Uhlíkové emise zachycené v zemské atmosféře znepokojivou rychlostí způsobují globální oteplování. Jezdíte-li automobilem poháněným benzinovým nebo dieselovým motorem, jako většina z nás, přispíváte k tomuto problému, protože s každým nastartováním vaše auto začne do atmosféry přidávat oxid uhličitý (CO2). Existují však způsoby, jak tento dopad omezit.
Dobrá zpráva je, že vlády zemí a výrobci automobilů na celém světě společně usilují o snížení uhlíkové stopy. A to ať už změnou způsobů našeho cestování, anebo úpravou aut, kterými jezdíme.
Evropská unie, v rámci svého plánu nulových emisí do roku 2050, pracuje na přechodu od aut s motory na fosilní paliva k vozidlům na plně elektrický pohon. Předpokládá se, že do té doby bude 70 % všech automobilů na světě na elektřinu, a tyto elektromobily se budou rychle a snadno dobíjet v síti více než 16 milionů dobíjecích stanic.
Přinášíme vám informace o rozsahu celého problému a poradíme vám, jak můžete snížit vlastní uhlíkovou stopu změnou způsobu, jakým svůj automobil řídíte, bez ohledu na jeho typ.
V roce 2020 jezdilo více než 95 % automobilů na světě na naftu nebo benzin. Dopravní odvětví jako celek je hlavním zdrojem emisí skleníkových plynů a automobily přispívají ke znečištění zdaleka nejvíc ze všech motorizovaných způsobů dopravy. V roce 2020 automobily zodpovídaly za 41 % z celkových 7,3 miliard tun krychlových emisí CO2 vyprodukovaných veškerou dopravou. V roce 2018 v České republice vyprodukovalo odvětví dopravy 15,7 % z celkového množství emisí. Největší podíl připadal na automobilovou dopravu (9,2 %), následovala nákladní a autobusová doprava (5,2 %) a nakonec doprava letecká (1 %).
I přes stále rostoucí počet prodávaných elektromobilů jezdila naprostá většina aut na evropských silnicích v roce 2020 na benzin (52,3 %) nebo naftu (29,9 %) – a významně tak přispěla k vysokým emisím CO2 celého kontinentu.
V průběhu své životnosti středně velké rodinné auto poháněné spalovacím motorem vyprodukuje zhruba 24 tun CO2 – a čím větší automobil, tím vyšší emise. Abychom si to přiblížili: vykompenzovat takové množství emisí by lesu o počtu 1 200 stromů trvalo celý rok5.
Ve snaze urychlit přechod na uhlíkově neutrální elektromobily navrhuje Evropská unie zákaz prodeje nových automobilů s benzinovými a dieselovými motory po roce 2035. Evropský parlament už schválil návrh opatření, která budou předmětem dalšího vyjednávání.
Prodej elektromobilů výrazně roste. V roce 2019 tvořily elektromobily až 2,5 % globálního automobilového trhu. V roce 2020 tento podíl stoupl na 4,2 %. I když se jedná stále o relativně malá čísla, mnozí pozorovatelé jsou přesvědčeni, že prodeje elektromobilů v příštích několika letech předčí prodeje aut s benzinovými a dieselovými motory.
V reakci na to už mnozí výrobci – včetně značek jako jsou Jaguar, Volvo, Hyundai, Ford a Volkswagen – přecházejí k elektřině jako pohonu budoucnosti.
Nejlepší způsob, jak výrazně zredukovat emise CO2, je přejít od automobilu s benzinovým nebo dieselovým motorem na auto s pohonem hybridním nebo přímo elektromobil. Svou uhlíkovou stopu ale můžete snížit i tím, jak řídíte – bez ohledu na typ vašeho auta.
Lehčí vůz má ekonomičtější provoz, proto před jízdou odstraňte veškerou nepotřebnou váhu (zavazadla, nevyužívané střešní boxy). Dbejte na správně nahuštěné pneumatiky, které zlepší efektivnost pohonu a plánujte cestu s dostatečným předstihem, abyste se vyhnuli dopravním zácpám.
Palivo ušetříte také tím, že pojedete pomaleji a nebudete zbytečně brzdit. Při jízdě rychlostí 110 km/h spotřebujete o 9 % paliva více než při rychlosti 95 km/h, a o 15 % více, než kdybyste jeli 80 km/h. Obdobně při rychlosti 130 km/h spálíte o 25 % paliva více než při 110 km/h.
