Ochrání vás technologie před autonehodou?

Poznejte své chytré auto, aby se stalo užitečným kopilotem na dlouhých i krátkých cestách, a vy se tak na silnicích nemuseli tolik bát a byli ve větším bezpečí. 

Vyměňte přátele, kteří neumí číst v mapě, za vychytávky, které vás při řízení auta zbaví stresu a napětí.

Jste připraveni na auta bez řidičů, která vás sama povezou, zatímco vy si na zadním sedadle budete moci zdřímnout? Tak daleko sice ještě nejsme, ale už teď můžete investovat do automobilových technologií, s nimiž bude jízda autem jednodušší – a bezpečnější než kdy dřív.

Poloautomatizovaná vozidla už existují. Ale jestli děsí vás nebo vaši peněženku, zjistěte, jaké jsou k dispozici funkce a vylepšení pro tradiční auta. Na trhu jsou nejrůznější pomocníci ve všech cenových relacích, od systémů pro předcházení srážkám na rušných silnicích po automatické nouzové brzdění. 

Řídit však budete pořád vy. Bez ohledu na to, co máte pod kapotou nebo palubní deskou, je odpovědnost na vás – takže držte ruce na volantu a očima sledujte silnici.

Slyšeli jste historky o satelitních navigacích, které vás pošlou do jednosměrky nebo na silnici s uzavírkou? Dokazují, že chytré technologie v autech se ne vždy vyrovnají lidské inteligenci a instinktu.

Takže se na novou elektroniku dívejte jako na další pár očí nebo reflex navíc. 

Pozor!

Může vás technologie ochránit před nehodou? Klíčové slovo je v tomto případě „autonomní“, které však nakonec znamená „automatický“. U systémů, jako je autonomní brzdění, nouzové brzdění nebo systém pro předcházení kolizím počítač automaticky reaguje na stav vozovky a jízdní podmínky a krátce přebírá kontrolu nad řízením. Používá radar, laser, kameru a GPS senzory k detekci možného nebezpečí a okamžitě začne brzdit nebo upraví řízení.

Jedna studie ukázala, že autonomní nouzové brzdění může omezit srážky zezadu, což jsou nejběžnější automobilové nehody, o 37 procent.

Potřebujete pobídnout, abyste zpomalili v místech, kde je nižší povolená rychlost? Občas zazlobíte a pověsíte se na toho loudala před vámi? Pak si pořiďte systém pro inteligentní adaptaci rychlosti, takového autopilota s tempomatem, který automaticky mění vaši rychlost a udržuje vzdálenost od vozidla před vámi.

Pokud se rozčilujete v dopravních zácpách (to snad děláme všichni), může být řešením asistent pro jízdu v koloně. Tento váš inteligentní spoluřidič převezme řízení, brzdění a zrychlování při nízkých rychlostech na ucpané silnici. Díky tomu pro vás jízda v husté dopravě bude klidnější a bezpečnější.

V nabídce je také asistent jízdy v pruhu. Pomocí kamerového systému vám pomáhá jet rovně v úzkém pruhu a upozorní vás, jakmile se necháte „unést“ ke straně. Může převzít řízení a opravit směr jízdy, monitorovat slepá místa a upozornit vás na předjíždějící vozidla.

Pak je tu parkování. Přáli jste si někdy mít vlastního řidiče, který zaparkuje za vás? Srážky na parkovištích jsou druhou nejběžnější formou nárazu, protože auta jsou stále větší a parkovací místa se zmenšují. Ale chytré auto si s podélným parkováním pozadu hravě poradí, stačí zmáčknout tlačítko.

24.05.2023

Nikol Moravcová: Rychlé přesuny a romantika na dvou kolech

Co pro vás znamená, když se posadíte na motorku?

Je to určitý pocit svobody, ale zároveň i velké zodpovědnosti. Kdybych jezdila na pláži s větrem ve vlasech, je to určitě lepší zážitek než kličkovat po Praze v zácpě. Ale cítit ten letní vánek, rozkvetlé stromy a pozorovat kolemjdoucí i jedoucí je takový krásný nepřenosný pocit, který zažijete jen párkrát do roka a rozhodně stojí za to. 

Jste radši na sedadle spolujezdce, nebo řidiče?

