Ať už se chystáme na výlet autem, na kole, motorkou nebo jen tak na túru, měli bychom myslet nejen na bezpečnost sebe samých, ale i dalších účastníků provozu. Ta nejzásadnější doporučení jsme si pro vás připravili v následujícím článku.
U řízení automobilu, snad více než kde jinde, platí zákaz užívání návykových látek a léků, které omezují pozornost a celkově aktivitu řidiče. Řízení, které je opravdu náročnou činností, by měla být vždy věnována maximální pozornost.
Že kapka alkoholu nemůže uškodit? Právě naopak. Již při troše alkoholu ztrácí řidič pozornost a správný odhad a většinou se uchyluje k mnohem většímu riskování. Velmi jednoduše tak může být nebezpečný nejen sám sobě, ale také ostatním účastníkům provozu.
Podobně jako návykovým látkám bychom se měli vyhnout také manipulaci s mobilním telefonem a kouření. Ruce by totiž měly být vždy jen tam, kde mají být – na volantu. Podobné aktivity si nechme raději na jindy, jakmile stojíme a neúčastníme se provozu.
Měli bychom také myslet na náš zdravotní stav? Pochopitelně! Za volant bychom tak měli jít jen v případě, kdy se na to opravdu cítíme. Nejedná se však pouze o stav těla, ale i mysli. Obě strany nás totiž významně ovlivňují.
Dnes bychom na silnici potkali mnohem více motorkářů, než tomu bylo ještě pár let dozadu, především pak z řady mladých lidí. Těmto mladým lidem však mnohdy chybí stěžejní zkušenosti a více riskují, předvádí se.
Jezdit bychom měli tak, abychom neohrožovali ani sebe, ani ostatní účastníky provozu. To především znamená přiměřenou rychlost a nesnažit se předjíždět za každou cenu. A i když to není přímo řečeno, pozornost bychom měli věnovat i vhodně zvolenému oblečení, které v případě pádu slouží jako ochrana těla. Co však zákon přímo nařizuje, to je využití ochranné helmy se štítem na ochranu očí. Nezapomínejme ani na rukavice, vhodné boty a další doplňky, v případě problému můžou sehrát významnou roli.
Předtím, než vůbec někam vyjedeme, bychom měli zkontrolovat technický stav stroje. S poruchami (případně jinými nedokonalostmi) se do provozu vůbec nepouštějme! Motorkáři se musí mít snad ještě více na pozoru než řidiči automobilů, věnujme tedy pozornost tomu, co se děje okolo nás a snažme se předvídat.
Pro motorkáře jsou asi nejvíce ohrožující křižovatky, pokud se na ní tedy nacházíme, dbejme zvýšené opatrnosti. Dávejme všechny kroky včas najevo (signalizace). Řídit motocykl je také více namáhavou činností, měli bychom tomu tedy přizpůsobit i pauzy na odpočinek a doplňování tekutin.
Podobně jako u automobilů může být i pro motorkáře značným nebezpečím mokrá vozovka. V dešti bychom měli vyjíždět jen v těch nejnutnějších případech.
Někdy se ani tak člověk nepotřebuje někam dostat, jak si spíš psychicky odpočinout a k tomu se ještě i někam dostat. Přesně na tyto případy je kolo ideálním společníkem. Ale i když nejsou cyklisti pro provoz tak nebezpeční jako třeba motorkáři nebo řidiči aut, na některé zásady by se rovněž nemělo zapomínat.
Pokud projíždíme místy, kde se mohou pohybovat i chodci, měli bychom si na ně dát zvýšený pozor. Nejezděme mezi nimi příliš rychle a nevypočítavě – sami totiž netuší, co přesně se nám honí v hlavě a jaký bude náš další „krok“. Při pohybu mezi chodci je také důležité, abychom byli vybaveni zvonkem, který je na nás může dostatečně dopředu upozornit.
S bezpečností jde také ruku v ruce výbava, kterou bychom měli být spolu s kolem vybaveni. Přilbu bychom měli coby cyklisti využívat do 18 let, výrazně však doporučujeme nezapomínat na ni i v případě, kdy jste dospělí. Jednou nám může totiž zachránit život. Kolo by mělo být dále vybaveno vhodným osvětlením, seřízenými brzdami a správně nahuštěnými pneumatikami.
Na kolo bychom také měli, jako i v ostatních případech, sedat za „střízliva“ a v dobrém zdravotním stavu. Pokud jedeme po silnici ve větší skupině, měli bychom jezdit za sebou, určitě ne vedle sebe, ohrožujeme tak ostatní účastníky dopravy. Děti do 10 let se mohou účastnit provozu pouze v doprovodu osoby starší 15 let.
