Systém řidičských oprávnění vypadá na první pohled složitě. 16 skupin, jejich vzájemné kombinování, různý věk pro jejich získání, doplnění průkazu – možností je zkrátka mnoho. Podívejte se proto na stručný přehled toho, co musíte vědět o řidičáku na motorku.
AM: nejen řidičský průkaz na skútr od 15 let
Motorky se rozdělují do 4 skupin. První řidičský průkaz na motorku můžete získat už od 15 let. Do skupiny AM se řadí motocykly, které nepřesahují maximální rychlost 45 km/h nebo mají objem do 50 cm³ či motory do výkonu 4 kW. Jde převážně o mopedy či motorky Babety a čtyřkolky do 350 kg. Řidičský průkaz na skútr patří také do této kategorie. Zahájit výcvik můžete už od 14 let a musíte mít souhlas zákonného zástupce. Naopak automaticky řídit skupinu AM můžete s jakýmkoliv řidičákem s výjimkou skupiny T.
A1: řidičák na motorku od 16 let
O rok později, tedy od 16 let, můžete začít řídit lehké motorky s objemem motoru do 125 cm³ a výkonem do 11 kW. Tyto motorky mohou mít postranní vozík. Řidičák platí i pro čtyřkolky o výkonu motoru do 15 kW, s hmotností v nenaloženém stavu do 400 kg a se zdvihovým objemem motoru do 125 cm³. I v tomto případě potřebujete na přihlášku podpis zákonných zástupců. Pokud už máte řidičák na auto, můžete automaticky řídit motorky do 125 cm³ a výkonem do 11 kW, jestliže má stroj automatickou převodovku.
A2: řidičák na motorku od 18 let
Společně s plnoletostí můžete získat řidičák na motorku s výkonem nejvýše 35 kW. Poměr výkonu a hmotnosti může být maximálně 0,2 kW/kg a motorka nesmí být upravená ze stroje s více než dvojnásobným výkonem. Pokud máte řidičák A2, můžete osedlat také motorky patřící do kategorie A1.
A: silné motorky až s praxí
Jestliže si brousíte zuby na pořádně silný stroj, zákon nakazuje vyčkat. Řidičský průkaz na motorky v kategorii A získáte až ve 24 letech. Výjimka platí pouze, pokud máte řidičák A2 – v tomto případě můžete po 2 letech praxe zažádat o doplnění zkoušky. Řídit můžete všechny motorky včetně těch s postranním vozíkem, tříkolová vozidla s výkonem přes 15 kW a čtyřkolky o výkonu do 15 kW a hmotnosti do 400 kg v nenaloženém stavu.
Jak dlouho trvá řidičák na motorku a jaká je cena
Cena řidičáku na motorku se různí podle kategorií průkazu i jednotlivých autoškol. Nejčastěji začíná kolem 10 tisíc korun za skupinu AM, další skupiny jsou o několik tisíc korun dražší. Kurz ale můžete pořídit i za 30 tisíc. Doplnění ze skupiny A2 na skupinu A se pohybuje kolem 5 až 10 tisíc korun.
Projít kurzem obvykle trvá kolem jednoho měsíce. V autoškole proberete teoretické znalosti od pravidel silničního provozu až po údržbu a s instruktorem naberete praktické zkušenosti. Zkouška se skládá ze tří částí. Jedná se o test z předpisů, jízd v tréninkovém areálu a jízd v běžném městském provozu.
Co pro vás znamená, když se posadíte na motorku?
Je to určitý pocit svobody, ale zároveň i velké zodpovědnosti. Kdybych jezdila na pláži s větrem ve vlasech, je to určitě lepší zážitek než kličkovat po Praze v zácpě. Ale cítit ten letní vánek, rozkvetlé stromy a pozorovat kolemjdoucí i jedoucí je takový krásný nepřenosný pocit, který zažijete jen párkrát do roka a rozhodně stojí za to.
Jste radši na sedadle spolujezdce, nebo řidiče?
Zásadně řidič. Připadám si totiž pak vzadu se svýma 180 centimetry jako vosa na bonbonu (smích). Jako spolujezdec jsem projela celé Bali a kus Thajska a musím říct, že na dlouhé tratě to spolujezdec nemá úplně komfortní. Naposledy jsem jela vzadu s manželem na ostrově Fuerteventura a pocítila jsem nepohodlí nejen fyzicky, ale i v tom, že nemůžu rozhodovat o směru trasy.
