Jak řídit auto s automatickou převodovkou? Tipy pro nováčky

Řízení auta s automatickou převodovkou se může zdát snadné, ale pokud s ním nemáte zkušenosti, může vás několik věcí překvapit. Jak správně ovládat automat, na co si dát pozor a jak se vyvarovat častých chyb? Vysvětlíme vám základní principy řízení auta s automatickou převodovkou.

Myslíte si, že manuální převodovka je stále trendy? Jste na omylu. Evropská data ukazují, že zatímco v roce 2020 disponovalo 89 % nových prodaných osobních vozů manuální převodovkou, v roce 2024 se jednalo již jen o 32 %. Obliba vozů s automatickou převodovkou neustále roste. Nezkušeným řidičům pomáhá s řazením a řidič se tak může naplno věnovat řízení.

Automat je pohodlnější, a to nejen pro řidiče, ale i pro posádku, jelikož nedochází k nepříjemnému cukání při přeřazování. Navíc šetří motor, napomáhá k nižší spotřebě a umocňuje požitek z jízdy.

Dalším důvodem je také nabídka. V současné době většina automobilek nabízí většinu svých modelů v automatu. U luxusních značek se za manuální pohon dokonce připlácí. Ve spojení s hybridními modely nebo elektromobily je pak automatická převodovka pro výrobce jasnou volbou.

Jak fungují auta s automatickou převodovkou?

Tzv. automaty se z pohledu řidiče vyznačují dvěma zásadními odlišnostmi. Místo řadící páky je k dispozici tzv. volič, který bývá u některých modelů umístěn na jiném místě než klasická řadící páka. Dále se liší tím, že zde chybí pedál spojky. Auta s automatickou převodovkou mají pouze dva pedály: brzdu (vlevo) a plyn (vpravo).

Volič

Pokud řídíte automat poprvé, měli byste se seznámit s voličem. Některé připomínají řadící páku, ovšem jiné vypadají zcela odlišně. Místo schématu řízení uvidíte písmena (známá také jako polohy převodovky P R N D). Většina modelů má čtyři základní polohy:

  • Parkování (Parking - P). Tuto polohu je třeba zvolit, když je auto zaparkované. Některé značky umisťují tento stupeň z bezpečnostních důvodů na řadící páce na samostatné tlačítko.
  • Neutrál nebo volnoběh (Neutral - N). Známý také jako mrtvá rychlost. Přepněte do této polohy v případě, že nakrátko zastavíte, např. když čekáte až někdo nastoupí, přičemž motor pořád běží.
  • Vpřed (Drive - D). Tuto polohu zařaďte, když chcete, aby vůz jel vpřed. Některé modely mají také stupeň Sport či sportovní jízda (S), který umocňuje sportovní prožitek z jízdy.
  • Zpátečka nebo zpětný chod (Reverse - R). Chcete-li couvat, zařaďte vždy R.
 

Pozor! Model vašeho vozu může mít také stupeň Brzda (Brake - B). Tato poloha je podobná jako u polohy Vpřed (Drive - D), ale vždy, když sundáte nohu z plynu, přiměje auto zabrzdit. Tento systém zamezuje přehřívání brzd při brždění na prudkých svazích (třeba v horách), ale zároveň umožňuje dobití baterie u hybridních vozů.

Jak fungují rychlostní stupně u auta s automatickou převodovkou

Automobily s automatickou převodovkou disponují systémem rychlostních stupňů, které se autonomně mění v závislosti na rychlosti vozu. Jinými slovy, automobil sám volí rychlostní stupeň, který je v daném okamžiku nejvhodnější.

 

Pedály v automobilu s automatickou převodovkou

  • Levý pedál: brzdový pedál. Funguje stejně jako u aut s manuální převodovkou.
  • Pravý pedál: plynový pedál. Stejně jako u manuálu, při jeho sešlápnutí se dá auto do pohybu, a to vpřed, máte-li nastavenou polohu D nebo vzad, máte-li nastavenou polohu R.

Mechanické ovládání automatické převodovky

Jsou na volantu ve vašem autě z každé strany zahnuté páčky? Pokud ano, jedná se o tzv. pádla, kterými jsou opatřeny některé typy vozů s automatickou převodovkou. Pomocí nich je možné sekvenčně přeřazovat na vyšší nebo nižší rychlostní stupeň.

Tímto způsobem lze zkrátit nebo prodloužit dobu přeřazení na jiný rychlostní stupeň (na který by auto za normálních okolností přeřadilo autonomně) z důvodu zvýšení výkonu a reakceschopnosti vozu při sešlápnutí plynu. Toto ovládání je typické pro sportovní modely. Nováčkům za volantem automobilu s automatickou převodovkou využívání této funkce však rozhodně nedoporučujeme.

