Antonín Kokeš (52) je majitel Albi, největšího prodejce her, dárků a přání v Česku, Antonínových pekařství, sítě pražských řemeslných pekáren a Kinoko, oděvní firmy pro ženy. O své podnikatelské zkušenosti se dělí jednak prostřednictvím seminářů s názvem ‘Antonínovy recepty na podnikání‘ a také v rámci mentorské platformy DoToho! S námi mluvil o osobních zkušenostech s mentoringem a důležitosti předávat své podnikatelské zkušenosti dalším.
Jak se Vám začínalo v podnikání? Kdo byl Vaším prvním mentorem?
Když jsem začínal podnikat v roce 1990, tak byli všichni začátečníci, ve všem. My jsme tenkrát ani nevěděli jak založit s.r.o. Nebo jsme byli na daňovém úřadě a oni nás poprosili, abychom jim jako studenti VŠE vysvětlili, jak funguje DPH. Z dnešního pohledu vlastně strašně primitivní věci, ale představte si, že mi tehdy bylo 20 let, a jediné, co jsem dobře uměl, bylo konzumovat pivo ve velkém množství.
Prvním takovým mentorem mi byl vlastně můj o deset let starší brácha, který už byl zběhlý v byznyse tenkrát. Od něj jsem získal nějaké základní obchodní dovednosti – jak vůbec probíhá nějaký obchod nebo jak třeba udělat objednávku. On sice nebyl podnikatel, ale pracoval pro Telexport, natáčel koprodukční filmy. A předtím pracoval pro Pragoexport, kde zase dovážel ze zahraničí sportovní potřeby.
Takže z větší míry metoda pokus-omyl?
Ano. A vlastně mám pocit, že se metodě pokus-omyl nedá vyhnout. Těžko se dá něco naučit tak, že si to nevyzkoušíte a neuděláte omyl. To je jako kdybyste se chtěl naučit lyžovat a říkal si, že nikdy nespadnete. Nicméně když vám někdo dá nějaké rady na začátku nebo třeba ukáže, jak a čím si prošel, tak si nemusíte hned při prvním sjezdu nabančit hlavu.
Co je tedy reálné od mentoringu očekávat?
V čem si myslím, že lidé s nějakými zkušenostmi z jiných oborů nebo obecněji s většími zkušenostmi mohou pomoci je třeba s rozšířením obzoru, jak přemýšlet o problému, jak hledat jiné cesty. Každý má nějaký svůj pohled na to, jak má vypadat byznys model, jak má vypadat cenová politika, jak pojmout proces vývoje výrobků nebo jak má být široký nebo hluboký sortiment. Ale to že vám někdo řekne, ‘Hele, je ještě jiná cesta, pojďme touhle cestou zkusit chvíli přemýšlet,‘ to člověka může posunout.
Takže mentoring pro Vás není tolik o předávání technických znalostí specifických pro konkrétní obor nebo typ podnikání?
Tak to vidím já. Myslím si, že ta hodnota je spíše v obecné rovině. Jedna z věcí, která třeba hodně rezonovala, když jsem dělal semináře pro podnikatele, byla obecně personalistika – vedení lidí, motivováni lidí, budování týmů. A tady byla třeba důležitá informace, že chyby děláme všichni, protože moje taková touha byla vždy neudělat chybu, ve smyslu najmout toho správného člověka, perfektně všechny lidi řídit a nemít konflikty v týmech. No jo, ale každý, kdo řídí lidi, ví, že to není černobílé a že vždy se udělají nějaké chyby, vždy jsou nějaké průšvihy. A sdílet to může podpořit podnikatele v tom, že si řeknou, ‘Hele, on to dělá 30 let a nasekal taky strašných chyb. Takže vlastně když já dělám chyby, tak to není tak špatné.‘
K jakým konkrétním závěrům jste třeba došli v oblasti personalistiky?
Hodně jsme se třeba bavili o tom, kdy a v jakém okamžiku se rozloučit s lidmi. A ukázalo se, že nikdo nevíme, jak to udělat dobře. Ono je totiž třeba velký problém, jak včas zjistit, že ten člověk, že ten tým prostě nefunguje správně. Spousta z nás podnikatelů z různých důvodů podléhá tomu, že si, řečeno lidově, nalháváme, že to ještě funguje, že to nějak dáme, že to ještě zkusíme a že ještě něco vymyslíme – třeba uděláme nějaké školení a ono to začne fungovat. Připustit si, že je čas se s někým rozloučit, totiž znamená, že člověka čeká práce. Musí se rozloučit s tím člověkem, najít nového, zaškolit ho, a když se to nepovede, tak znovu.
Jaká další témata jsou podle Vás pro mentoring podnikatelů společná?
Jedna věc jsou peníze, a to znamená finanční řízení, jak vůbec plánovat rozpočet, kontrola financí, marže. A pak je oblast, které já říkám strategie – jak vidět to podnikání v nějakých etapách a jak koukat kousíček za ten horizont na to, co může přijít, a jak být připravený na to, že může přijít něco, co absolutně nečekám.
