03.05.2021

Jak postupovat v situaci, kdy vás postihne aquaplaning?

Aquaplaning může být pro řidiče velmi nepříjemným problémem, stěžejní je však především zvládnutí dané situace, rozhodně tedy nepanikařte a sledujte, co se děje před vámi.

Jak se projevuje?

K aquaplaningu dochází na mokré vozovce při zvýšené rychlosti automobilu. Hlavním problémem je především nadměrné množství vody na vozovce. Pneumatiky s vyšší rychlostí také více ztrácejí svou přilnavost a ztrácí tak kontaktní plochu s vozovkou.

Voda je při tomto jevu tlačena před pneumatikou automobilu, problémem je zde právě ona vyšší rychlost, kvůli které pneumatika nestíhá vodu efektivně odvádět. Voda se tak tlačí pod pneumatiku a mezi gumou a vozovkou se tak vytváří vrstva vody. Automobil se v té chvíli začíná stávat méně ovladatelným. Celá situace je mnohdy zcela nečekaná a vše se děje v řádech sekund.

Aquaplaning začíná nejčastěji vznikat při rychlostech okolo 80 km/hod, vše ale závisí na hloubce dezénu. Může se vám tak stát, že k němu dojde již při mnohem nižší rychlosti. To, jakým způsobem se s aquaplaningem vyrovnáme, můžeme tedy ovlivnit nejen přiměřenou rychlostí jízdy, ale i správným výběrem pneumatik. Vodu na vozovce, bohužel, ovlivníme jen stěží.

Jak tomuto problému efektivně předcházet?

Jezděme takovou rychlostí, která neohrožuje ani nás, ani naše okolí a bedlivě sledujme dění před námi. Rovněž bychom měli zkusit, alespoň v omezené míře, předvídat „budoucnost“.

Pokud už musíme vjet do nějaké větší kaluže, měli bychom předtím sundat nohu z plynu a sešlápnout spojku. Díky tomu se tak můžeme lehce vyhnout případným komplikacím.

Celou situaci bychom měli zvládnout s maximální „lehkostí“ – netočíme volantem zběsile dokola a nezačínáme prudce brzdit. V případě, kdy řídíme auto „s manuálem“, pouštíme nohu z plynu a šlapeme na spojku.

Důležitou prevencí je, jak jsme již zmínili, také správná péče o pneumatiky. Ty by měly být správně nahuštěny. Kvůli nízkému tlaku totiž vznik rizika aquaplaningu jen podporujeme. Pokud jezdíme s plně naloženým automobilem, měli bychom tlak v pneumatikách zvýšit o průměrně 10-15 %. Hloubka dezénu by měla být alespoň 4 mm.

Ačkoli je tedy aquaplaning velmi nebezpečným problémem, lze mu díky správnému stylu jízdy snadno předcházet. Mimo dostatečně kvalitní vybavení bychom neměli podcenit také vzornou jízdu a snažit se předvídat, jaká situace může nastat.

15.09.2022

Jak se vyhnout nejčastějším zraněním u začínajících běžců

Už jste také propadli kouzlu běhání? Tomu pocitu, kdy jste jen vy a krajina kolem. Myšlenky se odplaví, starosti zůstanou daleko za vámi. Dobíháte do cíle jako znovuzrození. Hladina endorfinů stoupla, jste nabití energií a máte chuť pustit se do práce.

Začátky byly možná těžké, ale překonali jste sami sebe a teď jste silnější a zdravější než kdykoliv před tím. Váš život získal nový rytmus a řád. Bylo by tedy opravdu nemilé, kdyby se objevilo zranění a s běháním by byl na nějakou dobu konec.

Myslíte si, že se vás to netýká, že přece neběháte v náročném terénu, máte skvělé boty, nezanedbáváte ani rozcvičování a stretching. Nenechte se však mýlit, v průběhu jednoho roku se totiž zraní až 80 % běžců. Při běhu totiž dochází k pravidelným nárazům, což je pro tělo velmi nepřirozené. Tyto nárazy zatěžují klouby a páteř, zvláště pokud je nášlap tvrdý, terén je nerovný, ale také v případě, že trpíte nadváhou. Svou roli hraje také nesprávná obuv či špatná běžecká technika.

Především nováčci mívají potíže dobře odhadnout své síly. Někdy netuší, jak s běháním správně začít. Riziko zranění si často neuvědomují, případně nevědí, jak jeho vzniku zabránit.

Emmie Kayová, hlavní trenérka běhání z organizace Start Running Stay Running, pro Generali uvedla: „Lidé podceňují dopad běhání na lidské tělo. Pokud jste nikdy neběhali, je pro tělo náročné vydržet takový nápor, kdy při každém dopadu na asfalt zažívá náraz o síle třikrát větší než je vaše tělesná hmotnost.” 

Pro ty, co s běháním začínají, i pro ty, kteří mají obavy z možného zranění, jsme připravili tohoto přehlédného grafického průvodce, který vás provede nejčastějšími běžeckými zraněními a poradí vám, jak se jim vyhnout nejen správným tréninkem, ale také vhodným vybavením. 

Pomůžeme vám udržet si tempo a zůstat fit, abyste mohli překonávat dál běžecké výzvy nebo si jen nadále užívat radosti z pohybu.

 

Generali_Running Injuries_Infographic_22.06.21.jpg

 

Autor: Emmie Harrison-West
Vyberte kategorii