Aquaplaning může být pro řidiče velmi nepříjemným problémem, stěžejní je však především zvládnutí dané situace, rozhodně tedy nepanikařte a sledujte, co se děje před vámi.
Jak se projevuje?
K aquaplaningu dochází na mokré vozovce při zvýšené rychlosti automobilu. Hlavním problémem je především nadměrné množství vody na vozovce. Pneumatiky s vyšší rychlostí také více ztrácejí svou přilnavost a ztrácí tak kontaktní plochu s vozovkou.
Voda je při tomto jevu tlačena před pneumatikou automobilu, problémem je zde právě ona vyšší rychlost, kvůli které pneumatika nestíhá vodu efektivně odvádět. Voda se tak tlačí pod pneumatiku a mezi gumou a vozovkou se tak vytváří vrstva vody. Automobil se v té chvíli začíná stávat méně ovladatelným. Celá situace je mnohdy zcela nečekaná a vše se děje v řádech sekund.
Aquaplaning začíná nejčastěji vznikat při rychlostech okolo 80 km/hod, vše ale závisí na hloubce dezénu. Může se vám tak stát, že k němu dojde již při mnohem nižší rychlosti. To, jakým způsobem se s aquaplaningem vyrovnáme, můžeme tedy ovlivnit nejen přiměřenou rychlostí jízdy, ale i správným výběrem pneumatik. Vodu na vozovce, bohužel, ovlivníme jen stěží.
Jak tomuto problému efektivně předcházet?
Jezděme takovou rychlostí, která neohrožuje ani nás, ani naše okolí a bedlivě sledujme dění před námi. Rovněž bychom měli zkusit, alespoň v omezené míře, předvídat „budoucnost“.
Pokud už musíme vjet do nějaké větší kaluže, měli bychom předtím sundat nohu z plynu a sešlápnout spojku. Díky tomu se tak můžeme lehce vyhnout případným komplikacím.
Celou situaci bychom měli zvládnout s maximální „lehkostí“ – netočíme volantem zběsile dokola a nezačínáme prudce brzdit. V případě, kdy řídíme auto „s manuálem“, pouštíme nohu z plynu a šlapeme na spojku.
Důležitou prevencí je, jak jsme již zmínili, také správná péče o pneumatiky. Ty by měly být správně nahuštěny. Kvůli nízkému tlaku totiž vznik rizika aquaplaningu jen podporujeme. Pokud jezdíme s plně naloženým automobilem, měli bychom tlak v pneumatikách zvýšit o průměrně 10-15 %. Hloubka dezénu by měla být alespoň 4 mm.
Ačkoli je tedy aquaplaning velmi nebezpečným problémem, lze mu díky správnému stylu jízdy snadno předcházet. Mimo dostatečně kvalitní vybavení bychom neměli podcenit také vzornou jízdu a snažit se předvídat, jaká situace může nastat.
Přečtěte si:
Co dělat s volantem při smyku zadní nápravy?
Zima je období, které může pro řidiče přinést nepředvídatelné situace. Ráno se vzbudíte a zjistíte, že auto je pod vrstvou ledu, silnice jsou kluzké a nízké teploty zkoušejí kapacitu vaší baterie a možná i vaše nervy. Chcete-li jezdit bezpečně a bez zbytečných komplikací, příprava auta na zimu je nezbytná. Ale opravdu důkladná příprava auta na zimu by měla začít dříve, než uvidíte padat první sněhové vločky. Pojďme si tedy představit, co všechno byste měli udělat, abyste své auto připravili na toto období.
Jednou z nejdůležitějších věcí, jak připravit auto na zimu, je výměna letních pneumatik za zimní. Zimní pneumatiky jsou navrženy tak, aby poskytovaly lepší trakci na sněhu a ledu, a to díky speciálnímu složení pryže a dezénu.
Podle platné legislativy v České republice je povinností, abyste na svém autě měli zimní pneumatiky od 1. listopadu do 31. března, a to za předpokladu, že na silnicích se vyskytuje sníh, led nebo námraza, nebo pokud se takové podmínky očekávají. Důležité je však vědět, že i mimo toto období může být jízda se zimními pneumatikami povinná, a to na úsecích silnic označených příslušnou dopravní značkou Zimní výbava. Pokud však k takové značce přísluší tabule, která dodatečně upravuje její platnost, v takovém případě nemusíte mít na tomto úseku zimní pneumatiky.
Pro osobní auta do 3,5 tuny platí, že zimní pneumatiky musí být obuty na všech kolech a dezén musí mít hloubku minimálně 4 milimetry. Vozidla těžší než 3,5 tuny mají povinnost mít zimní pneumatiky jen na hnacích nápravách a dezén musí být hlubší, konkrétně 6 milimetrů.
Nic nedokáže zkazit den více než nefunkční baterie při teplotách pod nulou. Autobaterie je v zimě jednou z nejzranitelnějších součástí vozidla. Studené počasí může snížit její kapacitu až o polovinu, což může vést k problémům se startováním.
Abyste předešli těmto nepříjemnostem, zkontrolujte stav vaší baterie před zimou. Pokud je starší než tři roky, mohli byste začít uvažovat o její výměně. No na začátek postačí pokud si dáte otestovat její kapacitu odborníkům. Také pravidelně čistěte svorky baterie a ujistěte se, že jsou pevně připojeny. V rámci prevence se však doporučuje, abyste si před zimním obdobím, při přípravě auta na zimu, nabili autobaterii naplno.
