16.06.2021

Závodník Richard Gonda radí, jak se vyhnout nebezpečným situacím na silnici

Závodní volant drží v rukou už od svých šesti let a na tachometru měl i 330 kilometrů za hodinu - samozřejmě na závodním okruhu. Jako profesionální jezdec zvládá Slovák Richard Gonda vyhrocené situace ve vysokých rychlostech a své auto ovládá dokonale. V běžném provozu si raději užívá pohodlnou klidnou jízdu. Kromě závodění se věnuje i koučování. Proto jsme se v našem rozhovoru ptali na jeho závodní zkušenosti a zjišťovali i tipy, jak se chovat za volantem, abychom vždy bezpečně přišli do cíle.

Richarde, jsi známý nejen jako šampion Formule 3, ale i jako komentátor F1, závodní kouč a zejména zkušený řidič. Jakou největší rychlostí si jel a jaký to byl pocit?

Těsně pod 330 kilometrů za hodinu. Na okruhu Yas Marina v Abu Dhabí s Formulí 2. Je tam docela dlouhá rovinka. Pocit je to příjemný, protože si konečně na chvilku odpočinete a uvolníte trochu ruce, dokud nepřijde další sekce zatáček. Jinak jsou rovinky ta nejnudnější část okruhů.

Kolik máš asi najetých kilometrů?

Když spočítám jen všechny cesty na závody a testování mimo denní ježdění je toho dost a kilometrů hodně. Odhaduji to zhruba na 55 tisíc kilometrů ročně.

Kolik aut ti už prošlo pod rukama?

Sériová a sportovní auta bych raději přeskočil. To už by byly asi stovky. Někdy mívám i období, kdy sedím téměř každý druhý den v jiném autě. Samozřejmě ne ve vlastním.

Z moderních závodních strojů to většinou byly formulové monoposty, které jsou otevřené. Se střechou nad hlavou na nejvyšší příčky radím právě aktuální kategorii GT3, což jsou nejsilnější GT-čka. Z nich konkrétně BMW M6 GT3, se kterým závodíme v týmu Šenkýř Motorsport. Dále mohu zmínit prototyp World Series R.S.01, který byl pekelně rychlý a podařilo se mi s ním vyhrát hodně závodů, také BMW Z4 GT3, Porsche Carrera Cup, M4 GT4 a pár ne továrních aut. Za všechny možnosti jsem velmi vděčný.

Pomáhají ti zkušenosti ze závodů, kde jezdíš vysokou rychlostí, i v běžném provozu?

Určitě. Za závodním volantem sadím od šesti let, takže jsem měl možnost zažít různé situace. Proto se snažím jezdit v běžném provozu velmi bezpečně, myslet i za ostatní a předvídat, protože to na závodech trénujete. Vím, jak to může skončit na trati. A proto bych to na cestě nechtěl zažít.

Jak se pojišťují profesionální závodníci? Kam se mohou vyšplhat náklady za rozbité auto při závodech?

Já mám během závodu sportovní pojištění v rizikové skupině. Za ta léta jsem ho naštěstí využil pouze párkrát, při menších zraněních. Auta jsou však jiná písnička, protože jsou velmi drahá (vrcholové i několik stovek tisíc eur). Kontaktů je na trati mnoho, i když v televizi nejsou vždy vidět. Je to drahé pojištění s plněním často až od 20 tisíc eur. Proto se snažím a musím jezdit čistě. Některým rivalům je to však jedno.

Byl jsi někdy na závodní trati nebo na běžné silnici v nebezpečné situaci, v níž si využil své závodní reflexy?

Na závodní trati je takových situací mnoho. Zejména v kvalifikaci, kdy ženete auto nebo monopost na absolutní limit. Na závodech je to hlavně v soubojích. Na běžné silnici se snažím jezdit tak, abych se do nebezpečné situaci vůbec nedostal. Nejzákeřnější umí být zvěř u silnice. Ale v takovém případě je to víc o štěstí či smůle jak o dovednostech.

