Jak připravit auto na pořádnou zimu?

Vy už máte na nohách zimní boty, zateplené ponožky a hřejivé kabáty, nicméně vaše auto stále stojí v garáži a o zimě ještě nemá ani páru. Dnes se zaměříme tedy především na to, jak si svého čtyřkolého mazlíčka připravit tak, aby ho (a ani vás) nic nezaskočilo. Pokud si sami sebou nejste stoprocentně jisti, vyplatí se zvolit návštěvu servisu.

Především by mělo platit, že jízda v zimě by měla být pomalejší a bezpečnější, musíte mít totiž na paměti, že i přes veškeré preventivní kroky to může na vozovce klouzat a máte zde zodpovědnost nejen za sebe, ale i další účastníky provozu. Pokud například jedete do kopce, snažte se do něj jet trochu větší rychlostí, abyste zabránili možnému smyku. Rovněž byste měli zrychlovat rovnoměrně, nikoli agresivně a nárazově.

V zimě se většinou projeví to, v jakém stavu vaše vozidlo je, a jací jste vy jako řidiči. Jste začátečníci a jezdíte spíše pomalu? Nemáte problém. Jste ostřílení jezdci podobní závodníkům Formule 1? Vy byste měli své vášně zřejmě více krotit.

Co zkontrolovat, než vyjedete?

Alfou a omegou by pro vás mělo být především nazutí zimních pneumatik. Vzorek na těchto pneumatikách by měl mít hloubku alespoň 4 mm. Zimní pneumatiky nejsou jen pro parádu, ale skutečně pomáhají tam, kde je to třeba. Poradit si s ledem, sněhem nebo jen sněhovou břečkou je tak pro ně naprostá sranda. Velmi účinným pomocníkem jsou pak i řetězy na pneumatiky, které však musí na vaše pneumatiky pasovat s naprostou přesností.

Co zamrzá v zimě? Rybníky. Co by naopak zamrzat nemělo? Kapaliny, která v autě používáte. Chladicí kapalina by tak měla vydržet minimálně mrazy do -25 stupňů Celsia. Stejně tak byste měli využívat i nemrznoucí kapaliny do ostřikovačů.

Hodně věcí dnes v autě funguje na elektriku, proto je také vhodné, aby i elektroinstalace byla v naprostém pořádku a vás tak nepotkal jakýkoliv nešvar. Speciální péči byste měli také věnovat akumulátoru – ten by měl být nejen doplněný, ale i nabitý, jinak ráno zkrátka neodjedete. Jak byste pak vašemu šéfovi chtěli toto zdržení vysvětlovat, hm?

Auto je připraveno. Co ale ještě mít s sebou?

Znáte to… Vstanete, jdete ráno do auta a zjistíte, že přes zamrzlé sklo absolutně nic nevidíte. Na takové případy je účinným pomocníkem škrabka. Pokud se chcete sněhu celkem jednoduše a přitom efektivně zbavit, určitě byste neměli postrádat ani lopatku a smetáček na sníh – rukama to asi dělat nechceme. A pokud vám náhodou vlivem extrémního počasí zamrznou zámky, bylo by vhodné použít vhodný rozmrazovač. Ty se dnes dělají v poměrně skladných formách, přítěží vám tedy nebudou.

Auto jste si hezky očistili, dokonce už i vidíte přes sklo a jste tak připraveni jet. Jenže… Auto nechce nastartovat. Většinou za to může vybitá autobaterie. V takovém případě se vám budou bezesporu hodit pomocné startovací kabely. Díky nim by se vám mělo vcelku lehce podařit auto zase oživit.

Zvláště v zimním období pak výrazně doporučujeme používání gumových koberců. Guma se totiž velmi snadno udržuje, a hlavně zabrání tomu, aby se nečistoty z bot vsakovaly do textilu.

Co když se ale přesto něco porouchá?

S auty je to ale někdy jako s elektronikou – můžou přestat fungovat naprosto kdykoliv a nikdo neví proč. V takových případech se může hodit například i tažné lano - jen ještě najít dobráka, který vás v případě nouze odtáhne. Pokud náhodou něco potřebujete provádět venku v okolí auta, měli byste s sebou mít také reflexní vesty, ideálně pro každého pasažéra jednu. Ty byste však měli mít okamžitě po ruce v kabině vozu, nikoliv v kufru auta.

Jak vidíte, jezdit někam v zimě může být v případě nepřipravenosti docela horor. Pokud však dodržíte alespoň tato základní pravidla, pak se z bodu A do bodu B dopravíte naprosto v pořádku, a ještě si možná při jízdě užijete pohled na okolní krajinu. Kdo by taky stál o zbytečné komplikace, no ne?

 

 

24.05.2023

Nikol Moravcová: Rychlé přesuny a romantika na dvou kolech

Co pro vás znamená, když se posadíte na motorku?