Řidičský průkaz pro řízení osobního vozidla s automatickou převodovkou

Řidičský průkaz skupiny B vás opravňuje k řízení osobního vozu jak s manuální, tak automatickou převodovkou, pokud jste složili závěrečné zkoušky na automobilu s manuálním řazením. Existuje však i varianta řidičského průkazu určená pouze pro automobily s automatickou převodovkou. Tento průkaz získáte po absolvování závěrečných jízd na vozidle s automatickou převodovkou, avšak neumožňuje vám řídit vozy s manuálním řazením.

Jak řídit automobil s automatickou převodovkou?

Máte strach z řízení automatu? Nemějte. Chápeme, že některé prvky manuálního řízení vám budou zprvu chybět. V našem návodu se v 5 jednoduchých krocích dozvíte, jak automat řídit.

2564153_GeneraliCzechiaInfographic-Howtodriveanautomaticcar_2_030625 (1).jpg

1. Nastavte si sedadlo a zrcátka

Než se vydáte na cestu, nastavte si polohu sedadla. Mějte na paměti, že nohy i ruce by měly být mírně pokrčené. Dokud je motor vypnutý, ujistěte se, že vám vzdálenost od palubní desky umožní sešlápnutí obou pedálů. Zároveň si nastavte zrcátka, abyste měli dobrý výhled.

2. Zvykněte si na pedály

Zapamatujte si, že plyn je vpravo a brzda je vlevo. Oba pedály byste vždy měli ovládat pravou nohou. Řidiči vozů s manuální převodovkou dělají často tu chybu, že používají levou nohu, kterou jsou zvyklí ovládat spojku. Použití levé nohy v automatu však může vést k nechtěnému sešlápnutí brzy. Proto se ve vozech s automatickou převodovkou levá noha nepoužívá vůbec.

3. Nastartujte motor a odjistěte ruční brzdu

K nastartování vozu lze použít klíč, ačkoliv většina automatů je opatřena kulatým tlačítkem (Start). Mějte také na paměti, že většina moderních modelů má elektrickou ruční brzdu. K odjištění ruční brzdy silně stiskněte brzdový pedál.

4. Zapamatujte si polohy voliče

Než se vydáte na cestu, doporučujeme, abyste se naučili k čemu jsou určeny jednotlivé polohy voliče P R N D. Tak a můžete vyrazit. Sešlápněte brzdu a ovladač nastavte do polohy Drive (D).

5. Pro parkování nastavte volič do polohy Parkování (P)

Dříve než své auto zaparkujete, zatáhněte ruční brzdu. Teprve až bude ruční brzda zajištěná, nastavte volič do polohy Parkování (P). Než z vozu vystoupíte, vypněte motor.

Generali Česká pojišťovna

Tipy, jak poprvé řídit auto s automatickou převodovkou 

Teď, když víte, jak se automat řídí, dáme vám několik tipů pro vaše první bezpečné cesty:

  • Řízení automatu se nebojte.
  • Uvědomte si, že se nemusíte soustředit na řazení, ale můžete se zaměřit na kvalitu řízení.
  • Pokud jste zvyklí na manuální řízení, budete mít zafixované určité reflexy. Ale pamatujte na to, že levou nohu prostě nesmíte používat.
  • Nikdy neměňte polohu voliče, když je vozidlo v pohybu.
  • Pokud je vaše auto taženo jiným autem, nastavte volič do polohy Neutral (N).
  • Když zastavíte ve svahu, aktivujte funkci Auto Hold, abyste nesjeli dolů. Automobil zamkne kola a při sešlápnutí plynu se bude pohybovat pouze vpřed.

Rychlý přehled pro nováčky

Co znamená B v autě s automatickou převodovkou?

Poloha B (Brake - brzda) v autě s automatickou převodovkou indikuje, že váš vůz brzdí motorem, což zamezuje přehřívání brzd v prudkém svahu a umožňuje rychlejší dobíjení hybridních baterií.

Jak předjíždět s autem s automatickou převodovkou?

Při předjíždění v autě s automatickou převodovkou upozorněte na manévr pomocí blikačů a pak jemně sešlápněte plyn, aby auto začalo předjíždět. Bude-li potřeba, motor změní převodovou rychlost dle potřeby.

Jak nastartovat automat?

Pro nastartování vozu s automatickou převodovkou sešlápněte brzdu a stiskněte tlačítko START, které nastartuje motor.

