Jak snížit osobní uhlíkovou stopu

Všichni dnes pociťujeme důsledky změny klimatu. Dokonce i dnešní dvacátníci a třicátníci si uvědomují, že léta i zimy jsou teplejší, ubývá srážek a bývají větší sucha. Proto má více lidí pocit osobní odpovědnosti v souvislosti s tím, jak volbou svého životního stylu můžeme minimalizovat dopad na životní prostředí.

Jinými slovy všichni řešíme, jak můžeme snížit svou uhlíkovou stopu. V našem článku se podíváme na to, jak můžeme bojovat proti změně klimatu na každodenní bázi, protože pokud jde o budoucnost naší planety. Každá maličkost se počítá.

Co je uhlíková stopa?

Uhlíková stopa je ukazatel, který se používá k měření vlivu lidí, organizací nebo zemí na změnu klimatu. Jedná se o číslo, které ukazuje, kolik skleníkových plynů se uvolnilo přímo či nepřímo do vzduchu v důsledku činnosti konkrétní společnosti, životního stylu člověka nebo životního cyklu výrobku.

Čím větší uhlíkovou stopu konkrétní subjekt vykazuje, tím výrazněji přispívá ke změně klimatu a jeho důsledkům. Toto číslo v podstatě ukazuje, do jaké míry jsme ve využívání našich zdrojů konzervativní. Uhlíková stopa se měří v tunách oxidu uhličitého na osobu. Osobní uhlíková stopa se určuje na základě řady faktorů, takže existuje celá škála věcí, které můžeme v každodenním životě změnit, abychom snížili svůj dopad na životní prostředí.

Jak snížit osobní uhlíkovou stopu: změny životního stylu

Doprava a cestování

Když přemýšlíme o uhlíkových emisích, okamžitě nás napadne doprava. Dle dat z Evropského parlamentu je doprava zodpovědná téměř za 30 % všech uhlíkových emisí v EU, přičemž za 72 % je zodpovědná pozemní doprava. Zde se nabízí jednoduché řešení, snažit se jezdit autem co možná nejméně a volit raději hromadnou dopravu, car-sharing, jízdu na kole nebo chození pěšky. Posledně zmiňované způsoby jsou navíc dobré i pro vaše zdraví.

Ale co když se bez svého auta neobejdete? I tak lze učinit kroky, které vám pomohou snížit vaši uhlíkovou stopu. Jednou z nich je volba vozu. Až si budete příště pořizovat nové auto, volte raději hybrid nebo elektromobil.

 

Své emise můžete snížit také tím, že budete autu poskytovat pravidelnou údržbu, např. nebudete jezdit na podhuštěných pneumatikách, které zvyšují spotřebu paliva. Tu může zásadním způsobem ovlivnit také styl jízdy: nepřekračování rychlostních limitů, brždění motorem a včasné řazení, to vše může přispět ke snížení spotřeby.

Když budete plánovat výlet nebo dovolenou, můžete rovněž uvažovat o snížení emisí. V posledních desetiletích došlo k obrovskému rozmachu turismu, který je jedním z hlavních příčin změn klimatu, a to v důsledku častých a delších cest, které výrazně zatěžují naši planetu. V současné době je letecká doprava zodpovědná za 12 % celkových uhlíkových emisí. Podle studie Evropského parlamentu to do roku 2050 bude až 22 %. Z individuálního pohledu mají zvláště krátké lety výraznou uhlíkovou stopu, dokonce vyšší než pozemní doprava na stejnou vzdálenost. Takže až budete příště plánovat svou dovolenou, zvažte, zda nezvolit nějakou domovskou destinaci či zemi, do které se můžete dopravit autem, autobusem nebo vlakem.

Spotřebitelské návyky

Zemědělství, potravinářství a přeprava potravin mají zásadní vliv na naše životní prostředí. Je proto důležité, abychom se při nákupu nebo při návštěvě restaurace vždy vědomě snažili, aby naše jídlo mělo co nejmenší dopad na životní prostředí.

Uhlíková stopa jednotlivých druhů potravin se velmi liší, ale obecně lze říci, že je nejlepší dávat přednost lokálním a sezónním potravinám. Výzkumy také ukazují, že vaření jídla doma má také nižší uhlíkovou stopu než návštěva restaurace.

Naší planetě rozhodně prokážeme službu, když se budeme snažit omezit spotřebu masa, jelikož uhlíková stopa živočišných produktů je vždy větší než u rostlinné stravy. A nejjednodušším krokem je snažit se jídlem neplýtvat.

