Se zimním obdobím je spojené i vyšší riziko nehodovosti na cestách. Podle statistik Generali České pojišťovny narůstá v zimních měsících počet pojistných událostí v průměru o 10 %. Řidič, který toto riziko podcení, ohrožuje nejen sebe a své okolí, ale také riskuje, že mu pojišťovna v případě nehody bude krátit pojistné plnění.
Kvalitní zimní pneumatiky jsou základ
„Adheze se neukecá,“ říká Jan Faktor, hlavní instruktor Polygonu Max Cars, vyššího akreditovaného centra, které provozuje populární školu smyku.
Řidič v Praze a Středních Čechách si může vystačit s celoročními pneumatikami za předpokladu, že je mírná zima. „Ale pokud bude opravdová zima nebo pokud jezdíte na hory, tak celoročky nepochválíte,“ říká Faktor.
„Jak říkám klientům, ty taky nemáš jedny boty. Máš letní, máš zimní, máš k bazénu žabky,“ dodává Faktor. „Takže pokud jezdíte kilometry, jezdíte republiku, jezdíte Evropu, kvalitní letňáky, kvalitní zimáky.“
Zimní pneumatiky by navíc neměly být starší čtyř let. A čím výkonnější nebo těžší je vůz, tím kvalitnější pneumatiky by řidič měl zvolit.
Rozhoduje počasí a stav vozovky
Ani řidič, který investoval do kvalitních zimních pneumatik, nemá vyhráno. „Řidič by si měl uvědomit, že adheze se mění v závislosti na počasí,“ vysvětluje Faktor. „A tomu musím přizpůsobit rychlost vozidla, aby pneumatiky měly sílu zabrat.“
„Sucho versus mokro znamená dvakrát horší adheze; sucho versus tvrdě uježděný sníh, pětkrát horší adheze; sucho versus uježděný promrzlý sníh, osmkrát horší adheze; sucho versus led, desetkrát horší; a sucho versus odtávající led, tzv. teplý nebo černý led, patnáctkrát horší.“
V praxi to znamená, že kvalitní zimní pneumatiky zatočí na tvrdě uježděném sněhu do rychlosti 70km/h. Na odtávajícím ledu ale spolehlivě zatočí už jen do 7 km/h.
Další rizikové faktory
Podle Jana Marka, tiskového mluvčího Generali České pojišťovny, představuje námraza na sklech vozu doslova smrtelné riziko, zvláště pokud si řidič oškrábe pouze části skel.
„Jsou známy i smrtelné nehody s chodci, které řidič přes nedostatečně oškrábané čelní sklo srazil,“ říká Marek. „V takových případech je řidičova vina obvykle nezpochybnitelná, a tím i jeho podíl na úhradě škody. Takové škody jdou do stovek tisíc, ale i do desítek milionů v případě vážných trvalých následků chodce.“
Podle Marka je důležité mít kompletní výhled - proto by měla být od námrazy očištěna všechna skla. Řidič by také neměl zapomínat na čelní světlomety, u kterých může námraza zhoršit účinnost či viditelnost blinkrů.
Jízda se sněhovou čepicí na autě je také nebezpečná, dodává Marek. Sníh může omezit nejen řidičův výhled, například při brzdění, ale také ohrozit či poškodit auta, která vůz následují.
Čím vyšší rychlost, tím větší riziko smyku
Vysoká rychlost je nečastější příčinou smyku. U vozů s pohonem předních kol se jedná převážně o smyk přední nápravy, tzv. nedotáčivost, kdy řidič otočí volantem, ale vůz jede dál rovně.
Při smyku zadní nápravy, tzv. přetáčivosti, ztratí přilnavost kola zadní nápravy a vůz se začne přetáčet kolem své osy. Lidově autu tzv. ustřelí zadek. Typický je pro vozy s pohonem zadních kol.
Nastat ale může i smyk na obě nápravy, tzv. neutrální smyk, kdy se auto začne hrnout bokem.
Smyk přední nápravy
Podle Faktora je nejčastější příčinou smyku přední nápravy vysoká nájezdová rychlost do zatáčky. Způsobit ho ale může i prudký pohyb volantem nebo předčasná akcelerace při průjezdu zatáčkou. V těchto situacích je chybou snaha kompenzovat nedotáčivost vozidla ještě větším vytočením kol.
