Provoz ve městě neustále houstne a jízda autem se stává noční můrou. Trávíte dlouhé minuty v zácpách, složitě hledáte místo k parkování. Jízda na skútru umožňuje daleko větší flexibilitu, kolonami aut snadno prokličkujete a místo ke stání najdete téměř vždy a všude. I proto obliba těchto jednostopých vozidel neustále roste. Abyste mohli vyrazit na cestu, je však třeba zřídit si povinné ručení, popřípadě havarijní pojištění na motorku pro ještě větší bezpečí. Náš průvodce vám pomůže zodpovědět nejčastější dotazy týkající se tohoto typu pojištění.
Jak pojistit skútr?
U Generali Česká pojišťovna nabízíme pojištění motocyklu, v rámci kterého můžete získat nejen povinné ručení s celou řadou připojištění, ale také havarijní pojištění na svou motorku, díky kterému se na cestách můžete cítit ještě bezpečněji.
Povinné ručení vám pomůže pokrýt případné škody na majetku či zdraví způsobené provozem vašeho jednostopého motorového vozidla. V rámci připojištění lze zřídit také úrazové pojištění řidiče, popřípadě spolujezdce nebo pojistit zavazadla . Rovněž si můžete připlatit za asistenční služby v případě nehody či poruchy.
Havarijní pojištění kryje škodu na vašem motocyklu způsobenou zaviněnou i nezaviněnou nehodou. Pokrývá poškození v důsledku vandalismu. Kryje rovněž škodu při zcizení vašeho jednostopého vozidla či jeho částí i škody způsobené živelnou pohromou.
Kde pojistit motorku? Povinné ručení i havarijní pojištění můžete zřídit jednoduše online nebo na kterékoliv naší pobočce.
Jaký je rozdíl mezi skútrem a mopedem?
Obecně se jedná o kategorii motocyklů s objemem od 50 cm3 do 125 cm3:
Skútr je malá motorka s objemem motoru 50 až 125 cm3. Má dvě malá kola pod kapotáží s rámem a podlážkou. Před sedadlem je volný prostor, což umožňuje snadné nastupování a řidič sedí na sedačce jako na židli. Bývá vybavený automatickou převodovkou a někdy i automatickou spojkou. Snadno se ovládá, a proto je oblíbený i u mladých řidičů.
Název moped je vlastně odvozen od zkratky pro motocykl s pedály. Jedná se o jednostopé vozidlo s objemem motoru do 50 cm3, které je určeno pro přepravu jedné osoby na krátkou vzdálenost. Má pevnější a odolnější rám než kolo. Typickými zástupci jsou Babeta nebo Stadion.
Mopedy a skútry do objemu 50 cm3, které dosahují rychlosti do 45 km/h. K řízení tohoto typu motocyklu, označovaného také jako AM, můžete získat řidičské oprávnění již v 15 letech, ale do 18 let potřebuje řidič písemný souhlas svých zákonných zástupců. V případě, že jste držitelem řidičského oprávnění skupiny B, C nebo D, automaticky získáváte také oprávnění řídit tyto malé motocykly, nemusíte si ho dělat zvlášť. Skútry o objemu 50 - 125 cm3 spadají do skupiny A1 a jsou určeny pro řidiče s platným oprávněním již od 16 let. Stejně jako v předchozím případě, tito mladí řidiči rovněž potřebují písemný souhlas rodičů. Řidiči s oprávněním pro skupinu B mohou automaticky řídit také motorky skupiny A1 s automatem.
Je pojištění skútru i mopedu povinné?
Jak ukládá zákon č. 168/1999 Sb. o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, jsou jednostopá vozidla skupiny AM i A1 způsobilá vyrazit na cestu pouze s platným povinným ručením. Tento typ pojištění zaručuje krytí škod na zdraví či majetku způsobený provozem vašeho vozidla. Jednoduše řečeno se jedná o krytí škod způsobených někomu jinému. Ačkoliv se jedná o povinné pojištění, máte možnost pojištění rozšířit o další možnosti krytí, jako třeba úrazové pojištění řidiče i spolujezdce, asistenční služby a další.
