27.10.2022

Jak automobily přispívají ke změně klimatu (a tipy, jak snížit emise)

Uhlíkové emise zachycené v zemské atmosféře znepokojivou rychlostí způsobují globální oteplování. Jezdíte-li automobilem poháněným benzinovým nebo dieselovým motorem, jako většina z nás, přispíváte k tomuto problému, protože s každým nastartováním vaše auto začne do atmosféry přidávat oxid uhličitý (CO2). Existují však způsoby, jak tento dopad omezit.

Dobrá zpráva je, že vlády zemí a výrobci automobilů na celém světě společně usilují o snížení uhlíkové stopy. A to ať už změnou způsobů našeho cestování, anebo úpravou aut, kterými jezdíme.

Evropská unie, v rámci svého plánu nulových emisí do roku 2050, pracuje na přechodu od aut s motory na fosilní paliva k vozidlům na plně elektrický pohon. Předpokládá se, že do té doby bude 70 % všech automobilů na světě na elektřinu, a tyto elektromobily se budou rychle a snadno dobíjet v síti více než 16 milionů dobíjecích stanic.

Přinášíme vám informace o rozsahu celého problému a poradíme vám, jak můžete snížit vlastní uhlíkovou stopu změnou způsobu, jakým svůj automobil řídíte, bez ohledu na jeho typ.

Automobily přispívají ke zvyšování množství CO2 v atmosféře více než jiné dopravní prostředky

V roce 2020 jezdilo více než 95 % automobilů na světě na naftu nebo benzin. Dopravní odvětví jako celek je hlavním zdrojem emisí skleníkových plynů a automobily přispívají ke znečištění zdaleka nejvíc ze všech motorizovaných způsobů dopravy. V roce 2020 automobily zodpovídaly za 41 % z celkových 7,3 miliard tun krychlových emisí CO2 vyprodukovaných veškerou dopravou. V roce 2018 v České republice vyprodukovalo odvětví dopravy 15,7 % z celkového množství emisí. Největší podíl připadal na automobilovou dopravu (9,2 %), následovala nákladní a autobusová doprava (5,2 %) a nakonec doprava letecká (1 %).

Kolik CO2 vypustí automobil do ovzduší?

I přes stále rostoucí počet prodávaných elektromobilů jezdila naprostá většina aut na evropských silnicích v roce 2020 na benzin (52,3 %) nebo naftu (29,9 %) – a významně tak přispěla k vysokým emisím CO2 celého kontinentu.

V průběhu své životnosti středně velké rodinné auto poháněné spalovacím motorem vyprodukuje zhruba 24 tun CO2 – a čím větší automobil, tím vyšší emise. Abychom si to přiblížili: vykompenzovat takové množství emisí by lesu o počtu 1 200 stromů trvalo celý rok5. 


Budoucnost elektromobilů


Ve snaze urychlit přechod na uhlíkově neutrální elektromobily navrhuje Evropská unie zákaz prodeje nových automobilů s benzinovými a dieselovými motory po roce 2035. Evropský parlament už schválil návrh opatření, která budou předmětem dalšího vyjednávání.

Prodej elektromobilů výrazně roste. V roce 2019 tvořily elektromobily až 2,5 % globálního automobilového trhu. V roce 2020 tento podíl stoupl na 4,2 %. I když se jedná stále o relativně malá čísla, mnozí pozorovatelé jsou přesvědčeni, že prodeje elektromobilů v příštích několika letech předčí prodeje aut s benzinovými a dieselovými motory.

V reakci na to už mnozí výrobci – včetně značek jako jsou Jaguar, Volvo, Hyundai, Ford a Volkswagen – přecházejí k elektřině jako pohonu budoucnosti. 


Jak můžete snížit vlastní emise

Nejlepší způsob, jak výrazně zredukovat emise CO2, je přejít od automobilu s benzinovým nebo dieselovým motorem na auto s pohonem hybridním nebo přímo elektromobil. Svou uhlíkovou stopu ale můžete snížit i tím, jak řídíte – bez ohledu na typ vašeho auta.

Lehčí vůz má ekonomičtější provoz, proto před jízdou odstraňte veškerou nepotřebnou váhu (zavazadla, nevyužívané střešní boxy). Dbejte na správně nahuštěné pneumatiky, které zlepší efektivnost pohonu a plánujte cestu s dostatečným předstihem, abyste se vyhnuli dopravním zácpám.

Palivo ušetříte také tím, že pojedete pomaleji a nebudete zbytečně brzdit. Při jízdě rychlostí 110 km/h spotřebujete o 9 % paliva více než při rychlosti 95 km/h, a o 15 % více, než kdybyste jeli 80 km/h. Obdobně při rychlosti 130 km/h spálíte o 25 % paliva více než při 110 km/h. 

