Ačkoli někteří lidé považují motorky za velmi nebezpečné stroje a mají k nim kvůli tomu negativní postoj, pro milovníky motorek je to zcela opačný pocit. Není to pro ně jen bezmyšlenkovitá jízda nahoru a dolů, není to jen něco, co je dopraví z bodu A do bodu B, je to životní styl, je to jejich vášeň a svým způsobem i dobrodružství.
Pokud jste v tomto světě nováčkem a fascinují vás motorky, rozhodně byste o nich měli něco málo vědět. Minimálně pro případ, že si budete chtít nějakou tu svoji motorku pořídit. V tomto článku vás pro začátek seznámíme s kategoriemi motorek i typy a druhy motocyklů.
Pokud byste si chtěli zakoupit svou vlastní motorku, ale stále ještě váháte, která by byla pro vás ideální, je dobré, abyste se orientovali v kategoriích motorek. Motorky a motocykly se mohou dělit do kategorií podle motoru nebo podle konstrukce motorky. To je takové nejzákladnější dělení, které vám podrobněji představíme.
V této kategorii se motocykly rozlišují na spalovací (které se ještě dělí na dvoutaktní a čtyřtaktní) a elektrické.
Pokud vám slova dvoutaktní a čtyřtaktní neříkají nic, tak vám je představíme úplně ve zkratce.
Kategorie dvoutaktní motorky
Tuto kategorii tvoří menší motorky, například dvoutaktní motor je typický pro městský skútr. Slovo dvoutaktní hovoří o tom, že motor tohoto motocyklu dokončuje cyklus spalování každé dva zdvihy pístu. A jak jinak je můžete poznat? Tyto motory se vyznačují jednoduchou konstrukcí, což samozřejmě znamená i snadnější údržbu, a jsou také mnohem lehčí než čtyřtaktní motory.
Kategorie čtyřtaktní motorky
Jelikož dvoutaktní motorky dokončovaly cyklus spalování každé dva zdvihy pístu, pro čtyřtaktní motorky tedy platí, že dokončují cyklus spalování každé čtyři zdvihy pístu. Motory těchto motorek jsou těžší a vyžadují náročnější údržbu. Díky tomu, že jsou motory čtyřtaktní, je pro ně charakteristický i vyšší výkon. No a vyšší výkon je typický pro sportovní, touringové nebo i silniční motorky.
Dělení motorek do kategorii na základě hmotnosti a obsahu motoru
Pokud jde o motor, motocykly se dělí nejen na spalovací a elektrické, ale typy a druhy motocyklů se rozlišují také podle toho, jak velký je motor a kolik váží. No, když se na to podíváme z tohoto pohledu, v takovém případě jsou kategorie následující:
Velmi lehké motocykly - jejich objem motoru je do 100 cm3.
Lehké motocykly - se zdvihovým objemem do 200 cm3.
A poslední kategorii tvoří těžké motocykly - motocykly, jejichž objem motoru je do 500 cm3.
Pokud hledáte něco výkonnějšího, na nějaké sportovnější závodění, měli byste už z toho vědět, že dvoutaktní motocykly nebudou kategorií, která by vás mohla zajímat. To však není všechno, protože jak jsme zmínili hned na začátku, typy motocyklů se dělí také podle jejich konstrukce a také podle toho, k čemu konkrétně by vám měly sloužit.
Pojďme si nyní představit motorky z trochu jiného pohledu. Protože pokud si chcete pořídit nějakou tu motorku, která má odstartovat vaši „motorkářskou cestu“, měli byste si vybrat takový druh motorky, který bude nejvhodnější jak pro vás, tak také pro váš zamýšlený způsob používání.
Silniční motorka
V případě, že chcete motorku na překonávání delších vzdáleností po klasické silnici, nebude pro vás nic vhodnějšího než silniční motorka. Tak, jak u ní už z názvu vyplývá, je navržena pro asfaltové cesty a pro překonávání delších vzdáleností. Překvapit vás také může skvělým výkonem, díky čemuž se na ní můžete pořádně rychle provětrat. Výzorově je pro ni typická štíhlá konstrukce a dobrá kapotáž.