Chcete-li mít jistotu, že jste si vybrali to nejvýhodnější pojištění, nechte si zpracovat více nabídek od různých pojišťoven a vyberte si tu nejlepší.
Z toho důvodu musí mít řidič vždy k dispozici tvz. Zelenou kartu, a to buď v papírové podobě nebo nově také v mobilu.
Kolik stojí povinné ručení na moped nebo skútr?
V tomto případě nemůžeme poskytnout jednoznačnou odpověď. Cena pojištění se odvíjí od nastavených parametrů krytí. Samozřejmě platí, že čím větší rozsah krytí, tím vyšší cena. Některé pojišťovny nabízejí také čistě sezónní pojištění, která vám umožňuje platit pojistku pouze v měsících, kdy motocykl využíváte, zpravidla se tedy jedná o období od jara do podzimu. Průměrná cena roční pojistky malého motocyklu se pohybuje okolo 1500 Kč.
Jak vypovědět pojistku na skútr nebo moped?
Smlouvu o povinném ručení je nutné vypovědět vždy písemně, a to nejméně 6 týdnů před koncem pojistného období.
Je třeba mít povinné ručení také na elektrický skútr?
Ano, zákonná povinnost o pojištění odpovědnosti za provoz vozidla se vztahuje také na elektrické skútry či mopedy. Platí, že povinné ručení je povinné pro všechna vozidla s pohonem silnějším než 500 W nebo jsou těžší než 25 kg a zároveň jedou více než 14 km/hod. Elektrokola a elektrokoloběžky proto mají zatím v České republice výjimku, ale i v tomto směru lze očekávat změnu.
Je možné převést povinné ručení ze skútru na jiný typ motorky?
V žádném případě. Každé motorové vozidlo musí mít sjednáno vlastní povinné ručení, které není možné převádět na jiné, i kdyby se jednalo o vozidlo stejné kategorie.
Jak ušetřit peníze za povinné ručení?
Při sjednávání povinného ručení se vyplatí nechat si zpracovat aktuální nabídku od více pojišťoven, a to vždy s dostatečným předstihem před výročím stávajícího povinného ručení. Zcela jistě dostanete výhodnější nabídku u pojišťovny, u které máte pojištěná také jiná vozidla, jako třeba osobní automobil nebo třeba obytný vůz. Díky kilometrům bez nehod získáváte bonusy, které výslednou cenu pojištění také poníží.
Ušetřit můžete i tak, že se o skútr a tedy o náklady na jeho provoz podělíte s někým z rodiny nebo s některým ze svých přátel. Ušetříte tak nejen finančně, ale zároveň tak přispějete k ochraně planety. Kontaktujte nás online a zjistěte, jaké možnosti vám naše povinné ručení nabízí.
Pojištění veteránů
Od kdy je motorka veterán? A může se jednak i o skútr nebo moped? Jedná se o takové jednostopé vozidlo, které je starší 30 let, musí mít veteránskou SPZ, majitel musí být členem klubu veteránů a motorka musí mít mezinárodní certifikaci FIA nebo FIVA. Vzhledem k nízké rychlosti veteránů, čistě sezónnímu provozu a velice nízkému počtu nehod způsobených tímto typem vozidel, je povinné ručení na takový typ motocyklu mnohonásobně nižší než u běžných typů malých motocyklů. Oproti tomu havarijní pojištění se může vyšplhat k opravdu závratným částkám.
Doufáme, že vám náš průvodce pomohl a vy se nyní můžete vydat na svém jednostopém oři bezpečně na cestu. Pokud chcete podrobnější informace nebo konkrétní nabídku, neváhejte se na nás obrátit telefonicky či nás navštivte na kterékoliv pobočce Generalli Česká pojišťovna.
