Řidiči, kteří parkují na ulici, to dobře znají: jakmile klesnou teploty, musí ráno z oken auta odstranit sníh a led. To však nelze udělat jen tak. Prudká změna teploty by mohla způsobit prasknutí čelního skla. Jak si tedy s ledem poradit? Zde jsou nejlepší tipy.
Než si vysvětlíme, jak odstranit led z čelního skla, je vhodné zmínit několik triků, jak zabránit namrzání oken.
Pokud musíte parkovat venku, přikryjte přední sklo vozidla kartonem nebo dekou. To je dostatečná ochrana před chladem, aby nezamrzlo. Tuto improvizovanou bariéru bezpečně zajistěte pomocí stěračů a přibouchněte ji do dveří.
Během nejchladnějších zimních dnů doporučujeme vyměnit běžnou kapalinu do ostřikovačů za kapalinu obsahující nemrznoucí směs. Jinak hrozí, že ji omylem nastříkáte na sklo a mýdlová voda způsobí ještě větší námrazu.
Existují i další velmi levné domácí prostředky, jak zabránit zamrzání skel automobilu, například potírání vnitřku vozu oloupanou bramborou. Věřte tomu nebo ne, ale škrob v bramboře odpuzuje vlhkost a zabraňuje kondenzaci. Tato metoda byla velmi oblíbená u profesionálních jezdců rallye.
Další způsob, jak zabránit namrzání, je postříkat čelní sklo octem. Připravte si roztok vody a octa a nastříkejte ho zvnějšku na okno. Protože má roztok kyselé pH, zpomaluje namrzání skla.
Ráno přijdete k autu a zjistíte, že okna jsou pokrytá ledem a sněhem. Postupujte podle těchto rad.
Nezapomeňte nasměrovat ventilátor topení na čelní sklo. Pokud máte vyhřívaná okna, zapněte je také. Je důležité nečekat, až se motor dostatečně zahřeje a teprve poté zapnout vyhřívání, protože náhlá změna teploty by mohla způsobit popraskání čelního skla.
K odstranění sněhu a části ledu použijte škrabku na led nebo stěrku. Pracujte vždy od rámu vozidla směrem dovnitř. Topení led postupně rozpustí, takže půjde snadněji odstranit.
Nemáte-li v autě škrabku na led, použijte plastovou kartu. Jen pozor na to, že platební kartu byste mohli vážně poškodit.
Důležité! Nikdy neodstraňujte námrazu z vozu kovovou škrabkou. Mohli byste si poškrábat čelní sklo.
Najdete ho v každém hypermarketu nebo obchodě pro kutily. Sprej na odstranění námrazy se snadno používá a opravdu funguje. Nastříkejte přípravek na čelní sklo a nechte ho několik minut působit, dokud led neroztaje.
Dalším trikem, jak odstranit led z auta, je nastříkat na čelní sklo alkohol. Protože má nižší bod tuhnutí než voda, led rozpustí. Okno pak dočistěte škrabkou.
To však udělejte pouze v případě, že nejsou přimrzlé k čelnímu sklu a vrstva ledu se zahříváním rozpouští. Stěrače očistí sklo a zajistí dobrou viditelnost.
U starších vozidel stačí na několik minut zapnout halogenové žárovky, aby se led teplem rozpustil. V případě moderních vozů s LED osvětlením budete muset led oškrabat.
Vždy je dobré mít pojištění vozidla, které účinně pomůže v každé situaci. V Generali Česká máme vždy to pravé pojištění pro vás. Pokud hledáte spolehlivou pojišťovnu, můžete se na nás nezávazně obrátit.
Na internetu koluje několik mýtů o tom, jak odstranit led z čelního skla, které byste nikdy neměli zkoušet. Jsou to například tyto:
Pro bezpečnou jízdu v zimě je nutné rozmrazit všechna skla ve vozidle. Tedy nejen přední okno, ale také boční a zadní okna. Jinak si výrazně omezíte výhled z vozu.
Kromě toho bude v interiéru chladněji, což zhorší komfort jízdy. V neposlední řadě byste neměli zapomínat, že i tenká vrstva ledu zkresluje vnímání vzdálenosti a tvaru objektů, což zvyšuje riziko nehody.
Chladné počasí dá zabrat mechanice každého auta. Při nízkých teplotách nejvíc trpí autobaterie. Pozor byste si měli dávat také na kapaliny: pokud zmrznou, mohou způsobit popraskání součástek uvnitř vozu.
Chraňte svůj vůz před chladem s těmito tipy:
A samozřejmě se vždy můžete spolehnout na rychlé a komplexní pojištění vozidla. V Generali Česká nabízíme pojištění vozidel, se kterým můžete mít 24hodinovou odtahovou službu, náhradní vůz, ochranu proti krádeži nebo rozbití skel! Jezděte bez starostí s těmi nejlepšími službami.
Přečtěte si:
Myslíte si, že manuální převodovka je stále trendy? Jste na omylu. Evropská data ukazují, že zatímco v roce 2020 disponovalo 89 % nových prodaných osobních vozů manuální převodovkou, v roce 2024 se jednalo již jen o 32 %. Obliba vozů s automatickou převodovkou neustále roste. Nezkušeným řidičům pomáhá s řazením a řidič se tak může naplno věnovat řízení.
Automat je pohodlnější, a to nejen pro řidiče, ale i pro posádku, jelikož nedochází k nepříjemnému cukání při přeřazování. Navíc šetří motor, napomáhá k nižší spotřebě a umocňuje požitek z jízdy.
Dalším důvodem je také nabídka. V současné době většina automobilek nabízí většinu svých modelů v automatu. U luxusních značek se za manuální pohon dokonce připlácí. Ve spojení s hybridními modely nebo elektromobily je pak automatická převodovka pro výrobce jasnou volbou.
