Doba na přečtení článku jsou 4 minuty

Škola smyku a další rady pro bezpečnou jízdu v zimě

Zimní silnice jsou často nepředvídatelné a i malá nepozornost může vést ke smyku nebo nehodě. Odborník Jan Faktor z Polygonu Max Cars vysvětluje, jak správná technika jízdy může výrazně zvýšit vaši bezpečnost.

Se zimním obdobím je spojené i vyšší riziko nehodovosti na cestách. Podle statistik Generali České pojišťovny narůstá v zimních měsících počet pojistných událostí v průměru o 10 %. Řidič, který toto riziko podcení, ohrožuje nejen sebe a své okolí, ale také riskuje, že mu pojišťovna v případě nehody bude krátit pojistné plnění.  

Kvalitní zimní pneumatiky jsou základ

Adheze se neukecá,“ říká Jan Faktor, hlavní instruktor Polygonu Max Cars, vyššího akreditovaného centra, které provozuje populární školu smyku.

Řidič v Praze a Středních Čechách si může vystačit s celoročními pneumatikami za předpokladu, že je mírná zima. „Ale pokud bude opravdová zima nebo pokud jezdíte na hory, tak celoročky nepochválíte,“ říká Faktor. 

Jak říkám klientům, ty taky nemáš jedny boty. Máš letní, máš zimní, máš k bazénu žabky,“ dodává Faktor. „Takže pokud jezdíte kilometry, jezdíte republiku, jezdíte Evropu, kvalitní letňáky, kvalitní zimáky.

Zimní pneumatiky by navíc neměly být starší čtyř let. A čím výkonnější nebo těžší je vůz, tím kvalitnější pneumatiky by řidič měl zvolit. 

Rozhoduje počasí a stav vozovky

Ani řidič, který investoval do kvalitních zimních pneumatik, nemá vyhráno. „Řidič by si měl uvědomit, že adheze se mění v závislosti na počasí,“ vysvětluje Faktor. „A tomu musím přizpůsobit rychlost vozidla, aby pneumatiky měly sílu zabrat.

Sucho versus mokro znamená dvakrát horší adheze; sucho versus tvrdě uježděný sníh, pětkrát horší adheze; sucho versus uježděný promrzlý sníh, osmkrát horší adheze; sucho versus led, desetkrát horší; a sucho versus odtávající led, tzv. teplý nebo černý led, patnáctkrát horší.

V praxi to znamená, že kvalitní zimní pneumatiky zatočí na tvrdě uježděném sněhu do rychlosti 70km/h. Na odtávajícím ledu ale spolehlivě zatočí už jen do 7 km/h.

Další rizikové faktory

Podle Jana Marka, tiskového mluvčího Generali České pojišťovny, představuje námraza na sklech vozu doslova smrtelné riziko, zvláště pokud si řidič oškrábe pouze části skel.

Jsou známy i smrtelné nehody s chodci, které řidič přes nedostatečně oškrábané čelní sklo srazil,“ říká Marek. „V takových případech je řidičova vina obvykle nezpochybnitelná, a tím i jeho podíl na úhradě škody. Takové škody jdou do stovek tisíc, ale i do desítek milionů v případě vážných trvalých následků chodce.

Podle Marka je důležité mít kompletní výhled - proto by měla být od námrazy očištěna všechna skla. Řidič by také neměl zapomínat na čelní světlomety, u kterých může námraza zhoršit účinnost či viditelnost blinkrů.

Jízda se sněhovou čepicí na autě je také nebezpečná, dodává Marek. Sníh může omezit nejen řidičův výhled, například při brzdění, ale také ohrozit či poškodit auta, která vůz následují.

Čím vyšší rychlost, tím větší riziko smyku

Vysoká rychlost je nečastější příčinou smyku. U vozů s pohonem předních kol se jedná převážně o smyk přední nápravy, tzv. nedotáčivost, kdy řidič otočí volantem, ale vůz jede dál rovně.

Při smyku zadní nápravy, tzv. přetáčivosti, ztratí přilnavost kola zadní nápravy a vůz se začne přetáčet kolem své osy. Lidově autu tzv. ustřelí zadek. Typický je pro vozy s pohonem zadních kol.

