Jak vybrat dobrou autosedačku? Tipy pro bezpečnou cestu

Bezpečnost dětí na silnicích je velmi důležitá a správná dětská autosedačka může zachránit život. Od září 2024 se mění pravidla pro jejich prodej, a nově tak budou k dispozici pouze autosedačky splňující modernější normu. Jaké jsou hlavní rozdíly mezi starou a novou normou? Na co si dát při výběru a instalaci pozor?

Dopravní nehody jsou bohužel jednou z častých příčin úmrtí dětí na celém světě. Podle údajů poskytnutých Evropským parlamentem tvoří děti do 15 let 2 % obětí na evropských silnicích. Výzkum uvádí, že používání dětské autosedačky může snížit riziko úmrtí až o 75 % a zranění o 90 %. Podívejte se na našeho průvodce, který vám pomůže zorientovat se ve světě autosedaček a zajistit bezpečné cestování pro malé i velké.

Dětské zádržné systémy: dětské vajíčko, dětská sedačka a podsedák

V České republice je povinnost používat bezpečnostní pásy a dětské zádržné systémy podle nařízení vlády Zákonu č. 361/2000 Sb o provozu na pozemních komunikacích § 6:

  • Tento zákon stanovuje povinnosti řidičů a přepravovaných osob týkající se použití bezpečnostních pásů a dětských autosedaček.

  • Je také zakázáno přepravovat dítě v autosedačce otočené proti směru jízdy na sedadle vybaveném airbagem, pokud tento airbag nebyl deaktivován.

  • Děti s hmotností do 36 kg a výškou do 150 cm musí být přepravovány v autosedačce odpovídající jejich hmotnosti a tělesným rozměrům.

Autosedačky pro děti

Dětské autosedačky musí splňovat přísné bezpečnostní požadavky, což je samozřejmé, protože mají velmi důležitou úlohu, a to chránit život dítěte. Doposud jsme se na štítcích setkávali s označením „E“ a také s označením „R44“ a „R129“, které potvrzovaly, že autosedačka splňuje předpisy EU nebo OSN.

 

Starší typ normy ECE R44 byl zaveden v roce 1982 a novější norma ECE R129 vstoupila v platnost v roce 2013. Do 31. 8. 2024 bylo možné v obchodech zakoupit oba typy autosedaček.

Stará norma rozdělovala děti do skupin na základě váhových kategorií a také neměla tak přísná kritéria pro testování autosedaček jako norma ECE R129. Norma ECE R44/04 testovala pouze čelní a zadní náraz. Testovací figurína měla také pouze 4 senzory, takže ve srovnání s novou normou ECE R129 nejsou autosedačky tak bezpečné.

Změny od září 2024

Důležitým datem pro dětské autosedačky bylo 1. září 2024. Od tohoto data je možné v Evropské unii prodávat pouze autosedačky, které splňují normu ECE R129. To znamená, že výrobci již nebudou moci nabízet nové modely autosedaček, které splňují pouze normu ECE R44. Pro rodiče to znamená, že nové autosedačky, které jsou k dispozici na trhu, jsou zaručeně bezpečnější a modernější, v souladu s nejnovějšími bezpečnostními normami.

Pokud máte doma autosedačku s certifikátem R44, můžete ji používat až do konce její životnosti nebo do jejího poškození. Není tedy nutné starší autosedačku ihned vyměnit, pokud je stále funkční a bezpečná. 

Nové nařízení se vztahuje především na nově vyráběné a nově prodávané autosedačky. Z hlediska bezpečnosti je však rozhodně správným krokem pořídit dítěti autosedačku s novým označením.

isofix.png

Autosedačky normy ECE R129

Novější norma ECE R129, známá také jako i-Size, byla zavedena v roce 2013 s cílem odstranit nedostatky normy R44 a zvýšit bezpečnost dětí v autosedačkách. Hlavní rozdíl oproti normě R44 spočívá v tom, že i-Size se zaměřuje na výšku dítěte, nikoli na jeho hmotnost. To rodičům usnadňuje výběr správné autosedačky, protože výška dítěte je lepším ukazatelem toho, zda je dítě připraveno na přechod do jiné kategorie autosedačky.

Hlavní rozdíly R129 oproti R44 jsou následující:

  • Testování bočního nárazu: Na rozdíl od normy R44 vyžaduje i-Size testování autosedaček na boční náraz, což výrazně zvyšuje bezpečnost dítěte v případě nehody.

  • Povinné používání systému ISOFIX: ISOFIX je systém, který umožňuje snadnou a správnou instalaci autosedačky přímo do vozidla pomocí pevných bodů v sedadle. Tento systém minimalizuje riziko nesprávné instalace, které bylo běžné při používání autosedaček s označením R44.