Tzv. automaty se z pohledu řidiče vyznačují dvěma zásadními odlišnostmi. Místo řadící páky je k dispozici tzv. volič, který bývá u některých modelů umístěn na jiném místě než klasická řadící páka. Dále se liší tím, že zde chybí pedál spojky. Auta s automatickou převodovkou mají pouze dva pedály: brzdu (vlevo) a plyn (vpravo).
Pokud řídíte automat poprvé, měli byste se seznámit s voličem. Některé připomínají řadící páku, ovšem jiné vypadají zcela odlišně. Místo schématu řízení uvidíte písmena (známá také jako polohy převodovky P R N D). Většina modelů má čtyři základní polohy:
Pozor! Model vašeho vozu může mít také stupeň Brzda (Brake - B). Tato poloha je podobná jako u polohy Vpřed (Drive - D), ale vždy, když sundáte nohu z plynu, přiměje auto zabrzdit. Tento systém zamezuje přehřívání brzd při brždění na prudkých svazích (třeba v horách), ale zároveň umožňuje dobití baterie u hybridních vozů.
Automobily s automatickou převodovkou disponují systémem rychlostních stupňů, které se autonomně mění v závislosti na rychlosti vozu. Jinými slovy, automobil sám volí rychlostní stupeň, který je v daném okamžiku nejvhodnější.
Jsou na volantu ve vašem autě z každé strany zahnuté páčky? Pokud ano, jedná se o tzv. pádla, kterými jsou opatřeny některé typy vozů s automatickou převodovkou. Pomocí nich je možné sekvenčně přeřazovat na vyšší nebo nižší rychlostní stupeň.
Tímto způsobem lze zkrátit nebo prodloužit dobu přeřazení na jiný rychlostní stupeň (na který by auto za normálních okolností přeřadilo autonomně) z důvodu zvýšení výkonu a reakceschopnosti vozu při sešlápnutí plynu. Toto ovládání je typické pro sportovní modely. Nováčkům za volantem automobilu s automatickou převodovkou využívání této funkce však rozhodně nedoporučujeme.
Řidičský průkaz skupiny B vás opravňuje k řízení osobního vozu jak s manuální, tak automatickou převodovkou, pokud jste složili závěrečné zkoušky na automobilu s manuálním řazením. Existuje však i varianta řidičského průkazu určená pouze pro automobily s automatickou převodovkou. Tento průkaz získáte po absolvování závěrečných jízd na vozidle s automatickou převodovkou, avšak neumožňuje vám řídit vozy s manuálním řazením.
Máte strach z řízení automatu? Nemějte. Chápeme, že některé prvky manuálního řízení vám budou zprvu chybět. V našem návodu se v 5 jednoduchých krocích dozvíte, jak automat řídit.
Než se vydáte na cestu, nastavte si polohu sedadla. Mějte na paměti, že nohy i ruce by měly být mírně pokrčené. Dokud je motor vypnutý, ujistěte se, že vám vzdálenost od palubní desky umožní sešlápnutí obou pedálů. Zároveň si nastavte zrcátka, abyste měli dobrý výhled.
Zapamatujte si, že plyn je vpravo a brzda je vlevo. Oba pedály byste vždy měli ovládat pravou nohou. Řidiči vozů s manuální převodovkou dělají často tu chybu, že používají levou nohu, kterou jsou zvyklí ovládat spojku. Použití levé nohy v automatu však může vést k nechtěnému sešlápnutí brzy. Proto se ve vozech s automatickou převodovkou levá noha nepoužívá vůbec.
K nastartování vozu lze použít klíč, ačkoliv většina automatů je opatřena kulatým tlačítkem (Start). Mějte také na paměti, že většina moderních modelů má elektrickou ruční brzdu. K odjištění ruční brzdy silně stiskněte brzdový pedál.
Než se vydáte na cestu, doporučujeme, abyste se naučili k čemu jsou určeny jednotlivé polohy voliče P R N D. Tak a můžete vyrazit. Sešlápněte brzdu a ovladač nastavte do polohy Drive (D).
Dříve než své auto zaparkujete, zatáhněte ruční brzdu. Teprve až bude ruční brzda zajištěná, nastavte volič do polohy Parkování (P). Než z vozu vystoupíte, vypněte motor.
Teď, když víte, jak se automat řídí, dáme vám několik tipů pro vaše první bezpečné cesty:
Poloha B (Brake - brzda) v autě s automatickou převodovkou indikuje, že váš vůz brzdí motorem, což zamezuje přehřívání brzd v prudkém svahu a umožňuje rychlejší dobíjení hybridních baterií.
Při předjíždění v autě s automatickou převodovkou upozorněte na manévr pomocí blikačů a pak jemně sešlápněte plyn, aby auto začalo předjíždět. Bude-li potřeba, motor změní převodovou rychlost dle potřeby.
Pro nastartování vozu s automatickou převodovkou sešlápněte brzdu a stiskněte tlačítko START, které nastartuje motor.
Aby vaše cesta byla skutečně bezpečná, nezapomeňte na povinné ručení. U nás věříme, že nejlepším pojištěním je takové, které se přizpůsobí vašemu každodennímu životu. Proto si v naší pojišťovně můžete poskládat takové povinné ručení, které zajistí přesně takové krytí, jaké potřebujete.
Navíc vám budeme k dispozici již od prvního nastartování vozu a nabídneme vám hustou síť autoservisů vybavených nejnovějšími technologiemi. V případě potřeby tak můžete čerpat služeb zdarma a vrátit se na cesty hned jak to bude možné.
Přečtěte si:
Kontrolky v autě – na co si dát pozor?
10 funkcí a tlačítek v autě, o kterých jste pravděpodobně nevěděli