Řízení auta není jen o autě a řidičských dovednostech, které jsou zpečetěny řidičským průkazem. Zahrnuje také další náležitosti, které jsou pro každého řidiče povinné. Jednou z nich je i povinná výbava automobilu. Řízení s sebou nese odpovědnost nejen vůči sobě, ale také vůči ostatním účastníkům silničního provozu. V tomto článku se podíváme na základní povinnou výbavu, kterou byste měli mít vždy v autě vždy, ale také na rozdíly mezi letní a zimní povinnou výbavou a na to, jak se liší v různých zemích.
Povinná výbava řidičů je základním pravidlem na většině silnic po celém světě. I když jsou některé věci v povinné výbavě vozu pevně stanoveny, může být součástí povinné výbavy i doporučená výbava, ke které se dostaneme později.
To, že je tato výbava povinná pro každého řidiče, není jen tak pro legraci. Jde o naši bezpečnost a bezpečnost ostatních účastníků silničního provozu v případě nehody, poruchy nebo havárie, takže v žádném případě nepodceňujte důležitost toho, abyste povinnou výbavu ve svém voze měli.
Lékárnička do auta (autolékárnička) – v případě záchrany života nebo naléhavého ošetření.
Výstražný trojúhelník – pro zabezpečení místa.
Reflexní vesta – je určena k ochraně vás i ostatních osob mimo vozidlo.
Sada na opravu pneumatik (zvedák, klíč na kola) + náhradní kolo – pro případ, že byste měli defekt, je zde náhradní kolo.
Autolékárnička
Po roce 2018 můžeme jezdit i s lékárničkou, která je po záruce, ale tato lékárnička musí mít neporušený obal nebo v ní nesmí nic chybět. Pokud chcete něco z lékárničky ještě použít, měli byste ji doplnit. Nové autolékárničky již nemají ani datum spotřeby.
Podle vyhlášky musí být v autolékárničce následující základní výbava:
Hotový obvaz s polštářkem
Hotový obvaz se dvěma polštářky
Náplast hladká cívka
Obinadlo škrtící pryžové
Rukavice pryžové (latexové)
Izotermická fólie min 200x140 cm
Nůžky
Výstražný trojúhelník
Rozměry výstražného trojúhelníku by měly být přibližně 45 centimetrů. Důležité je umístit jej na pravý okraj vozovky ve vzdálenosti nejméně 50 metrů za vozidlem. Pokud jedete po dálnici, doporučujeme tuto vzdálenost zvýšit až na 100 metrů.
Reflexní vesta
Reflexní vesta je vyžadovaným vybavením pro vozidla a měla by být v souladu s normou EN 471 nebo EN ISO 20471:2013. Je povinná pro řidiče, avšak každý řidič by měl mít v autě vesty i pro přesný počet spolujezdců, které v autě má. V některých zemích je však mít tolik vest, kolik je v autě lidí povinností. Vestu je třeba mít uloženou na snadno dostupném místě, neboť ji musíte mít na sobě oblečenou již před vystoupením z auta.
Sada na opravu pneumatik (zvedák, klíč na kola) + náhradní kolo
Pokud je vozidlo vybaveno systémem signalizace propíchnutí a nouzovým dojezdem na „dojezdových pneumatikách“, nemusí být rezervní kolo součástí výbavy. Těmto povinnostem se vyhnou i ti, kteří se při výměně nebo opravě poškozené pneumatiky mohou spolehnout na nepřetržitou asistenční službu (služba pro případ defektu na celém území ČR). Pokud však nespadáte ani do jednoho z těchto kritérií, je nezbytné mít s sebou sadu na opravu pneumatik, náhradní pneumatiku a vhodné nářadí na výměnu.
Kromě povinné výbavy, jak jsme již v úvodu zmiňovali, existuje i seznam doporučené výbavy do auta, kterou si můžete do pořídit. Přestože není povinná, není na škodu některé předměty ve svém vozidle mít.
Hasicí přístroj
Startovací kabely
Tažné lano
Náhradní žárovky a pojistky
Kanystr s rezervním palivem
Silnější baterka
Smetáček, škrabka
To, co platí do povinné výbavy každého jednoho auta, jsme již rozebírali v textu výše, jde o lékárničku, reflexní vestu, výstražný trojúhelník, sadu pro opravu pneumatik a náhradní kolo. Všechny tyto věci jsou povinné bez ohledu na roční období.
