Doba na přečtení článku jsou 3 minuty

Bezpečně za každé situace: na co bychom neměli zapomínat při pohybu na silnici

Ať už se chystáme na výlet autem, na kole, motorkou nebo jen tak na túru, měli bychom myslet nejen na bezpečnost sebe samých, ale i dalších účastníků provozu. Ta nejzásadnější doporučení jsme si pro vás připravili v následujícím článku.

Když jedete autem…

U řízení automobilu, snad více než kde jinde, platí zákaz užívání návykových látek a léků, které omezují pozornost a celkově aktivitu řidiče. Řízení, které je opravdu náročnou činností, by měla být vždy věnována maximální pozornost.

Že kapka alkoholu nemůže uškodit? Právě naopak. Již při troše alkoholu ztrácí řidič pozornost a správný odhad a většinou se uchyluje k mnohem většímu riskování. Velmi jednoduše tak může být nebezpečný nejen sám sobě, ale také ostatním účastníkům provozu.

Podobně jako návykovým látkám bychom se měli vyhnout také manipulaci s mobilním telefonem a kouření. Ruce by totiž měly být vždy jen tam, kde mají být – na volantu. Podobné aktivity si nechme raději na jindy, jakmile stojíme a neúčastníme se provozu.

Měli bychom také myslet na náš zdravotní stav? Pochopitelně! Za volant bychom tak měli jít jen v případě, kdy se na to opravdu cítíme. Nejedná se však pouze o stav těla, ale i mysli. Obě strany nás totiž významně ovlivňují.

 

Když kolem sebe chcete cítit vítr a cestujete na motorce…

Dnes bychom na silnici potkali mnohem více motorkářů, než tomu bylo ještě pár let dozadu, především pak z řady mladých lidí. Těmto mladým lidem však mnohdy chybí stěžejní zkušenosti a více riskují, předvádí se.

Jezdit bychom měli tak, abychom neohrožovali ani sebe, ani ostatní účastníky provozu. To především znamená přiměřenou rychlost a nesnažit se předjíždět za každou cenu. A i když to není přímo řečeno, pozornost bychom měli věnovat i vhodně zvolenému oblečení, které v případě pádu slouží jako ochrana těla. Co však zákon přímo nařizuje, to je využití ochranné helmy se štítem na ochranu očí. Nezapomínejme ani na rukavice, vhodné boty a další doplňky, v případě problému můžou sehrát významnou roli.

Předtím, než vůbec někam vyjedeme, bychom měli zkontrolovat technický stav stroje. S poruchami (případně jinými nedokonalostmi) se do provozu vůbec nepouštějme! Motorkáři se musí mít snad ještě více na pozoru než řidiči automobilů, věnujme tedy pozornost tomu, co se děje okolo nás a snažme se předvídat.

Pro motorkáře jsou asi nejvíce ohrožující křižovatky, pokud se na ní tedy nacházíme, dbejme zvýšené opatrnosti. Dávejme všechny kroky včas najevo (signalizace). Řídit motocykl je také více namáhavou činností, měli bychom tomu tedy přizpůsobit i pauzy na odpočinek a doplňování tekutin.

Podobně jako u automobilů může být i pro motorkáře značným nebezpečím mokrá vozovka. V dešti bychom měli vyjíždět jen v těch nejnutnějších případech.

 

Když si chcete hlavně odpočinout jízdou na kole…

Někdy se ani tak člověk nepotřebuje někam dostat, jak si spíš psychicky odpočinout a k tomu se ještě i někam dostat. Přesně na tyto případy je kolo ideálním společníkem. Ale i když nejsou cyklisti pro provoz tak nebezpeční jako třeba motorkáři nebo řidiči aut, na některé zásady by se rovněž nemělo zapomínat.

Pokud projíždíme místy, kde se mohou pohybovat i chodci, měli bychom si na ně dát zvýšený pozor. Nejezděme mezi nimi příliš rychle a nevypočítavě – sami totiž netuší, co přesně se nám honí v hlavě a jaký bude náš další „krok“. Při pohybu mezi chodci je také důležité, abychom byli vybaveni zvonkem, který je na nás může dostatečně dopředu upozornit.

