Jak si vybrat kalhoty na motorku

Zatímco helmu nebo bundu si motorkáři obvykle pečlivě vybírají, s kalhotami už tolik času neztrácejí. Džíny nebo kožené kalhoty na běžné nošení ale nenahradí kvalitní kalhoty na motorku vyrobené z vhodného materiálu a se všemi praktickými chrániči. Jak tedy najít dobré vybavení?

Investujte do speciálního oblečení na motorku 

Ať už vyrážíte na silnice na jakémkoliv stroji, vybírejte si na sebe takové vybavení, které bylo vyrobené speciálně pro tyto účely. Má totiž vlastnosti, které velmi oceníte v případě pádu. 

Mezistupněm mezi obyčejnými kalhotami a opravdu kvalitními motorkářskými kalhotami představují speciální motorkářské rifle. Při jejich výrobě se používá například kevlar a další materiály s velkou výdrží. Dělí se na jednovrstvé a dvouvrstvé. 

Výrobci označují úroveň jejich ochrany ve třech pásmech – A, AA, AAA. Čím více „áček“, tím lepší poskytovaná ochrana při pádu proti roztržení a prodření. Ty nejobyčejnější by měly vydržet v celku několik vteřin až do rychlosti 45 km/h. Ty nejlepší až 120 km/h. 

Vybavení na cesty na motorce musí mít chrániče

Tyto speciální kalhoty mívají kapsy na chrániče kolen a kyčelních kloubů. Mnohé modely jdou snadno rozepnout třeba jenom na kolenou. Do kapsy vložíte chránič a poté znovu zapnete, aniž byste museli sundávat celé kalhoty. 

Džíny mají moderní vzhled, bývají pohodlné a je to oblečení na motorku, které jde snadno sehnat pánské i dámské.

Další variantou jsou textilní kalhoty, které se prodávají obvykle pro celoroční využití. Bývají vyrobeny z kvalitních materiálů, nabízí řadu praktických kapes, větrání i prostoru na zateplení. Mají speciální vrstvu do deště. Jdou snadno nastavit na konkrétní postavu a bývají lehké. 

Kožené kalhoty na motorku jsou nejvyhledávanější možností. Poskytují totiž velkou ochranu proti odření. Mívají také odnímatelné chrániče v oblasti kolen a boků. Jejich nevýhodou je robustnost a vysoká váha. S koženými kalhotami zkrátka nejde snadno seskočit z motorky, sednout si na dvě hodiny na oběd a pak vyrazit na koncert. Na běžné používání nejsou příliš vhodné. V horkém počasí se v nich pořádně zapotíte.

Správná velikost je základ

Kalhoty na motorku musí dobře sedět. Na výběr správné velikosti si proto dejte opravdu pozor. Myslete na to, aby chrániče držely na správných místech, aby kalhoty nebyly příliš volné a abyste měli dostatečné pohodlí. Vyzkoušejte si s nimi všechny chrániče, vezměte si na sebe boty na motorku, ve kterých jezdíte, a také bundu. V pohodlí nedělejte kompromisy. 

Na co myslet při výběru vybavení na motorku

Před nákupem si zkuste uvědomit, za jakých okolností jezdíte, jakým terénem se nejčastěji pohybujete, kdy startujete sezónu či jaký je účel vašich jízd. Popojíždění převážně po městě od května do září je zkrátka něco jiného než téměř celoroční motocross v přírodě. Oblečení na motorku chopper má jiné kvality než vybavení na silniční enduro. A kromě bezpečí a pohodlí je neopomenutelným faktorem také váš styl. Tohle všechno musíte vzít v potaz.

Pod kalhoty si na delší cestování pořiďte nejlépe funkční prádlo, které se postará o odvádění potu. Jízdu na motorce si díky tomu užijete o to víc. Ta nejdůležitější rada při výběru vybavení zní: nebojte se investovat do kvality. 

24.05.2023

Nikol Moravcová: Rychlé přesuny a romantika na dvou kolech

Co pro vás znamená, když se posadíte na motorku?

Je to určitý pocit svobody, ale zároveň i velké zodpovědnosti. Kdybych jezdila na pláži s větrem ve vlasech, je to určitě lepší zážitek než kličkovat po Praze v zácpě. Ale cítit ten letní vánek, rozkvetlé stromy a pozorovat kolemjdoucí i jedoucí je takový krásný nepřenosný pocit, který zažijete jen párkrát do roka a rozhodně stojí za to. 

Jste radši na sedadle spolujezdce, nebo řidiče?