Nastat ale může i smyk na obě nápravy, tzv. neutrální smyk, kdy se auto začne hrnout bokem.

Smyk přední nápravy

Podle Faktora je nejčastější příčinou smyku přední nápravy vysoká nájezdová rychlost do zatáčky. Způsobit ho ale může i prudký pohyb volantem nebo předčasná akcelerace při průjezdu zatáčkou. V těchto situacích je chybou snaha kompenzovat nedotáčivost vozidla ještě větším vytočením kol. 

Pro tyto případy mám jednoduché heslo, rovněji kola, rovněji kola,“ říká Faktor. A v případě, že není možné zvětšit poloměr zatáčky, je nutné co nejrychleji snížit rychlost. „V tu chvíli potřebuji co nejintenzivněji brzdit a brzdím tak dlouho, dokud se smyku nezbavím. Jakmile cítím odezvu ve volantu, povolím brzdu a dokončím manévr zatočení.

Nejúčinněji brzdí vozy vybavené systémem ABS, který zabraňuje zablokování kol a tím ztrátě adheze. Podle Faktora, patří ABS do základní výbavy vozů od roku 2007.  

Smyk zadní nápravy

Kromě vysoké rychlosti může smyk zadní nápravy zapříčinit třeba horší stav zadních pneumatik nebo náhlá změna směru jízdy. V těchto situacích je důležité ubrat plyn, ale nebrzdit, a následně udělat tzv. kontra, což je otočení volantem proti směru smyku, říká Faktor.

Pokud například jedu zatáčku doprava a uklouzne mi zadní náprava doleva, točím volantem doleva,“ vysvětluje Faktor. „Auto se mi začne vracet do roviny a já symbiózně vracím volant do roviny. Vždycky říkám klientům jsou to dva volanty, kontra a vrátit.“

V některých situacích může pomoci přidat plyn, ale to systémy elektronické stabilizace moderních vozů znemožňují, upozorňuje Faktor.

Smyk na obě nápravy

K tomuto smyku může dojít při kombinaci vysoké rychlosti a nepříznivého sklonu zatáčky nebo u vozu s pohonem všech kol.

V tomto případě je jediným řešením ponechat kola ve směru jízdy a rychle snížit rychlost intenzivním brzděním, říká Faktor. A to platí i pro případ, kdy se vůz roztočí kolem své osy.

Riziko smyku v létě

Pravděpodobnost, že řidič dostane smyk v zimě je mnohem vyšší, ale dojít k němu může i v létě. Proto je třeba věnovat pozornost i výběru letních pneumatik.

Podle Faktora zaručují nejlepší přilnavost vysokoadhezní sportovní pneumatiky. Na druhém konci spektra jsou pak nízko valivé pneumatiky, kde nižší přilnavost je daní za nižší spotřebu vozu.

Způsob manévrování během smyku je totožný jak v letních tak zimních podmínkách, s tím rozdílem, že na ledu přijde smyk daleko dřív, říká Faktor.

Důležité je si také uvědomit, že zimní pneumatiky – co do přilnavosti – fungují lépe než letní, jen když je průměrná denní teplota do 7 stupňů Celsia. S rostoucí venkovní teplotou naopak rychle ztrácí na účinnosti a už při 15 stupních prodlužují brzdnou dráhu až o třetinu.

Nevyhnutelnost havárie

Jsou situace, kdy i ten nejlepší řidič smyk nezvládne a s vozem havaruje. V tomto případě je nutné směrovat vůz tak, aby co nejlépe ochránil posádku.

Když už musím bourat, bourám předkem auta a celou plochou toho předku,“ říká Faktor. „Nebourám ani na špičku předku a nikdy nebourám zadkem auta nebo bokem auta. Hlavně nevyletět ze zatáčky bokem a neomotat auto o strom. To jsou nejhorší zranění.“

Krácení pojistného plnění

U havarijního pojištění obecně platí, že pojišťovna může přistoupit ke snížení pojistného plnění pro porušení závazného ustanovení, kdy například řidič při jízdě s nevhodným obutím nepředchází vzniku škody.

