Kvalitní vybavení je nejlepším přítelem motorkáře

Kromě helmy musí motorkáři věnovat velkou pozornost i dalšímu vybavení, které zahrnuje motorkářskou kombinézu, boty, rukavice a vřele se doporučuje i chránič páteře. Máte kvalitní oblečení na motorku?

„Přilbu na motorku si nasazujte při každé jízdě! Vždy ji upevněte pomocí pásků, které musí být dostatečně utažené. V případě nehody odvede svou práci pouze kvalitní a správně upevněná přilba na motorku," varuje moto záchranář Domen Vodopivec.

6 tipů při výběru helmy na motorku

  • Je velmi důležité, aby měla helma správnou velikost. Proto si ji motorkáři mezi sebou nepůjčují.

  • Musí být řádně otestovaná a mít certifikát potvrzující kvalitu.

  • Nesmí být nijak poškozená, protože pak už neposkytuje dostatečnou ochranu. Nekupujte proto přilby na motorku z druhé ruky.

  • Dávejte pozor na její věk. Životnost helmy na motorku je maximálně 5 let.

  • Integrální přilba (tedy celoobličejová) nejlépe chrání všechny životně důležité části hlavy a také obličej.

  • Při nákupu vyzkoušejte několik modelů od různých výrobců a vyberte si přilbu, která vám vyhovuje.

A nezapomeňte na to, že přilba, která byla vystavena pádu nebo nárazu, již není bezpečná.
Její poškození nemusí být navenek vidět, ale mohou se poškodit skryté části vnitřní podšívky, které hrají důležitou roli. Po pádu se proto raději vydejte na nákup nové helmy.

Boty a rukavice na motorku musí sedět

Boty a rukavice vás ochrání před zraněním a pomohou udržet teplo v chladnějších dnech. Výběru bot na motorku a rukavic věnujte dostatečnou pozornost a vyberte si vhodnou velikost. Důležité je, aby rukavice perfektně seděly v oblasti prstů. Zejména pak dbejte na to, aby rukavice nebyla příliš krátká v oblasti palce nebo příliš úzká v oblasti dlaně.
 
Kombinézy a další ochranné oděvy nabízí výrobci v kůži nebo ve speciální látce. Pokud se rozhodnete pro látkový overal, zvolte model se zabudovanými chrániči. Měli byste se v něm cítit pohodlně. Pokud máte na sobě dvoudílnou kombinézu, Domen Vodopivec radí spojit horní a spodní část. Oblečení na motorku by mělo být vždy zapnuté v pase, na zápěstí, u kotníků a samozřejmě vepředu. Pro zvýšení viditelnosti v provozu použijte reflexní motorkářskou bundu nebo reflexní vestu.
 
Ledvinový pás a ochrana zad – tzv. želva, jsou často rozhodujícími faktory pro přežití motocyklisty v případě nehody, protože chrání životně důležité části těla. Při výběru vybavení na ochranu zad a ledvin dbejte na vhodnou velikost a zkontrolujte prodyšnost materiálu. Jinak se totiž budete v nevhodném oděvu hodně potit, což může být v letních měsících nepříjemné.
 
I pár metrů může být smrtelných

Moto záchranář Domen Vodopivec varuje před následky nepoužívání motocyklového vybavení, které mohou být často fatální: „V horkém srpnovém dni, kdy venku pálilo slunce, přišlo volání o pomoc. K dopravní nehodě osobního auta a motorky došlo jen pár bloků od mého domova. Zraněný motocyklista, který po nárazu ležel na silnici, měl na sobě pouze kraťasy a tričko a na nohou letní žabky. Měl štěstí, že neutrpěl vážnější následky, protože si doma alespoň nasadil helmu. Byl si jistý, že na krátkou cestu ke kamarádovi, která měla trvat jenom pár minut, nic jiného nepotřebuje.“
 
Motocyklista se popálil na zádech kvůli asfaltu, který byl v horku velmi rozpálený a klouzal po něm jen v tričku. Na místě nehody mu záchranáři poskytli první pomoc a následně ho převezli k další péči sanitkou.
 
Ještě více pro bezpečnost motorkářů

Kromě kvalitní výbavy, která motorkáři významně přispívá k bezpečnosti a komfortu jízdy na motorce, nezapomeňte na úrazové pojištění řidiče a komplexní pojištění motorky. 

Přečtěte si také:
https://www.staci-malo.cz/detail/vite-jak-vypada-spravna-zachranarska-ulicka
https://www.staci-malo.cz/detail/pojisteni-lecebnych-vyloh-vam-usetri-penize-i-starosti

24.05.2023

Nikol Moravcová: Rychlé přesuny a romantika na dvou kolech

Co pro vás znamená, když se posadíte na motorku?

