Systém řidičských oprávnění vypadá na první pohled složitě. 16 skupin, jejich vzájemné kombinování, různý věk pro jejich získání, doplnění průkazu – možností je zkrátka mnoho. Podívejte se proto na stručný přehled toho, co musíte vědět o řidičáku na motorku.
AM: nejen řidičský průkaz na skútr od 15 let
Motorky se rozdělují do 4 skupin. První řidičský průkaz na motorku můžete získat už od 15 let. Do skupiny AM se řadí motocykly, které nepřesahují maximální rychlost 45 km/h nebo mají objem do 50 cm³ či motory do výkonu 4 kW. Jde převážně o mopedy či motorky Babety a čtyřkolky do 350 kg. Řidičský průkaz na skútr patří také do této kategorie. Zahájit výcvik můžete už od 14 let a musíte mít souhlas zákonného zástupce. Naopak automaticky řídit skupinu AM můžete s jakýmkoliv řidičákem s výjimkou skupiny T.
A1: řidičák na motorku od 16 let
O rok později, tedy od 16 let, můžete začít řídit lehké motorky s objemem motoru do 125 cm³ a výkonem do 11 kW. Tyto motorky mohou mít postranní vozík. Řidičák platí i pro čtyřkolky o výkonu motoru do 15 kW, s hmotností v nenaloženém stavu do 400 kg a se zdvihovým objemem motoru do 125 cm³. I v tomto případě potřebujete na přihlášku podpis zákonných zástupců. Pokud už máte řidičák na auto, můžete automaticky řídit motorky do 125 cm³ a výkonem do 11 kW, jestliže má stroj automatickou převodovku.
A2: řidičák na motorku od 18 let
Společně s plnoletostí můžete získat řidičák na motorku s výkonem nejvýše 35 kW. Poměr výkonu a hmotnosti může být maximálně 0,2 kW/kg a motorka nesmí být upravená ze stroje s více než dvojnásobným výkonem. Pokud máte řidičák A2, můžete osedlat také motorky patřící do kategorie A1.
A: silné motorky až s praxí
Jestliže si brousíte zuby na pořádně silný stroj, zákon nakazuje vyčkat. Řidičský průkaz na motorky v kategorii A získáte až ve 24 letech. Výjimka platí pouze, pokud máte řidičák A2 – v tomto případě můžete po 2 letech praxe zažádat o doplnění zkoušky. Řídit můžete všechny motorky včetně těch s postranním vozíkem, tříkolová vozidla s výkonem přes 15 kW a čtyřkolky o výkonu do 15 kW a hmotnosti do 400 kg v nenaloženém stavu.
Jak dlouho trvá řidičák na motorku a jaká je cena
Cena řidičáku na motorku se různí podle kategorií průkazu i jednotlivých autoškol. Nejčastěji začíná kolem 10 tisíc korun za skupinu AM, další skupiny jsou o několik tisíc korun dražší. Kurz ale můžete pořídit i za 30 tisíc. Doplnění ze skupiny A2 na skupinu A se pohybuje kolem 5 až 10 tisíc korun.
Projít kurzem obvykle trvá kolem jednoho měsíce. V autoškole proberete teoretické znalosti od pravidel silničního provozu až po údržbu a s instruktorem naberete praktické zkušenosti. Zkouška se skládá ze tří částí. Jedná se o test z předpisů, jízd v tréninkovém areálu a jízd v běžném městském provozu.
Zima je období, které může pro řidiče přinést nepředvídatelné situace. Ráno se vzbudíte a zjistíte, že auto je pod vrstvou ledu, silnice jsou kluzké a nízké teploty zkoušejí kapacitu vaší baterie a možná i vaše nervy. Chcete-li jezdit bezpečně a bez zbytečných komplikací, příprava auta na zimu je nezbytná. Ale opravdu důkladná příprava auta na zimu by měla začít dříve, než uvidíte padat první sněhové vločky. Pojďme si tedy představit, co všechno byste měli udělat, abyste své auto připravili na toto období.
Jednou z nejdůležitějších věcí, jak připravit auto na zimu, je výměna letních pneumatik za zimní. Zimní pneumatiky jsou navrženy tak, aby poskytovaly lepší trakci na sněhu a ledu, a to díky speciálnímu složení pryže a dezénu.
Podle platné legislativy v České republice je povinností, abyste na svém autě měli zimní pneumatiky od 1. listopadu do 31. března, a to za předpokladu, že na silnicích se vyskytuje sníh, led nebo námraza, nebo pokud se takové podmínky očekávají. Důležité je však vědět, že i mimo toto období může být jízda se zimními pneumatikami povinná, a to na úsecích silnic označených příslušnou dopravní značkou Zimní výbava. Pokud však k takové značce přísluší tabule, která dodatečně upravuje její platnost, v takovém případě nemusíte mít na tomto úseku zimní pneumatiky.
Pro osobní auta do 3,5 tuny platí, že zimní pneumatiky musí být obuty na všech kolech a dezén musí mít hloubku minimálně 4 milimetry. Vozidla těžší než 3,5 tuny mají povinnost mít zimní pneumatiky jen na hnacích nápravách a dezén musí být hlubší, konkrétně 6 milimetrů.
Nic nedokáže zkazit den více než nefunkční baterie při teplotách pod nulou. Autobaterie je v zimě jednou z nejzranitelnějších součástí vozidla. Studené počasí může snížit její kapacitu až o polovinu, což může vést k problémům se startováním.
