Doba na přečtení článku jsou 4 minuty

Závodník Richard Gonda radí, jak se vyhnout nebezpečným situacím na silnici

Závodní volant drží v rukou už od svých šesti let a na tachometru měl i 330 kilometrů za hodinu - samozřejmě na závodním okruhu. Jako profesionální jezdec zvládá Slovák Richard Gonda vyhrocené situace ve vysokých rychlostech a své auto ovládá dokonale. V běžném provozu si raději užívá pohodlnou klidnou jízdu. Kromě závodění se věnuje i koučování. Proto jsme se v našem rozhovoru ptali na jeho závodní zkušenosti a zjišťovali i tipy, jak se chovat za volantem, abychom vždy bezpečně přišli do cíle.

Richarde, jsi známý nejen jako šampion Formule 3, ale i jako komentátor F1, závodní kouč a zejména zkušený řidič. Jakou největší rychlostí si jel a jaký to byl pocit?

Těsně pod 330 kilometrů za hodinu. Na okruhu Yas Marina v Abu Dhabí s Formulí 2. Je tam docela dlouhá rovinka. Pocit je to příjemný, protože si konečně na chvilku odpočinete a uvolníte trochu ruce, dokud nepřijde další sekce zatáček. Jinak jsou rovinky ta nejnudnější část okruhů.

Kolik máš asi najetých kilometrů?

Když spočítám jen všechny cesty na závody a testování mimo denní ježdění je toho dost a kilometrů hodně. Odhaduji to zhruba na 55 tisíc kilometrů ročně.

Kolik aut ti už prošlo pod rukama?

Sériová a sportovní auta bych raději přeskočil. To už by byly asi stovky. Někdy mívám i období, kdy sedím téměř každý druhý den v jiném autě. Samozřejmě ne ve vlastním.

Z moderních závodních strojů to většinou byly formulové monoposty, které jsou otevřené. Se střechou nad hlavou na nejvyšší příčky radím právě aktuální kategorii GT3, což jsou nejsilnější GT-čka. Z nich konkrétně BMW M6 GT3, se kterým závodíme v týmu Šenkýř Motorsport. Dále mohu zmínit prototyp World Series R.S.01, který byl pekelně rychlý a podařilo se mi s ním vyhrát hodně závodů, také BMW Z4 GT3, Porsche Carrera Cup, M4 GT4 a pár ne továrních aut. Za všechny možnosti jsem velmi vděčný.

Pomáhají ti zkušenosti ze závodů, kde jezdíš vysokou rychlostí, i v běžném provozu?

Určitě. Za závodním volantem sadím od šesti let, takže jsem měl možnost zažít různé situace. Proto se snažím jezdit v běžném provozu velmi bezpečně, myslet i za ostatní a předvídat, protože to na závodech trénujete. Vím, jak to může skončit na trati. A proto bych to na cestě nechtěl zažít.

Jak se pojišťují profesionální závodníci? Kam se mohou vyšplhat náklady za rozbité auto při závodech?

Já mám během závodu sportovní pojištění v rizikové skupině. Za ta léta jsem ho naštěstí využil pouze párkrát, při menších zraněních. Auta jsou však jiná písnička, protože jsou velmi drahá (vrcholové i několik stovek tisíc eur). Kontaktů je na trati mnoho, i když v televizi nejsou vždy vidět. Je to drahé pojištění s plněním často až od 20 tisíc eur. Proto se snažím a musím jezdit čistě. Některým rivalům je to však jedno.

Byl jsi někdy na závodní trati nebo na běžné silnici v nebezpečné situaci, v níž si využil své závodní reflexy?

Na závodní trati je takových situací mnoho. Zejména v kvalifikaci, kdy ženete auto nebo monopost na absolutní limit. Na závodech je to hlavně v soubojích. Na běžné silnici se snažím jezdit tak, abych se do nebezpečné situaci vůbec nedostal. Nejzákeřnější umí být zvěř u silnice. Ale v takovém případě je to víc o štěstí či smůle jak o dovednostech.

Jaké jsou tvé základní zásady, které se snažíš dodržovat, když sedneš za volant?

Nespěchat. Správně sedět. Při delší cestě dodržovat pitný režim. Nerozptylovat se a samozřejmě žádný alkohol.