Supersport
Tento typ motorky je vhodný pro takové motorkáře, kteří milují adrenalin a nebojí se silného výkonu. Výzorově se podobá silniční motorce, ale úprava této motorky je sportovní, tak jak to vyplývá i ze samotného názvu. Není vyrobena k překonávání dlouhých vzdáleností a dlouhé cestování. Je určena spíše pro extrémně rychlou jízdu, někde na okruhu na závodech, kde se na ní člověk může skutečně velmi silně vyřádit.
Naháč
Ano, to je také název jednoho z typů motocyklů, které můžete vlastnit. Možná vás zajímá, proč se tomuto motocyklu říká „naháč“. Jeho základní rám a motor se neskrývá pod kapotáží, ale je v podstatě nahý. Díky tomuto vzhledu vypadají agresivněji. Jejich rám a podvozek vychází z typu motocyklu supersport. Supersport však nenabízí nejpohodlnější sezení a jízdu na dlouhé vzdálenosti. Pokud však hledáte něco podobného, jako je supersport, co ale nabízí dostatek pohodlí při jízdě a překvapí i slušným výkonem, naháč vás nezklame. Je to typ motocyklu, který se velmi dobře ovládá a je vhodný pro široké spektrum jezdců, od začátečníků až po zkušené jezdce.
Cruiser/Chopper
Pokud patříte k typickým fajnšmekrům, kteří si potrpí na stylové kousky, motocykl typu cruiser nebo chopper bude ten, který vás chytí za srdce. Pro tento typ motorek je typický nižší posed jezdce, rozdílnými rozměry kol a extrémním náklonem přední vidlice. Choppery mají vysoká řídítka a stoupačky umístěné před sedadlem jezdce. Upřímně ale, tento druh motocyklů není moc stvořený pro velmi dlouhé jízdy, protože nejsou tak pohodlné. Nicméně, chcete-li vypadat drsně a jezdit po cestách v kožené bundě a se stylem, tento typ motorky bude pro vás jako stvořený.
Enduro
Tento typ motocyklu je speciálně navržen do terénů. Hravě si poradí s bahenním terénem, nepřekvapí jej ani hory a lesy. Jejich schopnost překonávat různé překážky a terény z nich činí skvělou volbu pro ty, kteří hledají vzrušení a dobrodružství v přírodě. Přestože se pomocí nich budete moci v takových podmínkách vyřádit, poslouží vám samozřejmě i na klasických cestách. Tato motorka miluje dlouhé jízdy a terény, takže pokud milujete tohle také, Enduro rozhodně stojí za zvážení.
Poslední kategorií, kterou jsme si pro vás připravili, je speciální kategorie motorek, do které patří například moped, skútr či elektrická motorka. Tyto typy motocyklů však potěší zejména městské nebo meziměstské typy lidí, kteří se potřebují co nejrychleji dopravit na krátkou vzdálenost a vyhnout se tak například zácpám ve městě. Určitě jste se už i vy v kolonách setkali s člověkem, který kolem vás profrčel na skútru a vyhnul se tak nekonečně dlouhému čekání. S motorkami z této speciální kategorie jednoduše zaparkujete kdekoliv, a jízdu na nich po městě nebo na krátkou vzdálenost si opravdu užijete.
Moped
Typ motocyklu Moped je něco mezi motocyklem a kolem, pro které je typický malý motor. Už asi víte, že na terénní jízdy to nebude to pravé ořechové a že od něj nemůžete očekávat skvělý výkon, ale pokud hledáte něco ideálního pro jízdu městem a na krátké vzdálenosti, moped bude vaším skvělým parťákem.
Skútr
Ještě více oblíbeným typem motorky je právě skútr. Je to v podstatě lehký motocykl s automatickou převodovkou, který využijete pokud budete chtít překonávat kratší vzdálenosti, například někde po městě nebo z vesnice do druhé. Tento druh motocyklu je pohodlný a ovládá se také velmi snadno, což jej činí populární volbou pro denní dojíždění do práce nebo školy.
