Pojištění na skútr nebo moped: kompletní průvodce

Provoz ve městě neustále houstne a jízda autem se stává noční můrou. Trávíte dlouhé minuty v zácpách, složitě hledáte místo k parkování. Jízda na skútru umožňuje daleko větší flexibilitu, kolonami aut snadno prokličkujete a místo ke stání najdete téměř vždy a všude. I proto obliba těchto jednostopých vozidel neustále roste. Abyste mohli vyrazit na cestu, je však třeba zřídit si povinné ručení, popřípadě havarijní pojištění na motorku pro ještě větší bezpečí. Náš průvodce vám pomůže zodpovědět nejčastější dotazy týkající se tohoto typu pojištění.

 

Jak pojistit skútr?

U Generali Česká pojišťovna nabízíme Pojištění motocyklu, v rámci kterého můžete získat nejen povinné ručení s celou řadou připojištění, ale také havarijní pojištění na svou motorku, díky kterému se na cestách můžete cítit ještě bezpečněji.

  • Povinné ručení vám pomůže pokrýt případné škody na majetku či zdraví způsobené provozem vašeho jednostopého motorového vozidla. V rámci připojištění lze zřídit také úrazové pojištění řidiče, popřípadě spolujezdce nebo pojistit zavazadla . Rovněž si můžete připlatit za asistenční služby v případě nehody či poruchy.
     

  • Havarijní pojištění kryje škodu na vašem motocyklu způsobenou zaviněnou i nezaviněnou nehodou. Pokrývá poškození v důsledku vandalismu. Kryje rovněž škodu při zcizení vašeho jednostopého vozidla či jeho částí i škody způsobené živelnou pohromou.

Kde pojistit motorku? Povinné ručení i havarijní pojištění můžete zřídit jednoduše online nebo na kterékoliv naší pobočce.

Jaký je rozdíl mezi skútrem a mopedem?

Obecně se jedná o kategorii motocyklů s objemem od 50 cm3 do 125 cm3:

  • Skútr je malá motorka s objemem motoru 50 až 125 cm3. Má dvě malá kola pod kapotáží s rámem a podlážkou. Před sedadlem je volný prostor, což umožňuje snadné nastupování a řidič sedí na sedačce jako na židli. Bývá vybavený automatickou převodovkou a někdy i automatickou spojkou. Snadno se ovládá, a proto je oblíbený i u mladých řidičů.

  • Název moped je vlastně odvozen od zkratky pro motocykl s pedály. Jedná se o jednostopé vozidlo s objemem motoru do 50 cm3, které je určeno pro přepravu jedné osoby na krátkou vzdálenost. Má pevnější a odolnější rám než kolo. Typickými zástupci jsou Babeta nebo Stadion.

Mopedy a skútry do objemu 50 cm3, které dosahují rychlosti do 45 km/h. K řízení tohoto typu motocyklu, označovaného také jako AM, můžete získat řidičské oprávnění již v 15 letech, ale do 18 let potřebuje řidič písemný souhlas svých zákonných zástupců. V případě, že jste držitelem řidičského oprávnění skupiny B, C nebo D, automaticky získáváte také oprávnění řídit tyto malé motocykly, nemusíte si ho dělat zvlášť. Skútry o objemu 50 - 125 cm3 spadají do skupiny A1 a jsou určeny pro řidiče s platným oprávněním již od 16 let. Stejně jako v předchozím případě, tito mladí řidiči rovněž potřebují písemný souhlas rodičů. Řidiči s oprávněním pro skupinu B mohou automaticky řídit také motorky skupiny A1 s automatem.

Je pojištění skútru i mopedu povinné?

Jak ukládá zákon č. 168/1999 Sb. o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, jsou jednostopá vozidla skupiny AM i A1 způsobilá vyrazit na cestu pouze s platným povinným ručením. Tento typ pojištění zaručuje krytí škod na zdraví či majetku způsobený provozem vašeho vozidla. Jednoduše řečeno se jedná o krytí škod způsobených někomu jinému. Ačkoliv se jedná o povinné pojištění, máte možnost pojištění rozšířit o další možnosti krytí, jako třeba úrazové pojištění řidiče i spolujezdce, asistenční služby a další.

