I správné sezení v autě může být věda. Ukážeme si, jak na něj.

Možná se to může někomu zdát jako banální záležitost, ale i sezení v autě má své náležitosti, díky kterým pro nás může být nejen pohodlnější, ale i bezpečnější. Daná pravidla se však netýkají pouze řidiče, ale i ostatních spolujezdců.

Naprostým základem by mělo být vhodné nastavení sedadla a opěrky hlavy. Řidiči by však neměli zapomenout ani na samotný volant.

Řidiči

Z hlediska bezpečnosti je vhodné, abychom seděli v přibližně pravém úhlu. Díky tomu se pak tělo snadněji opírá do sedačky v případě brždění. Vzdálenost od volantu bychom měli volit rozumně – nedoporučuje se ani přílišná vzdálenost, ani být na volant „připláclí“. Doporučeným rozmezím je asi 25 cm. Díky takto nastavené vzdálenosti můžou airbagy fungovat tak, jak bylo zamýšleno. Zároveň bychom měli všechny pedály sešlapávat s lehkostí. Když nastavujeme opěrku hlavy, měla by být v takové výšce, která koresponduje s výškou naší hlavy. V případě nárazu si tak chráníme krční páteř.

Spolujezdci

V zásadě platí pro spolujezdce ta samá pravidla jako pro řidiče. Spolujezdci na předních sedadlech pak ale s velkou oblibou dávají nohy na palubní desku, což je zásadní chyba, která mnohdy vede k až fatálním následkům. Podobné jednání tedy rozhodně nedoporučujeme. Na zadních sedadlech bychom rovněž rozhodně neměli ležet.

Pro všechny skupiny (řidiče i spolujezdce) pak platí zásada, že bychom neměli vystrkovat ruce skrze otevřená okénka, být správně připoutáni bezpečnostními pásy a nedržet se madel u dveří.

Děti

Používání dětských autosedaček by mělo být naprostou nutností, a to i při jízdách v nízké rychlosti či na krátké vzdálenosti. Sedačky, pochopitelně, umisťujeme na místa, kde jsou dostupné bezpečnostní pásy.

Sedačky by měly být využívány až do 150 cm výšky dítěte. Do 15 měsíců věku by také mělo být dítě přepravováno v protisměru jízdy. Čím větší důraz budeme na výběr autosedaček klást, tím větší bezpečí dětem poskytnou. Měli bychom je vybírat především s ohledem na výšku a váhu přepravovaného dítěte.

Není to jen o bezpečnosti, ale také o zdraví

Všechny tyto zásady by měly být dodržovány především z hlediska bezpečnosti, pokud však jezdíme velmi často (a řízení je zároveň i vaším povoláním), můžeme kvůli nesprávnému sezení narazit i na zdravotní komplikace.

Nejvíce nás v tomto případě trápí bolesti zad, které pak mohou vyústit až v potíže s bederní a krční páteří. Kvůli špatnému sezení pak také trpí svalstvo, ve kterém můžeme pociťovat časté napětí.

I přes všechna tato doporučení bychom však měli myslet také na naše pohodlí. Vše podřizujme tomu, aby pro nás byla cesta příjemným zážitkem a nebyli jsme nijak omezováni.

01.12.2022

Devět snadných způsobů, jak mohou firmy snížit stres zaměstnanců

1. Dávejte svým zaměstnancům jasné cíle

Lidé jsou nejproduktivnější, když přesně vědí, co je cílem jejich práce. Absence jasného cíle vede zaměstnance k úzkosti a nejistotě ohledně vlastní pozice a úkolů, což v důsledku vyvolá stres. 

2. Naslouchejte

Je velmi důležité dbát na to, aby zaměstnanci nebyli zavaleni úkoly, které jsou nad jejich síly. Proto je povzbuzujte, aby se za vámi nebáli přijít, když toho mají moc, a naslouchejte jejich starostem a obavám.

2. Hledejte informace o pozitivním vlivu odpočinku na produktivitu a uveďte je do praxe

Mnozí z nás si myslí, že pracovat do úmoru zvyšuje produktivitu, ale se stoupající únavou výkonnost prudce klesá.

3. Zapomeňte na multitasking

Multitasking je další mýtus o produktivitě, který může člověka pořádně stresovat. Snaha dělat několik věcí najednou vede k roztříštěnosti myšlenek a neschopnosti pořádně se soustředit na jeden úkol. K velkým pokušitelům patří třeba poštovní servery, takže doporučte zaměstnancům, aby e-mailovou schránku kontrolovali jen párkrát denně. Do e-mailového podpisu si mohou přidat informaci, že v opravdu naléhavých případech jsou k zastižení na telefonu.

4. Zakažte e-maily mimo pracovní dobu

Nemůžete si pořádně odpočinout, když vám půlka mozku stále jede v pracovním režimu. Zajistěte, aby veškerá komunikace ve firmě probíhala jen v pracovní době.

5. Zaměřte se spíš na výsledky, než na odpracovanou dobu

Nejen že tím usnadníte zaměstnancům život, budou-li potřebovat odejít z práce o chvilku dříve nebo naopak přijít o něco později. Když jim projevíte důvěru, že své úkoly zvládnou splnit včas a dobře, budou pracovat s větším zápalem a bez stresu. 

K lepšímu pocitu zaměstnanců přispívá vědomí, že jejich práce má smysl – nejen po stránce efektivity a výnosnosti pro firmu, ale například i z hlediska ochrany přírody a životního prostředí obecně. Pokud jste to ještě neudělali, vytvořte na pracovišti podmínky k třídění odpadu – v dnešní době už by to měla být samozřejmost. Stále oblíbenější jsou i iniciativy na aktivní pomoc přírodě, např. víkendové firemní akce spojené s vysazováním stromů. 

6. Vytvořte příjemné pracovní prostředí

Vybledlé stěny a ostré světlo zářivek přispívají ke zvýšenému napětí a pocitu diskomfortu při práci. Udělejte z pracoviště místo, kam je radost chodit. Vhodně zvolené barvy, ergonomický nábytek a měkké osvětlení jsou základ. Pusťte dovnitř přírodu a rozmístěte v kancelářích živé rostliny. Je příjemné a osvěžující koukat do zeleně, rostliny navíc zvlhčují suchý vzduch a upravují klima v místnosti. Současným trendem jsou také zelené střechy – osazují se trávou a vhodnými rostlinami; vznikají tak místa, kde se zaměstnanci mohou nadýchat čerstvého vzduchu a osvěžit se. Zelené střechy navíc pěkně vypadají a pomáhají optimalizovat teplotu v budově během letních měsíců. Někde na nich zaměstnanci dokonce zakládají včelí úly.

7. Setkávejte se venku

Za pěkného počasí můžete uspořádat pracovní piknik nebo zasedání v parku. Je úžasné, co dokáže čerstvý vzduch, změna prostředí a možnost protáhnout se na sluníčku.

8. Nabídněte bezplatné nebo dotované předplatné meditačních aplikací

Budete-li využívání aplikace podporovat pravidelně, vaši zaměstnanci brzy pocítí dlouhodobý přínos meditace a začlení ji do svého každodenního programu.

9. Veďte příkladem

Nebudete-li sami praktikovat, co kážete, vaši zaměstnanci chování nejspíš nezmění. Jděte jim proto příkladem. Sami se tak lépe ubráníte stresu, a to je rozhodně plus!

 

Vyberte kategorii