V důsledku pandemie koronaviru čelí letecký průmysl největší krizi za dobu své existence. Potíže zaznamenávají nejen samotná letiště, ale také výrobci letadel. V roce 2019 zaznamenávalo toto odvětví expanzivní růst, v důsledku šíření nemoci Covid-19 a přijatých protiepidemických opatření, došlo v roce 2020 k poklesu téměř o 95%. Pražské letiště Václava Havla patří k nejpostiženějším v Evropě. Zatímco za rok 2019 odbavilo pražské letiště rekordních 17,8 miliónu pasažérů, za rok 2020 se jednalo o pouhých 3,66 miliónu cestujících. Dle čísel z letošního roku lze říci, že počet odbavených cestujících se oproti loňskému roku zvyšuje (červen 2020 - 38 316 vs. červen 2021 - 288 628), ale stále nedosahuje ani 10 % původního počtu odbavených pasažérů před pandemií. Situace je nadále nejistá a mnozí čelí obavám, že v důsledku šíření nových mutací může opět dojít k výrazným omezením cestování a potenciálním rušení letů.

K rušení letu však může dojít kdykoliv, a to ze zcela prozaičtějších důvodů, jako třeba nepříznivého počasí, stávky zaměstnanců či technické závady na letadle.

Ať už je důvod zrušení vašeho letu jakýkoliv, jistě se nebude jednat o příjemnou situaci. Nepanikařte, poradíme vám, jak se v dané situaci zachovat a na koho se obrátit. Vysvětlíme vám, na co máte nárok a představíme vám společnosti, které vám případně s vymáháním tohoto nároku pomohou.

1. Obraťte se na svého leteckého dopravce

V případě zrušení letu je nutné obrátit se na svého leteckého dopravce, a to i v případě, že letenka byla zakoupena prostřednictvím cestovní kanceláře. Můžete tak učinit rovnou na letišti, je však pravděpodobné, že budete muset vystát frontu, neboť stejný nápad bude mít několik dalších pasažérů z vašeho letu. Proto doporučujeme vyřídit vše telefonicky z pohodlí letištní kavárny. 

Ať už zvolíte jakýkoliv způsob, stůjte si za svým, ale buďte při jednání milí. Zvláště v případě, že ke zrušení letu došlo z důvodů, za které letecká společnost nenese odpovědnost, jako třeba špatné počasí nebo přítomnost sopečného popela v atmosféře. V takovém případě totiž nemáte právní nárok na žádnou kompenzaci, takže přátelské jednání se vám může jedině vyplatit. 

2. V případě, že let byl zrušen vinou letecké společnosti

Pokud byl vinou letecké společnosti let zrušen nebo zpožděn alespoň o 3 hodiny, máte dle Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004, kterým se stanovují společná pravidla náhrad a pomoci cestujícím v letecké dopravě v případě odepření nástupu na palubu, zrušení nebo významného zpoždění letů, dvě možnosti:

a. Přesměrování letu

V případě, že zvolíte tuto variantu, pak pro vás letecká společnost zajistí let do cílové destinace za srovnatelných přepravních podmínek, a to v nejbližším možném termínu. Jedná se o jakýkoliv let se stejnou leteckou společností. 

Pokud letíte s evropskými aerolinkami či z letiště na území EU a váš náhradní let odlétá později než váš původní let, máte rovněž právo na kompenzaci za občerstvení a jídlo adekvátní čekací době. Je-li náhradní let plánován alespoň na následující den po původním termínu odletu, máte také právo na kompenzaci nákladů za hotelové ubytování a transfer z letiště na hotel a zpět. Je však nutné, abyste si uchovali účtenky a nevyhledávali luxusní restaurace či hotely. Letecká společnost refunduje pouze přiměřené náklady.  

