Se stoupající teplotou během horkých letních dní vzniká také podstatně více nehod a obtíží, výjimkou nejsou ani auta, ve kterých lidé nechávají zvířata, malé děti apod. Často si potřebují jen rychle odskočit na nákup, něco zařídit a myslí si, že zvíře/dítě tu chvilku zcela jistě vydrží, opak je však pravdou.
Děti a mazlíčci trpí nejvíce
Teplota uvnitř se totiž může bez sebemenšího problému vyšplhat až k 80 stupňům Celsia, pootevření okna většinou nemá žádný „zlepšovací“ účinek. Dítě by tak nemělo zůstat o samotě ani pět minut, především kvůli nevyvinuté schopnosti termoregulace. Tělesná teplota u kojenců totiž stoupá až pětkrát rychleji než v případě dospělých.
Lidé mají, na rozdíl od zvířat, výbornou schopnost potit se, což jim alespoň minimálně pomáhá ve zvládnutí vyšších teplot. Zvířata mohou pouze dýchat v rychlejším a zkráceném intervalu, to je však zbavuje vody v těle a dochází k dehydrataci. Taková zvířata pak jednají dost nemotorně, tím nejhorším případem je však smrt.
Zvířata by však neměla být „v rámci záchrany“ ponořována do ledové vody, to totiž, paradoxně, vyvolává přesně opačný účinek – vnitřní teplota se ještě zvyšuje. A i když si to mnozí lidé ani neuvědomují, tak tím, že necháme zvíře v autě, se vlastně dopouštíme trestného činu týrání.
Nezapomínejte i na další nebezpečné předměty
Mimo děti a zvířata byste však v autě neměli nechávat ani další předměty, které jsou pod tlakem, typicky spreje apod. Tlak se totiž vedrem může zvýšit natolik, až to obal nevydrží a může tak snadno dojít nejen k ublížení na zdraví, ale i k poškození samotného majetku/auta.
První pomoc
V případě, kdy vidíte, že je zřejmě něco v nepořádku, byste měli okamžitě zasáhnout. Děti i zvířata musíme v podobných situacích dostat okamžitě ven a zkontrolovat dýchání, u dětí pak následně zavolat na linku 155 pro poskytnutí další pomoci. Dítě by také mělo být neustále ochlazováno a měly by mu být podávány tekutiny.
Pokud to nejde jinak, musíme pro vytažení dítěte/zvířat z auta použít hrubou sílu a rozbít okýnko. Pokud dítě reaguje, zavolejte policii a vyčkejte jejího příjezdu.
Tragédie v řádu minut
To, jak celá situace nakonec dopadne, je ovlivněno již pouze během několika málo minut, snažte se tak být co nejvíce opatrní a nenechávejte nic náhodě. V těchto případech totiž není nic horšího než špatný úsudek.
I když počet nehod oproti minulým letům lehce klesá a z celkového dopravního výkonu, tedy počtu ujetých kilometrů, představují motocyklisté zhruba jen jeden a půl procenta, jsou jednou z nejvíce ohrožených skupin na silnicích. A kromě toho neplatí, že vážné následky nehod jsou doménou pouze mladých řidičů. Nejrizikovější skupinou jsou jezdci ve věku 35 až 44 let.
Ať už jezdíte pravidelně, nebo jen příležitostně, dobře padnoucí a kvalitní přilba na motorku je základem bezpečné jízdy a každoročně zachrání tisíce životů při nehodách motorkářů. Avšak vzhledem k různým typům dostupných motocyklových přileb může být těžké poznat, která je nejlepší. Před nákupem si vždycky ověřte, že motocyklová helma splňuje závazné normy, zejména evropskou homologaci ECE!
Nejběžnější helmy na motorku jsou buď otevřené – bez hledí a ochrany brady –, nebo uzavřené, které plně chrání bradu a čelist proti pádu. Jsou k dostání v různých provedeních podle typu motocyklové aktivity.
Uzavřené, tzv. full-face helmy na motorku lépe chrání před nepřízní počasí a při nehodě, ale některé mohou být těžké.
Otevřené helmy jsou mnohem lehčí, ale nechrání oči a bradu.
Změřte si obvod hlavy těsně nad obočím. Různé značky nabízejí různé velikosti a tvar, proto si přilbu před nákupem pořádně vyzkoušejte. Nechte si přilbu na motorku nasazenou několik minut a pohybujte hlavou všemi směry, abyste zjistili, jestli vám dobře sedí.
Ujistěte se, že vás helma nikde netlačí, a naopak že kolem hlavy nejsou volná místa. Bradový pásek by měl být tak těsný, abyste pod něj vložili jen dva prsty. Při zapínání musí přezka slyšitelně zaklapnout.
Jen přilba, která dobře sedí, správně ochrání hlavu při nehodě
Ujistěte se, že vnější skořepina je vyrobena ze silného a odolného materiálu. Uvnitř by měla být tlumicí vrstva, která při nehodě utlumí náraz a snižuje velikost přetížení mezi stojícím povrchem a pohybujícím se mozkem jezdce.
Bradový pásek musí být odolný, ale pohodlný.
Vybírejte přilbu, která má lícní polštářky a pohodlnou a odolnou výstelku.
Zkontrolujte větrání na horní, zadní nebo dolní přední straně. Zabraňuje to zamlžování štítu.
Výrobci doporučují vyměnit přilbu každých 3–5 let z důvodu degradace materiálů a opotřebení.
Vždy vyměňte přilbu po nárazu.
Pravidelně kontrolujte, jestli vám přilba nezačíná být volná, nebo jestli uvnitř či navenek nevykazuje známky poškození. Pokud ano, raději ji okamžitě vyměňte.
Ujistěte se, že helma splňuje bezpečnostní normy a předpisy požadované v České republice a že je řádně homologována.
Certifikované přilby jsou sice dražší, ale investice do větší bezpečnosti se vám vyplatí.
Myslete i na pojištění motorky nebo skůtru a ušetřete si starosti.
Přečtěte si také:
Kvalitní vybavení je nejlepším přítelem motorkáře
Rukavice na motorku musí být z kvalitního materiálu a dobře sedět na ruce
Aplikace, které ochrání při cestování