Přečtěte si také:
Pojištění spoluúčasti na věcech půjčených vyřídíte pro Česko i celý svět
Zima je období, které může pro řidiče přinést nepředvídatelné situace. Ráno se vzbudíte a zjistíte, že auto je pod vrstvou ledu, silnice jsou kluzké a nízké teploty zkoušejí kapacitu vaší baterie a možná i vaše nervy. Chcete-li jezdit bezpečně a bez zbytečných komplikací, příprava auta na zimu je nezbytná. Ale opravdu důkladná příprava auta na zimu by měla začít dříve, než uvidíte padat první sněhové vločky. Pojďme si tedy představit, co všechno byste měli udělat, abyste své auto připravili na toto období.
Jednou z nejdůležitějších věcí, jak připravit auto na zimu, je výměna letních pneumatik za zimní. Zimní pneumatiky jsou navrženy tak, aby poskytovaly lepší trakci na sněhu a ledu, a to díky speciálnímu složení pryže a dezénu.
Podle platné legislativy v České republice je povinností, abyste na svém autě měli zimní pneumatiky od 1. listopadu do 31. března, a to za předpokladu, že na silnicích se vyskytuje sníh, led nebo námraza, nebo pokud se takové podmínky očekávají. Důležité je však vědět, že i mimo toto období může být jízda se zimními pneumatikami povinná, a to na úsecích silnic označených příslušnou dopravní značkou Zimní výbava. Pokud však k takové značce přísluší tabule, která dodatečně upravuje její platnost, v takovém případě nemusíte mít na tomto úseku zimní pneumatiky.
Pro osobní auta do 3,5 tuny platí, že zimní pneumatiky musí být obuty na všech kolech a dezén musí mít hloubku minimálně 4 milimetry. Vozidla těžší než 3,5 tuny mají povinnost mít zimní pneumatiky jen na hnacích nápravách a dezén musí být hlubší, konkrétně 6 milimetrů.
Nic nedokáže zkazit den více než nefunkční baterie při teplotách pod nulou. Autobaterie je v zimě jednou z nejzranitelnějších součástí vozidla. Studené počasí může snížit její kapacitu až o polovinu, což může vést k problémům se startováním.
Abyste předešli těmto nepříjemnostem, zkontrolujte stav vaší baterie před zimou. Pokud je starší než tři roky, mohli byste začít uvažovat o její výměně. No na začátek postačí pokud si dáte otestovat její kapacitu odborníkům. Také pravidelně čistěte svorky baterie a ujistěte se, že jsou pevně připojeny. V rámci prevence se však doporučuje, abyste si před zimním obdobím, při přípravě auta na zimu, nabili autobaterii naplno.
Chystáte se na zimu a chcete mít jistotu, že vaše auto zvládne mrazivé teploty bez problémů? Jedním z klíčových kroků je kontrola provozních kapalin. Právě ty zajišťují správné fungování motoru i dalších systémů vozidla, a proto byste jim měli věnovat zvláštní pozornost. Na co se zaměřit, aby váš vůz zůstal spolehlivý i v těch nejchladnějších dnech?
Motorový olej – Moderní auta jsou vybavena systémy, které nás upozorňují na potřebu výměny oleje. Přesto je vhodné pravidelně kontrolovat hladinu oleje a jeho stav, zejména před zimním obdobím. Pokud byste šli v rámci přípravy auta na zimu vyměňovat i olej, zvolte správný typ, který zaručí bezproblémový chod motoru i v mrazech. Nízký zimní parametr oleje (číslo před písmenem „W“) je klíčový pro snadné startování a účinné mazání všech motorových částí.
Chladicí kapalina – Nová chladicí kapalina je navržena tak, aby odolávala i extrémním mrazům. S časem však ztrácí své vlastnosti a může zamrznout už při nule stupňů Celsia, což může poškodit motor. V rámci přípravy auta na zimu byste si měli zkontrolovat i tuto kapalinu.