Chcete-li mít jistotu, že jste si vybrali to nejvýhodnější pojištění, nechte si zpracovat více nabídek od různých pojišťoven a vyberte si tu nejlepší.

Z toho důvodu musí mít řidič vždy k dispozici tvz. Zelenou kartu, a to buď v papírové podobě nebo nově také v mobilu

Kolik stojí povinné ručení na moped nebo skútr?

V tomto případě nemůžeme poskytnout jednoznačnou odpověď. Cena pojištění se odvíjí od nastavených parametrů krytí. Samozřejmě platí, že čím větší rozsah krytí, tím vyšší cena. Některé pojišťovny nabízejí také čistě sezónní pojištění, která vám umožňuje platit pojistku pouze v měsících, kdy motocykl využíváte, zpravidla se tedy jedná o období od jara do podzimu. Průměrná cena roční pojistky malého motocyklu se pohybuje okolo 1500 Kč. 

Jak vypovědět pojistku na skútr nebo moped?

Smlouvu o povinném ručení je nutné vypovědět vždy písemně, a to nejméně 6 týdnů před koncem pojistného období. 

Je třeba mít povinné ručení také na elektrický skútr?

Ano, zákonná povinnost o pojištění odpovědnosti za provoz vozidla se vztahuje také na elektrické skútry či mopedy. Platí, že povinné ručení je povinné pro všechna vozidla s pohonem silnějším než 500 W nebo jsou těžší než 25 kg a zároveň jedou více než 14 km/hod. Elektrokola a elektrokoloběžky proto mají zatím v České republice výjimku, ale i v tomto směru lze očekávat změnu.

Je možné převést povinné ručení ze skútru na jiný typ motorky?

V žádném případě. Každé motorové vozidlo musí mít sjednáno vlastní povinné ručení, které není možné převádět na jiné, i kdyby se jednalo o vozidlo stejné kategorie.

Jak ušetřit peníze za povinné ručení?

Při sjednávání povinného ručení se vyplatí nechat si zpracovat aktuální nabídku od více pojišťoven, a to vždy s dostatečným předstihem před výročím stávajícího povinného ručení. Zcela jistě dostanete výhodnější nabídku u pojišťovny, u které máte pojištěná také jiná vozidla, jako třeba osobní automobil nebo třeba obytný vůz. Díky kilometrům bez nehod získáváte bonusy, které výslednou cenu pojištění také poníží. 

Ušetřit můžete i tak, že se o skútr a tedy o náklady na jeho provoz podělíte s někým z rodiny nebo s některým ze svých přátel. Ušetříte tak nejen finančně, ale zároveň tak přispějete k ochraně planety. Kontaktujte nás online a zjistěte, jaké možnosti vám naše povinné ručení nabízí. 

Pojištění veteránů

Od kdy je motorka veterán? A může se jednak i o skútr nebo moped? Jedná se o takové jednostopé vozidlo, které je starší 30 let, musí mít veteránskou SPZ, majitel musí být členem klubu veteránů a motorka musí mít mezinárodní certifikaci FIA nebo FIVA. Vzhledem k nízké rychlosti veteránů, čistě sezónnímu provozu a velice nízkému počtu nehod způsobených tímto typem vozidel, je povinné ručení na takový typ motocyklu mnohonásobně nižší než u běžných typů malých motocyklů. Oproti tomu havarijní pojištění se může vyšplhat k opravdu závratným částkám. 

Doufáme, že vám náš průvodce pomohl a vy se nyní můžete vydat na svém jednostopém oři bezpečně na cestu. Pokud chcete podrobnější informace nebo konkrétní nabídku, neváhejte se na nás obrátit telefonicky či nás navštivte na kterékoliv pobočce Generalli Česká pojišťovna.