Jak jste se vlastně dostal k mentoringu?
Byla to náhoda. Začal jsem psát knížku o mé podnikatelské a osobní cestě a snažil se tam dát nějakých pár zkušeností. A když jsem to měl pohromadě, tak mě někdo oslovil a řekl, ‘Hele, možná by byli lidi, které by to zajímalo, že bys k tomu udělal přímo nějaké semináře.’ Tak jsem si řekl, že to vyzkouším, a tak to vlastně začalo.
Měl by být mentoring finančně honorován?
Myslím, že finance mohou plnit motivační funkci. Pokud za něco člověk platí, tak ten efekt může být, že si řekne, ‘Tak to já se taky musím zamyslet nad tím, co vlastně chci, co je teď můj největší problém a s čím potřebuji pomoct.’
Takže to člověk bere vážněji?
Myslím si, že trošku ano. Ale neřekl bych, že to je nějaký klíčový problém. Já si spíš myslím, že je důležité najít v mentorovi vhodný ‘match’, najít někoho, kdo je mi blízký tím, jak přemýšlí nad tím, jak to podnikání dělat. Přece jenom těch přístupů k podnikání a vůbec osobních filozofií je strašně moc.
Co si myslíte o mentoringu online?
Nemám osobní zkušenost, takže nedokážu posoudit. Ale nejsem moc příznivcem onlinu, protože mám pocit, že taková ta osobní chemie je nenahraditelná.
V čem vás mentoring obohacuje osobně?
Myslím si, že není možné dělat mentora, aniž by to nějakým způsobem naplňovalo člověka, který to dělá. To musí být vzájemné sdílení různých nápadů a myšlenek. Třeba to znamená, že mentor o něčem mluví a sám si tak urovnává své myšlenky, dostává nové otázky, nahlíží nové přístupy. Druhá věc je, že člověka baví někomu nějakým způsobem pomoct, někomu jako kdyby ukázat cestu.
Většina lidí si genetiku spojí s laboratoří, mikroskopy a vědeckými studiemi. Vy ale dokážete, aby z ní měl praktický užitek i běžný majitel psa nebo kočky. Jak byste svou práci popsal někomu, kdo o ní slyší poprvé?
Naše laboratoř Dekódovna se zabývá analýzou DNA nejen zvířat. Nejčastěji psů, koček a koní, ale testujeme i hospodářská zvířata, ptáky, plazy, rostliny, hmyz a houby. Z jednoho vzorku DNA dokážeme zjistit predispozice k nemocem, vzhledové vlastnosti, u ptáků třeba pohlaví, a u některých plemen psů i určité projevy chování. Tyto informace pomáhají chovatelům, veterinářům, vědeckým týmům i běžným majitelům zvířat dělat informovaná rozhodnutí.
Takže nejde jen o chovné stanice, ale i o obyčejné majitele?
Přesně tak. Testy využívají chovatelé, kteří potřebují doložit výsledky pro klub, ale i lidé, co mají doma jednoho psa nebo kočku. Často je to ze zvědavosti, ale někdy řeší konkrétní problém – třeba opakované zdravotní potíže, citlivost na léky, nebo chtějí vědět, co může jejich zvíře přenést na potomky. Máme na webu připravené balíčky pro konkrétní plemena, aby lidé nemuseli tápat, co testovat. Největší zájem je vždycky o zdraví, vzhledové vlastnosti jsou zajímavé hlavně pro chovatele kvůli uchovnění.
Uveďte konkrétní příklad, kdy genetika opravdu pomohla.
Jedna paní k nám přišla, protože její fenka opakovaně reagovala špatně na běžné veterinární léky. Analýza ukázala mutaci spojenou s nemocí MDR, která způsobuje přecitlivělost na určité účinné látky. Veterinář díky tomu ví, že tyto léky nesmí použít. Je to obrovská úleva pro majitele a hlavně jistota, že zvíře nebude vystaveno zbytečnému riziku.
Jak probíhá samotný test?
Majitel si u nás objedná balíček – máme základní a rozšířené varianty pro konkrétní plemena. Po objednávce posíláme odběrovou sadu. Tamponem se setře sliznice z tlamy, vloží se do zkumavky, zabalí do přiložené obálky a přes Zásilkovnu odešle do laboratoře. U hadů používáme kůži ze svleku, u ptáků peří i kapku krve. Ve většině případů jsou výsledky do 10–14 dnů, u ptáků i do druhého dne. Pokud je DNA málo, můžeme si vyžádat nový vzorek, ale to se stává málokdy.
Dá se pomocí DNA zjistit i pohlaví zvířete?
Ano, a u některých druhů je to vyloženě zásadní. Typickým příkladem jsou papoušci nebo jiní exotičtí ptáci, kde nelze pohlaví poznat podle vzhledu. Tradiční metody, jako endoskopie nebo rentgen, jsou časově i finančně náročné a pro ptáky stresující. My dokážeme pohlaví určit z několika peříček rychle, levně a šetrně. Chovatel či ornitolog tak ví, co má v chovu, a může podle toho plánovat páry nebo vědět, co prodává.
