Jak poznat digitální závislost

Závislost na Internetu je stejná jako jiná závislost - na alkoholu, drogách, kouření. Má také více různorodých podob - hraní počítačových her, chatovací aplikace, sociální sítě, zpravodajství, video, porno.

Projevy závislostí jsou vždy stejné. Ten, kdo je závislý se předmětu závislosti nadměrně věnuje. Nedokáže přestat, když je k tomu nucen, reaguje podrážděně, zle, násilně. O předmětu závislost lže, věnuje se tomu potají, skrývá to před ostatními. Sám sobě není schopen přiznat, že by byl závislý, prakticky vždy bude okolí přesvědčovat, že to má pod kontrolou. Podívejte se do Kolik času s obrazovkou je pro děti přijatelné? pokud tápete, co je přijatelné.

Propadnutí závislosti má vliv na chování, záliby, koníčky, prospěch ve škole a práci. Závislost totiž požírá více a více času, na nic jiného pak není prostor. Objevuje se i zanedbávání hygieny, jídla, spánku. Hroutí se kontakty s přáteli, závislost likviduje i ochotu a schopnost chodit ven, dělat věci, které doposud závislý dělal. 

S časem navíc stoupá potřeba více se věnovat předmětu závislosti. Pokud někdo propadne alkoholu, bude víc a víc pít. Stejné je to s počítačovými hrami. Je třeba hrát více a více, ale hraní uspokojuje méně a méně. Přichází nervozita, nespavost, poruchy soustředění. 

TIP: Závislosti na virtuálních drogách, tedy i Internetu, se říká netolismus.

Jak závislost řešit? Především nepřipustit, aby k ní došlo. Zejména u dětí hlídejte, jak intenzivně hrají hry, chatují, jsou na Instagramu. Omezujte to, najděte jim zábavu, povinnosti, jděte s nimi ven, zapojte je do úklidu či vaření. Čtěte si, dívejte se společně na filmy či seriály. Pokud to nejde rozumně, tak nastavte natvrdo omezení - hraní pouze v určitou dobu, pouze za odměnu - za špatné známky omezení. 

Došlo to příliš daleko a nevíte si rady? Nebojte se vyhledat odbornou pomoc.

Autor: Daniel Dočekal
01.12.2022

Devět snadných způsobů, jak mohou firmy snížit stres zaměstnanců

1. Dávejte svým zaměstnancům jasné cíle

Lidé jsou nejproduktivnější, když přesně vědí, co je cílem jejich práce. Absence jasného cíle vede zaměstnance k úzkosti a nejistotě ohledně vlastní pozice a úkolů, což v důsledku vyvolá stres. 

2. Naslouchejte

Je velmi důležité dbát na to, aby zaměstnanci nebyli zavaleni úkoly, které jsou nad jejich síly. Proto je povzbuzujte, aby se za vámi nebáli přijít, když toho mají moc, a naslouchejte jejich starostem a obavám.

2. Hledejte informace o pozitivním vlivu odpočinku na produktivitu a uveďte je do praxe

Mnozí z nás si myslí, že pracovat do úmoru zvyšuje produktivitu, ale se stoupající únavou výkonnost prudce klesá.

3. Zapomeňte na multitasking

Multitasking je další mýtus o produktivitě, který může člověka pořádně stresovat. Snaha dělat několik věcí najednou vede k roztříštěnosti myšlenek a neschopnosti pořádně se soustředit na jeden úkol. K velkým pokušitelům patří třeba poštovní servery, takže doporučte zaměstnancům, aby e-mailovou schránku kontrolovali jen párkrát denně. Do e-mailového podpisu si mohou přidat informaci, že v opravdu naléhavých případech jsou k zastižení na telefonu.

4. Zakažte e-maily mimo pracovní dobu

Nemůžete si pořádně odpočinout, když vám půlka mozku stále jede v pracovním režimu. Zajistěte, aby veškerá komunikace ve firmě probíhala jen v pracovní době.

5. Zaměřte se spíš na výsledky, než na odpracovanou dobu

Nejen že tím usnadníte zaměstnancům život, budou-li potřebovat odejít z práce o chvilku dříve nebo naopak přijít o něco později. Když jim projevíte důvěru, že své úkoly zvládnou splnit včas a dobře, budou pracovat s větším zápalem a bez stresu. 

K lepšímu pocitu zaměstnanců přispívá vědomí, že jejich práce má smysl – nejen po stránce efektivity a výnosnosti pro firmu, ale například i z hlediska ochrany přírody a životního prostředí obecně. Pokud jste to ještě neudělali, vytvořte na pracovišti podmínky k třídění odpadu – v dnešní době už by to měla být samozřejmost. Stále oblíbenější jsou i iniciativy na aktivní pomoc přírodě, např. víkendové firemní akce spojené s vysazováním stromů. 

6. Vytvořte příjemné pracovní prostředí

Vybledlé stěny a ostré světlo zářivek přispívají ke zvýšenému napětí a pocitu diskomfortu při práci. Udělejte z pracoviště místo, kam je radost chodit. Vhodně zvolené barvy, ergonomický nábytek a měkké osvětlení jsou základ. Pusťte dovnitř přírodu a rozmístěte v kancelářích živé rostliny. Je příjemné a osvěžující koukat do zeleně, rostliny navíc zvlhčují suchý vzduch a upravují klima v místnosti. Současným trendem jsou také zelené střechy – osazují se trávou a vhodnými rostlinami; vznikají tak místa, kde se zaměstnanci mohou nadýchat čerstvého vzduchu a osvěžit se. Zelené střechy navíc pěkně vypadají a pomáhají optimalizovat teplotu v budově během letních měsíců. Někde na nich zaměstnanci dokonce zakládají včelí úly.

7. Setkávejte se venku

Za pěkného počasí můžete uspořádat pracovní piknik nebo zasedání v parku. Je úžasné, co dokáže čerstvý vzduch, změna prostředí a možnost protáhnout se na sluníčku.

8. Nabídněte bezplatné nebo dotované předplatné meditačních aplikací

Budete-li využívání aplikace podporovat pravidelně, vaši zaměstnanci brzy pocítí dlouhodobý přínos meditace a začlení ji do svého každodenního programu.

9. Veďte příkladem

Nebudete-li sami praktikovat, co kážete, vaši zaměstnanci chování nejspíš nezmění. Jděte jim proto příkladem. Sami se tak lépe ubráníte stresu, a to je rozhodně plus!

 

Vyberte kategorii