V důsledku pandemie koronaviru čelí letecký průmysl největší krizi za dobu své existence. Potíže zaznamenávají nejen samotná letiště, ale také výrobci letadel. V roce 2019 zaznamenávalo toto odvětví expanzivní růst, v důsledku šíření nemoci Covid-19 a přijatých protiepidemických opatření, došlo v roce 2020 k poklesu téměř o 95%. Pražské letiště Václava Havla patří k nejpostiženějším v Evropě. Zatímco za rok 2019 odbavilo pražské letiště rekordních 17,8 miliónu pasažérů, za rok 2020 se jednalo o pouhých 3,66 miliónu cestujících. Dle čísel z letošního roku lze říci, že počet odbavených cestujících se oproti loňskému roku zvyšuje (červen 2020 - 38 316 vs. červen 2021 - 288 628), ale stále nedosahuje ani 10 % původního počtu odbavených pasažérů před pandemií. Situace je nadále nejistá a mnozí čelí obavám, že v důsledku šíření nových mutací může opět dojít k výrazným omezením cestování a potenciálním rušení letů.

K rušení letu však může dojít kdykoliv, a to ze zcela prozaičtějších důvodů, jako třeba nepříznivého počasí, stávky zaměstnanců či technické závady na letadle.

Ať už je důvod zrušení vašeho letu jakýkoliv, jistě se nebude jednat o příjemnou situaci. Nepanikařte, poradíme vám, jak se v dané situaci zachovat a na koho se obrátit. Vysvětlíme vám, na co máte nárok a představíme vám společnosti, které vám případně s vymáháním tohoto nároku pomohou.

1. Obraťte se na svého leteckého dopravce

V případě zrušení letu je nutné obrátit se na svého leteckého dopravce, a to i v případě, že letenka byla zakoupena prostřednictvím cestovní kanceláře. Můžete tak učinit rovnou na letišti, je však pravděpodobné, že budete muset vystát frontu, neboť stejný nápad bude mít několik dalších pasažérů z vašeho letu. Proto doporučujeme vyřídit vše telefonicky z pohodlí letištní kavárny. 

Ať už zvolíte jakýkoliv způsob, stůjte si za svým, ale buďte při jednání milí. Zvláště v případě, že ke zrušení letu došlo z důvodů, za které letecká společnost nenese odpovědnost, jako třeba špatné počasí nebo přítomnost sopečného popela v atmosféře. V takovém případě totiž nemáte právní nárok na žádnou kompenzaci, takže přátelské jednání se vám může jedině vyplatit. 

2. V případě, že let byl zrušen vinou letecké společnosti

Pokud byl vinou letecké společnosti let zrušen nebo zpožděn alespoň o 3 hodiny, máte dle Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004, kterým se stanovují společná pravidla náhrad a pomoci cestujícím v letecké dopravě v případě odepření nástupu na palubu, zrušení nebo významného zpoždění letů, dvě možnosti:

a. Přesměrování letu

V případě, že zvolíte tuto variantu, pak pro vás letecká společnost zajistí let do cílové destinace za srovnatelných přepravních podmínek, a to v nejbližším možném termínu. Jedná se o jakýkoliv let se stejnou leteckou společností. 

Pokud letíte s evropskými aerolinkami či z letiště na území EU a váš náhradní let odlétá později než váš původní let, máte rovněž právo na kompenzaci za občerstvení a jídlo adekvátní čekací době. Je-li náhradní let plánován alespoň na následující den po původním termínu odletu, máte také právo na kompenzaci nákladů za hotelové ubytování a transfer z letiště na hotel a zpět. Je však nutné, abyste si uchovali účtenky a nevyhledávali luxusní restaurace či hotely. Letecká společnost refunduje pouze přiměřené náklady.  