Co všechno lze z DNA zjistit?
Co všechno z výsledků zjistíme?
Podle vybraného balíčku dostanete informaci o přítomnosti mutací spojených s nemocemi, vzhledových vlastnostech a u některých plemen i o určitých projevech chování. U nemocí uvádíme, zda je mutace v homozygotním stavu (zděděná od obou rodičů) nebo heterozygotním (jen od jednoho), jestli je dominantní nebo recesivní, a co to znamená pro chov i prevenci. Stejná mutace může způsobovat onemocnění u dvaceti plemen, ale u jiných pěti nemusí mít žádný vliv – proto je důležitá správná interpretace. Vzhledové vlastnosti jsou třeba barva srsti, kudrnatost, délka chlupů nebo genetická „línavost“. Chovatele zajímá i to, zda zvíře nese skrytou mutaci, kterou může předat dál, aniž by se u něj projevila. Je tam pak riziko pro potomky, ne přímo pro testovaného jedince.
Zmiňoval jste chování. Jde o spolehlivou informaci?
U chování jsme zatím spíš v začátcích. Existují studie třeba o přítulnosti nebo rezervovanosti u labradorů, kdy se sleduje například oxytocinový receptor, ale chování ovlivňuje více genů, prostředí a výchova. Proto výsledky bereme spíš jako doplňkovou zajímavost. Přesto chystáme balíčky testů, kam chceme přidat i testy spojené s chováním.
Kolik takové testy stojí?
Izolace a archivace DNA stojí kolem 500–600 Kč. Kompletní balíčky s několika testy se pohybují do tří tisíc. Snažíme se ceny držet dostupné. Když můžeme použít levnější, ale stejně kvalitní metodu, promítneme to do ceny. Pro někoho je zajímavá i DNA karta, což je krásně zpracovaný fyzický dokument s výsledky, seznamem testů a kresbou molekuly DNA s analyzovanými geny pejska. Je to taková „vylepšená“ vytištěná verze výsledků, kde může být i fotka pejska, oproti standardním výsledkovým zprávám, které posíláme v PDF na email. Často vhodné například jako dárek pro někoho, kdo má pejska.
Dekódovna ale netestuje jen mazlíčky, že?
Ano, spolupracujeme i s vědci, univerzitami a muzei. Děláme tzv. DNA barcoding – genetické určení druhu. Hodí se to například entomologům, kteří mají hmyz z tropických oblastí, nebo kurátorům, kteří chtějí přesně určit exempláře ve sbírkách. Je to podobné jako když pípnete kód u pokladny – jen místo čárového kódu načteme DNA a databáze „vyplivne“, o jaký druh jde. Stejně můžeme určit rostliny nebo houby. U hadů se často řeší vzhledové vlastnosti, hlavně barevné mutace – chovatelé si tak ověří, jestli má smysl konkrétní jedince křížit, a nemusí čekat několik generací. Testy nemocí u plazů zatím nejsou tak probádané jako u psů a koček.
Jak jste se k Dekódovně vlastně dostal?
Původně jsem pracoval v laboratoři ve zdravotnictví s lidskou DNA. Když jsem skončil, přemýšlel jsem, jak spojit svou praxi s tím, co mě baví – zvířaty a přírodou. A tak vznikl nápad na vlastní laboratoř. Název Dekódovna odkazuje na rozkódování genetické informace do srozumitelné podoby pro lidi.
David Kaspřák na Instagramu
Znáte fenky Bonnie a Ashley? David Kaspřák je autorem populárních videí, kde kombinuje humor, osobní příběhy a popularizaci vědy. Oblíbené jsou scénky tzv. „obrácené role“, kde pes dává povely člověku.
Vaše laboratoř má silnou prezentaci na sociálních sítích. Proč jste to tak pojal?
Sociální sítě jsou skvělý nástroj pro osvětu. Nechci je zaplavovat reklamou, spíš chci lidem ukázat, že genetika není něco vzdáleného – že může mít reálný přínos pro jejich zvíře. A občas to proložím humorem nebo videi s mými psy, protože zábava a věda se nemusí vylučovat.
Kam byste chtěl Dekódovnu posunout?
Chci rozšiřovat nabídku testů pro více druhů zvířat a zároveň dělat osvětu – přednášky, videa, příspěvky na sítích. Mým cílem je, aby lidé věděli, že prevence je vždy lepší než řešení problémů, které už nastaly.
Na závěr bych se vás chtěla zeptat, co je vaše osobní stačí málo?
Stačí jeden stěr zvířete a můžete získat informace, které ovlivní zdraví i život vašeho mazlíčka. Je to jednoduché, rychlé a může to ušetřit spoustu starostí do budoucna.
Přečtěte si
Co dělat, když je náš mazlíček nemocný
Nejnovější technické hity pro vaše domácí mazlíčky
Co dělat, když domácí mazlíček ničí věci
nebo si poslechněte podcast: „Vystřelilo mě video na záchodcích, jinak v laboratoři zjišťuju DNA zvířat.“