A na co byste měli myslet, když kupujete oblečení, elektroniku, nábytek apod.? V první řadě se sami sebe zeptejte, jestli danou věc opravdu potřebujete. Další otázkou by mělo být, zda si danou věc nemůžete pořídit v dobrém stavu v second-handu nebo bazaru. Módní průmysl je jedním z nejrychleji rostoucích a zároveň nejvíce znečišťujících odvětví. To vedlo také ke vzniku tzv. pomalé módy, která povzbuzuje spotřebitele, aby kupovali eticky vyrobené oblečení nebo oblečení ze second-handu. Zároveň nabádá k redukci šatníku a doporučuje zbavit se přebytečných kousků. K tomuto účelu bylo vyvinuto i několik aplikací, kde můžete nenošené kousky nabídnout jiným zájemcům, např. Vinted nebo Remix.

V domácnosti

Jak můžeme snížit svou uhlíkovou stopu v domácnosti? V České republice zodpovídají domácnosti za produkci 1,5 tuny CO2 na hlavu. Tyto emise můžeme snížit pomocí modernizací, zateplení, výměnou oken a dveří, ale také změnou určitých návyků, které mohou výrazně přispět ke snížení spotřeby energie v naší domácnosti:

  • Nastavte si termostat o jeden či dva stupně níže a oblečte si jednu vrstvu navíc.
  • Nastavte si klimatizaci v létě na o pár stupňů vyšší teplotu.
  • Používejte úsporné žárovky.
  • Sprchujte se kratší dobu.
  • Nenechávejte zbytečně svítit světla.
  • Vytahujte na noc ze zásuvky elektrické spotřebiče.
  • Nechávejte zavřená okna a dveře, když topíte nebo je puštěná klimatizace a jednou až dvakrát denně vzduch osvěžte několikaminutovým vyvětráním.
  • Perte až budete mít dostatek prádla, abyste naplnili buben pračky.
  • Za slunečného počasí sušte prádlo raději na sluníčku než v sušičce.

Digitální uhlíková stopa

Digitální stopa je často opomíjeným faktorem, který stále více přispívá k celkové výši emisí CO2. Nejedná se jen o množství digitálních technologií, kterými v současné době disponujeme a jejichž užívání lze efektivizovat např. nastavením jasu obrazovky, optimalizovaným napájením, uspáváním obrazovky při neaktivitě nebo ekologickou recyklací.

Ale je tu také obrovské množství dat, která zbytečně produkují CO2, ačkoliv se jedná o data nepotřebná. Proto udržujte ve svém digitálním prostoru pořádek. Pečlivě mažte e-maily a nepotřebná data. Minimalizujte používání cloudu. Tak můžete rovněž výrazně přispět ke snížení své digitální uhlíkové stopy.

Obecně mějte při práci v online prostoru a s daty na paměti, že méně znamená více, že malé soubory jsou lepší než velká data nebo že sledování v offline režimu je lepší než online.

Abychom snížili svou uhlíkovou stopu a svůj vliv na životní prostředí, je třeba se chovat zodpovědně a osvojit si jednoduché a efektivní návyky, díky kterým budeme schopni množství emisí CO2 snížit.

 

Pokud vás zajímá, jaká je vaše uhlíková stopa, můžete si ji spočítat prostřednictvím kalkulačky osobní uhlíkové stopy.

Přečtěte si:

Proč je udržitelnost dobrá nejen pro planetu, ale také pro vás

Jak automobily přispívají ke změně klimatu

Udržitelné cestování: Jak chránit naši planetu při cestách do zahraničí?

Podcast Stačí málo: „Rajčata nejsou muzejní exponát. Přestaňte zbytečně plýtvat jídlem i penězi.“

24.11.2025

Elektromobil jako důležitý krok v udržitelnosti

Anna pracuje jako fyzioterapeutka a ilustrátorka, Johan je lékař v nemocnici. Společně žijí v pronajatém bytě ve Zlíně, který jim zatím vyhovuje. Podle nich je pronájem ideální volbou pro každý pár, který si teprve zvyká na společný život a hledá své hodnoty. Jednu z těch klíčových už našli – udržitelnost. Pro Johana to vždy bylo zásadní téma. Anna k němu došla postupně, díky vztahu s Johanem.

Společně se teď snaží žít střídměji a promýšlet, každý jeden nákup potravin nebo objednávání věcí na internetu. Jejich snaha žít více v souladu s přírodou nenechává okolí bez reakcí. „Máme na to poměrně dost ohlasů – ať už negativní, kdy se nám někdo směje, nebo pozitivní, kdy lidé přejímají naše myšlenky a životní styl,“ říká Johan. Zatímco doma se snaží žít co nejšetrněji, v práci naráží na limity. V nemocnici je kvůli přísným hygienickým pravidlům množství odpadu nevyhnutelné.

