11.06.2019

Bezpečně za každé situace: na co bychom neměli zapomínat při pohybu na silnici

Ať už se chystáme na výlet autem, na kole, motorkou nebo jen tak na túru, měli bychom myslet nejen na bezpečnost sebe samých, ale i dalších účastníků provozu. Ta nejzásadnější doporučení jsme si pro vás připravili v následujícím článku.

Když jedete autem…

U řízení automobilu, snad více než kde jinde, platí zákaz užívání návykových látek a léků, které omezují pozornost a celkově aktivitu řidiče. Řízení, které je opravdu náročnou činností, by měla být vždy věnována maximální pozornost.

Že kapka alkoholu nemůže uškodit? Právě naopak. Již při troše alkoholu ztrácí řidič pozornost a správný odhad a většinou se uchyluje k mnohem většímu riskování. Velmi jednoduše tak může být nebezpečný nejen sám sobě, ale také ostatním účastníkům provozu.

Podobně jako návykovým látkám bychom se měli vyhnout také manipulaci s mobilním telefonem a kouření. Ruce by totiž měly být vždy jen tam, kde mají být – na volantu. Podobné aktivity si nechme raději na jindy, jakmile stojíme a neúčastníme se provozu.

Měli bychom také myslet na náš zdravotní stav? Pochopitelně! Za volant bychom tak měli jít jen v případě, kdy se na to opravdu cítíme. Nejedná se však pouze o stav těla, ale i mysli. Obě strany nás totiž významně ovlivňují.

 

Když kolem sebe chcete cítit vítr a cestujete na motorce…

Dnes bychom na silnici potkali mnohem více motorkářů, než tomu bylo ještě pár let dozadu, především pak z řady mladých lidí. Těmto mladým lidem však mnohdy chybí stěžejní zkušenosti a více riskují, předvádí se.

Jezdit bychom měli tak, abychom neohrožovali ani sebe, ani ostatní účastníky provozu. To především znamená přiměřenou rychlost a nesnažit se předjíždět za každou cenu. A i když to není přímo řečeno, pozornost bychom měli věnovat i vhodně zvolenému oblečení, které v případě pádu slouží jako ochrana těla. Co však zákon přímo nařizuje, to je využití ochranné helmy se štítem na ochranu očí. Nezapomínejme ani na rukavice, vhodné boty a další doplňky, v případě problému můžou sehrát významnou roli.

Předtím, než vůbec někam vyjedeme, bychom měli zkontrolovat technický stav stroje. S poruchami (případně jinými nedokonalostmi) se do provozu vůbec nepouštějme! Motorkáři se musí mít snad ještě více na pozoru než řidiči automobilů, věnujme tedy pozornost tomu, co se děje okolo nás a snažme se předvídat.

Pro motorkáře jsou asi nejvíce ohrožující křižovatky, pokud se na ní tedy nacházíme, dbejme zvýšené opatrnosti. Dávejme všechny kroky včas najevo (signalizace). Řídit motocykl je také více namáhavou činností, měli bychom tomu tedy přizpůsobit i pauzy na odpočinek a doplňování tekutin.

Podobně jako u automobilů může být i pro motorkáře značným nebezpečím mokrá vozovka. V dešti bychom měli vyjíždět jen v těch nejnutnějších případech.

 

Když si chcete hlavně odpočinout jízdou na kole…

Někdy se ani tak člověk nepotřebuje někam dostat, jak si spíš psychicky odpočinout a k tomu se ještě i někam dostat. Přesně na tyto případy je kolo ideálním společníkem. Ale i když nejsou cyklisti pro provoz tak nebezpeční jako třeba motorkáři nebo řidiči aut, na některé zásady by se rovněž nemělo zapomínat.

Pokud projíždíme místy, kde se mohou pohybovat i chodci, měli bychom si na ně dát zvýšený pozor. Nejezděme mezi nimi příliš rychle a nevypočítavě – sami totiž netuší, co přesně se nám honí v hlavě a jaký bude náš další „krok“. Při pohybu mezi chodci je také důležité, abychom byli vybaveni zvonkem, který je na nás může dostatečně dopředu upozornit.

