Doba na přečtení článku jsou 2 minuty

Jak postupovat, když vám zruší let

V důsledku pandemie koronaviru čelí letecký průmysl největší krizi za dobu své existence. Potíže zaznamenávají nejen samotná letiště, ale také výrobci letadel. V roce 2019 zaznamenávalo toto odvětví expanzivní růst, v důsledku šíření nemoci Covid-19 a přijatých protiepidemických opatření, došlo v roce 2020 k poklesu téměř o 95%. Pražské letiště Václava Havla patří k nejpostiženějším v Evropě. Zatímco za rok 2019 odbavilo pražské letiště rekordních 17,8 miliónu pasažérů, za rok 2020 se jednalo o pouhých 3,66 miliónu cestujících. Dle čísel z letošního roku lze říci, že počet odbavených cestujících se oproti loňskému roku zvyšuje (červen 2020 - 38 316 vs. červen 2021 - 288 628), ale stále nedosahuje ani 10 % původního počtu odbavených pasažérů před pandemií. Situace je nadále nejistá a mnozí čelí obavám, že v důsledku šíření nových mutací může opět dojít k výrazným omezením cestování a potenciálním rušení letů.

K rušení letu však může dojít kdykoliv, a to ze zcela prozaičtějších důvodů, jako třeba nepříznivého počasí, stávky zaměstnanců či technické závady na letadle.

Ať už je důvod zrušení vašeho letu jakýkoliv, jistě se nebude jednat o příjemnou situaci. Nepanikařte, poradíme vám, jak se v dané situaci zachovat a na koho se obrátit. Vysvětlíme vám, na co máte nárok a představíme vám společnosti, které vám případně s vymáháním tohoto nároku pomohou.

1. Obraťte se na svého leteckého dopravce

V případě zrušení letu je nutné obrátit se na svého leteckého dopravce, a to i v případě, že letenka byla zakoupena prostřednictvím cestovní kanceláře. Můžete tak učinit rovnou na letišti, je však pravděpodobné, že budete muset vystát frontu, neboť stejný nápad bude mít několik dalších pasažérů z vašeho letu. Proto doporučujeme vyřídit vše telefonicky z pohodlí letištní kavárny. 

Ať už zvolíte jakýkoliv způsob, stůjte si za svým, ale buďte při jednání milí. Zvláště v případě, že ke zrušení letu došlo z důvodů, za které letecká společnost nenese odpovědnost, jako třeba špatné počasí nebo přítomnost sopečného popela v atmosféře. V takovém případě totiž nemáte právní nárok na žádnou kompenzaci, takže přátelské jednání se vám může jedině vyplatit. 

2. V případě, že let byl zrušen vinou letecké společnosti

Pokud byl vinou letecké společnosti let zrušen nebo zpožděn alespoň o 3 hodiny, máte dle Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004, kterým se stanovují společná pravidla náhrad a pomoci cestujícím v letecké dopravě v případě odepření nástupu na palubu, zrušení nebo významného zpoždění letů, dvě možnosti:

a. Přesměrování letu

V případě, že zvolíte tuto variantu, pak pro vás letecká společnost zajistí let do cílové destinace za srovnatelných přepravních podmínek, a to v nejbližším možném termínu. Jedná se o jakýkoliv let se stejnou leteckou společností. 

Pokud letíte s evropskými aerolinkami či z letiště na území EU a váš náhradní let odlétá později než váš původní let, máte rovněž právo na kompenzaci za občerstvení a jídlo adekvátní čekací době. Je-li náhradní let plánován alespoň na následující den po původním termínu odletu, máte také právo na kompenzaci nákladů za hotelové ubytování a transfer z letiště na hotel a zpět. Je však nutné, abyste si uchovali účtenky a nevyhledávali luxusní restaurace či hotely. Letecká společnost refunduje pouze přiměřené náklady.  

Rovněž máte nárok na finanční kompenzaci v případě, že ke zrušení letu došlo aniž byste o něm byli informováni alespoň:

a) dva týdny před plánovaným datem odletu, nebo

b) v termínu od dvou týdnů do sedmi dnů před termínem odletu, přičemž vám nebylo nabídnuto takové přesměrování, které by vám umožnilo odletět nejpozději dvě hodiny před plánovaným časem odletu a dosáhnout cílové destinace nejpozději čtyři hodiny po plánovaném čase příletu, nebo

c) v termínu kratším než sedm dní před termínem odletu, přičemž vám nebylo  nabídnuto přesměrování s odletem nejpozději hodinu před plánovaným časem odletu a příletem na místo určení nejpozději dvě hodiny po plánovaném čase příletu.

Pokud splňujete tuto podmínku, pak máte nárok na finanční odškodnění od 250 do 600 € za osobu, dle vzdálenosti vypočtené ortodromou mezi počátečním a koncovým letištěm vaší cesty bez ohledu na to, zda a kde během cesty přestupujete.

b. Vrácení pořizovací ceny letenky

Jestliže budete požadovat vrácení peněz, mějte na paměti, že letecká společnost vám již není povina poskytnout další asistenci. Vše již bude na vás. Vy sami si budete muset zamluvit jiný let do vaší cílové destinace.

Kromě vrácení pořizovací ceny letenky, máte stále právo na finanční kompenzaci tak, jak je uvedeno v bodě 1.

Ať už se rozhodnete pro vrácení peněz či přesměrování letu, uplatněte svůj nárok co nejdříve.