S bezpečností jde také ruku v ruce výbava, kterou bychom měli být spolu s kolem vybaveni. Přilbu bychom měli coby cyklisti využívat do 18 let, výrazně však doporučujeme nezapomínat na ni i v případě, kdy jste dospělí. Jednou nám může totiž zachránit život. Kolo by mělo být dále vybaveno vhodným osvětlením, seřízenými brzdami a správně nahuštěnými pneumatikami.

Na kolo bychom také měli, jako i v ostatních případech, sedat za „střízliva“ a v dobrém zdravotním stavu. Pokud jedeme po silnici ve větší skupině, měli bychom jezdit za sebou, určitě ne vedle sebe, ohrožujeme tak ostatní účastníky dopravy. Děti do 10 let se mohou účastnit provozu pouze v doprovodu osoby starší 15 let.

Co by nám a našemu kolu rozhodně nemělo chybět:

  • přilba (do 18 let věku povinně),
  • brzdy,
  • odrazky,
  • bílé světlo vepředu a červené světlo vzadu (za snížené viditelnosti),
  • zaslepené konce řídítek,
  • ideálně také blatníky a zvonek.

 

Nesmíme ale zapomenout ani na chůzi!

Chůze je nejběžnější činností člověka, proto bychom ji určitě neměli opomenout. I jako chodci musíme dodržovat určité zásady, díky kterým pro nás bude pohyb na silnici bezpečnější. 

Například při snížené viditelnosti máme coby chodci mimo obec povinnost nosit reflexní prvky, výběr prvků je pak zcela na nás. Porušení může být trestáno pokutou až do výše 2000 Kč.

Základním pravidlem by však mělo být koukat všude okolo a dávat situacím okolo nás dostatečnou pozornost. Silnice bychom neměli překračovat mimo vyznačená místa (jen po přechodech). Rovněž bychom se měli snažit o využívání chodníků, pokud je to možné. Obecně platí, že pokud nemáme chodník k dispozici, měli bychom chodit na levé straně vozovky.

Na první pohled se může zdát, že pravidel je nekonečná řada. Většinou se však jedná o naprosté základy, na které bychom nikdo neměli zapomínat. Díky jejich dodržování bude pohyb na silnici pro všechny zúčastněné strany bezpečnější. A o bezpečnost by zde mělo jít především!

 

13.10.2024

Jak začít s motorkářstvím? Seznamte se s typy a druhy motocyklů

Ačkoli někteří lidé považují motorky za velmi nebezpečné stroje a mají k nim kvůli tomu negativní postoj, pro milovníky motorek je to zcela opačný pocit. Není to pro ně jen bezmyšlenkovitá jízda nahoru a dolů, není to jen něco, co je dopraví z bodu A do bodu B, je to životní styl, je to jejich vášeň a svým způsobem i dobrodružství.

Pokud jste v tomto světě nováčkem a fascinují vás motorky, rozhodně byste o nich měli něco málo vědět. Minimálně pro případ, že si budete chtít nějakou tu svoji motorku pořídit. V tomto článku vás pro začátek seznámíme s kategoriemi motorek i typy a druhy motocyklů.

Poznejte kategorie motorek

Pokud byste si chtěli zakoupit svou vlastní motorku, ale stále ještě váháte, která by byla pro vás ideální, je dobré, abyste se orientovali v kategoriích motorek. Motorky a motocykly se mohou dělit do kategorií podle motoru nebo podle konstrukce motorky. To je takové nejzákladnější dělení, které vám podrobněji představíme.

Kategorie motorek na základě motoru

V této kategorii se motocykly rozlišují na spalovací (které se ještě dělí na dvoutaktní a čtyřtaktní) a elektrické.

Pokud vám slova dvoutaktní a čtyřtaktní neříkají nic, tak vám je představíme úplně ve zkratce.

