Udržujte doporučené rozestupy, můžete se tak vyhnout nehodě

Vznik dopravní nehody můžete ovlivnit především vy – řidiči. Abyste jim úspěšně předcházeli, věnujte maximální pozornost tomu, co se děje kolem vás a dodržujte bezpečné rozestupy mezi dalšími účastníky dopravy.

Počítejte do dvou

Za normální situace se doporučuje, abyste za bezpečnou vzdálenost považovali dvě sekundy. Tyto dvě sekundy v sobě zahrnují průměrnou dobu reakce řidiče i začátek brzdění. Pokud však jedete v noci, za deště či jindy, pak se tato doba ještě významně prodlužuje.

S vyšší rychlostí rostou i metry

Je jasné, že s různými rychlostmi nemůžeme dodržovat stále stejnou bezpečnou vzdálenost, ta se tedy s narůstající rychlostí postupně zvyšuje.

Při 50 km/h by měla být vzdálenost přibližně 28 metrů, u 90 km/h pak už kolem 50 metrů. Problémem jsou zde především samotní řidiči, kteří se rádi „lepí“ na ostatní. Nevyhovující vzdálenost přitom může vyústit nejen v nehodu, ale i dopravní kolony.

V Česku nejsou tresty

Ano, je tomu tak. Za nedodržení bezpečné vzdálenosti u nás nejsou řidiči nijak trestáni, v okolních státech přitom mohou dostat nemalé pokuty. K trestu dochází až v situaci, kdy je problém, tedy nehoda. To by se však mohlo změnit s následujícími léty. Patrně by tak u nás mohl začít platit podobný systém, který znají naši sousedi z Německa. Zde se o podobné záležitosti starají automatizované měřicí systémy.

V roce 2018 se přitom díky tomuto problému událo bezmála 8 000 dopravních nehod a zároveň se tak jedná o čtvrtou nejčastější příčinu havárií.

Pokuta, kterou byste u nás nově mohli za porušení tohoto bezpečnostního opatření získat, by mohla sahat až k 10 000 korun.

Motocykly a nákladní auta

U motocyklů a nákladních aut je tomu ještě zcela jinak. Pokud řídíte motocykl, měli byste se řídit pravidlem, že již při 90 km/h by měla být vzdálenost asi 3,2 sekundy. Pokud jedete rychlostí 130 km/h, pak se doba zvedá na 3,7 sekundy.

Nákladní vozidla jsou na tom asi nejhůře. Jízda v rychlosti 80 km/h by měla být doprovázena bezpečnou vzdáleností o časovém intervalu 2,7 sekundy. Hlavním důvodem je zde především odlišné brzdné zpomalení.

Myslete na své zdraví

Nejčastější komplikací, se kterou se lidé při nárazu potýkají, je poranění krční páteře. Rehabilitace a znovu-zapojení do běžného života je pak většinou otázkou několika měsíců, to v tom lepším případě. Spousta lidí si však mnohdy nese i celoživotní následky. Mnohdy jsou pacienti „pouze“ posílání do léčebných lázní, někdy je však zapotřebí chirurgického zákroku.

Jak se poranění vyvarovat?

Předně tak, že si správně nastavíte hlavovou opěrku – její horní část by měla být v úrovni temene hlavy. Díky správnému nastavení může opěrka poskytnou dostatečnou oporu při nárazu. Správnou volbou může být také pojištění poúrazové péče, které může být sjednáno v rámci autopojištění.

Léčba, která probíhá také za pomoci asistenta přiděleného pojišťovnou, se většinou obejde bez větších čekacích lhůt. Vše je v tomto případě hrazeno pojišťovnou až do výše půl milionu korun

01.06.2023

Jak bezpečná je vaše přilba na motorku?

I když počet nehod oproti minulým letům lehce klesá a z celkového dopravního výkonu, tedy počtu ujetých kilometrů, představují motocyklisté zhruba jen jeden a půl procenta, jsou jednou z nejvíce ohrožených skupin na silnicích. A kromě toho neplatí, že vážné následky nehod jsou doménou pouze mladých řidičů. Nejrizikovější skupinou jsou jezdci ve věku 35 až 44 let.

Podle čeho vybírat helmy na motorku 

Ať už jezdíte pravidelně, nebo jen příležitostně, dobře padnoucí a kvalitní přilba na motorku je základem bezpečné jízdy a každoročně zachrání tisíce životů při nehodách motorkářů. Avšak vzhledem k různým typům dostupných motocyklových přileb může být těžké poznat, která je nejlepší. Před nákupem si vždycky ověřte, že motocyklová helma splňuje závazné normy, zejména evropskou homologaci ECE!

Styl

Nejběžnější helmy na motorku jsou buď otevřené – bez hledí a ochrany brady –, nebo uzavřené, které plně chrání bradu a čelist proti pádu.  Jsou k dostání v různých provedeních podle typu motocyklové aktivity.

Full-face helmet picture

Uzavřené, tzv. full-face helmy na motorku lépe chrání před nepřízní počasí a při nehodě, ale některé mohou být těžké.

Half-face helmet picture

Otevřené helmy jsou mnohem lehčí, ale nechrání oči a bradu.

Zkoušení

Změřte si obvod hlavy těsně nad obočím. Různé značky nabízejí různé velikosti a tvar, proto si přilbu před nákupem pořádně vyzkoušejte. Nechte si přilbu na motorku nasazenou několik minut a pohybujte hlavou všemi směry, abyste zjistili, jestli vám dobře sedí.

Ujistěte se, že vás helma nikde netlačí, a naopak že kolem hlavy nejsou volná místa. Bradový pásek by měl být tak těsný, abyste pod něj vložili jen dva prsty. Při zapínání musí přezka slyšitelně zaklapnout.

Jen přilba, která dobře sedí, správně ochrání hlavu při nehodě

Vlastnosti

Ujistěte se, že vnější skořepina je vyrobena ze silného a odolného materiálu. Uvnitř by měla být tlumicí vrstva, která při nehodě utlumí náraz a snižuje velikost přetížení mezi stojícím povrchem a pohybujícím se mozkem jezdce. 

Bradový pásek musí být odolný, ale pohodlný.

Vybírejte přilbu, která má lícní polštářky a pohodlnou a odolnou výstelku.

Zkontrolujte větrání na horní, zadní nebo dolní přední straně. Zabraňuje to zamlžování štítu.

Kdy helmu vyměnit za novou

Výrobci doporučují vyměnit přilbu každých 3–5 let z důvodu degradace materiálů a opotřebení. 

Vždy vyměňte přilbu po nárazu.

Pravidelně kontrolujte, jestli vám přilba nezačíná být volná, nebo jestli uvnitř či navenek nevykazuje známky poškození. Pokud ano, raději ji okamžitě vyměňte.

 

Ujistěte se, že helma splňuje bezpečnostní normy a předpisy požadované v České republice a že je řádně homologována.

Certifikované přilby jsou sice dražší, ale investice do větší bezpečnosti se vám vyplatí.

Myslete i na pojištění motorky nebo skůtru a ušetřete si starosti. 


Přečtěte si také:

Kvalitní vybavení je nejlepším přítelem motorkáře

Rukavice na motorku musí být z kvalitního materiálu a dobře sedět na ruce

Aplikace, které ochrání při cestování

Vyberte kategorii