Vždy ale zkoumáme, do jaké míry nevhodné pneumatiky (či hloubka jejich dezénu neodpovídající normě) skutečně přispěly jak k samotnému vzniku škody, tak k jejímu rozsahu,“ říká Marek. „Následně po posouzení všech objektivních faktů (vč. policejního záznamu, fotodokumentace z místa nehody, svědeckých výpovědí, prohlídky vozidla atd.) řešíme případnou výši snížení pojistného plnění.

Prostor pro korekci výše pojistného plnění u havarijního pojištění existuje na škále od 0 do 100 %. V praxi je však zamítnutí škodní události spíše výjimečnou událostí, dodává Marek.

Přečtěte si:

Jak připravit auto na pořádnou zimu?

Střety vozů se zvěří – jaké bývají škody a kdo je platí?

Co je třeba vědět o přezutí na zimní pneu

Řidiči, pozor na rizika, která přináší zimní počasí

09.06.2025

Faradayova klec: Co se stane s autem, když do něj udeří blesk?

Bouřky jsou častým jevem, zejména v letních měsících. Pro většinu lidí to samozřejmě není nic příjemného, zvláště když jsou někde venku. Ale co když sedíte v autě a do vašeho vozu udeří blesk? Je to zážitek, který vyvolává spoustu otázek a obav. Je to opravdu tak, že se vám při zásahu bleskem do auta nemůže nic stát? Je auto bezpečným útočištěm, nebo existuje riziko, že elektrický výboj zničí auto a ohrozí i vás? I to jsou otázky, které si klade mnoho lidí.

Při zásahu auta bleskem přichází na scénu zajímavý fyzikální princip známý jako Faradayova klec. V tomto článku se dozvíte jak funguje Faradayova klec, odpovědi na otázky týkající se vaší bezpečnosti, a také jak se v takové situaci zachovat.

Co je Faradayova klec a jak funguje?

Faradayova klec je název pro fenomén, který byl objeven v 19. století britským vědcem Michaelem Faradayem. Tento fyzikální princip mluví o tom, že elektrický náboj se distribuuje po vnější straně vodivého materiálu (nejčastěji je to kov) a neovlivňuje jeho vnitřní prostor. Tento kovový obal funguje jako štít, který blokuje vnější elektrická a elektromagnetická pole.

A jakou spojitost má Faradayova klec a auto? V realitě to funguje tak, že v případě bouře, pokud trefí blesk auto, se stane auto nedokonalou Faradayovou klecí. Elektrický náboj blesku neprojde dovnitř, ale je veden po vnější kovové skořepině vozidla. Samozřejmě to platí jen v případě, že jsou všechna okna a dveře řádně zavřená. Tímto způsobem jste vy chráněni a nic se vám nestane.

Co se stane, když vaše auto zasáhne blesk?

Blesk je extrémně silný elektrostatický výboj, který může dosahovat teploty až 30 000 stupňů Celsia a nese proud v rozmezí 10 000 až 200 000 ampérů. Když blesk zasáhne auto, elektrický proud se šíří po jeho povrchu – konkrétně po kovové karoserii, která slouží jako vodič. Auto samotné, zejména jeho interiér, však zůstává poměrně dobře chráněno, tedy i vy. Avšak myslete na to, že po blesku, který by vás velmi oslepil, přichází i samotný hrom. No a v případě, že právě vaše auto zasáhne blesk, samotný akustický efekt bude extrémně silný.

Je více než pravděpodobné, že právě takové oslepení a silný akustický efekt může vylekat lidi, a v některých případech to může způsobit i velmi vážnou dopravní nehodu. Pokud se necítíte proto během bouřky v autě bezpečně a bojíte se, že právě vaše auto zasáhne blesk, raději zastavte na nejbližším možném místě a počkejte, než bouřka přejede.

Co ale kromě silného záblesku a hromu můžete očekávat v případě, že trefí blesk do vašeho auta?

