22.08.2019

Auto v létě: jak se z něj může během horkých dní stát časová bomba

Se stoupající teplotou během horkých letních dní vzniká také podstatně více nehod a obtíží, výjimkou nejsou ani auta, ve kterých lidé nechávají zvířata, malé děti apod. Často si potřebují jen rychle odskočit na nákup, něco zařídit a myslí si, že zvíře/dítě tu chvilku zcela jistě vydrží, opak je však pravdou.

Děti a mazlíčci trpí nejvíce

Teplota uvnitř se totiž může bez sebemenšího problému vyšplhat až k 80 stupňům Celsia, pootevření okna většinou nemá žádný „zlepšovací“ účinek. Dítě by tak nemělo zůstat o samotě ani pět minut, především kvůli nevyvinuté schopnosti termoregulace. Tělesná teplota u kojenců totiž stoupá až pětkrát rychleji než v případě dospělých.

Lidé mají, na rozdíl od zvířat, výbornou schopnost potit se, což jim alespoň minimálně pomáhá ve zvládnutí vyšších teplot. Zvířata mohou pouze dýchat v rychlejším a zkráceném intervalu, to je však zbavuje vody v těle a dochází k dehydrataci. Taková zvířata pak jednají dost nemotorně, tím nejhorším případem je však smrt.

Zvířata by však neměla být „v rámci záchrany“ ponořována do ledové vody, to totiž, paradoxně, vyvolává přesně opačný účinek – vnitřní teplota se ještě zvyšuje. A i když si to mnozí lidé ani neuvědomují, tak tím, že necháme zvíře v autě, se vlastně dopouštíme trestného činu týrání.

Nezapomínejte i na další nebezpečné předměty

Mimo děti a zvířata byste však v autě neměli nechávat ani další předměty, které jsou pod tlakem, typicky spreje apod. Tlak se totiž vedrem může zvýšit natolik, až to obal nevydrží a může tak snadno dojít nejen k ublížení na zdraví, ale i k poškození samotného majetku/auta.

První pomoc

V případě, kdy vidíte, že je zřejmě něco v nepořádku, byste měli okamžitě zasáhnout. Děti i zvířata musíme v podobných situacích dostat okamžitě ven a zkontrolovat dýchání, u dětí pak následně zavolat na linku 155 pro poskytnutí další pomoci. Dítě by také mělo být neustále ochlazováno a měly by mu být podávány tekutiny.

Pokud to nejde jinak, musíme pro vytažení dítěte/zvířat z auta použít hrubou sílu a rozbít okýnko. Pokud dítě reaguje, zavolejte policii a vyčkejte jejího příjezdu.

Tragédie v řádu minut

To, jak celá situace nakonec dopadne, je ovlivněno již pouze během několika málo minut, snažte se tak být co nejvíce opatrní a nenechávejte nic náhodě. V těchto případech totiž není nic horšího než špatný úsudek.

 

15.09.2022

Jak se vyhnout nejčastějším zraněním u začínajících běžců

Už jste také propadli kouzlu běhání? Tomu pocitu, kdy jste jen vy a krajina kolem. Myšlenky se odplaví, starosti zůstanou daleko za vámi. Dobíháte do cíle jako znovuzrození. Hladina endorfinů stoupla, jste nabití energií a máte chuť pustit se do práce.

Začátky byly možná těžké, ale překonali jste sami sebe a teď jste silnější a zdravější než kdykoliv před tím. Váš život získal nový rytmus a řád. Bylo by tedy opravdu nemilé, kdyby se objevilo zranění a s běháním by byl na nějakou dobu konec.

Myslíte si, že se vás to netýká, že přece neběháte v náročném terénu, máte skvělé boty, nezanedbáváte ani rozcvičování a stretching. Nenechte se však mýlit, v průběhu jednoho roku se totiž zraní až 80 % běžců. Při běhu totiž dochází k pravidelným nárazům, což je pro tělo velmi nepřirozené. Tyto nárazy zatěžují klouby a páteř, zvláště pokud je nášlap tvrdý, terén je nerovný, ale také v případě, že trpíte nadváhou. Svou roli hraje také nesprávná obuv či špatná běžecká technika.

Především nováčci mívají potíže dobře odhadnout své síly. Někdy netuší, jak s běháním správně začít. Riziko zranění si často neuvědomují, případně nevědí, jak jeho vzniku zabránit.

Emmie Kayová, hlavní trenérka běhání z organizace Start Running Stay Running, pro Generali uvedla: „Lidé podceňují dopad běhání na lidské tělo. Pokud jste nikdy neběhali, je pro tělo náročné vydržet takový nápor, kdy při každém dopadu na asfalt zažívá náraz o síle třikrát větší než je vaše tělesná hmotnost.” 

Pro ty, co s běháním začínají, i pro ty, kteří mají obavy z možného zranění, jsme připravili tohoto přehlédného grafického průvodce, který vás provede nejčastějšími běžeckými zraněními a poradí vám, jak se jim vyhnout nejen správným tréninkem, ale také vhodným vybavením. 

Pomůžeme vám udržet si tempo a zůstat fit, abyste mohli překonávat dál běžecké výzvy nebo si jen nadále užívat radosti z pohybu.

 

Generali_Running Injuries_Infographic_22.06.21.jpg

 

Autor: Emmie Harrison-West
Vyberte kategorii