S bezpečností jde také ruku v ruce výbava, kterou bychom měli být spolu s kolem vybaveni. Přilbu bychom měli coby cyklisti využívat do 18 let, výrazně však doporučujeme nezapomínat na ni i v případě, kdy jste dospělí. Jednou nám může totiž zachránit život. Kolo by mělo být dále vybaveno vhodným osvětlením, seřízenými brzdami a správně nahuštěnými pneumatikami.

Na kolo bychom také měli, jako i v ostatních případech, sedat za „střízliva“ a v dobrém zdravotním stavu. Pokud jedeme po silnici ve větší skupině, měli bychom jezdit za sebou, určitě ne vedle sebe, ohrožujeme tak ostatní účastníky dopravy. Děti do 10 let se mohou účastnit provozu pouze v doprovodu osoby starší 15 let.

Co by nám a našemu kolu rozhodně nemělo chybět:

  • přilba (do 18 let věku povinně),
  • brzdy,
  • odrazky,
  • bílé světlo vepředu a červené světlo vzadu (za snížené viditelnosti),
  • zaslepené konce řídítek,
  • ideálně také blatníky a zvonek.

 

Nesmíme ale zapomenout ani na chůzi!

Chůze je nejběžnější činností člověka, proto bychom ji určitě neměli opomenout. I jako chodci musíme dodržovat určité zásady, díky kterým pro nás bude pohyb na silnici bezpečnější. 

Například při snížené viditelnosti máme coby chodci mimo obec povinnost nosit reflexní prvky, výběr prvků je pak zcela na nás. Porušení může být trestáno pokutou až do výše 2000 Kč.

Základním pravidlem by však mělo být koukat všude okolo a dávat situacím okolo nás dostatečnou pozornost. Silnice bychom neměli překračovat mimo vyznačená místa (jen po přechodech). Rovněž bychom se měli snažit o využívání chodníků, pokud je to možné. Obecně platí, že pokud nemáme chodník k dispozici, měli bychom chodit na levé straně vozovky.

Na první pohled se může zdát, že pravidel je nekonečná řada. Většinou se však jedná o naprosté základy, na které bychom nikdo neměli zapomínat. Díky jejich dodržování bude pohyb na silnici pro všechny zúčastněné strany bezpečnější. A o bezpečnost by zde mělo jít především!

 

17.06.2021

Trenéři radí s Generali: Podrobný průvodce dnem závodu

V rámci přípravy na závod samozřejmě trénujeme tělo, aby uběhlo danou vzdálenost. Ale důležité je také vědět, co nás čeká, a dobře si všechno naplánovat. Běžecká trenérka a bývalá elitní běžkyně Jo Wilkinsonová vysvětluje, o co se je v den závodu potřeba postarat.

Jak se tam dostanete
Jak se dostanete na start je docela klíčové a já to vždycky plánuji odzadu. Najděte si, kde bude cíl, a naplánujte od něj cestu zpátky do auta nebo na zastávku hromadné dopravy nebo do hotelu, jestli v místě závodu přespáváte (pomůžou třeba mapy.seznam.cz). Dostat se na start tak těžké není, protože budete svěží a plní energie. Ale při návratu po doběhu do cíle, zvlášť delší trati, až budete unavení, dlouhý pochod zcela jistě neoceníte. Plánování dělám několik týdnů dopředu a cestu si připravím co nejvíc do detailů.

Rozehřátí před závodem
Někdy je problém s dostatkem místa, zvlášť na větších závodech. Nicméně když se vám předem natrénovanou zahřívací rozcvičku udělat podaří, poběžíte lépe než bez ní. Běhání je proces – čím lépe se vám podaří zopakovat dobré návyky, které jste si zajeli při tréninku, tím lépe budete připravení na závod.

