Doba na přečtení článku jsou 2 minuty

Jak postupovat, když vám zruší let

K rušení letu může dojít kdykoliv, a to třeba z důvodů jako je nepříznivé počasí, stávky zaměstnanců či technické závady na letadle.

Ať už je důvod zrušení vašeho letu jakýkoliv, jistě se nebude jednat o příjemnou situaci. Nepanikařte, poradíme vám, jak se v dané situaci zachovat a na koho se obrátit. Vysvětlíme vám, na co máte nárok a představíme vám společnosti, které vám případně s vymáháním tohoto nároku pomohou.

1. Obraťte se na svého leteckého dopravce

V případě zrušení letu je nutné obrátit se na svého leteckého dopravce, a to i v případě, že letenka byla zakoupena prostřednictvím cestovní kanceláře. Můžete tak učinit rovnou na letišti, je však pravděpodobné, že budete muset vystát frontu, neboť stejný nápad bude mít několik dalších pasažérů z vašeho letu. Proto doporučujeme vyřídit vše telefonicky z pohodlí letištní kavárny. 

Ať už zvolíte jakýkoliv způsob, stůjte si za svým, ale buďte při jednání milí. Zvláště v případě, že ke zrušení letu došlo z důvodů, za které letecká společnost nenese odpovědnost, jako třeba špatné počasí nebo přítomnost sopečného popela v atmosféře. V takovém případě totiž nemáte právní nárok na žádnou kompenzaci, takže přátelské jednání se vám může jedině vyplatit. 

2. V případě, že let byl zrušen vinou letecké společnosti

Pokud byl vinou letecké společnosti let zrušen nebo zpožděn alespoň o 3 hodiny, máte dle Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004, kterým se stanovují společná pravidla náhrad a pomoci cestujícím v letecké dopravě v případě odepření nástupu na palubu, zrušení nebo významného zpoždění letů, dvě možnosti:

a. Přesměrování letu

V případě, že zvolíte tuto variantu, pak pro vás letecká společnost zajistí let do cílové destinace za srovnatelných přepravních podmínek, a to v nejbližším možném termínu. Jedná se o jakýkoliv let se stejnou leteckou společností. 

Pokud letíte s evropskými aerolinkami či z letiště na území EU a váš náhradní let odlétá později než váš původní let, máte rovněž právo na kompenzaci za občerstvení a jídlo adekvátní čekací době. Je-li náhradní let plánován alespoň na následující den po původním termínu odletu, máte také právo na kompenzaci nákladů za hotelové ubytování a transfer z letiště na hotel a zpět. Je však nutné, abyste si uchovali účtenky a nevyhledávali luxusní restaurace či hotely. Letecká společnost refunduje pouze přiměřené náklady.  

Rovněž máte nárok na finanční kompenzaci v případě, že ke zrušení letu došlo aniž byste o něm byli informováni alespoň:

a) dva týdny před plánovaným datem odletu, nebo

b) v termínu od dvou týdnů do sedmi dnů před termínem odletu, přičemž vám nebylo nabídnuto takové přesměrování, které by vám umožnilo odletět nejpozději dvě hodiny před plánovaným časem odletu a dosáhnout cílové destinace nejpozději čtyři hodiny po plánovaném čase příletu, nebo

c) v termínu kratším než sedm dní před termínem odletu, přičemž vám nebylo  nabídnuto přesměrování s odletem nejpozději hodinu před plánovaným časem odletu a příletem na místo určení nejpozději dvě hodiny po plánovaném čase příletu.

Pokud splňujete tuto podmínku, pak máte nárok na finanční odškodnění od 250 do 600 € za osobu, dle vzdálenosti vypočtené ortodromou mezi počátečním a koncovým letištěm vaší cesty bez ohledu na to, zda a kde během cesty přestupujete.

b. Vrácení pořizovací ceny letenky

Jestliže budete požadovat vrácení peněz, mějte na paměti, že letecká společnost vám již není povina poskytnout další asistenci. Vše již bude na vás. Vy sami si budete muset zamluvit jiný let do vaší cílové destinace.

Kromě vrácení pořizovací ceny letenky, máte stále právo na finanční kompenzaci tak, jak je uvedeno v bodě 1.

Ať už se rozhodnete pro vrácení peněz či přesměrování letu, uplatněte svůj nárok co nejdříve.

V České republice by měla pořizovací cena letenky proplacena do sedmi dnů od podání nároku. Ve složité pandemické situaci však vyplacení peněz trvá i více než měsíc. Pokud urgence u aerolinek nezabírají, není třeba se obracet přímo na soud, ale můžete využít služeb společností, které se touto problematikou zabývají, jako třeba Vašenároky.cz, Click2Claim, ClaimCloud, Zpožděno.cz, Právo pro všechny a další. V případě kladného vyřízení žádosti si např. společnost Vašenároky.cz účtuje 25 % z kompenzované částky + DPH. 

3. V případě, že let nebyl zrušen vinou letecké společnosti, nebo pokud jste propásli navazující let z důvodů zpoždění letu jiné letecké společnosti, obraťte se na poskytovatele svého cestovního pojištění

Jedná se o takové lety, které byly zrušeny v důsledku zásahu vyšší moci, tj. špatného počasí, stávky či teroristického útoku.