Festivalová sezóna je v plném proudu a Češi si ji umí užít. Letos plánuje vyrazit alespoň na jeden festival 72 % lidí. Ukázala to data z průzkumu pro Generali Českou pojišťovnu.
Přestože většina dotázaných zůstává věrná domácím akcím, zejména mladí z generace Z neváhají vyrazit i do zahraničí kvůli jednomu oblíbenému interpretovi. Hudební festivaly jsou jednoznačně nejpopulárnější (77 %) a dominují zájmu napříč generacemi.
Nejčastěji lidé jezdí na festivaly s partnerem nebo kamarády, ale i sólo návštěvníci nejsou výjimkou. Někdo stráví na akci jediný den, jiný rovnou víkend. Ačkoliv jde o zábavu, průzkum ukázal i stinné stránky, více než třetina lidí zažila na festivalu konflikt, u generace Z je to dokonce 46 %. I to ukazuje, že festival není jen pohodová kulisa, ale také zrcadlo chování společnosti.
Přečtěte si všechny výsledky z průzkumu: Češi festivaly prožívají, utratí za ně nejčastěji 3500 Kč a jsou pozoruhodně všímaví k řadě témat
Na festivalech nejde jen o hudbu a atmosféru. Každý druhý návštěvník si domů odváží oblečení, které skončilo politím, propálením nebo utrženým švem. Nejčastěji za to může pivo, cigareta nebo nešikovné zakopnutí. Nejde přitom o drobnosti, až 8 % lidí přiznává, že si na akci bere věci v hodnotě přes 30 tisíc korun.
Právě v těchto situacích může výrazně pomoct pojištění odpovědnosti nebo majetkové pojištění. Kryje škody, které způsobíte druhým, například když v zápalu tance převrhnete reprák nebo omylem polít někomu mobil. Ačkoliv jen 10 % lidí uvádí, že by si za pojištění připlatili, ve výsledku jim může ušetřit tisíce.
Festivaly už dávno nejsou jen o pódiích a stáncích s langošem. Stále víc se řeší voda, odpad, bezpečnost i udržitelnost. A lidé to vnímají, protože pro 69 % návštěvníků je důležité, jak se festival chová k přírodě. Nejčastěji oceňují zálohované kelímky a obaly (68 %), ale zaujme je i nabídka lokálních potravin, recyklace nebo suché toalety.
Zároveň se ale ukazuje, že zatímco téma lidi zajímá, ne všichni jsou ochotni si za něj připlácet. Jen 7 % respondentů uvedlo, že by zaplatili víc za udržitelnější festivalové služby nebo produkty. Udržitelnost tak zatím zůstává hodnotou, ne prioritou, přesto se její význam zvolna zvyšuje. Mladší generace například častěji volí ekologickou dopravu nebo by uvítaly čistě elektronické vstupenky.
Zatímco většina festivalů ladí formu, jedna česká firma sbírá ocenění za obsah. Ameba Production, organizátoři Rock for People, se za 30 let posunuli od nadšeneckého začátku k prestižnímu ocenění. Loni se umístili ve 4. ročníku soutěže SME EnterPRIZE, který pořádá Generali Česká pojišťovna. Letos na jaře je pak skupina Generali zařadila mezi 10 evropských Hrdinů udržitelnosti v soutěži SME EnterPRIZE a právem, protože jejich přístup je promyšlený od základů.
Ekologická doprava pro kapely, nízkoemisní vozy v areálu, solární nabíječky, správa odpadů, pronájem stanů, důraz na lokální dodavatele, a to vše bez ztráty festivalové atmosféry. Zástupci Ameby tak ukazují, že i velké akce mohou být odpovědné. A že být udržitelný neznamená být nudný, právě naopak.
Festivaly jsou nádherný mix emocí, hudby, jídla i nečekaných zážitků. A je skvělé vidět, že zábava a odpovědnost se nevylučují. Čím víc přemýšlíme nad tím, co jíme, jak se chováme a co po sobě zanecháme, tím víc si všechno můžeme užít. Bez výčitek, bez škod, s větším respektem. Udržitelnost není nuda. Je to budoucnost zábavy, která má smysl.
Přečtěte si
Čtvrtý ročník soutěže SME EnterPRIZE vyhrála firma přinášející revoluci v recyklaci plastů
Proč je udržitelnost dobrá nejen pro planetu, ale také pro vás
Nebo si poslechněte podcast P. Šporcl: „Modré housle jsou se mnou už 20 let, dvakrát jsem je málem rozbil.“