Aquaplaning může být pro řidiče velmi nepříjemným problémem, stěžejní je však především zvládnutí dané situace, rozhodně tedy nepanikařte a sledujte, co se děje před vámi.
Jak se projevuje?
K aquaplaningu dochází na mokré vozovce při zvýšené rychlosti automobilu. Hlavním problémem je především nadměrné množství vody na vozovce. Pneumatiky s vyšší rychlostí také více ztrácejí svou přilnavost a ztrácí tak kontaktní plochu s vozovkou.
Voda je při tomto jevu tlačena před pneumatikou automobilu, problémem je zde právě ona vyšší rychlost, kvůli které pneumatika nestíhá vodu efektivně odvádět. Voda se tak tlačí pod pneumatiku a mezi gumou a vozovkou se tak vytváří vrstva vody. Automobil se v té chvíli začíná stávat méně ovladatelným. Celá situace je mnohdy zcela nečekaná a vše se děje v řádech sekund.
Aquaplaning začíná nejčastěji vznikat při rychlostech okolo 80 km/hod, vše ale závisí na hloubce dezénu. Může se vám tak stát, že k němu dojde již při mnohem nižší rychlosti. To, jakým způsobem se s aquaplaningem vyrovnáme, můžeme tedy ovlivnit nejen přiměřenou rychlostí jízdy, ale i správným výběrem pneumatik. Vodu na vozovce, bohužel, ovlivníme jen stěží.
Jak tomuto problému efektivně předcházet?
Jezděme takovou rychlostí, která neohrožuje ani nás, ani naše okolí a bedlivě sledujme dění před námi. Rovněž bychom měli zkusit, alespoň v omezené míře, předvídat „budoucnost“.
Pokud už musíme vjet do nějaké větší kaluže, měli bychom předtím sundat nohu z plynu a sešlápnout spojku. Díky tomu se tak můžeme lehce vyhnout případným komplikacím.
Celou situaci bychom měli zvládnout s maximální „lehkostí“ – netočíme volantem zběsile dokola a nezačínáme prudce brzdit. V případě, kdy řídíme auto „s manuálem“, pouštíme nohu z plynu a šlapeme na spojku.
Důležitou prevencí je, jak jsme již zmínili, také správná péče o pneumatiky. Ty by měly být správně nahuštěny. Kvůli nízkému tlaku totiž vznik rizika aquaplaningu jen podporujeme. Pokud jezdíme s plně naloženým automobilem, měli bychom tlak v pneumatikách zvýšit o průměrně 10-15 %. Hloubka dezénu by měla být alespoň 4 mm.
Ačkoli je tedy aquaplaning velmi nebezpečným problémem, lze mu díky správnému stylu jízdy snadno předcházet. Mimo dostatečně kvalitní vybavení bychom neměli podcenit také vzornou jízdu a snažit se předvídat, jaká situace může nastat.
I když počet nehod oproti minulým letům lehce klesá a z celkového dopravního výkonu, tedy počtu ujetých kilometrů, představují motocyklisté zhruba jen jeden a půl procenta, jsou jednou z nejvíce ohrožených skupin na silnicích. A kromě toho neplatí, že vážné následky nehod jsou doménou pouze mladých řidičů. Nejrizikovější skupinou jsou jezdci ve věku 35 až 44 let.
Ať už jezdíte pravidelně, nebo jen příležitostně, dobře padnoucí a kvalitní přilba na motorku je základem bezpečné jízdy a každoročně zachrání tisíce životů při nehodách motorkářů. Avšak vzhledem k různým typům dostupných motocyklových přileb může být těžké poznat, která je nejlepší. Před nákupem si vždycky ověřte, že motocyklová helma splňuje závazné normy, zejména evropskou homologaci ECE!
Nejběžnější helmy na motorku jsou buď otevřené – bez hledí a ochrany brady –, nebo uzavřené, které plně chrání bradu a čelist proti pádu. Jsou k dostání v různých provedeních podle typu motocyklové aktivity.
Uzavřené, tzv. full-face helmy na motorku lépe chrání před nepřízní počasí a při nehodě, ale některé mohou být těžké.
Otevřené helmy jsou mnohem lehčí, ale nechrání oči a bradu.
Změřte si obvod hlavy těsně nad obočím. Různé značky nabízejí různé velikosti a tvar, proto si přilbu před nákupem pořádně vyzkoušejte. Nechte si přilbu na motorku nasazenou několik minut a pohybujte hlavou všemi směry, abyste zjistili, jestli vám dobře sedí.
Ujistěte se, že vás helma nikde netlačí, a naopak že kolem hlavy nejsou volná místa. Bradový pásek by měl být tak těsný, abyste pod něj vložili jen dva prsty. Při zapínání musí přezka slyšitelně zaklapnout.
Jen přilba, která dobře sedí, správně ochrání hlavu při nehodě
Ujistěte se, že vnější skořepina je vyrobena ze silného a odolného materiálu. Uvnitř by měla být tlumicí vrstva, která při nehodě utlumí náraz a snižuje velikost přetížení mezi stojícím povrchem a pohybujícím se mozkem jezdce.
Bradový pásek musí být odolný, ale pohodlný.
Vybírejte přilbu, která má lícní polštářky a pohodlnou a odolnou výstelku.
Zkontrolujte větrání na horní, zadní nebo dolní přední straně. Zabraňuje to zamlžování štítu.
Výrobci doporučují vyměnit přilbu každých 3–5 let z důvodu degradace materiálů a opotřebení.
Vždy vyměňte přilbu po nárazu.
Pravidelně kontrolujte, jestli vám přilba nezačíná být volná, nebo jestli uvnitř či navenek nevykazuje známky poškození. Pokud ano, raději ji okamžitě vyměňte.
Ujistěte se, že helma splňuje bezpečnostní normy a předpisy požadované v České republice a že je řádně homologována.
Certifikované přilby jsou sice dražší, ale investice do větší bezpečnosti se vám vyplatí.
Myslete i na pojištění motorky nebo skůtru a ušetřete si starosti.
Přečtěte si také:
Kvalitní vybavení je nejlepším přítelem motorkáře
Rukavice na motorku musí být z kvalitního materiálu a dobře sedět na ruce
Aplikace, které ochrání při cestování