Doba na přečtení článku jsou 4 minuty

Škola smyku a další rady pro bezpečnou jízdu v zimě

Se zimním obdobím je spojené i vyšší riziko nehodovosti na cestách. Podle statistik Generali České pojišťovny narůstá v zimních měsících počet pojistných událostí v průměru o 10 %. Řidič, který toto riziko podcení, ohrožuje nejen sebe a své okolí, ale také riskuje, že mu pojišťovna v případě nehody bude krátit pojistné plnění.  

Kvalitní zimní pneumatiky jsou základ

Adheze se neukecá,“ říká Jan Faktor, hlavní instruktor Polygonu Max Cars, vyššího akreditovaného centra, které provozuje populární školu smyku.

Řidič v Praze a Středních Čechách si může vystačit s celoročními pneumatikami za předpokladu, že je mírná zima. „Ale pokud bude opravdová zima nebo pokud jezdíte na hory, tak celoročky nepochválíte,“ říká Faktor. 

Jak říkám klientům, ty taky nemáš jedny boty. Máš letní, máš zimní, máš k bazénu žabky,“ dodává Faktor. „Takže pokud jezdíte kilometry, jezdíte republiku, jezdíte Evropu, kvalitní letňáky, kvalitní zimáky.

Zimní pneumatiky by navíc neměly být starší čtyř let. A čím výkonnější nebo těžší je vůz, tím kvalitnější pneumatiky by řidič měl zvolit. 

Rozhoduje počasí a stav vozovky

Ani řidič, který investoval do kvalitních zimních pneumatik, nemá vyhráno. „Řidič by si měl uvědomit, že adheze se mění v závislosti na počasí,“ vysvětluje Faktor. „A tomu musím přizpůsobit rychlost vozidla, aby pneumatiky měly sílu zabrat.

Sucho versus mokro znamená dvakrát horší adheze; sucho versus tvrdě uježděný sníh, pětkrát horší adheze; sucho versus uježděný promrzlý sníh, osmkrát horší adheze; sucho versus led, desetkrát horší; a sucho versus odtávající led, tzv. teplý nebo černý led, patnáctkrát horší.

V praxi to znamená, že kvalitní zimní pneumatiky zatočí na tvrdě uježděném sněhu do rychlosti 70km/h. Na odtávajícím ledu ale spolehlivě zatočí už jen do 7 km/h.

Další rizikové faktory

Podle Jana Marka, tiskového mluvčího Generali České pojišťovny, představuje námraza na sklech vozu doslova smrtelné riziko, zvláště pokud si řidič oškrábe pouze části skel.

Jsou známy i smrtelné nehody s chodci, které řidič přes nedostatečně oškrábané čelní sklo srazil,“ říká Marek. „V takových případech je řidičova vina obvykle nezpochybnitelná, a tím i jeho podíl na úhradě škody. Takové škody jdou do stovek tisíc, ale i do desítek milionů v případě vážných trvalých následků chodce.

Podle Marka je důležité mít kompletní výhled - proto by měla být od námrazy očištěna všechna skla. Řidič by také neměl zapomínat na čelní světlomety, u kterých může námraza zhoršit účinnost či viditelnost blinkrů.

Jízda se sněhovou čepicí na autě je také nebezpečná, dodává Marek. Sníh může omezit nejen řidičův výhled, například při brzdění, ale také ohrozit či poškodit auta, která vůz následují.

Čím vyšší rychlost, tím větší riziko smyku

Vysoká rychlost je nečastější příčinou smyku. U vozů s pohonem předních kol se jedná převážně o smyk přední nápravy, tzv. nedotáčivost, kdy řidič otočí volantem, ale vůz jede dál rovně.

Při smyku zadní nápravy, tzv. přetáčivosti, ztratí přilnavost kola zadní nápravy a vůz se začne přetáčet kolem své osy. Lidově autu tzv. ustřelí zadek. Typický je pro vozy s pohonem zadních kol.

Nastat ale může i smyk na obě nápravy, tzv. neutrální smyk, kdy se auto začne hrnout bokem.

Smyk přední nápravy

Podle Faktora je nejčastější příčinou smyku přední nápravy vysoká nájezdová rychlost do zatáčky. Způsobit ho ale může i prudký pohyb volantem nebo předčasná akcelerace při průjezdu zatáčkou. V těchto situacích je chybou snaha kompenzovat nedotáčivost vozidla ještě větším vytočením kol. 