Generali_Cars and Climate Change_Infographic_18.03.22 (1).jpg



22.11.2022

Jak zůstat v zimě na cestách v bezpečí

Jak vyplývá z dat Policie ČR, riziko nehody při jízdě na zasněžené či namrzlé silnici je 15krát vyšší než v létě. V zimních měsících rovněž dochází k více nehodám s tragickými následky.

Jízda v zimě klade zvýšené nároky nejen na vybavení vozu, ale také na řidičské dovednosti. Na prvním místě musí být bezpečnost, proto není radno přeceňovat své schopnosti a dbát na pravidla bezpečné jízdy. Rovněž důkladná příprava vozu před zimou pomůže ušetřit řadu problémů a přispěje k vyšší bezpečnosti. Dali jsme proto dohromady několik tipů, které vám pomohou zůstat v zimě za volantem v bezpečí, abyste se i vy nestali další smutnou statistikou.

Neriskujte

I když je hezké počasí a silnice je bez problémů sjízdná, jsou úseky, kde se situace může dramaticky změnit. Na mostě a ve stinných místech vás může zaskočit náledí, mezi poli zase navátý sníh.

Jezděte vždy jen tak rychle, jak počasí a sjízdnost silnice dovolují. Mějte na paměti, že brzdná dráha na kluzkém povrchu je výrazně delší, proto dodržujte bezpečnou vzdálenost alespoň 4 sekundy. Při jízdě po zasněžené silnici se držte vyjetých kolejí, jejich přejíždění zvyšuje riziko smyku. Nejezděte ani příliš rychle, ale při jízdě do kopce či v hlubším sněhu ani příliš pomalu. Rovněž se vyvarujte prudkému zrychlování nebo brzdění. Před zatáčkou zpomalte a zařaďte nižší rychlostní stupeň. Při jízdě z kopce na namrzlé vozovce nešlapejte na brzdu, ale brzděte motorem.

Zásadní je plynulost jízdy a klid. Pokud si nejste jisti, jeďte o 10 km/h pomaleji, než byste jeli obvykle. Předjíždějte jen v nutných případech a na dobře přehledných úsecích. Pokud se na vás někdo tlačí, raději zajeďte ke kraji a nechte ho předjet. Vždy vyrážejte na cestu s předstihem, abyste nemuseli chvátat.

Pokud máte možnost, přihlaste se do školy smyku nebo si někde na odlehlém místě vyzkoušejte, jak se vaše auto v takové situaci chová, abyste pak na silnici měli jistotu, že jste takovou situaci schopni zvládnout.

Připravte auto na zimu

Před zimou se vyplatí nechat auto zkontrolovat v servisu. Zde doplní kapaliny, vymění olej, zkontrolují brzdy, ale prověří také stav vaší baterie. Nezbytná je samozřejmě výměna letních pneumatik za zimní s dostatečně hlubokým dezénem (vzorkem). A nezapomeňte dolít nemrznoucí směs do ostřikovačů!

Doporučujeme auto před zimou také důkladně navoskovat, čímž ochráníte lak před negativním působením solí a prodloužíte životnost karoserie. Samozřejmostí je pravidelné mytí. 

Před každou jízdou je třeba auto důkladně očistit od sněhu, a to nejen proto, abyste měli dobrý výhled, ale také proto, aby uvolňující se sníh neohrozil ostatní řidiče. Ujistěte se, že máte dostatek paliva a funkční a dobře nafouknutou rezervu. 

Samozřejmostí by měla být škrabka na led a smetáček na sníh. Vhodné je přibalit také startovací kabely a jedete-li do hor, rovněž sněhové řetězy. Zároveň není od věci sbalit s sebou zimní vybavení pro případ, že byste někde uvízli nebo museli strávit nějaký čas v koloně. Vyplatí se mít kanystr s benzinem nebo naftou, deku, jídlo, pití, ale také sněhovou lopatku, a především plně nabitý telefon, případně záložní powerbanku.

V neposlední řadě zvažte, zda pro svůj vůz nezřídit havarijní pojištění či nerozšířit své povinné ručení o pojištění asistenčních služeb a náhradního vozidla, živelné pojištění či pojištění na střet se zvěří.

Závěrem

Co platí na silnici v létě, platí v zimě dvojnásob. Nepřeceňujte své síly. Jezděte vždy tak, abyste měli auto vždy pod kontrolou a byli schopni v klidu zareagovat. Jezděte plynule, opatrně a s citem. Předvídejte, co se může stát. Ale hlavně neztrácejte hlavu a na nenadálé situace se snažte reagovat s klidem. Zbrklost za volantem se opravdu nevyplácí. Tak šťastnou cestu!

Vyberte kategorii