I správné sezení v autě může být věda. Ukážeme si, jak na něj.

Možná se to může někomu zdát jako banální záležitost, ale i sezení v autě má své náležitosti, díky kterým pro nás může být nejen pohodlnější, ale i bezpečnější. Daná pravidla se však netýkají pouze řidiče, ale i ostatních spolujezdců.

Naprostým základem by mělo být vhodné nastavení sedadla a opěrky hlavy. Řidiči by však neměli zapomenout ani na samotný volant.

Řidiči

Z hlediska bezpečnosti je vhodné, abychom seděli v přibližně pravém úhlu. Díky tomu se pak tělo snadněji opírá do sedačky v případě brždění. Vzdálenost od volantu bychom měli volit rozumně – nedoporučuje se ani přílišná vzdálenost, ani být na volant „připláclí“. Doporučeným rozmezím je asi 25 cm. Díky takto nastavené vzdálenosti můžou airbagy fungovat tak, jak bylo zamýšleno. Zároveň bychom měli všechny pedály sešlapávat s lehkostí. Když nastavujeme opěrku hlavy, měla by být v takové výšce, která koresponduje s výškou naší hlavy. V případě nárazu si tak chráníme krční páteř.

Spolujezdci

V zásadě platí pro spolujezdce ta samá pravidla jako pro řidiče. Spolujezdci na předních sedadlech pak ale s velkou oblibou dávají nohy na palubní desku, což je zásadní chyba, která mnohdy vede k až fatálním následkům. Podobné jednání tedy rozhodně nedoporučujeme. Na zadních sedadlech bychom rovněž rozhodně neměli ležet.

Pro všechny skupiny (řidiče i spolujezdce) pak platí zásada, že bychom neměli vystrkovat ruce skrze otevřená okénka, být správně připoutáni bezpečnostními pásy a nedržet se madel u dveří.

Děti

Používání dětských autosedaček by mělo být naprostou nutností, a to i při jízdách v nízké rychlosti či na krátké vzdálenosti. Sedačky, pochopitelně, umisťujeme na místa, kde jsou dostupné bezpečnostní pásy.

Sedačky by měly být využívány až do 150 cm výšky dítěte. Do 15 měsíců věku by také mělo být dítě přepravováno v protisměru jízdy. Čím větší důraz budeme na výběr autosedaček klást, tím větší bezpečí dětem poskytnou. Měli bychom je vybírat především s ohledem na výšku a váhu přepravovaného dítěte.

Není to jen o bezpečnosti, ale také o zdraví

Všechny tyto zásady by měly být dodržovány především z hlediska bezpečnosti, pokud však jezdíme velmi často (a řízení je zároveň i vaším povoláním), můžeme kvůli nesprávnému sezení narazit i na zdravotní komplikace.

Nejvíce nás v tomto případě trápí bolesti zad, které pak mohou vyústit až v potíže s bederní a krční páteří. Kvůli špatnému sezení pak také trpí svalstvo, ve kterém můžeme pociťovat časté napětí.

I přes všechna tato doporučení bychom však měli myslet také na naše pohodlí. Vše podřizujme tomu, aby pro nás byla cesta příjemným zážitkem a nebyli jsme nijak omezováni.

24.05.2023

Nikol Moravcová: Rychlé přesuny a romantika na dvou kolech

Co pro vás znamená, když se posadíte na motorku?

Je to určitý pocit svobody, ale zároveň i velké zodpovědnosti. Kdybych jezdila na pláži s větrem ve vlasech, je to určitě lepší zážitek než kličkovat po Praze v zácpě. Ale cítit ten letní vánek, rozkvetlé stromy a pozorovat kolemjdoucí i jedoucí je takový krásný nepřenosný pocit, který zažijete jen párkrát do roka a rozhodně stojí za to. 

Jste radši na sedadle spolujezdce, nebo řidiče?

Zásadně řidič. Připadám si totiž pak vzadu se svýma 180 centimetry jako vosa na bonbonu (smích). Jako spolujezdec jsem projela celé Bali a kus Thajska a musím říct, že na dlouhé tratě to spolujezdec nemá úplně komfortní. Naposledy jsem jela vzadu s manželem na ostrově Fuerteventura a pocítila jsem nepohodlí nejen fyzicky, ale i v tom, že nemůžu rozhodovat o směru trasy.