Pro tyto případy mám jednoduché heslo, rovněji kola, rovněji kola,“ říká Faktor. A v případě, že není možné zvětšit poloměr zatáčky, je nutné co nejrychleji snížit rychlost. „V tu chvíli potřebuji co nejintenzivněji brzdit a brzdím tak dlouho, dokud se smyku nezbavím. Jakmile cítím odezvu ve volantu, povolím brzdu a dokončím manévr zatočení.

Nejúčinněji brzdí vozy vybavené systémem ABS, který zabraňuje zablokování kol a tím ztrátě adheze. Podle Faktora, patří ABS do základní výbavy vozů od roku 2007.  

Smyk zadní nápravy

Kromě vysoké rychlosti může smyk zadní nápravy zapříčinit třeba horší stav zadních pneumatik nebo náhlá změna směru jízdy. V těchto situacích je důležité ubrat plyn, ale nebrzdit, a následně udělat tzv. kontra, což je otočení volantem proti směru smyku, říká Faktor.

Pokud například jedu zatáčku doprava a uklouzne mi zadní náprava doleva, točím volantem doleva,“ vysvětluje Faktor. „Auto se mi začne vracet do roviny a já symbiózně vracím volant do roviny. Vždycky říkám klientům jsou to dva volanty, kontra a vrátit.“

V některých situacích může pomoci přidat plyn, ale to systémy elektronické stabilizace moderních vozů znemožňují, upozorňuje Faktor.

Smyk na obě nápravy

K tomuto smyku může dojít při kombinaci vysoké rychlosti a nepříznivého sklonu zatáčky nebo u vozu s pohonem všech kol.

V tomto případě je jediným řešením ponechat kola ve směru jízdy a rychle snížit rychlost intenzivním brzděním, říká Faktor. A to platí i pro případ, kdy se vůz roztočí kolem své osy.

Riziko smyku v létě

Pravděpodobnost, že řidič dostane smyk v zimě je mnohem vyšší, ale dojít k němu může i v létě. Proto je třeba věnovat pozornost i výběru letních pneumatik.

Podle Faktora zaručují nejlepší přilnavost vysokoadhezní sportovní pneumatiky. Na druhém konci spektra jsou pak nízko valivé pneumatiky, kde nižší přilnavost je daní za nižší spotřebu vozu.

Způsob manévrování během smyku je totožný jak v letních tak zimních podmínkách, s tím rozdílem, že na ledu přijde smyk daleko dřív, říká Faktor.

Důležité je si také uvědomit, že zimní pneumatiky – co do přilnavosti – fungují lépe než letní, jen když je průměrná denní teplota do 7 stupňů Celsia. S rostoucí venkovní teplotou naopak rychle ztrácí na účinnosti a už při 15 stupních prodlužují brzdnou dráhu až o třetinu.

Nevyhnutelnost havárie

Jsou situace, kdy i ten nejlepší řidič smyk nezvládne a s vozem havaruje. V tomto případě je nutné směrovat vůz tak, aby co nejlépe ochránil posádku.

Když už musím bourat, bourám předkem auta a celou plochou toho předku,“ říká Faktor. „Nebourám ani na špičku předku a nikdy nebourám zadkem auta nebo bokem auta. Hlavně nevyletět ze zatáčky bokem a neomotat auto o strom. To jsou nejhorší zranění.“

Krácení pojistného plnění

U havarijního pojištění obecně platí, že pojišťovna může přistoupit ke snížení pojistného plnění pro porušení závazného ustanovení, kdy například řidič při jízdě s nevhodným obutím nepředchází vzniku škody.

Vždy ale zkoumáme, do jaké míry nevhodné pneumatiky (či hloubka jejich dezénu neodpovídající normě) skutečně přispěly jak k samotnému vzniku škody, tak k jejímu rozsahu,“ říká Marek. „Následně po posouzení všech objektivních faktů (vč. policejního záznamu, fotodokumentace z místa nehody, svědeckých výpovědí, prohlídky vozidla atd.) řešíme případnou výši snížení pojistného plnění.

Prostor pro korekci výše pojistného plnění u havarijního pojištění existuje na škále od 0 do 100 %. V praxi je však zamítnutí škodní události spíše výjimečnou událostí, dodává Marek.

 

 

30.09.2024

Auto při záplavách: Kam ho umístit a jak řešit škody

V tomto článku se dozvíte, kam přeparkovat auto, jak postupovat při jeho vysoušení, a také jak efektivně komunikovat s pojišťovnou. Najdete zde praktické rady, které vám pomohou minimalizovat rizika a správně vyřídit pojistnou událost.

Kam dát auto při záplavách?