Nicméně, zimní povinná výbava se přece jen o něco liší. Do povinné zimní výbavy se od 1. listopadu do 31. března zařazuje i to, že všichni řidiči jsou povinni během tohoto období nasadit na auto zimní pneumatiky v případě, že:
se na cestě nachází souvislá vrstva ledu, sněhu nebo námrazy,
se předpokládá, že se může vyskytnout sníh, námraza nebo led na vozovce.
Co se týče zimních pneumatik, ty musí být označeny jako M+S a hloubka dezénu by měla být minimálně 4 mm.
Do zimní povinné výbavy patří i to, že v některých úsecích jsou povinné sněhové řetězy.
Zimní pneumatiky jsou důležité nejen pro bezproblémovou jízdu, ale hlavně pro bezpečnost na zasněžených či ledových cestách. Kvalitní zimní pneumatiky poskytují lepší trakci, kratší brzdný rozsah a stabilitu při náročných podmínkách v zimě. Zajišťují, že vozidlo je schopno rychle a spolehlivě reagovat na nečekané situace.
Povinná výbava pro řidiče se může měnit v průběhu času v závislosti na nových předpisech a požadavcích. Proto je důležité být vždy dobře informován o nejnovějších aktualitách týkajících se povinné výbavy ve vašem vozidle. Kde však můžete najít spolehlivé a aktuální informace o tomto tématu?
Pomoci by vám s tím mohly oficiální webové stránky státních orgánů, webové stránky ministerstva dopravy a vnitra, automobilové kluby, fóra nebo i relevantní média.
V souvislosti s povinnou výbavou je důležité říci, že to, co platí u nás v Česku, nemusí platit automaticky i v jiných zemích. My jsme si pro vás připravili seznam nejčastěji navštěvovaných zemí autem a seznam věcí, které patří do povinné výbavy aut pro konkrétní zemi.
Reflexní vesta je povinná pro řidiče, avšak pro spolujezdce je pouze jako doporučená. Oblečenou ji musíte mít jen v případě, že vystoupíte z auta. Lékárnička a výstražný trojúhelník patří také k povinné výbavě v Rakousku. Je zakázáno používat palubní kamery. Při vjezdu do některých měst je vyžadována emisní plaketa.
V povinné výbavě v Polsku není například autolékárnička povinnou součástí, ale pouze volitelnou. Naopak, povinnými prvky jsou výstražný trojúhelník a pro vozidla registrovaná v Polsku dokonce také hasicí přístroj.
Reflexní vesta je v Německu součástí povinné výbavy pouze pro majitele vozidel registrovaných v Německu. Co se týče výstražného trojúhelníku, německá registrační auta jsou povinna jej mít, zatímco u vozidel registrovaných v jiných zemích platí pravidla jejich registrace. Motocyklisté jsou povinni mít výstražný trojúhelník. Lékárnička je povinnou součástí jak pro řidiče aut, tak pro motocyklisty. Na rozdíl od řidičů automobilů musí motocyklisté svítit i během dne.
V každém vozidle musí být výstražný trojúhelník (u přívěsného vozíku jsou požadovány dva). V případě závady a následného opuštění vozidla je pro všechny cestující, včetně těch na motocyklech, povinností nosit reflexní vestu. Komerční vozidla by měla mít hasicí přístroj. Mimo motocykly je také vyžadováno vozit lékárničku.
V Maďarsku je povinné celodenní svícení. V autě musí být tolik vest, kolik je v něm pasažérů a podstatné je to, že se vesty musí nacházet na dosah ruky. Nesmějí být v kufru. Pro všechna dvoustopá vozidla platí povinnost mít výstražný trojúhelník a autolékárničku.
V Itálii je povinné denní svícení jen pro mopedy a motocykly, avšak auta musí svítit na dálnicích a tunelech. Co se týče samotné povinné výbavy, v autě musíte mít vesty pro všechny pasažéry a výstražný trojúhelník. Lékárničku mít v autě nemusíte, je to doporučená výbava.
Celodenní svícení je povinné. K povinnému vybavení patří reflexní vesta pro všechny pasažéry, kteří se pohybují mimo vozidlo, lékárnička a výstražný trojúhelník. Hasicí přístroj povinen není, avšak je povinen pro vozidla, která mají nad 3,5 tuny.