Chůze je nejběžnější činností člověka, proto bychom ji určitě neměli opomenout. I jako chodci musíme dodržovat určité zásady, díky kterým pro nás bude pohyb na silnici bezpečnější.
Například při snížené viditelnosti máme coby chodci mimo obec povinnost nosit reflexní prvky, výběr prvků je pak zcela na nás. Porušení může být trestáno pokutou až do výše 2000 Kč.
Základním pravidlem by však mělo být koukat všude okolo a dávat situacím okolo nás dostatečnou pozornost. Silnice bychom neměli překračovat mimo vyznačená místa (jen po přechodech). Rovněž bychom se měli snažit o využívání chodníků, pokud je to možné. Obecně platí, že pokud nemáme chodník k dispozici, měli bychom chodit na levé straně vozovky.
Na první pohled se může zdát, že pravidel je nekonečná řada. Většinou se však jedná o naprosté základy, na které bychom nikdo neměli zapomínat. Díky jejich dodržování bude pohyb na silnici pro všechny zúčastněné strany bezpečnější. A o bezpečnost by zde mělo jít především!
Přečtěte si:
Pojištění na skútr nebo moped: kompletní průvodce
Jaké rozestupy dodržovat, aby nedošlo k nehodě?
Jaké zásady dodržet, aby byla jízda vždy bezpečná pro všechny?
Zima je období, které může pro řidiče přinést nepředvídatelné situace. Ráno se vzbudíte a zjistíte, že auto je pod vrstvou ledu, silnice jsou kluzké a nízké teploty zkoušejí kapacitu vaší baterie a možná i vaše nervy. Chcete-li jezdit bezpečně a bez zbytečných komplikací, příprava auta na zimu je nezbytná. Ale opravdu důkladná příprava auta na zimu by měla začít dříve, než uvidíte padat první sněhové vločky. Pojďme si tedy představit, co všechno byste měli udělat, abyste své auto připravili na toto období.
Jednou z nejdůležitějších věcí, jak připravit auto na zimu, je výměna letních pneumatik za zimní. Zimní pneumatiky jsou navrženy tak, aby poskytovaly lepší trakci na sněhu a ledu, a to díky speciálnímu složení pryže a dezénu.
Podle platné legislativy v České republice je povinností, abyste na svém autě měli zimní pneumatiky od 1. listopadu do 31. března, a to za předpokladu, že na silnicích se vyskytuje sníh, led nebo námraza, nebo pokud se takové podmínky očekávají. Důležité je však vědět, že i mimo toto období může být jízda se zimními pneumatikami povinná, a to na úsecích silnic označených příslušnou dopravní značkou Zimní výbava. Pokud však k takové značce přísluší tabule, která dodatečně upravuje její platnost, v takovém případě nemusíte mít na tomto úseku zimní pneumatiky.
Pro osobní auta do 3,5 tuny platí, že zimní pneumatiky musí být obuty na všech kolech a dezén musí mít hloubku minimálně 4 milimetry. Vozidla těžší než 3,5 tuny mají povinnost mít zimní pneumatiky jen na hnacích nápravách a dezén musí být hlubší, konkrétně 6 milimetrů.
Nic nedokáže zkazit den více než nefunkční baterie při teplotách pod nulou. Autobaterie je v zimě jednou z nejzranitelnějších součástí vozidla. Studené počasí může snížit její kapacitu až o polovinu, což může vést k problémům se startováním.
Abyste předešli těmto nepříjemnostem, zkontrolujte stav vaší baterie před zimou. Pokud je starší než tři roky, mohli byste začít uvažovat o její výměně. No na začátek postačí pokud si dáte otestovat její kapacitu odborníkům. Také pravidelně čistěte svorky baterie a ujistěte se, že jsou pevně připojeny. V rámci prevence se však doporučuje, abyste si před zimním obdobím, při přípravě auta na zimu, nabili autobaterii naplno.
Chystáte se na zimu a chcete mít jistotu, že vaše auto zvládne mrazivé teploty bez problémů? Jedním z klíčových kroků je kontrola provozních kapalin. Právě ty zajišťují správné fungování motoru i dalších systémů vozidla, a proto byste jim měli věnovat zvláštní pozornost. Na co se zaměřit, aby váš vůz zůstal spolehlivý i v těch nejchladnějších dnech?