Jaké jsou tvé základní zásady, které se snažíš dodržovat, když sedneš za volant?

Nespěchat. Správně sedět. Při delší cestě dodržovat pitný režim. Nerozptylovat se a samozřejmě žádný alkohol.

Které vychytávky nesmí v tvém autě chybět?

Jsem závislý na hudbě, stále mám zapnutou aplikaci Spotify. Jinak mám rád v autě prázdno a čisto. Takže ještě pár hadříků. Nevím, proč s sebou vozím v kufru rezervní nářadí, když mě nikdy nenapadne ho použít. Když ho potřebuji, sháním jinde. A dnes mi samozřejmě nesmí chybět ani dezinfekce a roušky.

Většina lidí asi od profesionálního závodníka očekává, že jezdí divoce i po běžných cestách...

Vím, že se to očekává. A každého to zajímá. Ale jezdím klidně a preferuji pohodlnou jízdu. Díky závodům a jejich prostředí nemám potřebu jezdit rychle v normálním životě. Běžná auta nabízejí možná 5 procent toho co závodní. Ani by mě nebavilo se s nimi honit.

„Díky závodům a jejich prostředí nemám potřebu jezdit rychle v normálním životě. Běžná auta nabízejí možná 5 procent toho co závodní. Ani by mě nebavilo se s nimi honit.“

Na většinu závodů v Evropě vyrážíš sám. Nejspíš máš tedy dobrý přehled o situaci v jednotlivých zemích. Prozraď, kde se jak řídí a kde ses setkal s nejvíce piráty na silnicích?

Polsko je pořádná divočina. Nejezdím tam často, ale vždy dávám pětkrát větší pozor. S dost arogantními řidiči jsem se setkal i v Česku, ale mám pocit, že se to už zlepšilo. Německé dálnice zase vyžadují velké soustředění kvůli hustému provozu. Na druhou stranu velmi disciplinovaní jsou podle mě Rakušané.

Jak vnímáš slovenské řidiče a jejich dovednosti? Doporučil bys jim něco?

Bez ohledu na to, zda jde o zkušenější nebo o čerstvé řidiče, obecně častěji důvěřují svým autům až příliš. Nebo naopak vůbec nevědí, co od auta očekávat. Asistenční systémy a aktivní a pasivní bezpečnost jsou dnes na zcela jiné úrovni než před 15 či 20 lety. Ale stále jsme to my, kdo auto ovládá. Dnes máme jen k dispozici větší pomoc. Každému doporučuji vyrazit jednou za čas na školu smyku a poznat své auto v různých situacích.

Čeho si nejprve všimneš jako spolujezdec? Jde o zlozvyky, chyby v řízení auta, špatně nastavené sedadlo, volant či pás? Upozorňuješ na to?

Jako spolujezdec se málokdy cítím uvolněně. Posed a držení volantu je první věc, která mě udeří do očí a napoví o řidiči a následující jízdě mnoho. Když je něco při jízdě opravdu špatně, tak zasahuji. Nedá mi to.

Dají se zlepšit řidičské reflexy? Co bys doporučil? Školu smyku, zvládání krizových situací, řízení v různých terénech?

Dají se vylepšit a je dobré to podceňovat. Byl bych rád, kdyby byla zmiňovaná škola smyku na Slovensku povinná. A to minimálně jako součást každého kurzu autoškoly. Trénování a zdokonalování řidičů na rychlé, sportovní ježdění na okruhu se poslední dva roky věnuji dost intenzivně. Je to však až taková druhá úroveň - pro ty, kteří již řídí, ovládají své auto velmi dobře a chtějí jít do úplných detailů.

„Byl bych rád, kdyby byla škola smyku povinná. A to minimálně jako součást každého kurzu autoškoly.“

Pojďme se podívat na některé běžné situace v každodenním provozu. Zajímají nás tvé tipy a doporučení, jak se v daných chvílích zachovat - kdy brzdit, nebrzdit, točit volantem, držet pevně volant:

  • Na podzim a v zimě bývá často šero, špatné světelné podmínky. 