  • Testování figurín: Pro testování figurín podle normy R44 byly zapotřebí pouze 4 snímače. Avšak nová norma R129 nařizuje při crashtestech použít na figuríně až 32 senzorů.

Výběr správné dětské autosedačky je důležitý, protože ji dítě používá mnohem déle než dětské vajíčko. Na rozdíl od všeobecného přesvědčení doba, po kterou musí dítě používat autosedačku, nezávisí na jeho věku, ale na jeho výšce. Dítě již nemusí používat dětskou autosedačku, když dosáhne výšky alespoň 150 cm.

Generali Česká pojišťovna

Používání podsedáku

Zákon v České republice vyžaduje, aby děti s tělesnou hmotností do 36 kg a výškou do 150 cm byly přepravovány v dětském zádržném systému, který odpovídá jejich hmotnosti a tělesné velikosti. To znamená, že děti s výškou menší než 150 cm musí během jízdy sedět v dětské autosedačce umístěné vpředu nebo vzadu, dokud nemohou bezpečně používat bezpečnostní pásy.

Studie prokázaly, že více než polovinu dětských autosedaček rodiče namontovali nesprávně, proto se vždy ujistěte, že dodržujete pokyny výrobce, a pokud je to možné, vyžádejte si ukázku správného použití. Autosedačka by měla po instalaci bezpečně držet, přičemž by se neměla téměř vůbec pohybovat, a hlava dítěte by nikdy neměla být výš, než je horní část opěrky hlavy. 

Přečtěte si:

Průvodce pro bezpečnou přepravu dětí v autě: od novorozenců po teenagery

I správné sezení v autě může být věda. Ukážeme si, jak na něj

Správné uložení věcí v autě může mnohdy zachránit i život

Jaké zásady dodržet, aby byla jízda vždy bezpečná pro všechny?

09.06.2025

Faradayova klec: Co se stane s autem, když do něj udeří blesk?

Bouřky jsou častým jevem, zejména v letních měsících. Pro většinu lidí to samozřejmě není nic příjemného, zvláště když jsou někde venku. Ale co když sedíte v autě a do vašeho vozu udeří blesk? Je to zážitek, který vyvolává spoustu otázek a obav. Je to opravdu tak, že se vám při zásahu bleskem do auta nemůže nic stát? Je auto bezpečným útočištěm, nebo existuje riziko, že elektrický výboj zničí auto a ohrozí i vás? I to jsou otázky, které si klade mnoho lidí.

Při zásahu auta bleskem přichází na scénu zajímavý fyzikální princip známý jako Faradayova klec. V tomto článku se dozvíte jak funguje Faradayova klec, odpovědi na otázky týkající se vaší bezpečnosti, a také jak se v takové situaci zachovat.

Co je Faradayova klec a jak funguje?

Faradayova klec je název pro fenomén, který byl objeven v 19. století britským vědcem Michaelem Faradayem. Tento fyzikální princip mluví o tom, že elektrický náboj se distribuuje po vnější straně vodivého materiálu (nejčastěji je to kov) a neovlivňuje jeho vnitřní prostor. Tento kovový obal funguje jako štít, který blokuje vnější elektrická a elektromagnetická pole.

A jakou spojitost má Faradayova klec a auto? V realitě to funguje tak, že v případě bouře, pokud trefí blesk auto, se stane auto nedokonalou Faradayovou klecí. Elektrický náboj blesku neprojde dovnitř, ale je veden po vnější kovové skořepině vozidla. Samozřejmě to platí jen v případě, že jsou všechna okna a dveře řádně zavřená. Tímto způsobem jste vy chráněni a nic se vám nestane.

Co se stane, když vaše auto zasáhne blesk?

Blesk je extrémně silný elektrostatický výboj, který může dosahovat teploty až 30 000 stupňů Celsia a nese proud v rozmezí 10 000 až 200 000 ampérů. Když blesk zasáhne auto, elektrický proud se šíří po jeho povrchu – konkrétně po kovové karoserii, která slouží jako vodič. Auto samotné, zejména jeho interiér, však zůstává poměrně dobře chráněno, tedy i vy. Avšak myslete na to, že po blesku, který by vás velmi oslepil, přichází i samotný hrom. No a v případě, že právě vaše auto zasáhne blesk, samotný akustický efekt bude extrémně silný.

Je více než pravděpodobné, že právě takové oslepení a silný akustický efekt může vylekat lidi, a v některých případech to může způsobit i velmi vážnou dopravní nehodu. Pokud se necítíte proto během bouřky v autě bezpečně a bojíte se, že právě vaše auto zasáhne blesk, raději zastavte na nejbližším možném místě a počkejte, než bouřka přejede.