Jak je z tohoto kroku patrné, na sjednání kvalitního cestovního pojištění se nevyplatí šetřit. Pokud jste se proti zrušení letu nepojistili, nezoufejte, stále máte nárok na úhradu nákladů spojených s občerstvením, jídlem či ubytováním v době čekání.

Tak jako tak je vhodné si před odletem uložit číslo na svou pojišťovnu a v případě nouze se na ně obrátit o pomoc. Jistě vám rádi poradí, jak v dané situaci postupovat.

4. Buďte v klidu

Ať už se rozhodnete pro kterékoliv řešení, lamentování nad zrušeným letem vám nijak nepomůže. Prostě se uklidněte, podívejte se jaké máte možnosti a postupujte krok za krokem. S úsměvem vám půjde vše lépe a brzy budete zase na cestě.

12.01.2024
Doba na přečtení článku jsou 4 minuty

Chcete být na horách v bezpečí? Vyzkoušejte aplikaci Záchranka!

Aplikace Záchranka slouží k rychlému přivolání pomoci ať už se nacházíte na horách, uprostřed města, nebo třeba doma. Stačí pouze stisknout velké červené tlačítko na hlavní obrazovce. Díky tomu aplikace automaticky předvolí v telefonu linku 155 a na pozadí odešle zdravotnické záchranné službě informace o vaší poloze, signálu, kapacitě baterie a údaje, které jste vyplnili ve svém profilu. V případě, že byste nemohli mluvit, zmáčknete pouze tlačítko „nemohu mluvit“ a na obrazovce vyberete jednu z devíti nejčastějších situací, které dostanete na výběr. MUDr. Jana Kubalová ze záchranné služby Jihomoravského kraje dodává: „V krizové situaci např. při dopravní nehodě či úrazu v terénu si řada volajících nedokáže vybavit svou přesnou polohu. Stisknutí tlačítka je v těchto chvílích tím nejjednodušším krokem.“

Stisknutí nouzového tlačítka standardně přivolá zdravotnickou záchrannou službu. Pokud se ale nacházíte na horách nebo u vodní plochy, aplikace to sama rozpozná a automaticky kontaktuje navíc ještě i vodní nebo horské záchranáře. Horská služba má v aplikaci dokonce celý svůj modul, který je věnovaný prevenci a bezpečnosti na horách a zároveň v něm najdete tlačítko pro přímé kontaktování horské služby. Toto tlačítko se využívá v případě, že jste v horách v nesnázích, ale ne nutně v ohrožení života.

V aplikaci Záchranka nově najdete i rozšířený modul podrobné lavinové předpovědi pro horské oblasti v Česku, na Slovensku i v Rakousku. Podrobné informace zde najdete zobrazeny pomocí jednotných mezinárodních piktogramů a detailního popisu přímo od horské služby. V Česku je modul určen především uživatelům, kteří se pohybují v lavinových oblastech (např. skialpinistům), v zahraničí se ale s lavinami můžete setkat i na jinak volně přístupných místech, proto se může hodit i pro širokou veřejnost. Data, která v modulu naleznete, pocházejí přímo od lavinových preventistů příslušných pohoří v Česku i v zahraničí, proto je součástí modulu odkaz na jejich webové stránky. Tam můžete vždy najít další podrobné informace včetně sněhových profilů.

Aplikace Záchranka

Může se ale stát, že se dostanete do situace, kdy i zmáčknutí jediného tlačítka bude pro vaši situaci nadlidským úkolem. Aplikace vám ale kryje záda i v takovém případě, a to díky její elektronické knize túr. Zde je nutná kapka úsilí před vaší cestou, kdy do aplikace zadáte plán vaší cesty včetně přibližného časového harmonogramu. Práce knihy túr nabírá rychlý spád, pokud do určité doby svůj úspěšně dokončený výlet v aplikaci nepotvrdíte. V takovém případě aplikace nejdříve sama kontaktuje vaše blízké a poté i horskou službu.

Nejlepším řešením je ale vždy předvídat možná rizika a podstupovat již preventivně takové kroky, aby k žádným krizovým situacím vůbec nedošlo. Pro takové účely má aplikace Záchranka také vlastní řešení – varovná upozornění a výstrahy na špatné počasí, při požárech, povodních, lavinách či jiných zdraví ohrožujících situacích ve vašem okolí. Žádné číhající nebezpečí by tak pro vás s aplikací nemělo být překvapením. Za pomoci „lokátoru“ můžete také najít nejbližší pohotovost nebo pohotovostní lékárnu. V aplikaci najdete i interaktivní návod, jak na první pomoc nebo rady, jak se zachovat při běžných zraněních.

Aplikaci Záchranka je možné využívat i v zahraničí – konkrétně na Slovensku, v Maďarsku a Rakousku a využívat ji mohou dokonce i neslyšící.

Aplikace Záchranka vám sice nezměří spálené kalorie ani počet vystoupaných pater, ale za to může vám nebo někomu blízkému zachránit život. K dnešnímu dni je počet uživatelů aplikace 2,4 milionu a každý den se uskuteční z aplikace na 120 volání o pomoc. Více o aplikaci si můžete poslechnout v podcastu Generali České pojišťovny Stačí málo s Filipem Maleňákem, zakladatelem aplikace Záchranka, či na webu zachrankaapp.cz.

Vyberte kategorii