peníze budou předány přesně tak, jak si přejete.

Stačí navštívit kterékoliv z obchodních míst, kde vám s doplněním do smlouvy rádi pomůžeme. Sjednání určené či oprávněné osoby si můžete kdykoli zkontrolovat i na Klientském portále.  

Přečtěte si:

5 mýtů o důchodech, které vás můžou stát klidné stáří

Jak se finančně zajistit na penzi

Rizika předčasného ukončení životního pojištění

Nebo si poslechněte podcast: „Bavme se s našimi blízkými také o tom, jak chtějí umřít.“

Vyberte kategorii