V takových podmínkách je samozřejmost myslet na zapnutá čistá světla a umyté čelní okno z obou stran. Únava, která je v tomto období spojená se špatnou viditelností, je velmi špatná kombinace. Zejména při dlouhých cestách třeba dbát na krátké pauzy a pitný režim.

  • Podvečerní slunce mi během cesty svítí do očí.

Někdy stačí trochu upravit sedačku. Mít v autě sluneční brýle je při východu a západu slunce velmi užitečné. A opět - čisté okno!

  • Předjíždím na dálnici rychlostí 130 kilometrů za hodinu a nalepí se na mě rozjetý pirát.

Vždy, když vyjíždíme z pruhu, je třeba zkontrolovat také situaci pár stovek metrů za sebou. Tak se nemůže stát, že se mi za nárazníkem během sekundy objeví rychlé auto. Nebezpečný je právě rozdíl v rychlosti. Pokud to pomůže bezpečnosti a plynulosti, je dobré trochu krátce zrychlit a zkrátit čas předjíždění. Nejhorší a nejnebezpečnější řešení je zabrzdit. Ať už naschvál, nebo z leknutí. Znám to ze závodů a vážně nechtějte dostat ránu do zadního nárazníku. Může to mít fatální následky pro oba.

  • Prudké brždění auta přede mnou - jak správně brzdit?

Co nejrychleji a co nejrazantněji. V takovém okamžiku není dobré zamrznout. Právě naopak. Je třeba ihned brzdit a zkontrolovat si i zpětné zrcátko, jestli řidiči za námi stíhají reagovat. V mezní situaci, kdy nás od nárazu dělí pouze řekněme půl metru až metr, je vhodné hledat místo na mírné vybočení vedle překážky.

  • Jak na aquaplaning?

Držet pevně volant. Když už auto přechází do bočního smyku, s nohama neděláme nic prudkého. Zmáčkneme spojku, zvolna plyn, můžeme malinko přibrzdit.

  • Oslepení protijedoucím autem?

Nedívejte se do světel. Když na vás míří silná světla, o to více se musíme soustředit a zaměřit se na svůj pruh.

  • Pes, děti, telefon, hlasité rádio v autě - co s tím?

Koncentrace je asi to nejdůležitější. Snažte se co nejvíce omezit faktory, které vás rozptylují. Například zacházet s telefonem ve městě znamená, že nevnímáme množství okolností a potenciálně ohrožujeme sebe i ostatní. Po celou dobu jízdy je třeba mít 360 stupňový přehled o tom, co se kolem auta děje.

  • Jaké jsou příčiny vzniku přetáčivého smyku a co v jeho případě dělat?

Takový smyk vzniká většinou již v zatáčce nebo na jejím výjezdu. Může za to nepřiměřené prudké zatočení volantu, rychle přidaný plyn (zejména při zadním pohonu), nerovnosti na silnici či náhle snížená přilnavost vozovky. Často jde o kombinaci několika faktorů. Je potřebná plynulá reakce nohou, nic náhlého. Zvolnění plynu a „kontra“ na volantu, t. j. provedení protipohybu, kterým vyrovnáme smyk. Pokud je při zadním pohonu smyk krizový, je vhodné vymáčknout spojku. Očima se díváme tam, kam se chceme dostat.

  • Jaké jsou příčiny vzniku nedotáčivého smyku a co v jeho případě dělat?

Většinou vjedeme do zatáčky příliš rychle a auto nezatáčí tam, kam bychom chtěli. Je třeba zlehka přibrzdit a trochu narovnat volant. Důležité je nezaleknout se a dívat se očima tam, kam se chceme dostat. Ne tam, kam se auto chystá nabourat.

Děkujeme za rozhovor a cenné rady. Přejeme hodně šťastných kilometrů.

O Richardovi se dozvíte více také na webu Sophidea.