  • Kategorie dvoutaktní motorky

Tuto kategorii tvoří menší motorky, například dvoutaktní motor je typický pro městský skútr. Slovo dvoutaktní hovoří o tom, že motor tohoto motocyklu dokončuje cyklus spalování každé dva zdvihy pístu. A jak jinak je můžete poznat? Tyto motory se vyznačují jednoduchou konstrukcí, což samozřejmě znamená i snadnější údržbu, a jsou také mnohem lehčí než čtyřtaktní motory. 

  • Kategorie čtyřtaktní motorky

Jelikož dvoutaktní motorky dokončovaly cyklus spalování každé dva zdvihy pístu, pro čtyřtaktní motorky tedy platí, že dokončují cyklus spalování každé čtyři zdvihy pístu. Motory těchto motorek jsou těžší a vyžadují náročnější údržbu. Díky tomu, že jsou motory čtyřtaktní, je pro ně charakteristický i vyšší výkon. No a vyšší výkon je typický pro sportovní, touringové nebo i silniční motorky.

  • Dělení motorek do kategorii na základě hmotnosti a obsahu motoru

Pokud jde o motor, motocykly se dělí nejen na spalovací a elektrické, ale typy a druhy motocyklů se rozlišují také podle toho, jak velký je motor a kolik váží. No, když se na to podíváme z tohoto pohledu, v takovém případě jsou kategorie následující:

  1. Velmi lehké motocykly - jejich objem motoru je do 100 cm3.

  2. Lehké motocykly - se zdvihovým objemem do 200 cm3.

  3. A poslední kategorii tvoří těžké motocykly - motocykly, jejichž objem motoru je do 500 cm3.

Pokud hledáte něco výkonnějšího, na nějaké sportovnější závodění, měli byste už z toho vědět, že dvoutaktní motocykly nebudou kategorií, která by vás mohla zajímat. To však není všechno, protože jak jsme zmínili hned na začátku, typy motocyklů se dělí také podle jejich konstrukce a také podle toho, k čemu konkrétně by vám měly sloužit.

Generali Česká pojišťovna

Kategorie motocyklů dle konstrukce a použití

Pojďme si nyní představit motorky z trochu jiného pohledu. Protože pokud si chcete pořídit nějakou tu motorku, která má odstartovat vaši „motorkářskou cestu“, měli byste si vybrat takový druh motorky, který bude nejvhodnější jak pro vás, tak také pro váš zamýšlený způsob používání

  • Silniční motorka

V případě, že chcete motorku na překonávání delších vzdáleností po klasické silnici, nebude pro vás nic vhodnějšího než silniční motorka. Tak, jak u ní už z názvu vyplývá, je navržena pro asfaltové cesty a pro překonávání delších vzdáleností. Překvapit vás také může skvělým výkonem, díky čemuž se na ní můžete pořádně rychle provětrat. Výzorově je pro ni typická štíhlá konstrukce a dobrá kapotáž.

shutterstock_708191749 Large.jpeg

 

  • Supersport

Tento typ motorky je vhodný pro takové motorkáře, kteří milují adrenalin a nebojí se silného výkonu. Výzorově se podobá silniční motorce, ale úprava této motorky je sportovní, tak jak to vyplývá i ze samotného názvu. Není vyrobena k překonávání dlouhých vzdáleností a dlouhé cestování. Je určena spíše pro extrémně rychlou jízdu, někde na okruhu na závodech, kde se na ní člověk může skutečně velmi silně vyřádit.

  • Naháč

Ano, to je také název jednoho z typů motocyklů, které můžete vlastnit. Možná vás zajímá, proč se tomuto motocyklu říká „naháč“. Jeho základní rám a motor se neskrývá pod kapotáží, ale je v podstatě nahý. Díky tomuto vzhledu vypadají agresivněji. Jejich rám a podvozek vychází z typu motocyklu supersport. Supersport však nenabízí nejpohodlnější sezení a jízdu na dlouhé vzdálenosti. Pokud však hledáte něco podobného, ​​jako je supersport, co ale nabízí dostatek pohodlí při jízdě a překvapí i slušným výkonem, naháč vás nezklame. Je to typ motocyklu, který se velmi dobře ovládá a je vhodný pro široké spektrum jezdců, od začátečníků až po zkušené jezdce.