Naplánujte si sprint na toaletu
Je to jasné, ale také zásadní: vždycky si před začátkem závodu zajděte na toaletu. Ale pochopitelně totéž budou mít v plánu i všichni ostatní. Pokaždé to zabere mnohem víc času, než jste počítali. Také stojí za to si dopředu prostudovat trasu závodu, abyste věděli, kde jsou po cestě toalety.

Startovní číslo a čip
Když to jde, vždycky si už večer předem přišpendlím číslo na tílko a dám čip do boty. Mám pak v den samotný na starosti o jednu věc méně. Jestli číslo dostanete až v den závodu, přišpendlete si spínací špendlíky na triko už doma, abyste věděli, že to máte hotové, a nemuseli na to myslet.

Hodinky nebo sporttester
Jestli si budete běh stopovat na hodinkách, přesvědčte se, že jsou v nich nové baterie nebo že jsou nabité doplna. Kdyby vám hodinky z nějakého důvodu selhaly, důvěřujte svým schopnostem a běžte tempem, které vám vyhovuje. Držte si svou rychlost a hlavně se nenechte zlákat k pokusům držet krok s rychlými běžci.

Běžecké boty
Nikdy nezávoďte v nových nevyzkoušených botách. Většina běžeckých bot vydrží 500 až 800 kilometrů. Měli byste v nich mít za sebou minimálně čtyři nebo pět běhů, abyste věděli, že s nimi nejsou problémy. A totéž platí o ponožkách: nezkoušejte nový typ běžeckých ponožek v den závodu – a i kombinaci bot a ponožek si předem několikrát otestujte. V den závodu se tak vyhnete ošklivým překvapením v podobě puchýřů.

Běžecké oblečení
Co si vezmete na sebe, záleží na podmínkách, takže sledujte předpověď počasí, naposledy ráno před závodem (například na www.meteocentrum.cz). Moje pravidlo obecně je, co je pohodlné a v čem se budete cítit sebevědomě. Lidé mi říkávali: „Proč běháte ve zkráceném topu a spodních kalhotkách?“ A já jsem jim odpovídala, že právě moje závodní oblečení, když si ho nasadím, mě psychicky vyladí na závod. Oblečte si, v čem se vám pohodlně běhalo při tréninku a čemu věříte.

Běžící závodníci před budovou Generali

Teplé vrstvy oblečení
Před populárním závodem budete na startu stát klidně 20 nebo 30 minut, takže si s sebou přineste vrstvu, o kterou vám nevadí přijít. Já si beru starou mikinu, kterou zahodím, když závod začne. Nicméně často je teplá vrstva důležitější po závodě než před ním. Na konci budete upocení a rozpálení, ale velice brzy vychladnete – zvlášť u tras od půlmaratonu výše. Když není možné nechat si batoh na bezpečném místě a mezi diváky nemám někoho, kdo mi oblečení pohlídá, zastrčím někam starou mikinu, pro kterou si pak přijdu. Protože je stará a můžu si dovolit o ni přijít, tolik se toho nestane, když se ztratí.

Ochrana před sluncem
Mnohem větší problém než závod na slunci je závod v horku. Horko a jeho vliv na váš výkon nikdy nepodceňujte. Když je horko, snižte rychlost. Jak se jednou přehřejete, je těžké pak dostat teplotu zase zpátky dolů. Začněte pomaleji a zkorigujte svá očekávání. Když se věci budou vyvíjet dobře, vždycky můžete zrychlit. Venku můžete být dost dlouho, proto pečlivě sleduje předpověď, a jestli má svítit slunce, namažte se opalovacím krémem – vyberte ten, který chrání před paprsky UVA i UVB, vždycky s ochranným faktorem (SPF) minimálně 30. Ale pozor, čím déle budete venku, tím menší ochranu vám jedno namazání přinese. Proto je dobré mít navíc nějakou pokrývku hlavy, která vás před sluncem ochrání.