A kam se ráda projíždíte? Na zmrzku, na výlet nebo jako alternativu na běžné ježdění?

S dítětem už moc není čas na jakoukoliv romantiku, takže většinou se jedná o rychlé přesuny, schůzky v centru nebo na nějaké zkrášlovací procedury, ale teda zmrzlinu si u toho taky ráda dám.

Říkáte o sobě, že s narozením vaší dcerky se trochu bojíte řídit. Jak se změnilo Vaše nahlížení na bezpečnost nejen za poslední čtyři roky?

Na Vespě jezdím po Praze už více než 10 let a posledních pár let jsem vynechala hlavně z praktického důvodu, protože dítě na motorce úplně není kam dát, že jo. Ale přiznávám, že jsem i více opatrná na sebe. Neměla jsem sice na motorce žádnou vážnější nehodu, ale nemůžu ovlivnit ostatní účastníky provozu, a tak jsem výjezdy na motorce poslední roky trochu minimalizovala. 

Co pro vás znamená pojištění? Je to cesta, jak si užívat a zůstat svá, zatímco jste zároveň zodpovědná?

Když jsem byla mladší, pojištění jsem tolik neřešila. Poté, když jsem spadla na paraglidingu ze srázu a začala se více zajímat o adrenalinové sporty, byla jsem okolím tak trochu donucena řešit i jiné než klasické pojištění. Můj manžel, po pár letech soužití a zkušeností se mnou, udělal raději pojištění na všechno včetně domácnosti. (smích)

Je pro vás nyní důležité mít i havarijní pojištění, a ne jen povinné?

Určitě ano. Pro mě je už i to havarijní vlastně tak trochu povinné. Hodně cestujeme a vždycky si v zahraničí připlatíme plné pojištění, protože nechceme nic riskovat.

S tím se pojí to, jestli radši pro jízdu volíte Vespu než auto jako ekologičtější variantu?

Máme elektrické auto, které nabíjíme z obnovitelných zdrojů, a proto je můj sen do budoucna přejít na ekologičtější verzi i u motorky. Často využívám na krátké přejezdy i sdílené elektro motorky, jen je poslední dobou problém s parkováním. Nedají se bohužel vrátit kdekoliv, zejména v centru Prahy, a tak si občas raději vyjedu na kole, což je vůbec nejlepší možnost a dělám tak něco nejen pro planetu, ale i svoje zdraví. 

Zažila jste někdy nějaké situace s motorkou, na které vzpomínáte, ať už to byly příjemné, nebo nebezpečné chvíle?

Příjemných je naštěstí pořád víc. Hlavně když jsem třeba odvážela svoje mírně ovíněné kamarádky z náplavky. Jednou jsem dokonce musela se zlomeným zápěstím dořídit do nemocnice. Spadla jsem ve Stromovce na longboardu a zhodnotila jako nejrychlejší řešení odvést se sama, ale byla to pravá ruka a tu bolest nahoru po Veletržní ulici cítím v žilách dodnes. 

Když by o vás přátelé vyprávěli nějaké zážitky, na co si vzpomenou ve spojitosti s motorkou? 

Těch bude asi víc. Hlavně mám celoživotní problém dát motorku na stojan, takže jsem častokrát přišla zpátky ke své ležící zvertikalizované Vespě někde na Národní třídě a kolemjdoucí mi museli pomáhat motorku zvednout. Taky jsem častokrát vjela někam, kam jsem neměla. Třeba na koupaliště v Divoké Šárce, kde jsem vyfasovala zcela oprávněně pokutu, ale chybami se člověk učí a možná proto už vyjíždím jen velmi slavnostně a hlavně nepodceňuji outfit. Už žádné rozevláté sukýnky ani děrovaný svetřík, ale koženou bundu, rukavice, pevné boty a vždycky zapnutou helmu. 

 

Po zadání kódu Nikol25 máte do 14. června 2023 25% slevu na sjednání pojištění Vaší motorky - více informací naleznete na Generali Česká v sekci Pojištění motocyklu.

Vyberte kategorii