16.06.2021

8 kritérií, podle kterých poznáte kvalitní pojišťovnu

Hlášení pojistné události online

Dnes je běžné nahlašovat pojistnou událost do pojišťovny telefonicky. Musíte si předem připravit všechny dokumenty, abyste na otázky zaměstnance pojišťovny dokázali vždy pohotově odpovědět. V mnoha případech se však nevyhnete doposlání potřebné dokumentace poštou či e-mailem. Proto je velkým bonusem, pokud má pojišťovna k dispozici také možnost nahlásit pojistnou událost online. „Pojistnou událost mohou klienti Generali nahlásit jednoduše online prostřednictvím naší webové stránky nebo Klientské zóny, a to kdykoliv a kdekoliv. Tento způsob oznámení výrazně urychluje a usnadňuje nejen samotné hlášení, ale i zpracování pojistné události. Takto nahlášené škody se totiž ve většině případů rovnou zaregistrují a číslo pojistné události se vytvoří zcela automaticky a bez nutnosti dalšího zásahu zaměstnance z kontaktního centra,“ vysvětluje Juraj Páleš, ředitel Úseku pojistných událostí pojišťovny Generali.

Při nahlášení online klient zadá pouze základní údaje o předmětu pojištění, přičemž se všechny ostatní údaje načtou automaticky ze smlouvy. Po odeslání hlášení si stáhne shrnující dokument se všemi zadanými údaji.

Sledování stavu pojistné události

Už není nutné usilovně přemýšlet, co se aktuálně děje s pojistnou událostí a zda jste pojišťovně dali vše potřebné. Stačí si vybrat pojišťovnu, která nabízí svým klientům možnost sledovat stav své pojistné události. Předejdete tím nejen telefonátům na infolinku pojišťovny, ale i případným zdržením pro nedodání dokumentů. „Klienti naší pojišťovny mohou sledovat stav a řešení své pojistné události online. Hned po nahlášení škody se klientovi přidělí číslo zaregistrované pojistné události, podle níž může svou pojistnou událost sledovat v průběhu jejího řešení. Systém ho zároveň upozorní, jaké chybějící dokumenty je ještě třeba doložit, aby bylo vše vyřešené co nejrychleji,“ vysvětluje Juraj Páleš z pojišťovny Generali.

Škody na majetku vyplacené obratem

Nepřízeň počasí každoročně zapříčiní velké množství pojistných událostí. Jen v minulém roce vyplatila pojišťovna Generali svým klientům z pojištění majetku téměř 4 miliony eur. Každý, jehož majetek ohrožovaly povodně, vytrvalé deště, vichřice či krupobití, potvrdí, jak důležité je mít peníze na opravu svého domova co nejdříve. „V pojišťovně Generali si uvědomujeme, jak náročné je dát svůj domov co nejdříve do původního stavu, pokud nemáte k dispozici potřebné finance. Tyto situace se snažíme svým klientům co nejvíce ulehčit, proto jim menší škody vyplácíme do několika dnů od zaregistrování pojistné události,“ říká Juraj Páleš.

Jelikož při menších škodách stačí pojišťovně Generali jen informace od klienta o vzniklé škodě spolu s doloženou fotodokumentací, celý proces je možné vyřešit jednoduše a rychle telefonicky či online. „V případě menších majetkových škod, které nedokážeme zlikvidovat prostřednictvím telefonického rozhovoru, nabízíme rychlou výplatu pojistného plnění formou rozpočtu. Takto klient nemusí dokládat pojišťovně účtenky ani faktury za opravu,“ vysvětluje.

Výhodná dopředná likvidace

V případě komplikovaných nebo skutečně rozsáhlých pojistných událostí ze životního nebo úrazového pojištění oceníte, pokud vaše pojišťovna vyplácí pojistné plnění formou dopředné likvidace. „Díky rychlému stanovení dnů nezbytného léčení mohou mít klienti pojistné plnění k dispozici již do čtyř dnů a v polovině případů již do dvou dnů od zaregistrování pojistné události. To znamená, že klienti mají peníze k dispozici na svém účtu již během léčení následků úrazu nebo onemocnění,“ říká Juraj Páleš z pojišťovny Generali.