 

Aby vaše cesta byla skutečně bezpečná, nezapomeňte na povinné ručení. U nás věříme, že nejlepším pojištěním je takové, které se přizpůsobí vašemu každodennímu životu. Proto si v naší pojišťovně můžete poskládat takové povinné ručení, které zajistí přesně takové krytí, jaké potřebujete.

Navíc vám budeme k dispozici již od prvního nastartování vozu a nabídneme vám hustou síť autoservisů vybavených nejnovějšími technologiemi. V případě potřeby tak můžete čerpat služeb zdarma a vrátit se na cesty hned jak to bude možné.

Přečtěte si:

Kontrolky v autě – na co si dát pozor?

10 funkcí a tlačítek v autě, o kterých jste pravděpodobně nevěděli

9 tipů pro začínající řidiče

12.11.2025

Jak připravit auto na zimu: Vše co potřebujete vědět

Zima je období, které může pro řidiče přinést nepředvídatelné situace. Ráno se vzbudíte a zjistíte, že auto je pod vrstvou ledu, silnice jsou kluzké a nízké teploty zkoušejí kapacitu vaší baterie a možná i vaše nervy. Chcete-li jezdit bezpečně a bez zbytečných komplikací, příprava auta na zimu je nezbytná. Ale opravdu důkladná příprava auta na zimu by měla začít dříve, než uvidíte padat první sněhové vločky. Pojďme si tedy představit, co všechno byste měli udělat, abyste své auto připravili na toto období.

Jak připravit auto na zimu co nejdůkladněji

Zimní pneumatiky: Nezbytnost pro bezpečnou jízdu

Jednou z nejdůležitějších věcí, jak připravit auto na zimu, je výměna letních pneumatik za zimní. Zimní pneumatiky jsou navrženy tak, aby poskytovaly lepší trakci na sněhu a ledu, a to díky speciálnímu složení pryže a dezénu.

Podle platné legislativy v České republice je povinností, abyste na svém autě měli zimní pneumatiky od 1. listopadu do 31. března, a to za předpokladu, že na silnicích se vyskytuje sníh, led nebo námraza, nebo pokud se takové podmínky očekávají. Důležité je však vědět, že i mimo toto období může být jízda se zimními pneumatikami povinná, a to na úsecích silnic označených příslušnou dopravní značkou Zimní výbava. Pokud však k takové značce přísluší tabule, která dodatečně upravuje její platnost, v takovém případě nemusíte mít na tomto úseku zimní pneumatiky.

Pro osobní auta do 3,5 tuny platí, že zimní pneumatiky musí být obuty na všech kolech a dezén musí mít hloubku minimálně 4 milimetry. Vozidla těžší než 3,5 tuny mají povinnost mít zimní pneumatiky jen na hnacích nápravách a dezén musí být hlubší, konkrétně 6 milimetrů.

Zdraví baterie

Nic nedokáže zkazit den více než nefunkční baterie při teplotách pod nulou. Autobaterie je v zimě jednou z nejzranitelnějších součástí vozidla. Studené počasí může snížit její kapacitu až o polovinu, což může vést k problémům se startováním.

Abyste předešli těmto nepříjemnostem, zkontrolujte stav vaší baterie před zimou. Pokud je starší než tři roky, mohli byste začít uvažovat o její výměně. No na začátek postačí pokud si dáte otestovat její kapacitu odborníkům. Také pravidelně čistěte svorky baterie a ujistěte se, že jsou pevně připojeny. V rámci prevence se však doporučuje, abyste si před zimním obdobím, při přípravě auta na zimu, nabili autobaterii naplno.

Zdraví baterie

Kontrola kapalin

Chystáte se na zimu a chcete mít jistotu, že vaše auto zvládne mrazivé teploty bez problémů? Jedním z klíčových kroků je kontrola provozních kapalin. Právě ty zajišťují správné fungování motoru i dalších systémů vozidla, a proto byste jim měli věnovat zvláštní pozornost. Na co se zaměřit, aby váš vůz zůstal spolehlivý i v těch nejchladnějších dnech?

  • Motorový olej – Moderní auta jsou vybavena systémy, které nás upozorňují na potřebu výměny oleje. Přesto je vhodné pravidelně kontrolovat hladinu oleje a jeho stav, zejména před zimním obdobím. Pokud byste šli v rámci přípravy auta na zimu vyměňovat i olej, zvolte správný typ, který zaručí bezproblémový chod motoru i v mrazech. Nízký zimní parametr oleje (číslo před písmenem „W“) je klíčový pro snadné startování a účinné mazání všech motorových částí.