Je to určitý pocit svobody, ale zároveň i velké zodpovědnosti. Kdybych jezdila na pláži s větrem ve vlasech, je to určitě lepší zážitek než kličkovat po Praze v zácpě. Ale cítit ten letní vánek, rozkvetlé stromy a pozorovat kolemjdoucí i jedoucí je takový krásný nepřenosný pocit, který zažijete jen párkrát do roka a rozhodně stojí za to. 

Jste radši na sedadle spolujezdce, nebo řidiče?

Zásadně řidič. Připadám si totiž pak vzadu se svýma 180 centimetry jako vosa na bonbonu (smích). Jako spolujezdec jsem projela celé Bali a kus Thajska a musím říct, že na dlouhé tratě to spolujezdec nemá úplně komfortní. Naposledy jsem jela vzadu s manželem na ostrově Fuerteventura a pocítila jsem nepohodlí nejen fyzicky, ale i v tom, že nemůžu rozhodovat o směru trasy.

A kam se ráda projíždíte? Na zmrzku, na výlet nebo jako alternativu na běžné ježdění?

S dítětem už moc není čas na jakoukoliv romantiku, takže většinou se jedná o rychlé přesuny, schůzky v centru nebo na nějaké zkrášlovací procedury, ale teda zmrzlinu si u toho taky ráda dám.

Říkáte o sobě, že s narozením vaší dcerky se trochu bojíte řídit. Jak se změnilo Vaše nahlížení na bezpečnost nejen za poslední čtyři roky?

Na Vespě jezdím po Praze už více než 10 let a posledních pár let jsem vynechala hlavně z praktického důvodu, protože dítě na motorce úplně není kam dát, že jo. Ale přiznávám, že jsem i více opatrná na sebe. Neměla jsem sice na motorce žádnou vážnější nehodu, ale nemůžu ovlivnit ostatní účastníky provozu, a tak jsem výjezdy na motorce poslední roky trochu minimalizovala. 

Co pro vás znamená pojištění? Je to cesta, jak si užívat a zůstat svá, zatímco jste zároveň zodpovědná?

Když jsem byla mladší, pojištění jsem tolik neřešila. Poté, když jsem spadla na paraglidingu ze srázu a začala se více zajímat o adrenalinové sporty, byla jsem okolím tak trochu donucena řešit i jiné než klasické pojištění. Můj manžel, po pár letech soužití a zkušeností se mnou, udělal raději pojištění na všechno včetně domácnosti. (smích)

Je pro vás nyní důležité mít i havarijní pojištění, a ne jen povinné?

Určitě ano. Pro mě je už i to havarijní vlastně tak trochu povinné. Hodně cestujeme a vždycky si v zahraničí připlatíme plné pojištění, protože nechceme nic riskovat.

S tím se pojí to, jestli radši pro jízdu volíte Vespu než auto jako ekologičtější variantu?

Máme elektrické auto, které nabíjíme z obnovitelných zdrojů, a proto je můj sen do budoucna přejít na ekologičtější verzi i u motorky. Často využívám na krátké přejezdy i sdílené elektro motorky, jen je poslední dobou problém s parkováním. Nedají se bohužel vrátit kdekoliv, zejména v centru Prahy, a tak si občas raději vyjedu na kole, což je vůbec nejlepší možnost a dělám tak něco nejen pro planetu, ale i svoje zdraví. 

Zažila jste někdy nějaké situace s motorkou, na které vzpomínáte, ať už to byly příjemné, nebo nebezpečné chvíle?

Příjemných je naštěstí pořád víc. Hlavně když jsem třeba odvážela svoje mírně ovíněné kamarádky z náplavky. Jednou jsem dokonce musela se zlomeným zápěstím dořídit do nemocnice. Spadla jsem ve Stromovce na longboardu a zhodnotila jako nejrychlejší řešení odvést se sama, ale byla to pravá ruka a tu bolest nahoru po Veletržní ulici cítím v žilách dodnes. 

Když by o vás přátelé vyprávěli nějaké zážitky, na co si vzpomenou ve spojitosti s motorkou? 

Těch bude asi víc. Hlavně mám celoživotní problém dát motorku na stojan, takže jsem častokrát přišla zpátky ke své ležící zvertikalizované Vespě někde na Národní třídě a kolemjdoucí mi museli pomáhat motorku zvednout. Taky jsem častokrát vjela někam, kam jsem neměla. Třeba na koupaliště v Divoké Šárce, kde jsem vyfasovala zcela oprávněně pokutu, ale chybami se člověk učí a možná proto už vyjíždím jen velmi slavnostně a hlavně nepodceňuji outfit. Už žádné rozevláté sukýnky ani děrovaný svetřík, ale koženou bundu, rukavice, pevné boty a vždycky zapnutou helmu. 

 

Po zadání kódu Nikol25 máte do 14. června 2023 25% slevu na sjednání pojištění Vaší motorky - více informací naleznete na Generali Česká v sekci Pojištění motocyklu.

Vyberte kategorii