Zásadně řidič. Připadám si totiž pak vzadu se svýma 180 centimetry jako vosa na bonbonu (smích). Jako spolujezdec jsem projela celé Bali a kus Thajska a musím říct, že na dlouhé tratě to spolujezdec nemá úplně komfortní. Naposledy jsem jela vzadu s manželem na ostrově Fuerteventura a pocítila jsem nepohodlí nejen fyzicky, ale i v tom, že nemůžu rozhodovat o směru trasy.

A kam se ráda projíždíte? Na zmrzku, na výlet nebo jako alternativu na běžné ježdění?

S dítětem už moc není čas na jakoukoliv romantiku, takže většinou se jedná o rychlé přesuny, schůzky v centru nebo na nějaké zkrášlovací procedury, ale teda zmrzlinu si u toho taky ráda dám.

Říkáte o sobě, že s narozením vaší dcerky se trochu bojíte řídit. Jak se změnilo Vaše nahlížení na bezpečnost nejen za poslední čtyři roky?

Na Vespě jezdím po Praze už více než 10 let a posledních pár let jsem vynechala hlavně z praktického důvodu, protože dítě na motorce úplně není kam dát, že jo. Ale přiznávám, že jsem i více opatrná na sebe. Neměla jsem sice na motorce žádnou vážnější nehodu, ale nemůžu ovlivnit ostatní účastníky provozu, a tak jsem výjezdy na motorce poslední roky trochu minimalizovala. 

Co pro vás znamená pojištění? Je to cesta, jak si užívat a zůstat svá, zatímco jste zároveň zodpovědná?

Když jsem byla mladší, pojištění jsem tolik neřešila. Poté, když jsem spadla na paraglidingu ze srázu a začala se více zajímat o adrenalinové sporty, byla jsem okolím tak trochu donucena řešit i jiné než klasické pojištění. Můj manžel, po pár letech soužití a zkušeností se mnou, udělal raději pojištění na všechno včetně domácnosti. (smích)

Je pro vás nyní důležité mít i havarijní pojištění, a ne jen povinné?

Určitě ano. Pro mě je už i to havarijní vlastně tak trochu povinné. Hodně cestujeme a vždycky si v zahraničí připlatíme plné pojištění, protože nechceme nic riskovat.

S tím se pojí to, jestli radši pro jízdu volíte Vespu než auto jako ekologičtější variantu?

Máme elektrické auto, které nabíjíme z obnovitelných zdrojů, a proto je můj sen do budoucna přejít na ekologičtější verzi i u motorky. Často využívám na krátké přejezdy i sdílené elektro motorky, jen je poslední dobou problém s parkováním. Nedají se bohužel vrátit kdekoliv, zejména v centru Prahy, a tak si občas raději vyjedu na kole, což je vůbec nejlepší možnost a dělám tak něco nejen pro planetu, ale i svoje zdraví. 

Zažila jste někdy nějaké situace s motorkou, na které vzpomínáte, ať už to byly příjemné, nebo nebezpečné chvíle?

Příjemných je naštěstí pořád víc. Hlavně když jsem třeba odvážela svoje mírně ovíněné kamarádky z náplavky. Jednou jsem dokonce musela se zlomeným zápěstím dořídit do nemocnice. Spadla jsem ve Stromovce na longboardu a zhodnotila jako nejrychlejší řešení odvést se sama, ale byla to pravá ruka a tu bolest nahoru po Veletržní ulici cítím v žilách dodnes. 

Když by o vás přátelé vyprávěli nějaké zážitky, na co si vzpomenou ve spojitosti s motorkou? 

Těch bude asi víc. Hlavně mám celoživotní problém dát motorku na stojan, takže jsem častokrát přišla zpátky ke své ležící zvertikalizované Vespě někde na Národní třídě a kolemjdoucí mi museli pomáhat motorku zvednout. Taky jsem častokrát vjela někam, kam jsem neměla. Třeba na koupaliště v Divoké Šárce, kde jsem vyfasovala zcela oprávněně pokutu, ale chybami se člověk učí a možná proto už vyjíždím jen velmi slavnostně a hlavně nepodceňuji outfit. Už žádné rozevláté sukýnky ani děrovaný svetřík, ale koženou bundu, rukavice, pevné boty a vždycky zapnutou helmu. 

 

Po zadání kódu Nikol25 máte do 14. června 2023 25% slevu na sjednání pojištění Vaší motorky - více informací naleznete na Generali Česká v sekci Pojištění motocyklu.

Vyberte kategorii