A kam se ráda projíždíte? Na zmrzku, na výlet nebo jako alternativu na běžné ježdění?
S dítětem už moc není čas na jakoukoliv romantiku, takže většinou se jedná o rychlé přesuny, schůzky v centru nebo na nějaké zkrášlovací procedury, ale teda zmrzlinu si u toho taky ráda dám.
Říkáte o sobě, že s narozením vaší dcerky se trochu bojíte řídit. Jak se změnilo Vaše nahlížení na bezpečnost nejen za poslední čtyři roky?
Na Vespě jezdím po Praze už více než 10 let a posledních pár let jsem vynechala hlavně z praktického důvodu, protože dítě na motorce úplně není kam dát, že jo. Ale přiznávám, že jsem i více opatrná na sebe. Neměla jsem sice na motorce žádnou vážnější nehodu, ale nemůžu ovlivnit ostatní účastníky provozu, a tak jsem výjezdy na motorce poslední roky trochu minimalizovala.
Co pro vás znamená pojištění? Je to cesta, jak si užívat a zůstat svá, zatímco jste zároveň zodpovědná?
Když jsem byla mladší, pojištění jsem tolik neřešila. Poté, když jsem spadla na paraglidingu ze srázu a začala se více zajímat o adrenalinové sporty, byla jsem okolím tak trochu donucena řešit i jiné než klasické pojištění. Můj manžel, po pár letech soužití a zkušeností se mnou, udělal raději pojištění na všechno včetně domácnosti. (smích)
Je pro vás nyní důležité mít i havarijní pojištění, a ne jen povinné?
Určitě ano. Pro mě je už i to havarijní vlastně tak trochu povinné. Hodně cestujeme a vždycky si v zahraničí připlatíme plné pojištění, protože nechceme nic riskovat.
S tím se pojí to, jestli radši pro jízdu volíte Vespu než auto jako ekologičtější variantu?
Máme elektrické auto, které nabíjíme z obnovitelných zdrojů, a proto je můj sen do budoucna přejít na ekologičtější verzi i u motorky. Často využívám na krátké přejezdy i sdílené elektro motorky, jen je poslední dobou problém s parkováním. Nedají se bohužel vrátit kdekoliv, zejména v centru Prahy, a tak si občas raději vyjedu na kole, což je vůbec nejlepší možnost a dělám tak něco nejen pro planetu, ale i svoje zdraví.
Zažila jste někdy nějaké situace s motorkou, na které vzpomínáte, ať už to byly příjemné, nebo nebezpečné chvíle?
Příjemných je naštěstí pořád víc. Hlavně když jsem třeba odvážela svoje mírně ovíněné kamarádky z náplavky. Jednou jsem dokonce musela se zlomeným zápěstím dořídit do nemocnice. Spadla jsem ve Stromovce na longboardu a zhodnotila jako nejrychlejší řešení odvést se sama, ale byla to pravá ruka a tu bolest nahoru po Veletržní ulici cítím v žilách dodnes.
Když by o vás přátelé vyprávěli nějaké zážitky, na co si vzpomenou ve spojitosti s motorkou?
Těch bude asi víc. Hlavně mám celoživotní problém dát motorku na stojan, takže jsem častokrát přišla zpátky ke své ležící zvertikalizované Vespě někde na Národní třídě a kolemjdoucí mi museli pomáhat motorku zvednout. Taky jsem častokrát vjela někam, kam jsem neměla. Třeba na koupaliště v Divoké Šárce, kde jsem vyfasovala zcela oprávněně pokutu, ale chybami se člověk učí a možná proto už vyjíždím jen velmi slavnostně a hlavně nepodceňuji outfit. Už žádné rozevláté sukýnky ani děrovaný svetřík, ale koženou bundu, rukavice, pevné boty a vždycky zapnutou helmu.
Po zadání kódu Nikol25 máte do 14. června 2023 25% slevu na sjednání pojištění Vaší motorky - více informací naleznete na Generali Česká v sekci Pojištění motocyklu.