Přečtěte si také:

Pojištění spoluúčasti na věcech půjčených vyřídíte pro Česko i celý svět

Pojištění léčebných výloh vám ušetří peníze i starosti

Jak sjednat cestovní pojištění

01.06.2023

Jak bezpečná je vaše přilba na motorku?

I když počet nehod oproti minulým letům lehce klesá a z celkového dopravního výkonu, tedy počtu ujetých kilometrů, představují motocyklisté zhruba jen jeden a půl procenta, jsou jednou z nejvíce ohrožených skupin na silnicích. A kromě toho neplatí, že vážné následky nehod jsou doménou pouze mladých řidičů. Nejrizikovější skupinou jsou jezdci ve věku 35 až 44 let.

Podle čeho vybírat helmy na motorku 

Ať už jezdíte pravidelně, nebo jen příležitostně, dobře padnoucí a kvalitní přilba na motorku je základem bezpečné jízdy a každoročně zachrání tisíce životů při nehodách motorkářů. Avšak vzhledem k různým typům dostupných motocyklových přileb může být těžké poznat, která je nejlepší. Před nákupem si vždycky ověřte, že motocyklová helma splňuje závazné normy, zejména evropskou homologaci ECE!

Styl

Nejběžnější helmy na motorku jsou buď otevřené – bez hledí a ochrany brady –, nebo uzavřené, které plně chrání bradu a čelist proti pádu.  Jsou k dostání v různých provedeních podle typu motocyklové aktivity.

Full-face helmet picture

Uzavřené, tzv. full-face helmy na motorku lépe chrání před nepřízní počasí a při nehodě, ale některé mohou být těžké.

Half-face helmet picture

Otevřené helmy jsou mnohem lehčí, ale nechrání oči a bradu.

Zkoušení

Změřte si obvod hlavy těsně nad obočím. Různé značky nabízejí různé velikosti a tvar, proto si přilbu před nákupem pořádně vyzkoušejte. Nechte si přilbu na motorku nasazenou několik minut a pohybujte hlavou všemi směry, abyste zjistili, jestli vám dobře sedí.

Ujistěte se, že vás helma nikde netlačí, a naopak že kolem hlavy nejsou volná místa. Bradový pásek by měl být tak těsný, abyste pod něj vložili jen dva prsty. Při zapínání musí přezka slyšitelně zaklapnout.

Jen přilba, která dobře sedí, správně ochrání hlavu při nehodě

Vlastnosti

Ujistěte se, že vnější skořepina je vyrobena ze silného a odolného materiálu. Uvnitř by měla být tlumicí vrstva, která při nehodě utlumí náraz a snižuje velikost přetížení mezi stojícím povrchem a pohybujícím se mozkem jezdce. 

Bradový pásek musí být odolný, ale pohodlný.

Vybírejte přilbu, která má lícní polštářky a pohodlnou a odolnou výstelku.

Zkontrolujte větrání na horní, zadní nebo dolní přední straně. Zabraňuje to zamlžování štítu.

Kdy helmu vyměnit za novou

Výrobci doporučují vyměnit přilbu každých 3–5 let z důvodu degradace materiálů a opotřebení. 

Vždy vyměňte přilbu po nárazu.

Pravidelně kontrolujte, jestli vám přilba nezačíná být volná, nebo jestli uvnitř či navenek nevykazuje známky poškození. Pokud ano, raději ji okamžitě vyměňte.

 

Ujistěte se, že helma splňuje bezpečnostní normy a předpisy požadované v České republice a že je řádně homologována.

Certifikované přilby jsou sice dražší, ale investice do větší bezpečnosti se vám vyplatí.

Myslete i na pojištění motorky nebo skůtru a ušetřete si starosti. 


Přečtěte si také:

Kvalitní vybavení je nejlepším přítelem motorkáře

Rukavice na motorku musí být z kvalitního materiálu a dobře sedět na ruce

Aplikace, které ochrání při cestování

Vyberte kategorii