Raději odpočinout, než litovat: jak zvládnout dlouhé výpravy bez nehod

Zima je už poměrně nedaleko a mnoho lidí bude uvažovat o výpravě na hory za pořádnou lyžovačkou. Se vzrůstající vzdáleností, kterou musíme urazit, však také roste únava, kterou během těchto výprav při řízení podstupujeme. Většinou je to právě únava řidiče, co může za způsobené dopravní nehody.

Kdy za volant rozhodně nesedat

Indicií, které nám říkají, že „máme dost“, může být celá řada. Většinou je náš postřeh snížený a hůře se soustředíme. Mnohdy také dochází k tomu, že jsou naše reakce zpomaleny. Stačí jediná sekunda a z dovolené se může stát zážitek, na který opravdu nezapomeneme.

Jak se mikrospánku účinně bránit

Právě v těchto případech bychom měli okamžitě sjet z hlavního proudu a na další pokračování se důkladně vyspat – zvláště, pokud naši cestu podnikáme přes noc. Mimo spánek je také doporučeno, aby si řidiči čas od času zastavili, protáhli se nebo si jinak zacvičili. Cvičení a pobyt na vzduchu udělá mnohdy opravdu hodně.

Pokud cestou stavíte na jídlo, nejezte nic těžkého a rozhodně také nezapomínejte na dostatek tekutin. Mnoha řidičům také pomáhá, pokud v rádiu poslouchají něco „živelnějšího“, určitě se tak nedoporučuje monotónní hudba, která na nás má přesně opačný účinek – uspává nás.

Obecně platí, že přestávky by měly následovat co 4,5 hodiny aktivní jízdy. Vytahování se, kdo do cíle dojede dřív, se zde tedy opravdu nedoporučuje, mnoho řidičů se totiž snaží odjet celou trasu na jeden zátah. Mikrospánek přitom bývá příčinou až pětiny dopravních nehod.

Kávu ano, ale omezeně

Lidé se často mylně domnívají, že stačí nějaká povzbuzující látka a ono se to odřídí zcela bez problémů. To však může být pravda a nemusí. Kávu či energetické nápoje bychom měli pít jen v omezené míře – pokud těchto nápojů konzumujeme více, můžou na nás mít opačný účinek, tlumí naše reakce. Mimo to může kofein na různé lidi působit různě, rozhodně se tedy nejedná o univerzálního pomocníka.

Náklad rozhodně nepřevážet vevnitř

Lyže, zavazadla či jiné předměty by pak rozhodně neměly zůstávat v prostorách cestujících, v případě nehody se totiž mohou rychle proměnit v nebezpečné předměty. Vše bychom tak měli ukládat nejlépe do střešního nosiče či kufru automobilu. Za náklad, který není v prostoru auta dostatečně zabezpečen, můžete od policie dokonce dostat i pokutu.

Hlavně s klidem

Aby jízda probíhala v klidu a z dovolené tak mohla být opravdu doba odpočinku, nejezděme na ni unaveni. Raději si vezměme půl dne či den dovolené, v klidu se sbalme a odjíždějme v dobrém rozpoložení. Nervy či špatná nálada nám v ničem nepomůžou, mnohdy naopak ještě více přitíží.

 

24.05.2023

Nikol Moravcová: Rychlé přesuny a romantika na dvou kolech

Co pro vás znamená, když se posadíte na motorku?

Je to určitý pocit svobody, ale zároveň i velké zodpovědnosti. Kdybych jezdila na pláži s větrem ve vlasech, je to určitě lepší zážitek než kličkovat po Praze v zácpě. Ale cítit ten letní vánek, rozkvetlé stromy a pozorovat kolemjdoucí i jedoucí je takový krásný nepřenosný pocit, který zažijete jen párkrát do roka a rozhodně stojí za to. 

Jste radši na sedadle spolujezdce, nebo řidiče?

Zásadně řidič. Připadám si totiž pak vzadu se svýma 180 centimetry jako vosa na bonbonu (smích). Jako spolujezdec jsem projela celé Bali a kus Thajska a musím říct, že na dlouhé tratě to spolujezdec nemá úplně komfortní. Naposledy jsem jela vzadu s manželem na ostrově Fuerteventura a pocítila jsem nepohodlí nejen fyzicky, ale i v tom, že nemůžu rozhodovat o směru trasy.