„Pro tyto případy mám jednoduché heslo, rovněji kola, rovněji kola,“ říká Faktor. A v případě, že není možné zvětšit poloměr zatáčky, je nutné co nejrychleji snížit rychlost. „V tu chvíli potřebuji co nejintenzivněji brzdit a brzdím tak dlouho, dokud se smyku nezbavím. Jakmile cítím odezvu ve volantu, povolím brzdu a dokončím manévr zatočení.“
Nejúčinněji brzdí vozy vybavené systémem ABS, který zabraňuje zablokování kol a tím ztrátě adheze. Podle Faktora, patří ABS do základní výbavy vozů od roku 2007.
Smyk zadní nápravy
Kromě vysoké rychlosti může smyk zadní nápravy zapříčinit třeba horší stav zadních pneumatik nebo náhlá změna směru jízdy. V těchto situacích je důležité ubrat plyn, ale nebrzdit, a následně udělat tzv. kontra, což je otočení volantem proti směru smyku, říká Faktor.
„Pokud například jedu zatáčku doprava a uklouzne mi zadní náprava doleva, točím volantem doleva,“ vysvětluje Faktor. „Auto se mi začne vracet do roviny a já symbiózně vracím volant do roviny. Vždycky říkám klientům jsou to dva volanty, kontra a vrátit.“
V některých situacích může pomoci přidat plyn, ale to systémy elektronické stabilizace moderních vozů znemožňují, upozorňuje Faktor.
Smyk na obě nápravy
K tomuto smyku může dojít při kombinaci vysoké rychlosti a nepříznivého sklonu zatáčky nebo u vozu s pohonem všech kol.
V tomto případě je jediným řešením ponechat kola ve směru jízdy a rychle snížit rychlost intenzivním brzděním, říká Faktor. A to platí i pro případ, kdy se vůz roztočí kolem své osy.
Riziko smyku v létě
Pravděpodobnost, že řidič dostane smyk v zimě je mnohem vyšší, ale dojít k němu může i v létě. Proto je třeba věnovat pozornost i výběru letních pneumatik.
Podle Faktora zaručují nejlepší přilnavost vysokoadhezní sportovní pneumatiky. Na druhém konci spektra jsou pak nízko valivé pneumatiky, kde nižší přilnavost je daní za nižší spotřebu vozu.
Způsob manévrování během smyku je totožný jak v letních tak zimních podmínkách, s tím rozdílem, že na ledu přijde smyk daleko dřív, říká Faktor.
Důležité je si také uvědomit, že zimní pneumatiky – co do přilnavosti – fungují lépe než letní, jen když je průměrná denní teplota do 7 stupňů Celsia. S rostoucí venkovní teplotou naopak rychle ztrácí na účinnosti a už při 15 stupních prodlužují brzdnou dráhu až o třetinu.
Nevyhnutelnost havárie
Jsou situace, kdy i ten nejlepší řidič smyk nezvládne a s vozem havaruje. V tomto případě je nutné směrovat vůz tak, aby co nejlépe ochránil posádku.
„Když už musím bourat, bourám předkem auta a celou plochou toho předku,“ říká Faktor. „Nebourám ani na špičku předku a nikdy nebourám zadkem auta nebo bokem auta. Hlavně nevyletět ze zatáčky bokem a neomotat auto o strom. To jsou nejhorší zranění.“
Krácení pojistného plnění
U havarijního pojištění obecně platí, že pojišťovna může přistoupit ke snížení pojistného plnění pro porušení závazného ustanovení, kdy například řidič při jízdě s nevhodným obutím nepředchází vzniku škody.
„Vždy ale zkoumáme, do jaké míry nevhodné pneumatiky (či hloubka jejich dezénu neodpovídající normě) skutečně přispěly jak k samotnému vzniku škody, tak k jejímu rozsahu,“ říká Marek. „Následně po posouzení všech objektivních faktů (vč. policejního záznamu, fotodokumentace z místa nehody, svědeckých výpovědí, prohlídky vozidla atd.) řešíme případnou výši snížení pojistného plnění.“
Prostor pro korekci výše pojistného plnění u havarijního pojištění existuje na škále od 0 do 100 %. V praxi je však zamítnutí škodní události spíše výjimečnou událostí, dodává Marek.
Ačkoli někteří lidé považují motorky za velmi nebezpečné stroje a mají k nim kvůli tomu negativní postoj, pro milovníky motorek je to zcela opačný pocit. Není to pro ně jen bezmyšlenkovitá jízda nahoru a dolů, není to jen něco, co je dopraví z bodu A do bodu B, je to životní styl, je to jejich vášeň a svým způsobem i dobrodružství.