Poškození vnější části auta

Jelikož má blesk velmi vysokou teplotu, na karoserii auta to může zanechat tmavé stopy od spálení a také hrozí i popraskání laku. Nejčastěji to bývají části jako střecha nebo kapota. Dalšími částmi, které mohou být zasaženy jsou například antény nebo zpětná zrcátka, která blesk přitahuje jako nejvyšší body na autě. Takže i tyto části mohou být výrazně poškozeny nebo dokonce spáleny.

Dočasné vypnutí systémů nebo jejich poškození

I když auto, jako nedokonalá Faradayova klec chrání před přímým zásahem elektřiny, zásah bleskem může vyvolat různé následky, které ovlivní jeho systémy. Elektronické systémy nacházející se v moderních automobilech jsou mimořádně citlivé na náhlé změny napětí. Čili v případě, že blesk zasáhne auto, může nastat situace, kdy se dočasně vypnou nebo naruší tyto systémy. V praxi to vypadá tak, že se vám může vypnout motor, zhasnout světla nebo vypadnou palubní přístroje. Tyto výpadky však většinou nejsou trvalé a po krátké době se systémy znovu nastartují. Avšak v některých případech může zásah blesku do auta způsobit i úplné selhání elektrických systémů ve vozidle.

Možné riziko požáru

Ve vzácných případech může zásah bleskem vést i k požáru v autě. Vysoké teploty a elektrické výboje mohou zapálit hořlavé materiály v autě, zejména v motorovém prostoru, kde se nacházejí různé plastové a pryžové komponenty. I z toho důvodu není nikdy na škodu mít v kufru auta hasicí přístroj.

Mohou se aktivovat airbagy

Bezpečnost cestujících v autě je prioritou, avšak i při takovém pokrokovém bezpečnostním systému, jako je airbag, mohou nastat nepředvídané situace. Například právě při zásahu bleskem, kde může dojít, jak jsme zmiňovali již výše, k poruše elektrických systémů. No a právě ty mohou způsobit nečekanou aktivaci airbagů. Ty vás mohou v takovém případě zranit. Abyste minimalizovali toto riziko zranění, měli byste si lehnout na sedadlo a zůstat v klidu.

Jak se můžete chránit?

Je sice pravda, že auto funguje jako nedokonalá Faradayova klec, ovšem to neznamená, že vám nehrozí na 100% žádné nebezpečí.

Je několik pravidel, která během bouřky musíte v autě dodržovat, abyste v případě zásahu blesku do auta minimalizovali riziko nebezpečí:

  • Zůstaňte uvnitř auta – Jak jsme již zmiňovali, vnější část auta funguje jako ochranná bariéra. Pokud je bouře stále aktivní, nevystupujte z vozidla.

  • Nedotýkejte se kovových částí auta ani elektroniky – Kovové prvky jsou jako magnet pro blesk a to také platí i pro elektroniku. Nejlepší je nedotýkat se dveří, kovových částí a elektroniky (autorádio) během bouřky.

  • Zavřete okna a dveře – K tomu, abyste byli chráněni na 100%, měli byste během bouřky zavřít všechna okna a dveře.

Chránit však nemusíte jen sebe, ale také vaše auto.

Zajistěte si pojištění vozidla

V případě zásahu bleskem může být finanční náhrada za opravy auta velmi nákladná. Díky pojištění vozidel budete kryti před škodami, které jsou způsobeny přírodními katastrofami. Budete chráněni v případě záplav, vichřice, krupobití či jiných nečekaných situacích.

Faradayova klec je příkladem toho, jak nám věda dokáže pomoci přežít i v extrémních podmínkách. Pokud se během bouře ocitnete v autě, můžete si být jisti, že jste v relativním bezpečí, i v případě, že vaše auto zasáhne blesk. Mějte na mysli ale to, že i když je auto bezpečným útočištěm, není nezničitelné. Proto si vždy během bouřky při řízení dávejte obrovský pozor, dodržujte všechna zmíněná bezpečnostní opatření a myslete i na pojištění vašeho vozidla, které vás bude krýt v případě poškození.

Přečtěte si:

Bouře s krupobitím: jak ochránit své auto proti kroupám

Jak předcházet majetkovým škodám, které způsobí extrémy počasí

Auto při záplavách: Kam ho umístit a jak řešit škody

Vyberte kategorii