Aquaplaning může být pro řidiče velmi nepříjemným problémem, stěžejní je však především zvládnutí dané situace, rozhodně tedy nepanikařte a sledujte, co se děje před vámi.
Jak se projevuje?
K aquaplaningu dochází na mokré vozovce při zvýšené rychlosti automobilu. Hlavním problémem je především nadměrné množství vody na vozovce. Pneumatiky s vyšší rychlostí také více ztrácejí svou přilnavost a ztrácí tak kontaktní plochu s vozovkou.
Voda je při tomto jevu tlačena před pneumatikou automobilu, problémem je zde právě ona vyšší rychlost, kvůli které pneumatika nestíhá vodu efektivně odvádět. Voda se tak tlačí pod pneumatiku a mezi gumou a vozovkou se tak vytváří vrstva vody. Automobil se v té chvíli začíná stávat méně ovladatelným. Celá situace je mnohdy zcela nečekaná a vše se děje v řádech sekund.
Aquaplaning začíná nejčastěji vznikat při rychlostech okolo 80 km/hod, vše ale závisí na hloubce dezénu. Může se vám tak stát, že k němu dojde již při mnohem nižší rychlosti. To, jakým způsobem se s aquaplaningem vyrovnáme, můžeme tedy ovlivnit nejen přiměřenou rychlostí jízdy, ale i správným výběrem pneumatik. Vodu na vozovce, bohužel, ovlivníme jen stěží.
Jak tomuto problému efektivně předcházet?
Jezděme takovou rychlostí, která neohrožuje ani nás, ani naše okolí a bedlivě sledujme dění před námi. Rovněž bychom měli zkusit, alespoň v omezené míře, předvídat „budoucnost“.
Pokud už musíme vjet do nějaké větší kaluže, měli bychom předtím sundat nohu z plynu a sešlápnout spojku. Díky tomu se tak můžeme lehce vyhnout případným komplikacím.
Celou situaci bychom měli zvládnout s maximální „lehkostí“ – netočíme volantem zběsile dokola a nezačínáme prudce brzdit. V případě, kdy řídíme auto „s manuálem“, pouštíme nohu z plynu a šlapeme na spojku.
Důležitou prevencí je, jak jsme již zmínili, také správná péče o pneumatiky. Ty by měly být správně nahuštěny. Kvůli nízkému tlaku totiž vznik rizika aquaplaningu jen podporujeme. Pokud jezdíme s plně naloženým automobilem, měli bychom tlak v pneumatikách zvýšit o průměrně 10-15 %. Hloubka dezénu by měla být alespoň 4 mm.
Ačkoli je tedy aquaplaning velmi nebezpečným problémem, lze mu díky správnému stylu jízdy snadno předcházet. Mimo dostatečně kvalitní vybavení bychom neměli podcenit také vzornou jízdu a snažit se předvídat, jaká situace může nastat.
Podzim je tady a s ním přichází nejen krásné barevné listí, ale také chladnější počasí a blížící se povinnost přezutí letních pneumatik na zimní. Nezapomeňte, že od 1. listopadu platí povinnost mít na vozidle zimní pneumatiky, pokud se na silnicích vyskytuje souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námrazy.
Zimní pneumatiky jsou navrženy tak, aby poskytovaly lepší přilnavost a kontrolu nad vozidlem v chladných podmínkách. Díky speciálnímu složení a hlubšímu dezénu lépe drží na kluzkém povrchu, což zvyšuje vaši bezpečnost na silnici. Při teplotách pod 7 °C už letní pneumatiky ztrácejí svou pružnost a přilnavost, což může výrazně ovlivnit brzdnou dráhu a ovladatelnost vozidla.
Nově od 1. října 2024 také platí potřeba zaplatit povinné ručení ještě před tím, než začne smlouva platit. Pokud nebude zaplaceno včas, může vám pojišťovna odložit začátek pojistného plnění, nebo dokonce i zrušit smlouvu.
Aby vám zimní jízda nepřipravila nemilé překvapení, ujistěte se, že vaše pneumatiky mají dezén hluboký alespoň 4 mm. Zimní pneumatiky jsou navrženy tak, aby lépe držely na sněhu a ledu a zajistily, že auto zůstane ovladatelné i ve špatném počasí. Měly by být bez prasklin, viditelného opotřebení nebo jiných poškození, které by mohly zhoršit jejich výkon.
A pokud se chystáte do hor nebo na zasněžené cesty, určitě se vám budou hodit sněhové řetězy – ty se mohou stát vaším zachráncem, když ani nejlepší zimní pneumatika nestačí.
Přezutí pneumatik neodkládejte na poslední chvíli. Raději zajeďte do pneuservisu co nejdříve, aby vám stihli vyměnit pneumatiky včas a vy jste mohli bezpečně jezdit bez starostí.
Řidiči, pozor na rizika, která přináší zimní počasí