Rovněž máte nárok na finanční kompenzaci v případě, že ke zrušení letu došlo aniž byste o něm byli informováni alespoň:

a) dva týdny před plánovaným datem odletu, nebo

b) v termínu od dvou týdnů do sedmi dnů před termínem odletu, přičemž vám nebylo nabídnuto takové přesměrování, které by vám umožnilo odletět nejpozději dvě hodiny před plánovaným časem odletu a dosáhnout cílové destinace nejpozději čtyři hodiny po plánovaném čase příletu, nebo

c) v termínu kratším než sedm dní před termínem odletu, přičemž vám nebylo  nabídnuto přesměrování s odletem nejpozději hodinu před plánovaným časem odletu a příletem na místo určení nejpozději dvě hodiny po plánovaném čase příletu.

Pokud splňujete tuto podmínku, pak máte nárok na finanční odškodnění od 250 do 600 € za osobu, dle vzdálenosti vypočtené ortodromou mezi počátečním a koncovým letištěm vaší cesty bez ohledu na to, zda a kde během cesty přestupujete.

b. Vrácení pořizovací ceny letenky

Jestliže budete požadovat vrácení peněz, mějte na paměti, že letecká společnost vám již není povina poskytnout další asistenci. Vše již bude na vás. Vy sami si budete muset zamluvit jiný let do vaší cílové destinace.

Kromě vrácení pořizovací ceny letenky, máte stále právo na finanční kompenzaci tak, jak je uvedeno v bodě 1.

Ať už se rozhodnete pro vrácení peněz či přesměrování letu, uplatněte svůj nárok co nejdříve.

V České republice by měla pořizovací cena letenky proplacena do sedmi dnů od podání nároku. Ve složité pandemické situaci však vyplacení peněz trvá i více než měsíc. Pokud urgence u aerolinek nezabírají, není třeba se obracet přímo na soud, ale můžete využít služeb společností, které se touto problematikou zabývají, jako třeba Vašenároky.cz, Click2Claim, ClaimCloud, Zpožděno.cz, Právo pro všechny a další. V případě kladného vyřízení žádosti si např. společnost Vašenároky.cz účtuje 25 % z kompenzované částky + DPH. 

3. V případě, že let nebyl zrušen vinou letecké společnosti, nebo pokud jste propásli navazující let z důvodů zpoždění letu jiné letecké společnosti, obraťte se na poskytovatele svého cestovního pojištění

Jedná se o takové lety, které byly zrušeny v důsledku zásahu vyšší moci, tj. špatného počasí, stávky či teroristického útoku.

Jak je z tohoto kroku patrné, na sjednání kvalitního cestovního pojištění se nevyplatí šetřit. Pokud jste se proti zrušení letu nepojistili, nezoufejte, stále máte nárok na úhradu nákladů spojených s občerstvením, jídlem či ubytováním v době čekání.

Tak jako tak je vhodné si před odletem uložit číslo na svou pojišťovnu a v případě nouze se na ně obrátit o pomoc. Jistě vám rádi poradí, jak v dané situaci postupovat.

4. Buďte v klidu

Ať už se rozhodnete pro kterékoliv řešení, lamentování nad zrušeným letem vám nijak nepomůže. Prostě se uklidněte, podívejte se jaké máte možnosti a postupujte krok za krokem. S úsměvem vám půjde vše lépe a brzy budete zase na cestě.

23.08.2021

Jak se letos vypořádat s cestovními omezeními

Po velmi náročném roce, poznamenaném pandemií Covid-19, jsme všichni nedočkavě vyhlíželi letošní léto. Bohužel ani v tomto roce se stále nemůžeme vrátit k bezstarostnému způsobu cestování, který jsme v dobách před pandemií brali za samozřejmost. V důsledku šíření nových mutací se situace v jednotlivých zemích vyvíjí velmi dynamicky, a proto je před odjezdem na zahraniční dovolenou nutné bedlivě sledovat aktuální informace. Cestovatelský semafor se totiž mění z týdne na týden, stejně jako podmínky pro vstup do dané země, případně pro návrat do České republiky. A ten kdo je připraven, nebývá zaskočen!