Chystáte se na zimu a chcete mít jistotu, že vaše auto zvládne mrazivé teploty bez problémů? Jedním z klíčových kroků je kontrola provozních kapalin. Právě ty zajišťují správné fungování motoru i dalších systémů vozidla, a proto byste jim měli věnovat zvláštní pozornost. Na co se zaměřit, aby váš vůz zůstal spolehlivý i v těch nejchladnějších dnech?
Motorový olej – Moderní auta jsou vybavena systémy, které nás upozorňují na potřebu výměny oleje. Přesto je vhodné pravidelně kontrolovat hladinu oleje a jeho stav, zejména před zimním obdobím. Pokud byste šli v rámci přípravy auta na zimu vyměňovat i olej, zvolte správný typ, který zaručí bezproblémový chod motoru i v mrazech. Nízký zimní parametr oleje (číslo před písmenem „W“) je klíčový pro snadné startování a účinné mazání všech motorových částí.
Chladicí kapalina – Nová chladicí kapalina je navržena tak, aby odolávala i extrémním mrazům. S časem však ztrácí své vlastnosti a může zamrznout už při nule stupňů Celsia, což může poškodit motor. V rámci přípravy auta na zimu byste si měli zkontrolovat i tuto kapalinu.
Voda do ostřikovačů – V létě se používá samozřejmě letní voda do ostřikovačů, která ovšem neodolává tuhým mrazům, které jsou v zimě. Budete-li si připravovat auto na zimu, buď takovou letní kapalinu vystříkejte nebo ji smíchejte se zimní. Přesto si ale pořiďte zimní vodu do ostřikovačů, protože během zimy se čelní sklo špiní mnohem častěji, a tak je i spotřeba této kapaliny vyšší.
Zimní období dává laku auta pořádně zabrat – posypová sůl, bláto a nečistoty mohou jeho povrch nenávratně poškodit. Proto je důležité před prvními mrazy dopřát svému vozu důkladnou očistu a nanést ochranný vosk nebo lakový sealant. Tyto přípravky vytvoří ochrannou vrstvu, která pomůže minimalizovat škodlivé účinky soli a špíny. Během zimy je pak dobré auto pravidelně mýt, především jeho spodní část, aby se usazené nečistoty neproměnily v agresivního nepřítele vašeho laku.
Každé auto má svou povinnou výbavu. Při přípravě vozu na zimu je však důležité mít v autě nouzovou výbavu. Ta vám může v kritických momentech ušetřit spoustu stresu. Nejzákladnější nouzová výbava na zimu by měla obsahovat:
startovací kabely
sněhové řetězy
škrabku, smetáček na odstranění sněhu a mrazu
teplé deky
čelová lampa
tažné lano
nabíječka na telefon
Před zimou je dobré zkontrolovat i stav stěračů. Opotřebované stěrače mohou zhoršit váš výhled, což je v zimě obzvláště nebezpečné. No a také vám mohou i poškrábat čelní sklo, čímž se samozřejmě snižuje jeho životnost.
Nezapomínejte ale při přípravě auta na zimu ani na brzdy a světla. Ujistěte se, že všechna světla a žárovky fungují správně a jsou čisté. Také si dejte v rámci toho, jak připravit auto na zimu i zkontrolovat své brzdy, zda jsou ve skutečně dobrém stavu, protože na kluzkém povrchu je obzvláště důležité, aby správně fungovaly.
V rámci přípravy auta na zimu není důležité připravit jen své auto, ale také sebe a své schopnosti. Sníh, led a snížená viditelnost představují rizika, která zvyšují pravděpodobnost nehod, pokud se na ně nepřipravíte. Proto je důležité znát a osvojit si několik užitečných tipů, které vám pomohou zvládnout jízdu v zimě bezpečně as jistotou.
Snižte rychlost a jezděte opatrně, protože silnice pokryté sněhem a ledem snižují přilnavost pneumatik, což prodlužuje brzdnou dráhu.
Udržujte větší odstup od vozidel před vámi, abyste měli dostatek času na reakci.
Brzděte jemně a plynule, abyste předešli smyku, a používejte světla i ve dne ke zvýšení viditelnosti.
Předvídejte pohyby ostatních vozidel a vyhýbejte se prudkým manévrům, které by mohly způsobit ztrátu kontroly.
V autě mějte vždy nouzové vybavení, jako je deka, teplé oblečení a startovací kabely.
Přečíst si také můžete náš článek Škola smyku a další rady pro bezpečnou jízdu v zimě, díky čemuž zvýšíte svoji bezpečnost.
Příprava auta na zimu by měla být proto samozřejmostí každého jednoho majitele motorového vozidla, neboť vám pomůže zajistit bezpečnou a pohodlnou jízdu i v těch nejnáročnějších zimních podmínkách. Nepodceňujte důležitost zimních pneumatik, pravidelných kontrol a dobře vybaveného vozidla. Osvojte si naše tipy na to, jak správně připravit auto na zimu a užívejte si jízdu v zimních měsících bez obav.
Přečtěte si:
Jak odstranit led z čelního skla v autě?