Důležitost dodržování povinné výbavy by neměla být podceňována a brána na lehkou váhu. Pokud je něco uvedeno jako „povinné“, snažte se to dodržet, protože se tak mimo jiné vyhnete také možným pokutám, které vám hrozí. Povinná výbava zvyšuje bezpečnost všech řidičů a ostatních účastníků silničního provozu. Nedodržování těchto předpisů není jen v rozporu se zákonem, ale představuje i vážné riziko pro vás i ostatních.
Stejně důležité jako mít kompletní povinnou výbavu je také sjednání povinného ručení, které vás chrání v případě způsobení škody ostatním. Povinné ručení je zákonnou podmínkou provozu vozidla a jeho absence může znamenat vysoké sankce a další nepříjemnosti.
Pokud rádi cestujete autem do okolních států, vždy si před vstupem do konkrétní země zkontrolujte na internetu také předpisy dané i země i zemí, přes které budete projíždět. Předejdete tím možným komplikacím, překvapením i vysokým pokutám, které vám hrozí za nerespektování předpisů.
Přečtěte si:
Střety aut se zvěří a nejproblematičtější úseky v ČR. Víte, kde si dát pozor?
Zima je období, které může pro řidiče přinést nepředvídatelné situace. Ráno se vzbudíte a zjistíte, že auto je pod vrstvou ledu, silnice jsou kluzké a nízké teploty zkoušejí kapacitu vaší baterie a možná i vaše nervy. Chcete-li jezdit bezpečně a bez zbytečných komplikací, příprava auta na zimu je nezbytná. Ale opravdu důkladná příprava auta na zimu by měla začít dříve, než uvidíte padat první sněhové vločky. Pojďme si tedy představit, co všechno byste měli udělat, abyste své auto připravili na toto období.
Jednou z nejdůležitějších věcí, jak připravit auto na zimu, je výměna letních pneumatik za zimní. Zimní pneumatiky jsou navrženy tak, aby poskytovaly lepší trakci na sněhu a ledu, a to díky speciálnímu složení pryže a dezénu.
Podle platné legislativy v České republice je povinností, abyste na svém autě měli zimní pneumatiky od 1. listopadu do 31. března, a to za předpokladu, že na silnicích se vyskytuje sníh, led nebo námraza, nebo pokud se takové podmínky očekávají. Důležité je však vědět, že i mimo toto období může být jízda se zimními pneumatikami povinná, a to na úsecích silnic označených příslušnou dopravní značkou Zimní výbava. Pokud však k takové značce přísluší tabule, která dodatečně upravuje její platnost, v takovém případě nemusíte mít na tomto úseku zimní pneumatiky.
Pro osobní auta do 3,5 tuny platí, že zimní pneumatiky musí být obuty na všech kolech a dezén musí mít hloubku minimálně 4 milimetry. Vozidla těžší než 3,5 tuny mají povinnost mít zimní pneumatiky jen na hnacích nápravách a dezén musí být hlubší, konkrétně 6 milimetrů.
Nic nedokáže zkazit den více než nefunkční baterie při teplotách pod nulou. Autobaterie je v zimě jednou z nejzranitelnějších součástí vozidla. Studené počasí může snížit její kapacitu až o polovinu, což může vést k problémům se startováním.
Abyste předešli těmto nepříjemnostem, zkontrolujte stav vaší baterie před zimou. Pokud je starší než tři roky, mohli byste začít uvažovat o její výměně. No na začátek postačí pokud si dáte otestovat její kapacitu odborníkům. Také pravidelně čistěte svorky baterie a ujistěte se, že jsou pevně připojeny. V rámci prevence se však doporučuje, abyste si před zimním obdobím, při přípravě auta na zimu, nabili autobaterii naplno.
Chystáte se na zimu a chcete mít jistotu, že vaše auto zvládne mrazivé teploty bez problémů? Jedním z klíčových kroků je kontrola provozních kapalin. Právě ty zajišťují správné fungování motoru i dalších systémů vozidla, a proto byste jim měli věnovat zvláštní pozornost. Na co se zaměřit, aby váš vůz zůstal spolehlivý i v těch nejchladnějších dnech?
Motorový olej – Moderní auta jsou vybavena systémy, které nás upozorňují na potřebu výměny oleje. Přesto je vhodné pravidelně kontrolovat hladinu oleje a jeho stav, zejména před zimním obdobím. Pokud byste šli v rámci přípravy auta na zimu vyměňovat i olej, zvolte správný typ, který zaručí bezproblémový chod motoru i v mrazech. Nízký zimní parametr oleje (číslo před písmenem „W“) je klíčový pro snadné startování a účinné mazání všech motorových částí.
