08.10.2019

Řidiči, pozor na rizika, která přináší zimní počasí

Připravit svůj vůz na zimu musí každoročně všichni řidiči. Ale u výměny pneumatik a nákupu správných nemrznoucích kapalin a zimní autokosmetiky změny bohužel nekončí. Důležité je přizpůsobit danému počasí i samotnou jízdu.

Víte, na co je potřeba si v zimě dávat největší pozor? Máme pro vás shrnutí třech nejčastějších problémů, které řidičům způsobují v chladných měsících nepříjemnosti a nehody.

1. Námraza

Náledí a namrzlé silnice jsou v zimě velmi častou příčinou dopravních nehod. Námraza se může objevit hodně rychle a řidiče překvapit. Není proto dobré spoléhat na to, že když je ráno 7 stupňů nad nulou, bude tak po celý den. Buďte připraveni přizpůsobit jízdu horšímu terénu okamžitě.

K tomu jsou potřeba samozřejmě především kvalitní zimní pneumatiky. Kromě toho je však výhodou také vozit v autě vhodnou zimní výbavu, jako jsou sněhové řetězy, rozmrazovače skel a zámků, sáček s pískem, škrabka a smeták na okna atd.

I s dokonalou výbavou se však neobejdete bez těch správných řidičských schopností a vlastností, jimiž jsou především dodržování rychlosti i dalších předpisů a opatrnost.

Na zamrzlé vozovce byste také měli myslet na to, že při jízdě do kopce nesmíte ztratit rychlost. Při jízdě z kopce je dobré brzdit motorem. Při předjíždění je bezpečnější pohybovat se mezi vyjetými stopami a do jiného pruhu se přesunovat s vyšlápnutou spojkou.

A co dělat, když vás přeci jen postihne některý z problémů, které řidiče na namrzlých cestách potkávají?

  • Auto nereaguje na točení volantem: zatáhněte ruční brzdu, otočte volant do požadovaného směru a vyšlápněte spojku
  • Vůz nezatáčí (= nedotáčivý smyk): nesnažte se prudce brzdit, uberte plyn a pomalu otáčejte volantem v původním směru jízdy
  • Záď vozu se přetáčí (= přetáčivý smyk): uberte plyn a opatrně stáčejte volant na opačnou stranu, než je směr zatáčky

 

2. Šero

Kromě námrazy je poměrně velkou komplikací i to, že v zimě je většinu času tma či šero. To totiž dělá řadě řidičů problémy. Za tmy a šera dochází k nehodám statisticky poměrově častěji než za světla.

Snížit riziko nehody je možné dodržováním několika pravidel:

  1. Udržujte u vašeho vozu neustále všechna světla funkční
  2. Ztlumte veškeré vnitřní osvětlení v autě
  3. Neoslňujte protijedoucí vozidla dálkovými světly
  4. Dodržujte bezpečnou vzdálenost s vozidlem jedoucím před vámi
  5. Umyjte si před jízdou dobře všechna skla
  6. Při jízdě v noci si dělejte přestávky
  7. Na místech se zvýšeným výskytem chodců a zvěře jeďte pomaleji

 

3. Aquaplaning

Aquaplaning je často zaměňován se smykem, ale není tomu tak. Jedná se totiž o zpravidla rychlou a nečekanou ztrátu přilnavosti pneumatik k vozovce. K tomuto jevu dochází tehdy, když je z povrchu pneumatiky nedostatečně rychle odváděna voda. To se děje často při tání sněhu či ledu a za deště. Proto je nutné vždy projíždět každou vodou velmi opatrně.

Aquaplaningu ale můžete jít naproti i dalšími faktory, které můžete ovlivnit. Těmi jsou:

  • Rychlost nad 80 km/h
  • Nedostatečná hloubka dezénu pneumatik
  • Špatný tlak v pneumatikách
  • Nečistoty na pneumatikách

I když si ale na tyto věci dáte pozor, není vyloučeno, že vás někdy aquaplaning potká. Pokud se tak stane, uberte lehce plyn a sešlápněte spojku, netočte volantem a nebrzděte! Držte kola v přímém směru, aby nedošlo ke smyku.

 

15.09.2022

Jak se vyhnout nejčastějším zraněním u začínajících běžců

Už jste také propadli kouzlu běhání? Tomu pocitu, kdy jste jen vy a krajina kolem. Myšlenky se odplaví, starosti zůstanou daleko za vámi. Dobíháte do cíle jako znovuzrození. Hladina endorfinů stoupla, jste nabití energií a máte chuť pustit se do práce.

Začátky byly možná těžké, ale překonali jste sami sebe a teď jste silnější a zdravější než kdykoliv před tím. Váš život získal nový rytmus a řád. Bylo by tedy opravdu nemilé, kdyby se objevilo zranění a s běháním by byl na nějakou dobu konec.

Myslíte si, že se vás to netýká, že přece neběháte v náročném terénu, máte skvělé boty, nezanedbáváte ani rozcvičování a stretching. Nenechte se však mýlit, v průběhu jednoho roku se totiž zraní až 80 % běžců. Při běhu totiž dochází k pravidelným nárazům, což je pro tělo velmi nepřirozené. Tyto nárazy zatěžují klouby a páteř, zvláště pokud je nášlap tvrdý, terén je nerovný, ale také v případě, že trpíte nadváhou. Svou roli hraje také nesprávná obuv či špatná běžecká technika.

Především nováčci mívají potíže dobře odhadnout své síly. Někdy netuší, jak s běháním správně začít. Riziko zranění si často neuvědomují, případně nevědí, jak jeho vzniku zabránit.

Emmie Kayová, hlavní trenérka běhání z organizace Start Running Stay Running, pro Generali uvedla: „Lidé podceňují dopad běhání na lidské tělo. Pokud jste nikdy neběhali, je pro tělo náročné vydržet takový nápor, kdy při každém dopadu na asfalt zažívá náraz o síle třikrát větší než je vaše tělesná hmotnost.” 

Pro ty, co s běháním začínají, i pro ty, kteří mají obavy z možného zranění, jsme připravili tohoto přehlédného grafického průvodce, který vás provede nejčastějšími běžeckými zraněními a poradí vám, jak se jim vyhnout nejen správným tréninkem, ale také vhodným vybavením. 

Pomůžeme vám udržet si tempo a zůstat fit, abyste mohli překonávat dál běžecké výzvy nebo si jen nadále užívat radosti z pohybu.

 

Generali_Running Injuries_Infographic_22.06.21.jpg

 

Autor: Emmie Harrison-West
Vyberte kategorii