Je to určitý pocit svobody, ale zároveň i velké zodpovědnosti. Kdybych jezdila na pláži s větrem ve vlasech, je to určitě lepší zážitek než kličkovat po Praze v zácpě. Ale cítit ten letní vánek, rozkvetlé stromy a pozorovat kolemjdoucí i jedoucí je takový krásný nepřenosný pocit, který zažijete jen párkrát do roka a rozhodně stojí za to. 

Jste radši na sedadle spolujezdce, nebo řidiče?

Zásadně řidič. Připadám si totiž pak vzadu se svýma 180 centimetry jako vosa na bonbonu (smích). Jako spolujezdec jsem projela celé Bali a kus Thajska a musím říct, že na dlouhé tratě to spolujezdec nemá úplně komfortní. Naposledy jsem jela vzadu s manželem na ostrově Fuerteventura a pocítila jsem nepohodlí nejen fyzicky, ale i v tom, že nemůžu rozhodovat o směru trasy.

A kam se ráda projíždíte? Na zmrzku, na výlet nebo jako alternativu na běžné ježdění?

S dítětem už moc není čas na jakoukoliv romantiku, takže většinou se jedná o rychlé přesuny, schůzky v centru nebo na nějaké zkrášlovací procedury, ale teda zmrzlinu si u toho taky ráda dám.

Říkáte o sobě, že s narozením vaší dcerky se trochu bojíte řídit. Jak se změnilo Vaše nahlížení na bezpečnost nejen za poslední čtyři roky?

Na Vespě jezdím po Praze už více než 10 let a posledních pár let jsem vynechala hlavně z praktického důvodu, protože dítě na motorce úplně není kam dát, že jo. Ale přiznávám, že jsem i více opatrná na sebe. Neměla jsem sice na motorce žádnou vážnější nehodu, ale nemůžu ovlivnit ostatní účastníky provozu, a tak jsem výjezdy na motorce poslední roky trochu minimalizovala. 

Co pro vás znamená pojištění? Je to cesta, jak si užívat a zůstat svá, zatímco jste zároveň zodpovědná?

Když jsem byla mladší, pojištění jsem tolik neřešila. Poté, když jsem spadla na paraglidingu ze srázu a začala se více zajímat o adrenalinové sporty, byla jsem okolím tak trochu donucena řešit i jiné než klasické pojištění. Můj manžel, po pár letech soužití a zkušeností se mnou, udělal raději pojištění na všechno včetně domácnosti. (smích)

Je pro vás nyní důležité mít i havarijní pojištění, a ne jen povinné?

Určitě ano. Pro mě je už i to havarijní vlastně tak trochu povinné. Hodně cestujeme a vždycky si v zahraničí připlatíme plné pojištění, protože nechceme nic riskovat.

S tím se pojí to, jestli radši pro jízdu volíte Vespu než auto jako ekologičtější variantu?

Máme elektrické auto, které nabíjíme z obnovitelných zdrojů, a proto je můj sen do budoucna přejít na ekologičtější verzi i u motorky. Často využívám na krátké přejezdy i sdílené elektro motorky, jen je poslední dobou problém s parkováním. Nedají se bohužel vrátit kdekoliv, zejména v centru Prahy, a tak si občas raději vyjedu na kole, což je vůbec nejlepší možnost a dělám tak něco nejen pro planetu, ale i svoje zdraví. 

Zažila jste někdy nějaké situace s motorkou, na které vzpomínáte, ať už to byly příjemné, nebo nebezpečné chvíle?

Příjemných je naštěstí pořád víc. Hlavně když jsem třeba odvážela svoje mírně ovíněné kamarádky z náplavky. Jednou jsem dokonce musela se zlomeným zápěstím dořídit do nemocnice. Spadla jsem ve Stromovce na longboardu a zhodnotila jako nejrychlejší řešení odvést se sama, ale byla to pravá ruka a tu bolest nahoru po Veletržní ulici cítím v žilách dodnes. 

Když by o vás přátelé vyprávěli nějaké zážitky, na co si vzpomenou ve spojitosti s motorkou? 

Těch bude asi víc. Hlavně mám celoživotní problém dát motorku na stojan, takže jsem častokrát přišla zpátky ke své ležící zvertikalizované Vespě někde na Národní třídě a kolemjdoucí mi museli pomáhat motorku zvednout. Taky jsem častokrát vjela někam, kam jsem neměla. Třeba na koupaliště v Divoké Šárce, kde jsem vyfasovala zcela oprávněně pokutu, ale chybami se člověk učí a možná proto už vyjíždím jen velmi slavnostně a hlavně nepodceňuji outfit. Už žádné rozevláté sukýnky ani děrovaný svetřík, ale koženou bundu, rukavice, pevné boty a vždycky zapnutou helmu. 

 

Po zadání kódu Nikol25 máte do 14. června 2023 25% slevu na sjednání pojištění Vaší motorky - více informací naleznete na Generali Česká v sekci Pojištění motocyklu.

Vyberte kategorii