Voda do ostřikovačů – V létě se používá samozřejmě letní voda do ostřikovačů, která ovšem neodolává tuhým mrazům, které jsou v zimě. Budete-li si připravovat auto na zimu, buď takovou letní kapalinu vystříkejte nebo ji smíchejte se zimní. Přesto si ale pořiďte zimní vodu do ostřikovačů, protože během zimy se čelní sklo špiní mnohem častěji, a tak je i spotřeba této kapaliny vyšší.
Zimní období dává laku auta pořádně zabrat – posypová sůl, bláto a nečistoty mohou jeho povrch nenávratně poškodit. Proto je důležité před prvními mrazy dopřát svému vozu důkladnou očistu a nanést ochranný vosk nebo lakový sealant. Tyto přípravky vytvoří ochrannou vrstvu, která pomůže minimalizovat škodlivé účinky soli a špíny. Během zimy je pak dobré auto pravidelně mýt, především jeho spodní část, aby se usazené nečistoty neproměnily v agresivního nepřítele vašeho laku.
Každé auto má svou povinnou výbavu. Při přípravě vozu na zimu je však důležité mít v autě nouzovou výbavu. Ta vám může v kritických momentech ušetřit spoustu stresu. Nejzákladnější nouzová výbava na zimu by měla obsahovat:
startovací kabely
sněhové řetězy
škrabku, smetáček na odstranění sněhu a mrazu
teplé deky
čelová lampa
tažné lano
nabíječka na telefon
Před zimou je dobré zkontrolovat i stav stěračů. Opotřebované stěrače mohou zhoršit váš výhled, což je v zimě obzvláště nebezpečné. No a také vám mohou i poškrábat čelní sklo, čímž se samozřejmě snižuje jeho životnost.
Nezapomínejte ale při přípravě auta na zimu ani na brzdy a světla. Ujistěte se, že všechna světla a žárovky fungují správně a jsou čisté. Také si dejte v rámci toho, jak připravit auto na zimu i zkontrolovat své brzdy, zda jsou ve skutečně dobrém stavu, protože na kluzkém povrchu je obzvláště důležité, aby správně fungovaly.
V rámci přípravy auta na zimu není důležité připravit jen své auto, ale také sebe a své schopnosti. Sníh, led a snížená viditelnost představují rizika, která zvyšují pravděpodobnost nehod, pokud se na ně nepřipravíte. Proto je důležité znát a osvojit si několik užitečných tipů, které vám pomohou zvládnout jízdu v zimě bezpečně as jistotou.
Snižte rychlost a jezděte opatrně, protože silnice pokryté sněhem a ledem snižují přilnavost pneumatik, což prodlužuje brzdnou dráhu.
Udržujte větší odstup od vozidel před vámi, abyste měli dostatek času na reakci.
Brzděte jemně a plynule, abyste předešli smyku, a používejte světla i ve dne ke zvýšení viditelnosti.
Předvídejte pohyby ostatních vozidel a vyhýbejte se prudkým manévrům, které by mohly způsobit ztrátu kontroly.
V autě mějte vždy nouzové vybavení, jako je deka, teplé oblečení a startovací kabely.
Přečíst si také můžete náš článek Škola smyku a další rady pro bezpečnou jízdu v zimě, díky čemuž zvýšíte svoji bezpečnost.
Příprava auta na zimu by měla být proto samozřejmostí každého jednoho majitele motorového vozidla, neboť vám pomůže zajistit bezpečnou a pohodlnou jízdu i v těch nejnáročnějších zimních podmínkách. Nepodceňujte důležitost zimních pneumatik, pravidelných kontrol a dobře vybaveného vozidla. Osvojte si naše tipy na to, jak správně připravit auto na zimu a užívejte si jízdu v zimních měsících bez obav.
Přečtěte si:
Jak odstranit led z čelního skla v autě?