Elektrická motorka
Elektrické motorky jsou poháněny elektrickým motorem a baterií. Čili pokud hledáte nějakou ekologickou alternativu ke klasickému typu motocyklu, který je například poháněn benzínem, tak bude tento druh motorky pro vás jako vyšitý. Elektrické motorky jsou ideální pro městskou jízdu, krátké vzdálenosti a samozřejmě ekologické cestování.
Jako začátečník je také důležité začít spíše s menší a lehčí motorkou, abyste si osvojili základy ovládání a získali potřebné zkušenosti před přechodem na větší a výkonnější motorku.
Motorkářství je vzrušující, krásný a také zábavný sport nebo hobby, ale nezapomínejte ani na to, že to může být velmi nebezpečné. Takže rozhodně nezapomínejte na všechna bezpečnostní opatření, výbavu a pojištení, které byste měli mít.
Přečtěte si:
Výlety na motorce: připravte se, než vyrazíte na silnice
Bezpečná jízda na motorce a na skútru
Kvalitní vybavení je nejlepším přítelem motorkáře
Jak si bezpečně užít svůj první motocykl nebo moped
Poslechněte si podcast: Karel Táborský: „Nic jako bezpečná motorka neexistuje.“
Bouřky jsou častým jevem, zejména v letních měsících. Pro většinu lidí to samozřejmě není nic příjemného, zvláště když jsou někde venku. Ale co když sedíte v autě a do vašeho vozu udeří blesk? Je to zážitek, který vyvolává spoustu otázek a obav. Je to opravdu tak, že se vám při zásahu bleskem do auta nemůže nic stát? Je auto bezpečným útočištěm, nebo existuje riziko, že elektrický výboj zničí auto a ohrozí i vás? I to jsou otázky, které si klade mnoho lidí.
Při zásahu auta bleskem přichází na scénu zajímavý fyzikální princip známý jako Faradayova klec. V tomto článku se dozvíte jak funguje Faradayova klec, odpovědi na otázky týkající se vaší bezpečnosti, a také jak se v takové situaci zachovat.
Faradayova klec je název pro fenomén, který byl objeven v 19. století britským vědcem Michaelem Faradayem. Tento fyzikální princip mluví o tom, že elektrický náboj se distribuuje po vnější straně vodivého materiálu (nejčastěji je to kov) a neovlivňuje jeho vnitřní prostor. Tento kovový obal funguje jako štít, který blokuje vnější elektrická a elektromagnetická pole.
A jakou spojitost má Faradayova klec a auto? V realitě to funguje tak, že v případě bouře, pokud trefí blesk auto, se stane auto nedokonalou Faradayovou klecí. Elektrický náboj blesku neprojde dovnitř, ale je veden po vnější kovové skořepině vozidla. Samozřejmě to platí jen v případě, že jsou všechna okna a dveře řádně zavřená. Tímto způsobem jste vy chráněni a nic se vám nestane.
Blesk je extrémně silný elektrostatický výboj, který může dosahovat teploty až 30 000 stupňů Celsia a nese proud v rozmezí 10 000 až 200 000 ampérů. Když blesk zasáhne auto, elektrický proud se šíří po jeho povrchu – konkrétně po kovové karoserii, která slouží jako vodič. Auto samotné, zejména jeho interiér, však zůstává poměrně dobře chráněno, tedy i vy. Avšak myslete na to, že po blesku, který by vás velmi oslepil, přichází i samotný hrom. No a v případě, že právě vaše auto zasáhne blesk, samotný akustický efekt bude extrémně silný.
Je více než pravděpodobné, že právě takové oslepení a silný akustický efekt může vylekat lidi, a v některých případech to může způsobit i velmi vážnou dopravní nehodu. Pokud se necítíte proto během bouřky v autě bezpečně a bojíte se, že právě vaše auto zasáhne blesk, raději zastavte na nejbližším možném místě a počkejte, než bouřka přejede.
Co ale kromě silného záblesku a hromu můžete očekávat v případě, že trefí blesk do vašeho auta?