Klienti zároveň nemusí absolvovat časté návštěvy u lékařů, což je zejména v tomto období zvlášť rizikové. Na vyplacení plnění stačí pojišťovně Generali doložit jen doklad z prvního vyšetření a nahlásit pojistnou událost.

Prohlédnutí škody na dálku

Prohlídky škod pojistných událostí se ještě donedávna prováděly přímo na místě škody a výlučně za osobní přítomnosti klienta. Tento způsob však může být v době koronaviru rizikový. Zvláště v těchto dnech je třeba co nejvíce eliminovat sociální kontakt, proto je velkou výhodou, pokud vaše pojišťovna umožňuje obhlédnout škody na dálku prostřednictvím speciálního videohovoru. „Jako první na Slovensku přišla se systémem video obhlídky právě pojišťovna Generali. Od března, kdy se vlivem koronaviru urychlilo spuštění tohoto systému, prohlédli technici již přibližně 1600 míst,“ přibližuje Ľubomír Bielik, vedoucí oddělení techniků pojišťovny Generali.

Díky video obhlídce dokáže technik pojišťovny prohlédnout škodu a sepsat záznam pro likvidátora, aniž by přišel osobně na místo a setkal se s klientem. Potřebujete na to jen svůj smartphone nebo tablet a přístup k internetu. Tento způsob nejen eliminuje riziko nákazy, ale také výrazně šetří čas. Díky tomu se významně urychluje celý proces likvidace a vyplacení pojistné události.

Rychlý výpočet škod

Pokud došlo ke škodě na vašem vozidle, určitě oceníte i aplikaci Audasmart, se kterou si dokážete spočítat výši nákladů na opravu. I s touto novinkou přišla letos pojišťovna Generali. „Jde o řešení, díky kterému dokáže klient sám obhlédnout poškození vozidla menšího rozsahu a zároveň si dokáže spočítat výši škody na vozidle,“ vysvětluje Juraj Páleš.

Pokud technik pojišťovny zhodnotí, že jde o škodu, při které není třeba provádět osobní obhlídku, navrhne klientovi, aby ji zrealizoval ve vlastní režii s aplikací Audasmart. Klient si prostřednictvím tohoto softwaru vozidlo sám nafotí, přičemž ho aplikace navádí, jako poškození správně zdokumentovat. Následně aplikace vypočítá výši nákladů na opravu, a tedy pojistného plnění, které klient může přijmout, nebo odmítnout, pokud s ním nesouhlasí.

Do 5 pracovních dnů

Pokud vám rychlé a efektivní vyřízení pojistné události bez zbytečných průtahů zní jako nesmysl, pravděpodobně nemáte dobrou pojišťovnu. Díky všem zmíněným procesům totiž dokáže pojišťovna Generali ve většině případů a po doložení všech potřebných dokladů ukončit likvidaci pojistné události již do 5 pracovních dnů.

S námi v tom nejste sami!

Všechny tyto procesy jsou důležité pro rychlé a jednoduché uzavření pojistné události. Ale to, co je zvlášť podstatné a na co se při administrativních úkonech mnohokrát zapomíná, je lidský přístup. To však není případ pojišťovny Generali. „Uvědomujeme si, že klienti se na nás často obracejí v obtížných životních situacích, jako jsou vážné zdravotní diagnózy, poškození majetku či ztráta domova. Právě v těchto chvílích je empatie a lidský přístup nenahraditelný a v pojišťovně Generali si na tomto přístupu dáváme zvlášť záležet. Chceme, aby klienti věděli, že s námi v tom nejsou sami, ať se děje cokoliv,“ uzavírá Juraj Páleš z pojišťovny Generali.

Více informací o výhodách likvidace pojišťovny Generali se dozvíte na www.generali.cz/kampan/s-nami.

Vyberte kategorii
Tento web používá cookies za účelem optimalizace efektivního poskytování služeb. Pokud své nastavení cookies nezměníte, chápeme to jako souhlas s jejich užíváním. Další informace