Když se blíží velká voda a žijete v záplavové oblasti, je klíčové mít předem promyšlený plán, kam vozidlo přeparkovat. Následující tipy vám mohou pomoci:

  • Přeparkování na vyvýšené místo: Nejjednodušší a nejúčinnější metodou, jak chránit auto před vodou, je přeparkovat ho na vyvýšené místo. Pokud máte k dispozici vyšší terén mimo záplavovou oblast, využijte ho. Hlídané parkoviště na kopci je v tomto případě ideální.
  • Podzemní garáže se mohou stát pastí: Nikdy nenechávejte auto v podzemních garážích během záplav. Voda může rychle zatopit celé podzemní parkoviště a poškození vozidla může být devastující.
  • Veřejné parkovací plochy: Ve městech může být obtížné najít bezpečné místo k přeparkování. Sledujte informace od místních úřadů, které často poskytují seznam míst, kam lze během povodní bezpečně parkovat.
  • Zálohové plány: Mějte v záloze více možností, kam auto odvézt. Ideálně včas zajistěte možnost parkování u známých nebo využijte parkoviště mimo rizikovou oblast.

Auto poničila voda

Pokud už bylo vaše auto zaplaveno, je důležité jednat rychle a systematicky. Nesnažte se auto ihned nastartovat. Voda mohla proniknout do motoru, elektroinstalace nebo palivového systému, což by mohlo způsobit další škody. Snažte se co nejdříve získat odbornou pomoc.

Pokud auto není zcela ponořené, otevřete dveře a okna, abyste zajistili lepší cirkulaci vzduchu. Odpojte autobaterii, abyste předešli riziku zkratu a dalších elektrických problémů. Jakmile je to možné, nechte auto odtáhnout na suché a bezpečné místo. Odtahové služby jsou během kalamitních stavů často přetížené, takže je dobré mít kontakt předem. Chybu neuděláte, když se obrátíte na asistenční službu své pojišťovny. Je třeba ale počítat, že kapacity dostupných odtahů budou v danou chvíli velmi vytížené.

Dejte auto do servisu. Bude potřeba, aby ho důkladně zkontroloval mechanik. Zjištění rozsahu škod může zahrnovat kontrolu motoru, elektroinstalace, palivového systému, klimatizace a dalších důležitých součástí.

Generali Česká pojišťovna

Vysoušení zatopeného auta

Když je auto v bezpečí, začněte s vysoušením. Použijte ventilátory, odvlhčovače nebo průmyslové vysoušeče. Důležité je, aby bylo auto co nejdříve suché, protože vlhkost může poškodit elektroniku, čalounění i samotnou karoserii.

Pokud jsou koberce a sedadla promočená, je vhodné je co nejrychleji odstranit a nechat je vyschnout odděleně. Mnoho z těchto materiálů bude třeba vyměnit, zejména pokud auto bylo zaplavené po delší dobu. Nechte také zkontrolovat elektrické systémy a senzory odborníkem. Elektronika je na vodu velmi citlivá a její poškození nemusí být na první pohled viditelné.

Komunikace s pojišťovnou

Jakmile je auto bezpečně odtaženo a začali jste s vysoušením, je čas kontaktovat pojišťovnu. Správná a včasná komunikace může výrazně urychlit proces likvidace škody. Pořiďte fotodokumentaci auta ještě před zahájením jakýchkoli oprav. Čím více záběrů, tím lépe. Z fotografií by mělo být ideálně zřejmé, jak k zatopení vozu došlu a kde se tak stalo. Fotografie zatopeného interiéru, motoru a exteriéru jsou nezbytné pro jednání s pojišťovnou.

Pokud máte uzavřené havarijní pojištění, zkontrolujte, zda vaše pojištění kryje škody způsobené povodněmi či záplavou (vždy jste pojištěni na oboje současně). Pojistné plnění se bude odvíjet od rozsahu škody a vašeho pojistného krytí. Zjistěte také, jaké jsou výluky a limity pojistného plnění. Očekávejte, že pojišťovna si vyžádá odhad nákladů na opravu. Oprava zatopeného auta může být velmi nákladná, zvláště pokud došlo k poškození motoru nebo elektroniky.

 

Jak pojistit auto proti povodním?

Při sjednávání pojištění vozidla je důležité zvážit rizika způsobená živly obecně, zejména pokud žijete v záplavové oblasti. V České republice lze sjednat havarijní pojištění, které kryje škody způsobené přírodními živly, včetně záplav. Ujistěte se, že vaše havarijní pojištění zahrnuje riziko povodní. Některé pojistné produkty mohou mít omezení nebo vyšší spoluúčast pro tento typ škod. Před uzavřením smlouvy si pečlivě prostudujte všechny podmínky. Ne všechny varianty pojištění kryjí povodně nebo záplavy automaticky.

Vyberte kategorii