Co ale kromě silného záblesku a hromu můžete očekávat v případě, že trefí blesk do vašeho auta?

Poškození vnější části auta

Jelikož má blesk velmi vysokou teplotu, na karoserii auta to může zanechat tmavé stopy od spálení a také hrozí i popraskání laku. Nejčastěji to bývají části jako střecha nebo kapota. Dalšími částmi, které mohou být zasaženy jsou například antény nebo zpětná zrcátka, která blesk přitahuje jako nejvyšší body na autě. Takže i tyto části mohou být výrazně poškozeny nebo dokonce spáleny.

Dočasné vypnutí systémů nebo jejich poškození

I když auto, jako nedokonalá Faradayova klec chrání před přímým zásahem elektřiny, zásah bleskem může vyvolat různé následky, které ovlivní jeho systémy. Elektronické systémy nacházející se v moderních automobilech jsou mimořádně citlivé na náhlé změny napětí. Čili v případě, že blesk zasáhne auto, může nastat situace, kdy se dočasně vypnou nebo naruší tyto systémy. V praxi to vypadá tak, že se vám může vypnout motor, zhasnout světla nebo vypadnou palubní přístroje. Tyto výpadky však většinou nejsou trvalé a po krátké době se systémy znovu nastartují. Avšak v některých případech může zásah blesku do auta způsobit i úplné selhání elektrických systémů ve vozidle.

Možné riziko požáru

Ve vzácných případech může zásah bleskem vést i k požáru v autě. Vysoké teploty a elektrické výboje mohou zapálit hořlavé materiály v autě, zejména v motorovém prostoru, kde se nacházejí různé plastové a pryžové komponenty. I z toho důvodu není nikdy na škodu mít v kufru auta hasicí přístroj.

Mohou se aktivovat airbagy

Bezpečnost cestujících v autě je prioritou, avšak i při takovém pokrokovém bezpečnostním systému, jako je airbag, mohou nastat nepředvídané situace. Například právě při zásahu bleskem, kde může dojít, jak jsme zmiňovali již výše, k poruše elektrických systémů. No a právě ty mohou způsobit nečekanou aktivaci airbagů. Ty vás mohou v takovém případě zranit. Abyste minimalizovali toto riziko zranění, měli byste si lehnout na sedadlo a zůstat v klidu.

Jak se můžete chránit?

Je sice pravda, že auto funguje jako nedokonalá Faradayova klec, ovšem to neznamená, že vám nehrozí na 100% žádné nebezpečí.

Je několik pravidel, která během bouřky musíte v autě dodržovat, abyste v případě zásahu blesku do auta minimalizovali riziko nebezpečí:

  • Zůstaňte uvnitř auta – Jak jsme již zmiňovali, vnější část auta funguje jako ochranná bariéra. Pokud je bouře stále aktivní, nevystupujte z vozidla.

  • Nedotýkejte se kovových částí auta ani elektroniky – Kovové prvky jsou jako magnet pro blesk a to také platí i pro elektroniku. Nejlepší je nedotýkat se dveří, kovových částí a elektroniky (autorádio) během bouřky.

  • Zavřete okna a dveře – K tomu, abyste byli chráněni na 100%, měli byste během bouřky zavřít všechna okna a dveře.

Chránit však nemusíte jen sebe, ale také vaše auto.

Zajistěte si pojištění vozidla

V případě zásahu bleskem může být finanční náhrada za opravy auta velmi nákladná. Díky pojištění vozidel budete kryti před škodami, které jsou způsobeny přírodními katastrofami. Budete chráněni v případě záplav, vichřice, krupobití či jiných nečekaných situacích.

Faradayova klec je příkladem toho, jak nám věda dokáže pomoci přežít i v extrémních podmínkách. Pokud se během bouře ocitnete v autě, můžete si být jisti, že jste v relativním bezpečí, i v případě, že vaše auto zasáhne blesk. Mějte na mysli ale to, že i když je auto bezpečným útočištěm, není nezničitelné. Proto si vždy během bouřky při řízení dávejte obrovský pozor, dodržujte všechna zmíněná bezpečnostní opatření a myslete i na pojištění vašeho vozidla, které vás bude krýt v případě poškození.

Přečtěte si:

Bouře s krupobitím: jak ochránit své auto proti kroupám

Jak předcházet majetkovým škodám, které způsobí extrémy počasí

Auto při záplavách: Kam ho umístit a jak řešit škody

Vyberte kategorii