Pokud jste v tomto světě nováčkem a fascinují vás motorky, rozhodně byste o nich měli něco málo vědět. Minimálně pro případ, že si budete chtít nějakou tu svoji motorku pořídit. V tomto článku vás pro začátek seznámíme s kategoriemi motorek i typy a druhy motocyklů.
Pokud byste si chtěli zakoupit svou vlastní motorku, ale stále ještě váháte, která by byla pro vás ideální, je dobré, abyste se orientovali v kategoriích motorek. Motorky a motocykly se mohou dělit do kategorií podle motoru nebo podle konstrukce motorky. To je takové nejzákladnější dělení, které vám podrobněji představíme.
V této kategorii se motocykly rozlišují na spalovací (které se ještě dělí na dvoutaktní a čtyřtaktní) a elektrické.
Pokud vám slova dvoutaktní a čtyřtaktní neříkají nic, tak vám je představíme úplně ve zkratce.
Kategorie dvoutaktní motorky
Tuto kategorii tvoří menší motorky, například dvoutaktní motor je typický pro městský skútr. Slovo dvoutaktní hovoří o tom, že motor tohoto motocyklu dokončuje cyklus spalování každé dva zdvihy pístu. A jak jinak je můžete poznat? Tyto motory se vyznačují jednoduchou konstrukcí, což samozřejmě znamená i snadnější údržbu, a jsou také mnohem lehčí než čtyřtaktní motory.
Kategorie čtyřtaktní motorky
Jelikož dvoutaktní motorky dokončovaly cyklus spalování každé dva zdvihy pístu, pro čtyřtaktní motorky tedy platí, že dokončují cyklus spalování každé čtyři zdvihy pístu. Motory těchto motorek jsou těžší a vyžadují náročnější údržbu. Díky tomu, že jsou motory čtyřtaktní, je pro ně charakteristický i vyšší výkon. No a vyšší výkon je typický pro sportovní, touringové nebo i silniční motorky.
Dělení motorek do kategorii na základě hmotnosti a obsahu motoru
Pokud jde o motor, motocykly se dělí nejen na spalovací a elektrické, ale typy a druhy motocyklů se rozlišují také podle toho, jak velký je motor a kolik váží. No, když se na to podíváme z tohoto pohledu, v takovém případě jsou kategorie následující:
Velmi lehké motocykly - jejich objem motoru je do 100 cm3.
Lehké motocykly - se zdvihovým objemem do 200 cm3.
A poslední kategorii tvoří těžké motocykly - motocykly, jejichž objem motoru je do 500 cm3.
Pokud hledáte něco výkonnějšího, na nějaké sportovnější závodění, měli byste už z toho vědět, že dvoutaktní motocykly nebudou kategorií, která by vás mohla zajímat. To však není všechno, protože jak jsme zmínili hned na začátku, typy motocyklů se dělí také podle jejich konstrukce a také podle toho, k čemu konkrétně by vám měly sloužit.
Pojďme si nyní představit motorky z trochu jiného pohledu. Protože pokud si chcete pořídit nějakou tu motorku, která má odstartovat vaši „motorkářskou cestu“, měli byste si vybrat takový druh motorky, který bude nejvhodnější jak pro vás, tak také pro váš zamýšlený způsob používání.
Silniční motorka
V případě, že chcete motorku na překonávání delších vzdáleností po klasické silnici, nebude pro vás nic vhodnějšího než silniční motorka. Tak, jak u ní už z názvu vyplývá, je navržena pro asfaltové cesty a pro překonávání delších vzdáleností. Překvapit vás také může skvělým výkonem, díky čemuž se na ní můžete pořádně rychle provětrat. Výzorově je pro ni typická štíhlá konstrukce a dobrá kapotáž.
Supersport
Tento typ motorky je vhodný pro takové motorkáře, kteří milují adrenalin a nebojí se silného výkonu. Výzorově se podobá silniční motorce, ale úprava této motorky je sportovní, tak jak to vyplývá i ze samotného názvu. Není vyrobena k překonávání dlouhých vzdáleností a dlouhé cestování. Je určena spíše pro extrémně rychlou jízdu, někde na okruhu na závodech, kde se na ní člověk může skutečně velmi silně vyřádit.