Ověřte si, co budete pro vstup do zvolené destinace a návrat do ČR potřebovat

Určitě nechcete zažít situaci, že se na odbavovací přepážce na letišti dozvíte, že pro vstup do země, kde chcete strávit svou zaslouženou dovolenou, nemáte potřebné dokumenty. Proto si s dostatečným předstihem zkontrolujte informace uvedené na stránkách Ministerstva zahraničních věcí, abyste měli jistotu, že máte vše potřebné. 

Před cestou do zahraničí či před plánovaným návratem do ČR přes území třetího státu je vhodné si informace si předem aktuálně platné podmínky přepravy přímo u sjednaného přepravce hromadné dopravy (letadlo, autobus, vlak), který navíc může požadovat předchozí elektronickou registraci a negativní test na Covid-19. 

Při návratu do ČR mají všichni cestující kromě dětí do 6 let, vyplnit příjezdový formulář. Osoby s ukončeným očkováním, prodělanou nemocí Covid-19 a děti do 6 let, nemusí podstoupit testování ani samoizolaci. Všichni ostatní jsou po návratu do ČR povinni absolvovat test na přítomnost SARS COV-19, případně vstoupit do karantény, s ohledem na aktuální míru rizika stanovenou pro zemi, ze které se dotyčný vrací.

Covid pas

Při cestách v rámci EU situaci výrazně zjednoduší tzv. Covid pas, který začal platit k 1. červenci 2021. Jedná se vlastně o digitální certifikát EU COVID, který je digitálním dokladem o tom, že její držitel:

  • je plně očkován proti nemoci Covid-19,
  • byl negativně testován na Covid-19, anebo
  • nemoc Covid-19 již prodělal

Digitální certifikáty EU COVID budou akceptovány ve všech členských zemích EU. Držitel tohoto certifikátu bude na cestách v zásadě osvobozen od omezení volného pohybu: Členské státy mu nesmějí ukládat další cestovní omezení, pokud nejsou nezbytná a přiměřená pro ochranu veřejného zdraví. 

Zkontrolujte platnost pasu

V rámci Evropské unie jsme si již zvykli cestovat na občanský průkaz, jehož platnost si většina z nás hlídá. Pas nám však často ležel roky v šuplíku, a proto, pokud cestujeme mimo EU, je nanejvýš žádoucí, abychom si platnost pasu včas zkontrolovali. Cestujeme-li s dětmi do 15 let, pak je třeba si uvědomit, že i v rámci EU musí děti cestovat s platným cestovním pasem a fotografie by měla alespoň řádově odpovídat aktuálnímu věku dítěte. Zákonná lhůta pro vystavení pasu činí 30 dní, i když úřady jsou většinou schopny žádost vyřídit za 10-15 dnů. Proto pokud nechcete platit zbytečně vysoké sumy za vyřízení žádosti ve zkrácené lhůtě do 5 dnů, zkontrolujte si platnost pasů alespoň měsíc před odjezdem na dovolenou.

Pojistěte se

Ať už se chystáte na dovolenou kamkoliv, rozhodně si pořiďte dobré cestovní pojištění. V současné době je vhodné se připojistit proti možnému zrušení letu či zájezdu, ale nezapomeňte zahrnout také úhradu léčebných výloh pro případ onemocnění Covid-19. V této nejisté době se přílišná spořivost nemusí vyplatit.

Hygienická opatření

Ani při cestách do zahraničí nezapomínejte na hygienická opatření. Používejte respirátor, dodržujte rozestupy a myjte si ruce. Pro cestu letadlem či jiným hromadným prostředkem stojí za zvážení i další hygienické pomůcky, jako třeba rukavice, ochranný štít a zcela jistě desinfekce rukou.

Tak šťastnou cestu!

Vyberte kategorii
Tento web používá cookies za účelem optimalizace efektivního poskytování služeb. Pokud své nastavení cookies nezměníte, chápeme to jako souhlas s jejich užíváním. Další informace