Zásadně řidič. Připadám si totiž pak vzadu se svýma 180 centimetry jako vosa na bonbonu (smích). Jako spolujezdec jsem projela celé Bali a kus Thajska a musím říct, že na dlouhé tratě to spolujezdec nemá úplně komfortní. Naposledy jsem jela vzadu s manželem na ostrově Fuerteventura a pocítila jsem nepohodlí nejen fyzicky, ale i v tom, že nemůžu rozhodovat o směru trasy.

A kam se ráda projíždíte? Na zmrzku, na výlet nebo jako alternativu na běžné ježdění?

S dítětem už moc není čas na jakoukoliv romantiku, takže většinou se jedná o rychlé přesuny, schůzky v centru nebo na nějaké zkrášlovací procedury, ale teda zmrzlinu si u toho taky ráda dám.

Říkáte o sobě, že s narozením vaší dcerky se trochu bojíte řídit. Jak se změnilo Vaše nahlížení na bezpečnost nejen za poslední čtyři roky?

Na Vespě jezdím po Praze už více než 10 let a posledních pár let jsem vynechala hlavně z praktického důvodu, protože dítě na motorce úplně není kam dát, že jo. Ale přiznávám, že jsem i více opatrná na sebe. Neměla jsem sice na motorce žádnou vážnější nehodu, ale nemůžu ovlivnit ostatní účastníky provozu, a tak jsem výjezdy na motorce poslední roky trochu minimalizovala. 

Co pro vás znamená pojištění? Je to cesta, jak si užívat a zůstat svá, zatímco jste zároveň zodpovědná?

Když jsem byla mladší, pojištění jsem tolik neřešila. Poté, když jsem spadla na paraglidingu ze srázu a začala se více zajímat o adrenalinové sporty, byla jsem okolím tak trochu donucena řešit i jiné než klasické pojištění. Můj manžel, po pár letech soužití a zkušeností se mnou, udělal raději pojištění na všechno včetně domácnosti. (smích)

Je pro vás nyní důležité mít i havarijní pojištění, a ne jen povinné?

Určitě ano. Pro mě je už i to havarijní vlastně tak trochu povinné. Hodně cestujeme a vždycky si v zahraničí připlatíme plné pojištění, protože nechceme nic riskovat.

S tím se pojí to, jestli radši pro jízdu volíte Vespu než auto jako ekologičtější variantu?

Máme elektrické auto, které nabíjíme z obnovitelných zdrojů, a proto je můj sen do budoucna přejít na ekologičtější verzi i u motorky. Často využívám na krátké přejezdy i sdílené elektro motorky, jen je poslední dobou problém s parkováním. Nedají se bohužel vrátit kdekoliv, zejména v centru Prahy, a tak si občas raději vyjedu na kole, což je vůbec nejlepší možnost a dělám tak něco nejen pro planetu, ale i svoje zdraví. 

Zažila jste někdy nějaké situace s motorkou, na které vzpomínáte, ať už to byly příjemné, nebo nebezpečné chvíle?

Příjemných je naštěstí pořád víc. Hlavně když jsem třeba odvážela svoje mírně ovíněné kamarádky z náplavky. Jednou jsem dokonce musela se zlomeným zápěstím dořídit do nemocnice. Spadla jsem ve Stromovce na longboardu a zhodnotila jako nejrychlejší řešení odvést se sama, ale byla to pravá ruka a tu bolest nahoru po Veletržní ulici cítím v žilách dodnes. 

Když by o vás přátelé vyprávěli nějaké zážitky, na co si vzpomenou ve spojitosti s motorkou? 

Těch bude asi víc. Hlavně mám celoživotní problém dát motorku na stojan, takže jsem častokrát přišla zpátky ke své ležící zvertikalizované Vespě někde na Národní třídě a kolemjdoucí mi museli pomáhat motorku zvednout. Taky jsem častokrát vjela někam, kam jsem neměla. Třeba na koupaliště v Divoké Šárce, kde jsem vyfasovala zcela oprávněně pokutu, ale chybami se člověk učí a možná proto už vyjíždím jen velmi slavnostně a hlavně nepodceňuji outfit. Už žádné rozevláté sukýnky ani děrovaný svetřík, ale koženou bundu, rukavice, pevné boty a vždycky zapnutou helmu. 

 

Po zadání kódu Nikol25 máte do 14. června 2023 25% slevu na sjednání pojištění Vaší motorky - více informací naleznete na Generali Česká v sekci Pojištění motocyklu.

Vyberte kategorii