Chladicí kapalina – Nová chladicí kapalina je navržena tak, aby odolávala i extrémním mrazům. S časem však ztrácí své vlastnosti a může zamrznout už při nule stupňů Celsia, což může poškodit motor. V rámci přípravy auta na zimu byste si měli zkontrolovat i tuto kapalinu.
Voda do ostřikovačů – V létě se používá samozřejmě letní voda do ostřikovačů, která ovšem neodolává tuhým mrazům, které jsou v zimě. Budete-li si připravovat auto na zimu, buď takovou letní kapalinu vystříkejte nebo ji smíchejte se zimní. Přesto si ale pořiďte zimní vodu do ostřikovačů, protože během zimy se čelní sklo špiní mnohem častěji, a tak je i spotřeba této kapaliny vyšší.
Zimní období dává laku auta pořádně zabrat – posypová sůl, bláto a nečistoty mohou jeho povrch nenávratně poškodit. Proto je důležité před prvními mrazy dopřát svému vozu důkladnou očistu a nanést ochranný vosk nebo lakový sealant. Tyto přípravky vytvoří ochrannou vrstvu, která pomůže minimalizovat škodlivé účinky soli a špíny. Během zimy je pak dobré auto pravidelně mýt, především jeho spodní část, aby se usazené nečistoty neproměnily v agresivního nepřítele vašeho laku.
Každé auto má svou povinnou výbavu. Při přípravě vozu na zimu je však důležité mít v autě nouzovou výbavu. Ta vám může v kritických momentech ušetřit spoustu stresu. Nejzákladnější nouzová výbava na zimu by měla obsahovat:
startovací kabely
sněhové řetězy
škrabku, smetáček na odstranění sněhu a mrazu
teplé deky
čelová lampa
tažné lano
nabíječka na telefon
Před zimou je dobré zkontrolovat i stav stěračů. Opotřebované stěrače mohou zhoršit váš výhled, což je v zimě obzvláště nebezpečné. No a také vám mohou i poškrábat čelní sklo, čímž se samozřejmě snižuje jeho životnost.
Nezapomínejte ale při přípravě auta na zimu ani na brzdy a světla. Ujistěte se, že všechna světla a žárovky fungují správně a jsou čisté. Také si dejte v rámci toho, jak připravit auto na zimu i zkontrolovat své brzdy, zda jsou ve skutečně dobrém stavu, protože na kluzkém povrchu je obzvláště důležité, aby správně fungovaly.
V rámci přípravy auta na zimu není důležité připravit jen své auto, ale také sebe a své schopnosti. Sníh, led a snížená viditelnost představují rizika, která zvyšují pravděpodobnost nehod, pokud se na ně nepřipravíte. Proto je důležité znát a osvojit si několik užitečných tipů, které vám pomohou zvládnout jízdu v zimě bezpečně as jistotou.
Snižte rychlost a jezděte opatrně, protože silnice pokryté sněhem a ledem snižují přilnavost pneumatik, což prodlužuje brzdnou dráhu.
Udržujte větší odstup od vozidel před vámi, abyste měli dostatek času na reakci.
Brzděte jemně a plynule, abyste předešli smyku, a používejte světla i ve dne ke zvýšení viditelnosti.
Předvídejte pohyby ostatních vozidel a vyhýbejte se prudkým manévrům, které by mohly způsobit ztrátu kontroly.
V autě mějte vždy nouzové vybavení, jako je deka, teplé oblečení a startovací kabely.
Přečíst si také můžete náš článek Škola smyku a další rady pro bezpečnou jízdu v zimě, díky čemuž zvýšíte svoji bezpečnost.
Příprava auta na zimu by měla být proto samozřejmostí každého jednoho majitele motorového vozidla, neboť vám pomůže zajistit bezpečnou a pohodlnou jízdu i v těch nejnáročnějších zimních podmínkách. Nepodceňujte důležitost zimních pneumatik, pravidelných kontrol a dobře vybaveného vozidla. Osvojte si naše tipy na to, jak správně připravit auto na zimu a užívejte si jízdu v zimních měsících bez obav.
Přečtěte si:
Jak odstranit led z čelního skla v autě?