Výživa
Většina lidí s sebou na běhy do 90 minut nepotřebuje nosit nic – žádnou vodu, energetické nápoje, gely –, pokud jste měli pořádnou snídani a tělu jste před startem dodali dostatek energie. Snídani si dejte tři až čtyři hodiny před závodem, a to i když se vám zdá, že jste na jídlo moc nervózní. Ideální je ovesná kaše s medem, sušeným ovocem nebo kolečky banánu, nebo třeba ovocné müsli cereálie, nebo toast s medem nebo marmeládou – protože tyto potraviny uvolňují energii pomalu. Následně si dejte banán nebo energetickou tyčinku přibližně dvě hodiny před během – jestli zvolíte tyčinku, zvolte nějakou s vysokým obsahem sacharidů, protože ty budou během závodu vaším hlavním zdrojem energie. Z očividných důvodů nepijte příliš kávy a čaje. Vodu, v případě potřeby, pravděpodobně dostanete na trati.

Naplánujte si doplňování energie
Jestli jste energetické gely nepoužívali při tréninku, nepoužívejte je ani během závodu (i když vám je dobrovolníci na trati budou nabízet).  Celý proces, při kterém gel držíte v ruce, rozbalujete, dostáváte do pusy a polykáte, to vše za namáhavého dýchání, je docela náročné na koordinaci, a jestli jste to nikdy předtím nedělali, vaše tělo z toho bude mít docela šok. Pokud jste běželi zostra nebo jste u konce delšího závodu, vaše tělo bude vybírat, čemu dá přednost – a většinou to bude vaše kardiovaskulární soustava a doprava kyslíku do svalů. Méně se bude soustředit na trávení, a z toho pak někdy bývají zmíněné návštěvy toalety. Tělo si můžete vycvičit, aby si na to zvyklo, ale nikdy s tím nezačínejte na závodech. Zjistěte si z mapy závodu, jaké jídlo a pití bude k dispozici (a kde), a pokud si myslíte, že vám to nebude stačit, sbalte si nějaké vlastní vyzkoušené přenosné zdroje energie, jako jsou sladkosti nebo sušené ovoce.

Vyhněte se odřeninám
Jestli máte oblečení vyzkoušené z tréninků, k odřeninám byste přijít neměli, zvlášť na vzdálenostech kratších než půlmaraton. Na delších závodech nikdy neuškodí, když si muži zalepí bradavky páskou, a na problémová místa namažte krém nebo vazelínu. Měli byste vědět, že odřeniny jsou častější v horku, a připravit se podle toho.

Batohy a pásy

Některé závody jsou tolerantní a dovolují batohy a hydratační pásy, ale jiné ne, proto si dopředu zkontrolujte pravidla. Nedoporučovala bych vám to, pokud nemusíte, ale když už se pro batoh nebo pás rozhodnete, ať je navržený konkrétně pro běžce, to znamená aerodynamický, a do jehož kapes dosáhnete bez zastavování. Já osobně běhám s páskem, kde mám klíče, peníze a telefon. Klíčové pravidlo je, abyste si danou věc pořádně otestovali při tréninku – rozhodně nechcete zjistit až během závodu, že je nepohodlná.

Sluchátka
Totéž platí pro sluchátka: možná raději běháte s muzikou, ale na mnoha závodech jsou zakázaná. Najděte si to v pravidlech s dostatečným předstihem.

Orientační body
Kdybyste si dopředu studovali jen část trasy, zaměřte se na posledních pár kilometrů. Start znát nemusíte, protože v té době budete nabití energií a adrenalinem. Zato na posledních pár kilometrech, až uvidíte Prašnou bránu nebo Karlův most, budete vědět, jak daleko jste od cíle – a to vám může psychologicky docela pomoct. Hodně štěstí!

Vyberte kategorii
Tento web používá cookies za účelem optimalizace efektivního poskytování služeb. Pokud své nastavení cookies nezměníte, chápeme to jako souhlas s jejich užíváním. Další informace