Víte, na co je potřeba si v zimě dávat největší pozor? Máme pro vás shrnutí třech nejčastějších problémů, které řidičům způsobují v chladných měsících nepříjemnosti a nehody.
Náledí a namrzlé silnice jsou v zimě velmi častou příčinou dopravních nehod. Námraza se může objevit hodně rychle a řidiče překvapit. Není proto dobré spoléhat na to, že když je ráno 7 stupňů nad nulou, bude tak po celý den. Buďte připraveni přizpůsobit jízdu horšímu terénu okamžitě.
K tomu jsou potřeba samozřejmě především kvalitní zimní pneumatiky. Kromě toho je však výhodou také vozit v autě vhodnou zimní výbavu, jako jsou sněhové řetězy, rozmrazovače skel a zámků, sáček s pískem, škrabka a smeták na okna atd.
I s dokonalou výbavou se však neobejdete bez těch správných řidičských schopností a vlastností, jimiž jsou především dodržování rychlosti i dalších předpisů a opatrnost.
Na zamrzlé vozovce byste také měli myslet na to, že při jízdě do kopce nesmíte ztratit rychlost. Při jízdě z kopce je dobré brzdit motorem. Při předjíždění je bezpečnější pohybovat se mezi vyjetými stopami a do jiného pruhu se přesunovat s vyšlápnutou spojkou.
A co dělat, když vás přeci jen postihne některý z problémů, které řidiče na namrzlých cestách potkávají?
Kromě námrazy je poměrně velkou komplikací i to, že v zimě je většinu času tma či šero. To totiž dělá řadě řidičů problémy. Za tmy a šera dochází k nehodám statisticky poměrově častěji než za světla.
Snížit riziko nehody je možné dodržováním několika pravidel:
Aquaplaning je často zaměňován se smykem, ale není tomu tak. Jedná se totiž o zpravidla rychlou a nečekanou ztrátu přilnavosti pneumatik k vozovce. K tomuto jevu dochází tehdy, když je z povrchu pneumatiky nedostatečně rychle odváděna voda. To se děje často při tání sněhu či ledu a za deště. Proto je nutné vždy projíždět každou vodou velmi opatrně.
Aquaplaningu ale můžete jít naproti i dalšími faktory, které můžete ovlivnit. Těmi jsou:
I když si ale na tyto věci dáte pozor, není vyloučeno, že vás někdy aquaplaning potká. Pokud se tak stane, uberte lehce plyn a sešlápněte spojku, netočte volantem a nebrzděte! Držte kola v přímém směru, aby nedošlo ke smyku.
I když počet nehod oproti minulým letům lehce klesá a z celkového dopravního výkonu, tedy počtu ujetých kilometrů, představují motocyklisté zhruba jen jeden a půl procenta, jsou jednou z nejvíce ohrožených skupin na silnicích. A kromě toho neplatí, že vážné následky nehod jsou doménou pouze mladých řidičů. Nejrizikovější skupinou jsou jezdci ve věku 35 až 44 let.
Ať už jezdíte pravidelně, nebo jen příležitostně, dobře padnoucí a kvalitní přilba na motorku je základem bezpečné jízdy a každoročně zachrání tisíce životů při nehodách motorkářů. Avšak vzhledem k různým typům dostupných motocyklových přileb může být těžké poznat, která je nejlepší. Před nákupem si vždycky ověřte, že motocyklová helma splňuje závazné normy, zejména evropskou homologaci ECE!
Nejběžnější helmy na motorku jsou buď otevřené – bez hledí a ochrany brady –, nebo uzavřené, které plně chrání bradu a čelist proti pádu. Jsou k dostání v různých provedeních podle typu motocyklové aktivity.
Uzavřené, tzv. full-face helmy na motorku lépe chrání před nepřízní počasí a při nehodě, ale některé mohou být těžké.
Otevřené helmy jsou mnohem lehčí, ale nechrání oči a bradu.
Změřte si obvod hlavy těsně nad obočím. Různé značky nabízejí různé velikosti a tvar, proto si přilbu před nákupem pořádně vyzkoušejte. Nechte si přilbu na motorku nasazenou několik minut a pohybujte hlavou všemi směry, abyste zjistili, jestli vám dobře sedí.
Ujistěte se, že vás helma nikde netlačí, a naopak že kolem hlavy nejsou volná místa. Bradový pásek by měl být tak těsný, abyste pod něj vložili jen dva prsty. Při zapínání musí přezka slyšitelně zaklapnout.
Jen přilba, která dobře sedí, správně ochrání hlavu při nehodě
Ujistěte se, že vnější skořepina je vyrobena ze silného a odolného materiálu. Uvnitř by měla být tlumicí vrstva, která při nehodě utlumí náraz a snižuje velikost přetížení mezi stojícím povrchem a pohybujícím se mozkem jezdce.
Bradový pásek musí být odolný, ale pohodlný.
Vybírejte přilbu, která má lícní polštářky a pohodlnou a odolnou výstelku.
Zkontrolujte větrání na horní, zadní nebo dolní přední straně. Zabraňuje to zamlžování štítu.
Výrobci doporučují vyměnit přilbu každých 3–5 let z důvodu degradace materiálů a opotřebení.
Vždy vyměňte přilbu po nárazu.
Pravidelně kontrolujte, jestli vám přilba nezačíná být volná, nebo jestli uvnitř či navenek nevykazuje známky poškození. Pokud ano, raději ji okamžitě vyměňte.
Ujistěte se, že helma splňuje bezpečnostní normy a předpisy požadované v České republice a že je řádně homologována.
Certifikované přilby jsou sice dražší, ale investice do větší bezpečnosti se vám vyplatí.
Myslete i na pojištění motorky nebo skůtru a ušetřete si starosti.
Přečtěte si také:
Kvalitní vybavení je nejlepším přítelem motorkáře
Rukavice na motorku musí být z kvalitního materiálu a dobře sedět na ruce
Aplikace, které ochrání při cestování