Které vychytávky nesmí v tvém autě chybět?

Jsem závislý na hudbě, stále mám zapnutou aplikaci Spotify. Jinak mám rád v autě prázdno a čisto. Takže ještě pár hadříků. Nevím, proč s sebou vozím v kufru rezervní nářadí, když mě nikdy nenapadne ho použít. Když ho potřebuji, sháním jinde. A dnes mi samozřejmě nesmí chybět ani dezinfekce a roušky.

Většina lidí asi od profesionálního závodníka očekává, že jezdí divoce i po běžných cestách...

Vím, že se to očekává. A každého to zajímá. Ale jezdím klidně a preferuji pohodlnou jízdu. Díky závodům a jejich prostředí nemám potřebu jezdit rychle v normálním životě. Běžná auta nabízejí možná 5 procent toho co závodní. Ani by mě nebavilo se s nimi honit.

„Díky závodům a jejich prostředí nemám potřebu jezdit rychle v normálním životě. Běžná auta nabízejí možná 5 procent toho co závodní. Ani by mě nebavilo se s nimi honit.“

Na většinu závodů v Evropě vyrážíš sám. Nejspíš máš tedy dobrý přehled o situaci v jednotlivých zemích. Prozraď, kde se jak řídí a kde ses setkal s nejvíce piráty na silnicích?

Polsko je pořádná divočina. Nejezdím tam často, ale vždy dávám pětkrát větší pozor. S dost arogantními řidiči jsem se setkal i v Česku, ale mám pocit, že se to už zlepšilo. Německé dálnice zase vyžadují velké soustředění kvůli hustému provozu. Na druhou stranu velmi disciplinovaní jsou podle mě Rakušané.

Jak vnímáš slovenské řidiče a jejich dovednosti? Doporučil bys jim něco?

Bez ohledu na to, zda jde o zkušenější nebo o čerstvé řidiče, obecně častěji důvěřují svým autům až příliš. Nebo naopak vůbec nevědí, co od auta očekávat. Asistenční systémy a aktivní a pasivní bezpečnost jsou dnes na zcela jiné úrovni než před 15 či 20 lety. Ale stále jsme to my, kdo auto ovládá. Dnes máme jen k dispozici větší pomoc. Každému doporučuji vyrazit jednou za čas na školu smyku a poznat své auto v různých situacích.

Čeho si nejprve všimneš jako spolujezdec? Jde o zlozvyky, chyby v řízení auta, špatně nastavené sedadlo, volant či pás? Upozorňuješ na to?

Jako spolujezdec se málokdy cítím uvolněně. Posed a držení volantu je první věc, která mě udeří do očí a napoví o řidiči a následující jízdě mnoho. Když je něco při jízdě opravdu špatně, tak zasahuji. Nedá mi to.

Dají se zlepšit řidičské reflexy? Co bys doporučil? Školu smyku, zvládání krizových situací, řízení v různých terénech?

Dají se vylepšit a je dobré to podceňovat. Byl bych rád, kdyby byla zmiňovaná škola smyku na Slovensku povinná. A to minimálně jako součást každého kurzu autoškoly. Trénování a zdokonalování řidičů na rychlé, sportovní ježdění na okruhu se poslední dva roky věnuji dost intenzivně. Je to však až taková druhá úroveň - pro ty, kteří již řídí, ovládají své auto velmi dobře a chtějí jít do úplných detailů.

„Byl bych rád, kdyby byla škola smyku povinná. A to minimálně jako součást každého kurzu autoškoly.“

Pojďme se podívat na některé běžné situace v každodenním provozu. Zajímají nás tvé tipy a doporučení, jak se v daných chvílích zachovat - kdy brzdit, nebrzdit, točit volantem, držet pevně volant:

  • Na podzim a v zimě bývá často šero, špatné světelné podmínky. 

V takových podmínkách je samozřejmost myslet na zapnutá čistá světla a umyté čelní okno z obou stran. Únava, která je v tomto období spojená se špatnou viditelností, je velmi špatná kombinace. Zejména při dlouhých cestách třeba dbát na krátké pauzy a pitný režim.

  • Podvečerní slunce mi během cesty svítí do očí.