Jelikož má blesk velmi vysokou teplotu, na karoserii auta to může zanechat tmavé stopy od spálení a také hrozí i popraskání laku. Nejčastěji to bývají části jako střecha nebo kapota. Dalšími částmi, které mohou být zasaženy jsou například antény nebo zpětná zrcátka, která blesk přitahuje jako nejvyšší body na autě. Takže i tyto části mohou být výrazně poškozeny nebo dokonce spáleny.
I když auto, jako nedokonalá Faradayova klec chrání před přímým zásahem elektřiny, zásah bleskem může vyvolat různé následky, které ovlivní jeho systémy. Elektronické systémy nacházející se v moderních automobilech jsou mimořádně citlivé na náhlé změny napětí. Čili v případě, že blesk zasáhne auto, může nastat situace, kdy se dočasně vypnou nebo naruší tyto systémy. V praxi to vypadá tak, že se vám může vypnout motor, zhasnout světla nebo vypadnou palubní přístroje. Tyto výpadky však většinou nejsou trvalé a po krátké době se systémy znovu nastartují. Avšak v některých případech může zásah blesku do auta způsobit i úplné selhání elektrických systémů ve vozidle.
Ve vzácných případech může zásah bleskem vést i k požáru v autě. Vysoké teploty a elektrické výboje mohou zapálit hořlavé materiály v autě, zejména v motorovém prostoru, kde se nacházejí různé plastové a pryžové komponenty. I z toho důvodu není nikdy na škodu mít v kufru auta hasicí přístroj.
Bezpečnost cestujících v autě je prioritou, avšak i při takovém pokrokovém bezpečnostním systému, jako je airbag, mohou nastat nepředvídané situace. Například právě při zásahu bleskem, kde může dojít, jak jsme zmiňovali již výše, k poruše elektrických systémů. No a právě ty mohou způsobit nečekanou aktivaci airbagů. Ty vás mohou v takovém případě zranit. Abyste minimalizovali toto riziko zranění, měli byste si lehnout na sedadlo a zůstat v klidu.
Je sice pravda, že auto funguje jako nedokonalá Faradayova klec, ovšem to neznamená, že vám nehrozí na 100% žádné nebezpečí.
Je několik pravidel, která během bouřky musíte v autě dodržovat, abyste v případě zásahu blesku do auta minimalizovali riziko nebezpečí:
Zůstaňte uvnitř auta – Jak jsme již zmiňovali, vnější část auta funguje jako ochranná bariéra. Pokud je bouře stále aktivní, nevystupujte z vozidla.
Nedotýkejte se kovových částí auta ani elektroniky – Kovové prvky jsou jako magnet pro blesk a to také platí i pro elektroniku. Nejlepší je nedotýkat se dveří, kovových částí a elektroniky (autorádio) během bouřky.
Zavřete okna a dveře – K tomu, abyste byli chráněni na 100%, měli byste během bouřky zavřít všechna okna a dveře.
Chránit však nemusíte jen sebe, ale také vaše auto.
V případě zásahu bleskem může být finanční náhrada za opravy auta velmi nákladná. Díky pojištění vozidel budete kryti před škodami, které jsou způsobeny přírodními katastrofami. Budete chráněni v případě záplav, vichřice, krupobití či jiných nečekaných situacích.
Faradayova klec je příkladem toho, jak nám věda dokáže pomoci přežít i v extrémních podmínkách. Pokud se během bouře ocitnete v autě, můžete si být jisti, že jste v relativním bezpečí, i v případě, že vaše auto zasáhne blesk. Mějte na mysli ale to, že i když je auto bezpečným útočištěm, není nezničitelné. Proto si vždy během bouřky při řízení dávejte obrovský pozor, dodržujte všechna zmíněná bezpečnostní opatření a myslete i na pojištění vašeho vozidla, které vás bude krýt v případě poškození.
Přečtěte si:
Bouře s krupobitím: jak ochránit své auto proti kroupám
Jak předcházet majetkovým škodám, které způsobí extrémy počasí