A kam se ráda projíždíte? Na zmrzku, na výlet nebo jako alternativu na běžné ježdění?

S dítětem už moc není čas na jakoukoliv romantiku, takže většinou se jedná o rychlé přesuny, schůzky v centru nebo na nějaké zkrášlovací procedury, ale teda zmrzlinu si u toho taky ráda dám.

Říkáte o sobě, že s narozením vaší dcerky se trochu bojíte řídit. Jak se změnilo Vaše nahlížení na bezpečnost nejen za poslední čtyři roky?

Na Vespě jezdím po Praze už více než 10 let a posledních pár let jsem vynechala hlavně z praktického důvodu, protože dítě na motorce úplně není kam dát, že jo. Ale přiznávám, že jsem i více opatrná na sebe. Neměla jsem sice na motorce žádnou vážnější nehodu, ale nemůžu ovlivnit ostatní účastníky provozu, a tak jsem výjezdy na motorce poslední roky trochu minimalizovala. 

Co pro vás znamená pojištění? Je to cesta, jak si užívat a zůstat svá, zatímco jste zároveň zodpovědná?

Když jsem byla mladší, pojištění jsem tolik neřešila. Poté, když jsem spadla na paraglidingu ze srázu a začala se více zajímat o adrenalinové sporty, byla jsem okolím tak trochu donucena řešit i jiné než klasické pojištění. Můj manžel, po pár letech soužití a zkušeností se mnou, udělal raději pojištění na všechno včetně domácnosti. (smích)

Je pro vás nyní důležité mít i havarijní pojištění, a ne jen povinné?

Určitě ano. Pro mě je už i to havarijní vlastně tak trochu povinné. Hodně cestujeme a vždycky si v zahraničí připlatíme plné pojištění, protože nechceme nic riskovat.

S tím se pojí to, jestli radši pro jízdu volíte Vespu než auto jako ekologičtější variantu?

Máme elektrické auto, které nabíjíme z obnovitelných zdrojů, a proto je můj sen do budoucna přejít na ekologičtější verzi i u motorky. Často využívám na krátké přejezdy i sdílené elektro motorky, jen je poslední dobou problém s parkováním. Nedají se bohužel vrátit kdekoliv, zejména v centru Prahy, a tak si občas raději vyjedu na kole, což je vůbec nejlepší možnost a dělám tak něco nejen pro planetu, ale i svoje zdraví. 

Zažila jste někdy nějaké situace s motorkou, na které vzpomínáte, ať už to byly příjemné, nebo nebezpečné chvíle?

Příjemných je naštěstí pořád víc. Hlavně když jsem třeba odvážela svoje mírně ovíněné kamarádky z náplavky. Jednou jsem dokonce musela se zlomeným zápěstím dořídit do nemocnice. Spadla jsem ve Stromovce na longboardu a zhodnotila jako nejrychlejší řešení odvést se sama, ale byla to pravá ruka a tu bolest nahoru po Veletržní ulici cítím v žilách dodnes. 

Když by o vás přátelé vyprávěli nějaké zážitky, na co si vzpomenou ve spojitosti s motorkou? 

Těch bude asi víc. Hlavně mám celoživotní problém dát motorku na stojan, takže jsem častokrát přišla zpátky ke své ležící zvertikalizované Vespě někde na Národní třídě a kolemjdoucí mi museli pomáhat motorku zvednout. Taky jsem častokrát vjela někam, kam jsem neměla. Třeba na koupaliště v Divoké Šárce, kde jsem vyfasovala zcela oprávněně pokutu, ale chybami se člověk učí a možná proto už vyjíždím jen velmi slavnostně a hlavně nepodceňuji outfit. Už žádné rozevláté sukýnky ani děrovaný svetřík, ale koženou bundu, rukavice, pevné boty a vždycky zapnutou helmu. 

 

Po zadání kódu Nikol25 máte do 14. června 2023 25% slevu na sjednání pojištění Vaší motorky - více informací naleznete na Generali Česká v sekci Pojištění motocyklu.

Vyberte kategorii