Někdy stačí trochu upravit sedačku. Mít v autě sluneční brýle je při východu a západu slunce velmi užitečné. A opět - čisté okno!

  • Předjíždím na dálnici rychlostí 130 kilometrů za hodinu a nalepí se na mě rozjetý pirát.

Vždy, když vyjíždíme z pruhu, je třeba zkontrolovat také situaci pár stovek metrů za sebou. Tak se nemůže stát, že se mi za nárazníkem během sekundy objeví rychlé auto. Nebezpečný je právě rozdíl v rychlosti. Pokud to pomůže bezpečnosti a plynulosti, je dobré trochu krátce zrychlit a zkrátit čas předjíždění. Nejhorší a nejnebezpečnější řešení je zabrzdit. Ať už naschvál, nebo z leknutí. Znám to ze závodů a vážně nechtějte dostat ránu do zadního nárazníku. Může to mít fatální následky pro oba.

  • Prudké brždění auta přede mnou - jak správně brzdit?

Co nejrychleji a co nejrazantněji. V takovém okamžiku není dobré zamrznout. Právě naopak. Je třeba ihned brzdit a zkontrolovat si i zpětné zrcátko, jestli řidiči za námi stíhají reagovat. V mezní situaci, kdy nás od nárazu dělí pouze řekněme půl metru až metr, je vhodné hledat místo na mírné vybočení vedle překážky.

  • Jak na aquaplaning?

Držet pevně volant. Když už auto přechází do bočního smyku, s nohama neděláme nic prudkého. Zmáčkneme spojku, zvolna plyn, můžeme malinko přibrzdit.

  • Oslepení protijedoucím autem?

Nedívejte se do světel. Když na vás míří silná světla, o to více se musíme soustředit a zaměřit se na svůj pruh.

  • Pes, děti, telefon, hlasité rádio v autě - co s tím?

Koncentrace je asi to nejdůležitější. Snažte se co nejvíce omezit faktory, které vás rozptylují. Například zacházet s telefonem ve městě znamená, že nevnímáme množství okolností a potenciálně ohrožujeme sebe i ostatní. Po celou dobu jízdy je třeba mít 360 stupňový přehled o tom, co se kolem auta děje.

  • Jaké jsou příčiny vzniku přetáčivého smyku a co v jeho případě dělat?

Takový smyk vzniká většinou již v zatáčce nebo na jejím výjezdu. Může za to nepřiměřené prudké zatočení volantu, rychle přidaný plyn (zejména při zadním pohonu), nerovnosti na silnici či náhle snížená přilnavost vozovky. Často jde o kombinaci několika faktorů. Je potřebná plynulá reakce nohou, nic náhlého. Zvolnění plynu a „kontra“ na volantu, t. j. provedení protipohybu, kterým vyrovnáme smyk. Pokud je při zadním pohonu smyk krizový, je vhodné vymáčknout spojku. Očima se díváme tam, kam se chceme dostat.

  • Jaké jsou příčiny vzniku nedotáčivého smyku a co v jeho případě dělat?

Většinou vjedeme do zatáčky příliš rychle a auto nezatáčí tam, kam bychom chtěli. Je třeba zlehka přibrzdit a trochu narovnat volant. Důležité je nezaleknout se a dívat se očima tam, kam se chceme dostat. Ne tam, kam se auto chystá nabourat.

Děkujeme za rozhovor a cenné rady. Přejeme hodně šťastných kilometrů.

O Richardovi se dozvíte více také na webu Sophidea.

Přečtěte si:

Nikol Moravcová: Rychlé přesuny a romantika na dvou kolech

Rozhovor s Petrem Pilátem nejen o závodění

Jaké zásady dodržet, aby byla jízda vždy bezpečná pro všechny?

06.10.2025

DNA vašeho mazlíčka může zachránit zdraví i peníze, říká zakladatel Dekódovny

Většina lidí si genetiku spojí s laboratoří, mikroskopy a vědeckými studiemi. Vy ale dokážete, aby z ní měl praktický užitek i běžný majitel psa nebo kočky. Jak byste svou práci popsal někomu, kdo o ní slyší poprvé?