V České republice by měla pořizovací cena letenky proplacena do sedmi dnů od podání nároku. Ve složité pandemické situaci však vyplacení peněz trvá i více než měsíc. Pokud urgence u aerolinek nezabírají, není třeba se obracet přímo na soud, ale můžete využít služeb společností, které se touto problematikou zabývají, jako třeba Vašenároky.cz, Click2Claim, ClaimCloud, Zpožděno.cz, Právo pro všechny a další. V případě kladného vyřízení žádosti si např. společnost Vašenároky.cz účtuje 25 % z kompenzované částky + DPH. 

3. V případě, že let nebyl zrušen vinou letecké společnosti, nebo pokud jste propásli navazující let z důvodů zpoždění letu jiné letecké společnosti, obraťte se na poskytovatele svého cestovního pojištění

Jedná se o takové lety, které byly zrušeny v důsledku zásahu vyšší moci, tj. špatného počasí, stávky či teroristického útoku.

Jak je z tohoto kroku patrné, na sjednání kvalitního cestovního pojištění se nevyplatí šetřit. Pokud jste se proti zrušení letu nepojistili, nezoufejte, stále máte nárok na úhradu nákladů spojených s občerstvením, jídlem či ubytováním v době čekání.

Tak jako tak je vhodné si před odletem uložit číslo na svou pojišťovnu a v případě nouze se na ně obrátit o pomoc. Jistě vám rádi poradí, jak v dané situaci postupovat.

4. Buďte v klidu

Ať už se rozhodnete pro kterékoliv řešení, lamentování nad zrušeným letem vám nijak nepomůže. Prostě se uklidněte, podívejte se jaké máte možnosti a postupujte krok za krokem. S úsměvem vám půjde vše lépe a brzy budete zase na cestě.

24.07.2024

Když počasí nepřeje cestování: Jak zůstat v klidu a užít si dovolenou

Plán B je základ

Při plánování dovolené je vždy dobré mít v záloze plán B. Navštivte místní muzea, galerie nebo historické památky. V přímořských destinacích bývají často zajímavá akvária nebo zábavní parky pod střechou. Když počasí nepřeje koupání, je ideální příležitost objevovat místní kulturu a zážitky.

Wellness a relaxace

Pokud vaše ubytování disponuje wellness centrem, je to skvělá příležitost k relaxaci. Masáže, sauny, bazény a vířivky vám pomohou zapomenout na venkovní nepohodu. Některé hotely nabízejí i organizované cvičení, jako je jóga nebo pilates, které mohou být příjemným zpestřením vašeho programu. A jestliže nebydlíte ve větším komplexu, podívejte se do chytré mapy, určitě najdete podobná zařízení v okolí.

Gastronomické zážitky

Špatné počasí může být skvělou příležitostí k objevování místní kuchyně. Zajděte do restaurace a ochutnejte speciality, které byste za slunečného počasí možná přehlédli. Navštivte místní trhy a nakupte suroviny pro vlastní kulinářské pokusy. Degustace vín nebo místních likérů také stojí za to vyzkoušet.

Vzhůru na nákupy

Využijte čas na prohlídku místních obchodů a tržišť. Můžete najít unikátní suvenýry a dárky, které vám připomenou vaši cestu. Pokud cestujete s rodinou, můžete využít zábavní centra, kina nebo jumping parky, které jsou skvělou zábavou pro děti i dospělé.

 

Nevydařené počasí

Trakaře mohou padat i na dovolené. Nově je pojištění nevydařeného počasí k balíčkům Standard a Exclusive v ceně cestovka.

Pojištění nevydařeného počasí

Pro ty, kteří nechtějí riskovat, je tu jedno praktické řešení: Cestovní pojištění nevydařeného počasí od Generali České pojišťovny. Toto pojištění je součástí balíčků Standard a Exclusive.

Pojištění se vztahuje na dva nebo více za sebou následujících deštivých dnů, během kterých byl meteorologicky naměřený objem srážek vyšší než 15 mm/m². Pojistné plnění činí 500 Kč za každý deštivý den, maximálně však do limitu pojistného plnění 3 000 Kč. To platí pro pojistné smlouvy s datem sjednání a zároveň pojistnou dobou v termínu 15. 6. – 31. 8. 2024.

A kde všude pojištění platí? V přímořských destinacích na pobřeží Středozemního moře a také v následujících zemích: Bulharsko, Černá Hora, Egypt, Francie, Gibraltar, Řecko, Chorvatsko, Malta, Maroko, Monako, Portugalsko, Rumunsko, Španělsko včetně Kanárských ostrovů a Baleárských ostrovů, Itálie, Tunisko, Turecko.

Generali Česká pojišťovna

Úsměvem proti trudomyslnosti

Ne vždy se dá počasí ovlivnit, ale je možné se na něj připravit. S pojištěním nevydařeného počasí od Generali České pojišťovny budete mít jistotu, že vám nepřízeň počasí nezničí dlouho plánovanou dovolenou. Navíc budete mít dostatek peněz na to, abyste si mohli volno užít jiným způsobem.

Přečtěte si

Jak na pojištění storna zájezdu? Váš kompletní průvodce

7 kroků – co dělat při ztrátě zavazadla a jak ho udržet v bezpečí

Skvělé dovolenkové tipy pro aktivní seniory

10 bezpečnostních tipů na dovolenou bez stresu, když cestujete sami

 

Poslechněte si podcast Stačí málo:

Lucie Kutrová: „Přestala jsem žít povrchně a nikdy jsem nebyla šťastnější.“

Maxim Habanec: „Kdo se chce uživit sportem, by měl být influencer.“

Kamila Paličková: „Lepší než jet po 150. do stejného hotelu, je odjet do africké rezervace a pomáhat s ochranou zvířat."

Lékařka asistenční služby: „Pacient musí vědět, co se bude dít, pak bude klidný a informovaný.“

Vyberte kategorii