Naháč
Ano, to je také název jednoho z typů motocyklů, které můžete vlastnit. Možná vás zajímá, proč se tomuto motocyklu říká „naháč“. Jeho základní rám a motor se neskrývá pod kapotáží, ale je v podstatě nahý. Díky tomuto vzhledu vypadají agresivněji. Jejich rám a podvozek vychází z typu motocyklu supersport. Supersport však nenabízí nejpohodlnější sezení a jízdu na dlouhé vzdálenosti. Pokud však hledáte něco podobného, jako je supersport, co ale nabízí dostatek pohodlí při jízdě a překvapí i slušným výkonem, naháč vás nezklame. Je to typ motocyklu, který se velmi dobře ovládá a je vhodný pro široké spektrum jezdců, od začátečníků až po zkušené jezdce.
Cruiser/Chopper
Pokud patříte k typickým fajnšmekrům, kteří si potrpí na stylové kousky, motocykl typu cruiser nebo chopper bude ten, který vás chytí za srdce. Pro tento typ motorek je typický nižší posed jezdce, rozdílnými rozměry kol a extrémním náklonem přední vidlice. Choppery mají vysoká řídítka a stoupačky umístěné před sedadlem jezdce. Upřímně ale, tento druh motocyklů není moc stvořený pro velmi dlouhé jízdy, protože nejsou tak pohodlné. Nicméně, chcete-li vypadat drsně a jezdit po cestách v kožené bundě a se stylem, tento typ motorky bude pro vás jako stvořený.
Enduro
Tento typ motocyklu je speciálně navržen do terénů. Hravě si poradí s bahenním terénem, nepřekvapí jej ani hory a lesy. Jejich schopnost překonávat různé překážky a terény z nich činí skvělou volbu pro ty, kteří hledají vzrušení a dobrodružství v přírodě. Přestože se pomocí nich budete moci v takových podmínkách vyřádit, poslouží vám samozřejmě i na klasických cestách. Tato motorka miluje dlouhé jízdy a terény, takže pokud milujete tohle také, Enduro rozhodně stojí za zvážení.
Poslední kategorií, kterou jsme si pro vás připravili, je speciální kategorie motorek, do které patří například moped, skútr či elektrická motorka. Tyto typy motocyklů však potěší zejména městské nebo meziměstské typy lidí, kteří se potřebují co nejrychleji dopravit na krátkou vzdálenost a vyhnout se tak například zácpám ve městě. Určitě jste se už i vy v kolonách setkali s člověkem, který kolem vás profrčel na skútru a vyhnul se tak nekonečně dlouhému čekání. S motorkami z této speciální kategorie jednoduše zaparkujete kdekoliv, a jízdu na nich po městě nebo na krátkou vzdálenost si opravdu užijete.
Moped
Typ motocyklu Moped je něco mezi motocyklem a kolem, pro které je typický malý motor. Už asi víte, že na terénní jízdy to nebude to pravé ořechové a že od něj nemůžete očekávat skvělý výkon, ale pokud hledáte něco ideálního pro jízdu městem a na krátké vzdálenosti, moped bude vaším skvělým parťákem.
Skútr
Ještě více oblíbeným typem motorky je právě skútr. Je to v podstatě lehký motocykl s automatickou převodovkou, který využijete pokud budete chtít překonávat kratší vzdálenosti, například někde po městě nebo z vesnice do druhé. Tento druh motocyklu je pohodlný a ovládá se také velmi snadno, což jej činí populární volbou pro denní dojíždění do práce nebo školy.
Elektrická motorka
Elektrické motorky jsou poháněny elektrickým motorem a baterií. Čili pokud hledáte nějakou ekologickou alternativu ke klasickému typu motocyklu, který je například poháněn benzínem, tak bude tento druh motorky pro vás jako vyšitý. Elektrické motorky jsou ideální pro městskou jízdu, krátké vzdálenosti a samozřejmě ekologické cestování.
Jako začátečník je také důležité začít spíše s menší a lehčí motorkou, abyste si osvojili základy ovládání a získali potřebné zkušenosti před přechodem na větší a výkonnější motorku.
Motorkářství je vzrušující, krásný a také zábavný sport nebo hobby, ale nezapomínejte ani na to, že to může být velmi nebezpečné. Takže rozhodně nezapomínejte na všechna bezpečnostní opatření, výbavu a pojištení, které byste měli mít.
Přečtěte si:
Výlety na motorce: připravte se, než vyrazíte na silnice
Bezpečná jízda na motorce a na skútru
Kvalitní vybavení je nejlepším přítelem motorkáře
Jak si bezpečně užít svůj první motocykl nebo moped
Poslechněte si podcast: Karel Táborský: „Nic jako bezpečná motorka neexistuje.“