Naše laboratoř Dekódovna se zabývá analýzou DNA nejen zvířat. Nejčastěji psů, koček a koní, ale testujeme i hospodářská zvířata, ptáky, plazy, rostliny, hmyz a houby. Z jednoho vzorku DNA dokážeme zjistit predispozice k nemocem, vzhledové vlastnosti, u ptáků třeba pohlaví, a u některých plemen psů i určité projevy chování. Tyto informace pomáhají chovatelům, veterinářům, vědeckým týmům i běžným majitelům zvířat dělat informovaná rozhodnutí.

Takže nejde jen o chovné stanice, ale i o obyčejné majitele?

Přesně tak. Testy využívají chovatelé, kteří potřebují doložit výsledky pro klub, ale i lidé, co mají doma jednoho psa nebo kočku. Často je to ze zvědavosti, ale někdy řeší konkrétní problém – třeba opakované zdravotní potíže, citlivost na léky, nebo chtějí vědět, co může jejich zvíře přenést na potomky. Máme na webu připravené balíčky pro konkrétní plemena, aby lidé nemuseli tápat, co testovat. Největší zájem je vždycky o zdraví, vzhledové vlastnosti jsou zajímavé hlavně pro chovatele kvůli uchovnění.

David Kaspřák

Uveďte konkrétní příklad, kdy genetika opravdu pomohla.

Jedna paní k nám přišla, protože její fenka opakovaně reagovala špatně na běžné veterinární léky. Analýza ukázala mutaci spojenou s nemocí MDR, která způsobuje přecitlivělost na určité účinné látky. Veterinář díky tomu ví, že tyto léky nesmí použít. Je to obrovská úleva pro majitele a hlavně jistota, že zvíře nebude vystaveno zbytečnému riziku.

Jak probíhá samotný test?

Majitel si u nás objedná balíček – máme základní a rozšířené varianty pro konkrétní plemena. Po objednávce posíláme odběrovou sadu. Tamponem se setře sliznice z tlamy, vloží se do zkumavky, zabalí do přiložené obálky a přes Zásilkovnu odešle do laboratoře. U hadů používáme kůži ze svleku, u ptáků peří i kapku krve. Ve většině případů jsou výsledky do 10–14 dnů, u ptáků i do druhého dne. Pokud je DNA málo, můžeme si vyžádat nový vzorek, ale to se stává málokdy.

Dá se pomocí DNA zjistit i pohlaví zvířete?

Ano, a u některých druhů je to vyloženě zásadní. Typickým příkladem jsou papoušci nebo jiní exotičtí ptáci, kde nelze pohlaví poznat podle vzhledu. Tradiční metody, jako endoskopie nebo rentgen, jsou časově i finančně náročné a pro ptáky stresující. My dokážeme pohlaví určit z několika peříček rychle, levně a šetrně. Chovatel či ornitolog tak ví, co má v chovu, a může podle toho plánovat páry nebo vědět, co prodává.

 

Co všechno lze z DNA zjistit?

  • Nemoci – například dědičné poruchy, predispozice k onemocněním, citlivost na léky.
  • Vzhledové vlastnosti – barva srsti, kudrnatost, délka chlupů, skrytá zbarvení, která může zvíře předat dál.
  • Chování – u vybraných plemen specifické predispozice (zatím spíše doplňková informace).
  • Pohlaví u ptáků – rychle, šetrně a bez stresu.
  • Genetická identifikace druhu – tzv. DNA barcoding, využívaný entomology, botaniky a muzei.

Co všechno z výsledků zjistíme?

Podle vybraného balíčku dostanete informaci o přítomnosti mutací spojených s nemocemi, vzhledových vlastnostech a u některých plemen i o určitých projevech chování. U nemocí uvádíme, zda je mutace v homozygotním stavu (zděděná od obou rodičů) nebo heterozygotním (jen od jednoho), jestli je dominantní nebo recesivní, a co to znamená pro chov i prevenci. Stejná mutace může způsobovat onemocnění u dvaceti plemen, ale u jiných pěti nemusí mít žádný vliv – proto je důležitá správná interpretace. Vzhledové vlastnosti jsou třeba barva srsti, kudrnatost, délka chlupů nebo genetická „línavost“. Chovatele zajímá i to, zda zvíře nese skrytou mutaci, kterou může předat dál, aniž by se u něj projevila. Je tam pak riziko pro potomky, ne přímo pro testovaného jedince.