Doprava jako největší slabina

Největší problém vidí Anna v dopravě a každodenním dojíždění autem: „Často jsem prostě jenom líná nebo je škaredé počasí a nechce se mi zmoknout, tak jedu autem. Ale většinou to jsou dlouhé vzdálenosti do míst, kde MHD buď nejezdí, nebo mám s sebou tolik těžkých věcí, že je potřebuji vézt v kufru.“ Situaci navíc zhoršuje, že v autě jezdí většinou sama. Když si pak spočítala měsíční náklady na provoz, výsledná částka ji zaskočila. Za měsíc „projezdí“ zhruba 4500 Kč. „Napadlo mě pořídit si elektromobil, akorát na to existuje tolik protichůdných názorů, že nevím, čemu mám věřit,“ dodává Anna.

Johan a Anna

Elektromobil jako jedno z řešení

Udržitelnost elektromobilů vysvětluje Petr Koňata, odborný konzultant v oblasti skleníkových plynů a dekarbonizace ze společnosti CI3: „Pokud má být elektromobil skutečně ekologičtější než klasické auto se spalovacím motorem, je potřeba vnímat, jak byla použitá elektřina vyrobena. Nejčastěji pochází z vlastních obnovitelných zdrojů. To je také nejlepší řešení.“ Výhodou je i odběr zelené elektřiny. Ale dokonce i tehdy, když používáme elektřinu z běžného českého energetického mixu, jsou emise výrazně nižší než u spalovacích motorů.

Pokud jde o samotnou jízdu, má elektromobil co do udržitelnosti navrch – během provozu totiž na rozdíl od klasických aut nevypouští žádné emise skleníkových plynů. Zohlednit je třeba také likvidaci vozu, ale tam se výraznější rozdíly neprojevují. „Podtrženo, sečteno, elektromobily trochu ztrácí v té fázi výroby, kdy se vyprodukuje o něco víc emisí při výrobě baterie. Ale obrovský rozdíl je potom v těch provozních emisích. A když se to potom promítne do několika let provozu automobilů, tak elektromobil dorovnává ten rozdíl během prvních dvou, tří, čtyř let,“ sděluje Petr Koňata.

Anna a Johan

Dostupnost nabíjecích stanic

Mnoho lidí, kteří uvažují o koupi elektromobilu, řeší především dostupnost nabíjení. V současné situaci se dobře vyzná Dušan Klimek, E-mobility manažer v Porsche Česká republika: „Většina našich klientů nabíjí vůz doma. Infrastruktura veřejných nabíjecích stanic je ale v ČR už dostatečně rozvinutá. Pokud například jedete trasu Praha–Ostrava, tedy zhruba 360 kilometrů, na dálnici D1 najdete dostatek rychlonabíjecích stanic, umístěných zhruba každých 50 kilometrů. Moderní elektromobil navíc tuto vzdálenost bez problémů zvládne i na jedno nabití.“ To je dobrá zpráva nejen pro Annu.

Generali Česká pojišťovna

Pojištění elektromobilu? Umíme!

Lidé, kteří uvažují o koupi elektromobilu, mívají často jednu zásadní obavu: co když jim „dojde palivo“, tedy elektřina. Tuto situaci ale většina pojišťoven už umí řešit – a výjimkou není ani Generali Česká. „Pokud vozidlu dojde energie, zajistíme odtah k nejbližší nabíjecí stanici. Kryjeme také závady elektroinstalace a podobně. Pojištění elektromobilů se u nás v ničem neliší od pojištění vozidel se spalovacím motorem,“ vysvětluje Tomáš Kabele, senior manažer pojištění motorových vozidel v Generali České pojišťovně.

Opravy elektromobilů však mohou být zatím o něco dražší a časově náročnější. Největší překážkou není samotná technologie, ale omezená kapacita servisů a nedostatek vyškolených techniků. Situace se ale postupně zlepšuje. S rostoucím počtem elektromobilů na českých silnicích, se rozšiřují i servisní kapacity a dostupnost odborníků.

Jak se bude dařit mladému páru vést udržitelný život? Rozhodnou se pořídit si elektromobil a začnou uvažovat i o vlastním bydlení? Další díl seriálu Geny české rodiny uvidíte již brzy.

Přečtěte si

Udržitelnost máme v genech: Seriál představí život 3 rodin

1. díl: Jak mladá rodina řeší rekonstrukci 120 let starého domu?

2. díl: Proč si postavit dřevostavbu?

Vyberte kategorii