Abyste předešli těmto nepříjemnostem, zkontrolujte stav vaší baterie před zimou. Pokud je starší než tři roky, mohli byste začít uvažovat o její výměně. No na začátek postačí pokud si dáte otestovat její kapacitu odborníkům. Také pravidelně čistěte svorky baterie a ujistěte se, že jsou pevně připojeny. V rámci prevence se však doporučuje, abyste si před zimním obdobím, při přípravě auta na zimu, nabili autobaterii naplno.
Chystáte se na zimu a chcete mít jistotu, že vaše auto zvládne mrazivé teploty bez problémů? Jedním z klíčových kroků je kontrola provozních kapalin. Právě ty zajišťují správné fungování motoru i dalších systémů vozidla, a proto byste jim měli věnovat zvláštní pozornost. Na co se zaměřit, aby váš vůz zůstal spolehlivý i v těch nejchladnějších dnech?
Motorový olej – Moderní auta jsou vybavena systémy, které nás upozorňují na potřebu výměny oleje. Přesto je vhodné pravidelně kontrolovat hladinu oleje a jeho stav, zejména před zimním obdobím. Pokud byste šli v rámci přípravy auta na zimu vyměňovat i olej, zvolte správný typ, který zaručí bezproblémový chod motoru i v mrazech. Nízký zimní parametr oleje (číslo před písmenem „W“) je klíčový pro snadné startování a účinné mazání všech motorových částí.
Chladicí kapalina – Nová chladicí kapalina je navržena tak, aby odolávala i extrémním mrazům. S časem však ztrácí své vlastnosti a může zamrznout už při nule stupňů Celsia, což může poškodit motor. V rámci přípravy auta na zimu byste si měli zkontrolovat i tuto kapalinu.
Voda do ostřikovačů – V létě se používá samozřejmě letní voda do ostřikovačů, která ovšem neodolává tuhým mrazům, které jsou v zimě. Budete-li si připravovat auto na zimu, buď takovou letní kapalinu vystříkejte nebo ji smíchejte se zimní. Přesto si ale pořiďte zimní vodu do ostřikovačů, protože během zimy se čelní sklo špiní mnohem častěji, a tak je i spotřeba této kapaliny vyšší.
Zimní období dává laku auta pořádně zabrat – posypová sůl, bláto a nečistoty mohou jeho povrch nenávratně poškodit. Proto je důležité před prvními mrazy dopřát svému vozu důkladnou očistu a nanést ochranný vosk nebo lakový sealant. Tyto přípravky vytvoří ochrannou vrstvu, která pomůže minimalizovat škodlivé účinky soli a špíny. Během zimy je pak dobré auto pravidelně mýt, především jeho spodní část, aby se usazené nečistoty neproměnily v agresivního nepřítele vašeho laku.
Každé auto má svou povinnou výbavu. Při přípravě vozu na zimu je však důležité mít v autě nouzovou výbavu. Ta vám může v kritických momentech ušetřit spoustu stresu. Nejzákladnější nouzová výbava na zimu by měla obsahovat:
startovací kabely
sněhové řetězy
škrabku, smetáček na odstranění sněhu a mrazu
teplé deky
čelová lampa
tažné lano
nabíječka na telefon
Před zimou je dobré zkontrolovat i stav stěračů. Opotřebované stěrače mohou zhoršit váš výhled, což je v zimě obzvláště nebezpečné. No a také vám mohou i poškrábat čelní sklo, čímž se samozřejmě snižuje jeho životnost.
Nezapomínejte ale při přípravě auta na zimu ani na brzdy a světla. Ujistěte se, že všechna světla a žárovky fungují správně a jsou čisté. Také si dejte v rámci toho, jak připravit auto na zimu i zkontrolovat své brzdy, zda jsou ve skutečně dobrém stavu, protože na kluzkém povrchu je obzvláště důležité, aby správně fungovaly.
V rámci přípravy auta na zimu není důležité připravit jen své auto, ale také sebe a své schopnosti. Sníh, led a snížená viditelnost představují rizika, která zvyšují pravděpodobnost nehod, pokud se na ně nepřipravíte. Proto je důležité znát a osvojit si několik užitečných tipů, které vám pomohou zvládnout jízdu v zimě bezpečně as jistotou.
Snižte rychlost a jezděte opatrně, protože silnice pokryté sněhem a ledem snižují přilnavost pneumatik, což prodlužuje brzdnou dráhu.
Udržujte větší odstup od vozidel před vámi, abyste měli dostatek času na reakci.
Brzděte jemně a plynule, abyste předešli smyku, a používejte světla i ve dne ke zvýšení viditelnosti.
Předvídejte pohyby ostatních vozidel a vyhýbejte se prudkým manévrům, které by mohly způsobit ztrátu kontroly.
V autě mějte vždy nouzové vybavení, jako je deka, teplé oblečení a startovací kabely.
Přečíst si také můžete náš článek Škola smyku a další rady pro bezpečnou jízdu v zimě, díky čemuž zvýšíte svoji bezpečnost.
Příprava auta na zimu by měla být proto samozřejmostí každého jednoho majitele motorového vozidla, neboť vám pomůže zajistit bezpečnou a pohodlnou jízdu i v těch nejnáročnějších zimních podmínkách. Nepodceňujte důležitost zimních pneumatik, pravidelných kontrol a dobře vybaveného vozidla. Osvojte si naše tipy na to, jak správně připravit auto na zimu a užívejte si jízdu v zimních měsících bez obav.
Přečtěte si:
Jak odstranit led z čelního skla v autě?