Zmiňoval jste chování. Jde o spolehlivou informaci?

U chování jsme zatím spíš v začátcích. Existují studie třeba o přítulnosti nebo rezervovanosti u labradorů, kdy se sleduje například oxytocinový receptor, ale chování ovlivňuje více genů, prostředí a výchova. Proto výsledky bereme spíš jako doplňkovou zajímavost. Přesto chystáme balíčky testů, kam chceme přidat i testy spojené s chováním.

Generali Česká pojišťovna

Kolik takové testy stojí?

Izolace a archivace DNA stojí kolem 500–600 Kč. Kompletní balíčky s několika testy se pohybují do tří tisíc. Snažíme se ceny držet dostupné. Když můžeme použít levnější, ale stejně kvalitní metodu, promítneme to do ceny. Pro někoho je zajímavá i DNA karta, což je krásně zpracovaný fyzický dokument s výsledky, seznamem testů a kresbou molekuly DNA s analyzovanými geny pejska. Je to taková „vylepšená“ vytištěná verze výsledků, kde může být i fotka pejska, oproti standardním výsledkovým zprávám, které posíláme v PDF na email. Často vhodné například jako dárek pro někoho, kdo má pejska.

Dekódovna ale netestuje jen mazlíčky, že?

Ano, spolupracujeme i s vědci, univerzitami a muzei. Děláme tzv. DNA barcoding – genetické určení druhu. Hodí se to například entomologům, kteří mají hmyz z tropických oblastí, nebo kurátorům, kteří chtějí přesně určit exempláře ve sbírkách. Je to podobné jako když pípnete kód u pokladny – jen místo čárového kódu načteme DNA a databáze „vyplivne“, o jaký druh jde. Stejně můžeme určit rostliny nebo houby. U hadů se často řeší vzhledové vlastnosti, hlavně barevné mutace – chovatelé si tak ověří, jestli má smysl konkrétní jedince křížit, a nemusí čekat několik generací. Testy nemocí u plazů zatím nejsou tak probádané jako u psů a koček.

Jak jste se k Dekódovně vlastně dostal?

Původně jsem pracoval v laboratoři ve zdravotnictví s lidskou DNA. Když jsem skončil, přemýšlel jsem, jak spojit svou praxi s tím, co mě baví – zvířaty a přírodou. A tak vznikl nápad na vlastní laboratoř. Název Dekódovna odkazuje na rozkódování genetické informace do srozumitelné podoby pro lidi.

 

David Kaspřák na Instagramu

Znáte fenky Bonnie a Ashley? David Kaspřák je autorem populárních videí, kde kombinuje humor, osobní příběhy a popularizaci vědy. Oblíbené jsou scénky tzv. „obrácené role“, kde pes dává povely člověku.

Vaše laboratoř má silnou prezentaci na sociálních sítích. Proč jste to tak pojal?

Sociální sítě jsou skvělý nástroj pro osvětu. Nechci je zaplavovat reklamou, spíš chci lidem ukázat, že genetika není něco vzdáleného – že může mít reálný přínos pro jejich zvíře. A občas to proložím humorem nebo videi s mými psy, protože zábava a věda se nemusí vylučovat.

Kam byste chtěl Dekódovnu posunout?

Chci rozšiřovat nabídku testů pro více druhů zvířat a zároveň dělat osvětu – přednášky, videa, příspěvky na sítích. Mým cílem je, aby lidé věděli, že prevence je vždy lepší než řešení problémů, které už nastaly.

Na závěr bych se vás chtěla zeptat, co je vaše osobní stačí málo?

Stačí jeden stěr zvířete a můžete získat informace, které ovlivní zdraví i život vašeho mazlíčka. Je to jednoduché, rychlé a může to ušetřit spoustu starostí do budoucna.

Přečtěte si

Co dělat, když je náš mazlíček nemocný

Nejnovější technické hity pro vaše domácí mazlíčky

Co dělat, když domácí mazlíček ničí věci

nebo si poslechněte podcast: „Vystřelilo mě video na záchodcích, jinak v laboratoři zjišťuju DNA zvířat.“

Vyberte kategorii