Doba na přečtení článku jsou 3 minuty

Jak postupovat v situaci, kdy vás postihne aquaplaning?

Aquaplaning může být pro řidiče velmi nepříjemným problémem, stěžejní je však především zvládnutí dané situace, rozhodně tedy nepanikařte a sledujte, co se děje před vámi.

Jak se projevuje?

K aquaplaningu dochází na mokré vozovce při zvýšené rychlosti automobilu. Hlavním problémem je především nadměrné množství vody na vozovce. Pneumatiky s vyšší rychlostí také více ztrácejí svou přilnavost a ztrácí tak kontaktní plochu s vozovkou.

Voda je při tomto jevu tlačena před pneumatikou automobilu, problémem je zde právě ona vyšší rychlost, kvůli které pneumatika nestíhá vodu efektivně odvádět. Voda se tak tlačí pod pneumatiku a mezi gumou a vozovkou se tak vytváří vrstva vody. Automobil se v té chvíli začíná stávat méně ovladatelným. Celá situace je mnohdy zcela nečekaná a vše se děje v řádech sekund.

Aquaplaning začíná nejčastěji vznikat při rychlostech okolo 80 km/hod, vše ale závisí na hloubce dezénu. Může se vám tak stát, že k němu dojde již při mnohem nižší rychlosti. To, jakým způsobem se s aquaplaningem vyrovnáme, můžeme tedy ovlivnit nejen přiměřenou rychlostí jízdy, ale i správným výběrem pneumatik. Vodu na vozovce, bohužel, ovlivníme jen stěží.

Jak tomuto problému efektivně předcházet?

Jezděme takovou rychlostí, která neohrožuje ani nás, ani naše okolí a bedlivě sledujme dění před námi. Rovněž bychom měli zkusit, alespoň v omezené míře, předvídat „budoucnost“.

Pokud už musíme vjet do nějaké větší kaluže, měli bychom předtím sundat nohu z plynu a sešlápnout spojku. Díky tomu se tak můžeme lehce vyhnout případným komplikacím.

Celou situaci bychom měli zvládnout s maximální „lehkostí“ – netočíme volantem zběsile dokola a nezačínáme prudce brzdit. V případě, kdy řídíme auto „s manuálem“, pouštíme nohu z plynu a šlapeme na spojku.

Důležitou prevencí je, jak jsme již zmínili, také správná péče o pneumatiky. Ty by měly být správně nahuštěny. Kvůli nízkému tlaku totiž vznik rizika aquaplaningu jen podporujeme. Pokud jezdíme s plně naloženým automobilem, měli bychom tlak v pneumatikách zvýšit o průměrně 10-15 %. Hloubka dezénu by měla být alespoň 4 mm.

Ačkoli je tedy aquaplaning velmi nebezpečným problémem, lze mu díky správnému stylu jízdy snadno předcházet. Mimo dostatečně kvalitní vybavení bychom neměli podcenit také vzornou jízdu a snažit se předvídat, jaká situace může nastat.

21.11.2023
Doba na přečtení článku jsou 3 minuty

5 rizik, které hrozí řidičům o Vánocích

Na silnicích panuje ve vánočním čase zvýšený provoz, protože lidé dokončují své poslední nákupy dárků, nebo se účastní různých společenských akcí. V tomto období je tak více než kdy jindy důležité být ostražitý a připravený na specifické nebezpečí, které na nás na cestách čeká.

Zde je 5 rizik, na které si musíme při řízení o Vánocích dát pozor:

1. Spěch a jeho důsledky

Vánoční čas je často spojen se spěcháním a stresem. Řidiči tak mohou cítit nutkání zrychlit svou jízdu, aby stihli vše potřebné. Tento shon ale může mít nežádoucí důsledky. Rychlá jízda značně zvyšuje riziko dopravních nehod, protože řidiči mají méně času reagovat na neočekávané situace na silnici. Navíc, spěch vede k nedostatečné koncentraci na samotné řízení. Místo toho, aby řidiči věnovali plnou pozornost na situaci na silnici, často se mohou nevědomky zaměřovat na plány a povinnosti, které je ještě čekají. Toto rozptýlení pozornosti je jedním z hlavních přispěvatelů k dopravním nehodám.

2. Námrazy a brzdná dráha

Zimní období s sebou často přináší nepříznivé počasí včetně námraz a ledovky, které mají významný dopad na podmínky na silnicích. Námrazy, tvořící se hlavně v ranních a večerních hodinách, vytvářejí na vozovce kluzký povrch, který výrazně ovlivňuje brzdnou dráhu vozidel. Dochází totiž k významnému prodlužování brzdné dráhy, což znamená, že vozidlo potřebuje delší vzdálenost k zastavení, než by bylo obvyklé na suchém a dobře udržovaném povrchu.

Brzdná dráha na náledí

3. Tma a chodci

Během zimních měsíců, kdy dny jsou kratší a tma přichází dříve, se zvyšuje riziko pro chodce i řidiče. A to hlavně v oblastech s hustým provozem. S nástupem tmy se výrazně snižuje viditelnost, což komplikuje rozpoznání chodců, kteří se mohou pohybovat po silnici nebo přecházet na přechodech pro chodce. Toto riziko je ještě zvýšeno v období vánočních svátků, kdy se města stávají rušnějšími díky nákupním špičkám a vánočním trhům. Je proto důležité dodržovat zákon, jehož novela z roku 2016 nařizuje, aby chodci na sobě měli retroreflexivní prvky. Za toto nedodržení hrozí pokuta dva tisíce korun

4. Špatná viditelnost

Dalším rizikem pro řízení v zimním období jsou mlhy, sněhové přeháňky a déšť. Ty totiž významně ovlivňují podmínky na silnicích, hlavně, pokud jde o viditelnost. Způsobují, že okolí se stává nejasným a rozmazaným, což ztěžuje rozpoznávání ostatních vozidel, chodců a dopravních značek. V těchto podmínkách je tak zásadní mít dobře udržovaná a funkční světla a čisté čelní sklo. Správně fungující a nastavená světla zlepšují viditelnost a pomáhají řidičům včas spatřit překážky na silnici. Stejně tak je nezbytné udržovat čelní sklo a ostatní okna vozu čistá a bez námrazy, což zajišťuje maximální možnou viditelnost.

5 rizik, které hrozí řidičům o Vánocích

 5. Alkohol

Vánoční oslavy jsou tradičně spojeny s přátelským setkáváním, které často zahrnuje konzumaci alkoholu. Musíme ale mít na paměti, že alkohol výrazně ovlivňuje schopnosti nutné pro bezpečné řízení auta. Jeho konzumace, i v malém množství, vede ke snížení reakční schopnosti, což znamená, že řidič reaguje pomaleji na nečekané situace na silnici. To je zvlášť kritické v zimních podmínkách, kdy jsou reakční časy klíčové kvůli náledí a proměnlivému počasí.

Bezpečnost na silnicích by měla být vždy na prvním místě, zejména během vánočního období. Pokud si uvědomíme rizika spojená se spěchem, námrazami, špatnou viditelností, tmou a alkoholem můžeme předejít mnoha nebezpečným situacím. Klíčem je zodpovědné chování a ohleduplnost vůči ostatním řidičům i chodcům.

Vyberte kategorii