06.06.2019

I správné sezení v autě může být věda. Ukážeme si, jak na něj.

Možná se to může někomu zdát jako banální záležitost, ale i sezení v autě má své náležitosti, díky kterým pro nás může být nejen pohodlnější, ale i bezpečnější. Daná pravidla se však netýkají pouze řidiče, ale i ostatních spolujezdců.

Naprostým základem by mělo být vhodné nastavení sedadla a opěrky hlavy. Řidiči by však neměli zapomenout ani na samotný volant.

Řidiči

Z hlediska bezpečnosti je vhodné, abychom seděli v přibližně pravém úhlu. Díky tomu se pak tělo snadněji opírá do sedačky v případě brždění. Vzdálenost od volantu bychom měli volit rozumně – nedoporučuje se ani přílišná vzdálenost, ani být na volant „připláclí“. Doporučeným rozmezím je asi 25 cm. Díky takto nastavené vzdálenosti můžou airbagy fungovat tak, jak bylo zamýšleno. Zároveň bychom měli všechny pedály sešlapávat s lehkostí. Když nastavujeme opěrku hlavy, měla by být v takové výšce, která koresponduje s výškou naší hlavy. V případě nárazu si tak chráníme krční páteř.

Spolujezdci

V zásadě platí pro spolujezdce ta samá pravidla jako pro řidiče. Spolujezdci na předních sedadlech pak ale s velkou oblibou dávají nohy na palubní desku, což je zásadní chyba, která mnohdy vede k až fatálním následkům. Podobné jednání tedy rozhodně nedoporučujeme. Na zadních sedadlech bychom rovněž rozhodně neměli ležet.

Pro všechny skupiny (řidiče i spolujezdce) pak platí zásada, že bychom neměli vystrkovat ruce skrze otevřená okénka, být správně připoutáni bezpečnostními pásy a nedržet se madel u dveří.

Děti

Používání dětských autosedaček by mělo být naprostou nutností, a to i při jízdách v nízké rychlosti či na krátké vzdálenosti. Sedačky, pochopitelně, umisťujeme na místa, kde jsou dostupné bezpečnostní pásy.

Sedačky by měly být využívány až do 150 cm výšky dítěte. Do 15 měsíců věku by také mělo být dítě přepravováno v protisměru jízdy. Čím větší důraz budeme na výběr autosedaček klást, tím větší bezpečí dětem poskytnou. Měli bychom je vybírat především s ohledem na výšku a váhu přepravovaného dítěte.

Není to jen o bezpečnosti, ale také o zdraví

Všechny tyto zásady by měly být dodržovány především z hlediska bezpečnosti, pokud však jezdíme velmi často (a řízení je zároveň i vaším povoláním), můžeme kvůli nesprávnému sezení narazit i na zdravotní komplikace.

Nejvíce nás v tomto případě trápí bolesti zad, které pak mohou vyústit až v potíže s bederní a krční páteří. Kvůli špatnému sezení pak také trpí svalstvo, ve kterém můžeme pociťovat časté napětí.

I přes všechna tato doporučení bychom však měli myslet také na naše pohodlí. Vše podřizujme tomu, aby pro nás byla cesta příjemným zážitkem a nebyli jsme nijak omezováni.

15.09.2022

Jak se vyhnout nejčastějším zraněním u začínajících běžců

Už jste také propadli kouzlu běhání? Tomu pocitu, kdy jste jen vy a krajina kolem. Myšlenky se odplaví, starosti zůstanou daleko za vámi. Dobíháte do cíle jako znovuzrození. Hladina endorfinů stoupla, jste nabití energií a máte chuť pustit se do práce.

Začátky byly možná těžké, ale překonali jste sami sebe a teď jste silnější a zdravější než kdykoliv před tím. Váš život získal nový rytmus a řád. Bylo by tedy opravdu nemilé, kdyby se objevilo zranění a s běháním by byl na nějakou dobu konec.

Myslíte si, že se vás to netýká, že přece neběháte v náročném terénu, máte skvělé boty, nezanedbáváte ani rozcvičování a stretching. Nenechte se však mýlit, v průběhu jednoho roku se totiž zraní až 80 % běžců. Při běhu totiž dochází k pravidelným nárazům, což je pro tělo velmi nepřirozené. Tyto nárazy zatěžují klouby a páteř, zvláště pokud je nášlap tvrdý, terén je nerovný, ale také v případě, že trpíte nadváhou. Svou roli hraje také nesprávná obuv či špatná běžecká technika.

Především nováčci mívají potíže dobře odhadnout své síly. Někdy netuší, jak s běháním správně začít. Riziko zranění si často neuvědomují, případně nevědí, jak jeho vzniku zabránit.

Emmie Kayová, hlavní trenérka běhání z organizace Start Running Stay Running, pro Generali uvedla: „Lidé podceňují dopad běhání na lidské tělo. Pokud jste nikdy neběhali, je pro tělo náročné vydržet takový nápor, kdy při každém dopadu na asfalt zažívá náraz o síle třikrát větší než je vaše tělesná hmotnost.” 

Pro ty, co s běháním začínají, i pro ty, kteří mají obavy z možného zranění, jsme připravili tohoto přehlédného grafického průvodce, který vás provede nejčastějšími běžeckými zraněními a poradí vám, jak se jim vyhnout nejen správným tréninkem, ale také vhodným vybavením. 

Pomůžeme vám udržet si tempo a zůstat fit, abyste mohli překonávat dál běžecké výzvy nebo si jen nadále užívat radosti z pohybu.

 

Generali_Running Injuries_Infographic_22.06.21.jpg

 

Autor: Emmie Harrison-West
Vyberte kategorii