Rovněž máte nárok na finanční kompenzaci v případě, že ke zrušení letu došlo aniž byste o něm byli informováni alespoň:

a) dva týdny před plánovaným datem odletu, nebo

b) v termínu od dvou týdnů do sedmi dnů před termínem odletu, přičemž vám nebylo nabídnuto takové přesměrování, které by vám umožnilo odletět nejpozději dvě hodiny před plánovaným časem odletu a dosáhnout cílové destinace nejpozději čtyři hodiny po plánovaném čase příletu, nebo

c) v termínu kratším než sedm dní před termínem odletu, přičemž vám nebylo  nabídnuto přesměrování s odletem nejpozději hodinu před plánovaným časem odletu a příletem na místo určení nejpozději dvě hodiny po plánovaném čase příletu.

Pokud splňujete tuto podmínku, pak máte nárok na finanční odškodnění od 250 do 600 € za osobu, dle vzdálenosti vypočtené ortodromou mezi počátečním a koncovým letištěm vaší cesty bez ohledu na to, zda a kde během cesty přestupujete.

b. Vrácení pořizovací ceny letenky

Jestliže budete požadovat vrácení peněz, mějte na paměti, že letecká společnost vám již není povina poskytnout další asistenci. Vše již bude na vás. Vy sami si budete muset zamluvit jiný let do vaší cílové destinace.

Kromě vrácení pořizovací ceny letenky, máte stále právo na finanční kompenzaci tak, jak je uvedeno v bodě 1.

Ať už se rozhodnete pro vrácení peněz či přesměrování letu, uplatněte svůj nárok co nejdříve.

V České republice by měla pořizovací cena letenky proplacena do sedmi dnů od podání nároku. Ve složité pandemické situaci však vyplacení peněz trvá i více než měsíc. Pokud urgence u aerolinek nezabírají, není třeba se obracet přímo na soud, ale můžete využít služeb společností, které se touto problematikou zabývají, jako třeba Vašenároky.cz, Click2Claim, ClaimCloud, Zpožděno.cz, Právo pro všechny a další. V případě kladného vyřízení žádosti si např. společnost Vašenároky.cz účtuje 25 % z kompenzované částky + DPH. 

3. V případě, že let nebyl zrušen vinou letecké společnosti, nebo pokud jste propásli navazující let z důvodů zpoždění letu jiné letecké společnosti, obraťte se na poskytovatele svého cestovního pojištění

Jedná se o takové lety, které byly zrušeny v důsledku zásahu vyšší moci, tj. špatného počasí, stávky či teroristického útoku.

Jak je z tohoto kroku patrné, na sjednání kvalitního cestovního pojištění se nevyplatí šetřit. Pokud jste se proti zrušení letu nepojistili, nezoufejte, stále máte nárok na úhradu nákladů spojených s občerstvením, jídlem či ubytováním v době čekání.

Tak jako tak je vhodné si před odletem uložit číslo na svou pojišťovnu a v případě nouze se na ně obrátit o pomoc. Jistě vám rádi poradí, jak v dané situaci postupovat.

4. Buďte v klidu

Ať už se rozhodnete pro kterékoliv řešení, lamentování nad zrušeným letem vám nijak nepomůže. Prostě se uklidněte, podívejte se jaké máte možnosti a postupujte krok za krokem. S úsměvem vám půjde vše lépe a brzy budete zase na cestě.

02.10.2021

Aplikace Záchranka funguje také za hranicemi. V kterých státech ji můžete použít?

Na slovenských horách, v Maďarsku a v Rakousku dnes můžete využít služby aplikace Záchranka. Ani jazyk pro vás nemusí být překážkou. Po stisknutí tlačítka „nemohu mluvit“ se zobrazí rozcestník s devíti nejčastějšími závažnými zdravotními obtížemi. Z nabídky si vyberete ve svém jazyce a místní záchranných tým dostane informace přeložené. 

V Maďarsku, v Rakousku a na Slovensku funguje též lokátor či sdílení videa. Encyklopedii první pomoci můžete využívat bez ohledu na to, kde se právě nacházíte. Najděte si interaktivní návod nebo se podívejte, jak postupovat například v případě zvrtlého kotníku.

Vyberte kategorii