  • Cruiser/Chopper

Pokud patříte k typickým fajnšmekrům, kteří si potrpí na stylové kousky, motocykl typu cruiser nebo chopper bude ten, který vás chytí za srdce. Pro tento typ motorek je typický nižší posed jezdce, rozdílnými rozměry kol a extrémním náklonem přední vidlice. Choppery mají vysoká řídítka a stoupačky umístěné před sedadlem jezdce. Upřímně ale, tento druh motocyklů není moc stvořený pro velmi dlouhé jízdy, protože nejsou tak pohodlné. Nicméně, chcete-li vypadat drsně a jezdit po cestách v kožené bundě a se stylem, tento typ motorky bude pro vás jako stvořený.

  • Enduro

Tento typ motocyklu je speciálně navržen do terénů. Hravě si poradí s bahenním terénem, ​​nepřekvapí jej ani hory a lesy. Jejich schopnost překonávat různé překážky a terény z nich činí skvělou volbu pro ty, kteří hledají vzrušení a dobrodružství v přírodě. Přestože se pomocí nich budete moci v takových podmínkách vyřádit, poslouží vám samozřejmě i na klasických cestách. Tato motorka miluje dlouhé jízdy a terény, takže pokud milujete tohle také, Enduro rozhodně stojí za zvážení.

shutterstock_675404746 Large.jpeg

 

Speciální kategorie motorek

Poslední kategorií, kterou jsme si pro vás připravili, je speciální kategorie motorek, do které patří například moped, skútr či elektrická motorka. Tyto typy motocyklů však potěší zejména městské nebo meziměstské typy lidí, kteří se potřebují co nejrychleji dopravit na krátkou vzdálenost a vyhnout se tak například zácpám ve městě. Určitě jste se už i vy v kolonách setkali s člověkem, který kolem vás profrčel na skútru a vyhnul se tak nekonečně dlouhému čekání. S motorkami z této speciální kategorie jednoduše zaparkujete kdekoliv, a jízdu na nich po městě nebo na krátkou vzdálenost si opravdu užijete. 

  • Moped

Typ motocyklu Moped je něco mezi motocyklem a kolem, pro které je typický malý motor. Už asi víte, že na terénní jízdy to nebude to pravé ořechové a že od něj nemůžete očekávat skvělý výkon, ale pokud hledáte něco ideálního pro jízdu městem a na krátké vzdálenosti, moped bude vaším skvělým parťákem.

  • Skútr

Ještě více oblíbeným typem motorky je právě skútr. Je to v podstatě lehký motocykl s automatickou převodovkou, který využijete pokud budete chtít překonávat kratší vzdálenosti, například někde po městě nebo z vesnice do druhé. Tento druh motocyklu je pohodlný a ovládá se také velmi snadno, což jej činí populární volbou pro denní dojíždění do práce nebo školy.

  • Elektrická motorka

Elektrické motorky jsou poháněny elektrickým motorem a baterií. Čili pokud hledáte nějakou ekologickou alternativu ke klasickému typu motocyklu, který je například poháněn benzínem, tak bude tento druh motorky pro vás jako vyšitý. Elektrické motorky jsou ideální pro městskou jízdu, krátké vzdálenosti a samozřejmě ekologické cestování.

 

Jako začátečník je také důležité začít spíše s menší a lehčí motorkou, abyste si osvojili základy ovládání a získali potřebné zkušenosti před přechodem na větší a výkonnější motorku.

Motorkářství je vzrušující, krásný a také zábavný sport nebo hobby, ale nezapomínejte ani na to, že to může být velmi nebezpečné. Takže rozhodně nezapomínejte na všechna bezpečnostní opatření, výbavu a pojištení, které byste měli mít.


Přečtěte si:

Výlety na motorce: připravte se, než vyrazíte na silnice

Bezpečná jízda na motorce a na skútru

Kvalitní vybavení je nejlepším přítelem motorkáře

Jak si bezpečně užít svůj první motocykl nebo moped

Poslechněte si podcast: Karel Táborský: „Nic jako bezpečná motorka neexistuje.“

Vyberte kategorii