„Odpolední dopravní špička se tak skokově přesouvá do pozdějších hodin, kdy jsou již více aktivní zvířata. Následkem bývá významný nárůst střetů motorových vozidel se zvěří,“ upozorňuje Michal Bíl, expert na problematiku srážek se zvěří z Centra dopravního výzkumu, v.v.i. (CDV).
Od letošního dubna do září došlo na domácích silnicích podle policejních dat k 7310 srážkám se zvěří. Nehody za sebou zanechaly škody přes 438 milionů korun. Meziročně jde o 10% nárůst.
INFLACE SE PROMÍTÁ DO ŠKOD
Aktuální vydání SRNA indexu za odobí duben-září 2022 odhalilo jasný trend: zatímco meziročně počet sražené zvěře v Česku nerostl (7310 proti 7329), zvýšila se škoda, kterou tyto nehody generují. „Zatímco loni za shodné období srážky se zvěří způsobily škody za 395 milionů, letos je to už 438 milionů korun,“ upozorňuje Patrik Nauš, senior manažer likvidace pojistných událostí z Generali České pojišťovny. Podle jeho slov průměrná škoda vyplacená z autopojištění za letošní rok překročila 46 000 Kč.
SRNČÍ ZVĚŘ DOMINOVALA
Až z 80 % se na karambolech aut se zvěří za poslední pololetí podílela srnčí zvěř, která byla v letních měsících v říji. Meziročně více srážek hlásily Ústecký (899 vs. 924), Královéhradecký (588 vs. 624), Středočeský (1557 vs. 1622) a Moravskoslezský kraj (778 vs. 815). V případě ostatních krajů se čísla pohybují do značné míry na velmi podobných hodnotách.
V polovině krajů Česka pak policejní statistiky meziročně evidují vyšší celkové škody za tyto nehody. Prvenství v tomto ohledu drží Středočeský kraj se škodami za 90,6 milionu Kč, následovaný Vysočinou se škodami za 58,1 milionu Kč a Ústeckým krajem, kde odhady policie za hmotnou škodu činí 58 milionů Kč.
Na cestách musí každý řidič myslet nejenom na motorizované účastníky silničního provozu, ale také na obyvatele oblastí, skrze které auta projíždí. V zalesněných oblastech vždy počítejte s možností nečekané situace. Dost možná díky tomu zachráníte srnčí rodinku i vlastní auto.
Co pro vás znamená, když se posadíte na motorku?
Je to určitý pocit svobody, ale zároveň i velké zodpovědnosti. Kdybych jezdila na pláži s větrem ve vlasech, je to určitě lepší zážitek než kličkovat po Praze v zácpě. Ale cítit ten letní vánek, rozkvetlé stromy a pozorovat kolemjdoucí i jedoucí je takový krásný nepřenosný pocit, který zažijete jen párkrát do roka a rozhodně stojí za to.
Jste radši na sedadle spolujezdce, nebo řidiče?
Zásadně řidič. Připadám si totiž pak vzadu se svýma 180 centimetry jako vosa na bonbonu (smích). Jako spolujezdec jsem projela celé Bali a kus Thajska a musím říct, že na dlouhé tratě to spolujezdec nemá úplně komfortní. Naposledy jsem jela vzadu s manželem na ostrově Fuerteventura a pocítila jsem nepohodlí nejen fyzicky, ale i v tom, že nemůžu rozhodovat o směru trasy.
A kam se ráda projíždíte? Na zmrzku, na výlet nebo jako alternativu na běžné ježdění?
S dítětem už moc není čas na jakoukoliv romantiku, takže většinou se jedná o rychlé přesuny, schůzky v centru nebo na nějaké zkrášlovací procedury, ale teda zmrzlinu si u toho taky ráda dám.
Říkáte o sobě, že s narozením vaší dcerky se trochu bojíte řídit. Jak se změnilo Vaše nahlížení na bezpečnost nejen za poslední čtyři roky?
Na Vespě jezdím po Praze už více než 10 let a posledních pár let jsem vynechala hlavně z praktického důvodu, protože dítě na motorce úplně není kam dát, že jo. Ale přiznávám, že jsem i více opatrná na sebe. Neměla jsem sice na motorce žádnou vážnější nehodu, ale nemůžu ovlivnit ostatní účastníky provozu, a tak jsem výjezdy na motorce poslední roky trochu minimalizovala.
Co pro vás znamená pojištění? Je to cesta, jak si užívat a zůstat svá, zatímco jste zároveň zodpovědná?
Když jsem byla mladší, pojištění jsem tolik neřešila. Poté, když jsem spadla na paraglidingu ze srázu a začala se více zajímat o adrenalinové sporty, byla jsem okolím tak trochu donucena řešit i jiné než klasické pojištění. Můj manžel, po pár letech soužití a zkušeností se mnou, udělal raději pojištění na všechno včetně domácnosti. (smích)
Je pro vás nyní důležité mít i havarijní pojištění, a ne jen povinné?
Určitě ano. Pro mě je už i to havarijní vlastně tak trochu povinné. Hodně cestujeme a vždycky si v zahraničí připlatíme plné pojištění, protože nechceme nic riskovat.
S tím se pojí to, jestli radši pro jízdu volíte Vespu než auto jako ekologičtější variantu?
Máme elektrické auto, které nabíjíme z obnovitelných zdrojů, a proto je můj sen do budoucna přejít na ekologičtější verzi i u motorky. Často využívám na krátké přejezdy i sdílené elektro motorky, jen je poslední dobou problém s parkováním. Nedají se bohužel vrátit kdekoliv, zejména v centru Prahy, a tak si občas raději vyjedu na kole, což je vůbec nejlepší možnost a dělám tak něco nejen pro planetu, ale i svoje zdraví.
Zažila jste někdy nějaké situace s motorkou, na které vzpomínáte, ať už to byly příjemné, nebo nebezpečné chvíle?
Příjemných je naštěstí pořád víc. Hlavně když jsem třeba odvážela svoje mírně ovíněné kamarádky z náplavky. Jednou jsem dokonce musela se zlomeným zápěstím dořídit do nemocnice. Spadla jsem ve Stromovce na longboardu a zhodnotila jako nejrychlejší řešení odvést se sama, ale byla to pravá ruka a tu bolest nahoru po Veletržní ulici cítím v žilách dodnes.
Když by o vás přátelé vyprávěli nějaké zážitky, na co si vzpomenou ve spojitosti s motorkou?
Těch bude asi víc. Hlavně mám celoživotní problém dát motorku na stojan, takže jsem častokrát přišla zpátky ke své ležící zvertikalizované Vespě někde na Národní třídě a kolemjdoucí mi museli pomáhat motorku zvednout. Taky jsem častokrát vjela někam, kam jsem neměla. Třeba na koupaliště v Divoké Šárce, kde jsem vyfasovala zcela oprávněně pokutu, ale chybami se člověk učí a možná proto už vyjíždím jen velmi slavnostně a hlavně nepodceňuji outfit. Už žádné rozevláté sukýnky ani děrovaný svetřík, ale koženou bundu, rukavice, pevné boty a vždycky zapnutou helmu.
Po zadání kódu Nikol25 máte do 14. června 2023 25% slevu na sjednání pojištění Vaší motorky - více informací naleznete na Generali Česká v sekci Pojištění motocyklu.