Motorový olej – Moderní auta jsou vybavena systémy, které nás upozorňují na potřebu výměny oleje. Přesto je vhodné pravidelně kontrolovat hladinu oleje a jeho stav, zejména před zimním obdobím. Pokud byste šli v rámci přípravy auta na zimu vyměňovat i olej, zvolte správný typ, který zaručí bezproblémový chod motoru i v mrazech. Nízký zimní parametr oleje (číslo před písmenem „W“) je klíčový pro snadné startování a účinné mazání všech motorových částí.
Chladicí kapalina – Nová chladicí kapalina je navržena tak, aby odolávala i extrémním mrazům. S časem však ztrácí své vlastnosti a může zamrznout už při nule stupňů Celsia, což může poškodit motor. V rámci přípravy auta na zimu byste si měli zkontrolovat i tuto kapalinu.
Voda do ostřikovačů – V létě se používá samozřejmě letní voda do ostřikovačů, která ovšem neodolává tuhým mrazům, které jsou v zimě. Budete-li si připravovat auto na zimu, buď takovou letní kapalinu vystříkejte nebo ji smíchejte se zimní. Přesto si ale pořiďte zimní vodu do ostřikovačů, protože během zimy se čelní sklo špiní mnohem častěji, a tak je i spotřeba této kapaliny vyšší.
Zimní období dává laku auta pořádně zabrat – posypová sůl, bláto a nečistoty mohou jeho povrch nenávratně poškodit. Proto je důležité před prvními mrazy dopřát svému vozu důkladnou očistu a nanést ochranný vosk nebo lakový sealant. Tyto přípravky vytvoří ochrannou vrstvu, která pomůže minimalizovat škodlivé účinky soli a špíny. Během zimy je pak dobré auto pravidelně mýt, především jeho spodní část, aby se usazené nečistoty neproměnily v agresivního nepřítele vašeho laku.
Každé auto má svou povinnou výbavu. Při přípravě vozu na zimu je však důležité mít v autě nouzovou výbavu. Ta vám může v kritických momentech ušetřit spoustu stresu. Nejzákladnější nouzová výbava na zimu by měla obsahovat:
startovací kabely
sněhové řetězy
škrabku, smetáček na odstranění sněhu a mrazu
teplé deky
čelová lampa
tažné lano
nabíječka na telefon
Před zimou je dobré zkontrolovat i stav stěračů. Opotřebované stěrače mohou zhoršit váš výhled, což je v zimě obzvláště nebezpečné. No a také vám mohou i poškrábat čelní sklo, čímž se samozřejmě snižuje jeho životnost.
Nezapomínejte ale při přípravě auta na zimu ani na brzdy a světla. Ujistěte se, že všechna světla a žárovky fungují správně a jsou čisté. Také si dejte v rámci toho, jak připravit auto na zimu i zkontrolovat své brzdy, zda jsou ve skutečně dobrém stavu, protože na kluzkém povrchu je obzvláště důležité, aby správně fungovaly.
V rámci přípravy auta na zimu není důležité připravit jen své auto, ale také sebe a své schopnosti. Sníh, led a snížená viditelnost představují rizika, která zvyšují pravděpodobnost nehod, pokud se na ně nepřipravíte. Proto je důležité znát a osvojit si několik užitečných tipů, které vám pomohou zvládnout jízdu v zimě bezpečně as jistotou.
Snižte rychlost a jezděte opatrně, protože silnice pokryté sněhem a ledem snižují přilnavost pneumatik, což prodlužuje brzdnou dráhu.
Udržujte větší odstup od vozidel před vámi, abyste měli dostatek času na reakci.
Brzděte jemně a plynule, abyste předešli smyku, a používejte světla i ve dne ke zvýšení viditelnosti.
Předvídejte pohyby ostatních vozidel a vyhýbejte se prudkým manévrům, které by mohly způsobit ztrátu kontroly.
V autě mějte vždy nouzové vybavení, jako je deka, teplé oblečení a startovací kabely.
Přečíst si také můžete náš článek Škola smyku a další rady pro bezpečnou jízdu v zimě, díky čemuž zvýšíte svoji bezpečnost.
Příprava auta na zimu by měla být proto samozřejmostí každého jednoho majitele motorového vozidla, neboť vám pomůže zajistit bezpečnou a pohodlnou jízdu i v těch nejnáročnějších zimních podmínkách. Nepodceňujte důležitost zimních pneumatik, pravidelných kontrol a dobře vybaveného vozidla. Osvojte si naše tipy na to, jak správně připravit auto na zimu a užívejte si jízdu v zimních měsících bez obav.
Přečtěte si:
Jak odstranit led z čelního skla v autě?