  • Chladicí kapalina – Nová chladicí kapalina je navržena tak, aby odolávala i extrémním mrazům. S časem však ztrácí své vlastnosti a může zamrznout už při nule stupňů Celsia, což může poškodit motor. V rámci přípravy auta na zimu byste si měli zkontrolovat i tuto kapalinu.

  • Voda do ostřikovačů – V létě se používá samozřejmě letní voda do ostřikovačů, která ovšem neodolává tuhým mrazům, které jsou v zimě. Budete-li si připravovat auto na zimu, buď takovou letní kapalinu vystříkejte nebo ji smíchejte se zimní. Přesto si ale pořiďte zimní vodu do ostřikovačů, protože během zimy se čelní sklo špiní mnohem častěji, a tak je i spotřeba této kapaliny vyšší.

Ochrana laku

Zimní období dává laku auta pořádně zabrat – posypová sůl, bláto a nečistoty mohou jeho povrch nenávratně poškodit. Proto je důležité před prvními mrazy dopřát svému vozu důkladnou očistu a nanést ochranný vosk nebo lakový sealant. Tyto přípravky vytvoří ochrannou vrstvu, která pomůže minimalizovat škodlivé účinky soli a špíny. Během zimy je pak dobré auto pravidelně mýt, především jeho spodní část, aby se usazené nečistoty neproměnily v agresivního nepřítele vašeho laku.

Nouzová souprava: Co by vám nemělo chybět

Každé auto má svou povinnou výbavu. Při přípravě vozu na zimu je však důležité mít v autě nouzovou výbavu. Ta vám může v kritických momentech ušetřit spoustu stresu. Nejzákladnější nouzová výbava na zimu by měla obsahovat:

  • startovací kabely

  • sněhové řetězy

  • škrabku, smetáček na odstranění sněhu a mrazu

  • teplé deky

  • čelová lampa

  • tažné lano

  • nabíječka na telefon

Kontroly údržby: Stěrače, brzdy a světla

Před zimou je dobré zkontrolovat i stav stěračů. Opotřebované stěrače mohou zhoršit váš výhled, což je v zimě obzvláště nebezpečné. No a také vám mohou i poškrábat čelní sklo, čímž se samozřejmě snižuje jeho životnost.

Nezapomínejte ale při přípravě auta na zimu ani na brzdy a světla. Ujistěte se, že všechna světla a žárovky fungují správně a jsou čisté. Také si dejte v rámci toho, jak připravit auto na zimu i zkontrolovat své brzdy, zda jsou ve skutečně dobrém stavu, protože na kluzkém povrchu je obzvláště důležité, aby správně fungovaly.

Kontroly údržby: Stěrače, brzdy a světla

Tipy pro bezpečnou jízdu

V rámci přípravy auta na zimu není důležité připravit jen své auto, ale také sebe a své schopnosti. Sníh, led a snížená viditelnost představují rizika, která zvyšují pravděpodobnost nehod, pokud se na ně nepřipravíte. Proto je důležité znát a osvojit si několik užitečných tipů, které vám pomohou zvládnout jízdu v zimě bezpečně as jistotou.

  • Snižte rychlost a jezděte opatrně, protože silnice pokryté sněhem a ledem snižují přilnavost pneumatik, což prodlužuje brzdnou dráhu. 

  • Udržujte větší odstup od vozidel před vámi, abyste měli dostatek času na reakci.

  • Brzděte jemně a plynule, abyste předešli smyku, a používejte světla i ve dne ke zvýšení viditelnosti.

  • Předvídejte pohyby ostatních vozidel a vyhýbejte se prudkým manévrům, které by mohly způsobit ztrátu kontroly.

  • V autě mějte vždy nouzové vybavení, jako je deka, teplé oblečení a startovací kabely.

 

Přečíst si také můžete náš článek Škola smyku a další rady pro bezpečnou jízdu v zimě, díky čemuž zvýšíte svoji bezpečnost.

Příprava auta na zimu by měla být proto samozřejmostí každého jednoho majitele motorového vozidla, neboť vám pomůže zajistit bezpečnou a pohodlnou jízdu i v těch nejnáročnějších zimních podmínkách. Nepodceňujte důležitost zimních pneumatik, pravidelných kontrol a dobře vybaveného vozidla. Osvojte si naše tipy na to, jak správně připravit auto na zimu a užívejte si jízdu v zimních měsících bez obav.

Přečtěte si:

Jak odstranit led z čelního skla v autě?

Bouře s krupobitím: jak ochránit své auto proti kroupám

Jak chrání pojištění váš byt, dům a majetek v zimě?

Vyberte kategorii