Doba na přečtení článku jsou 3 minuty

Hotel, nebo pronajatý apartmán: co je pro vaši dovolenou to pravé?

Všichni si chceme vychutnat vzácný čas dovolené. V dnešní době nám rostoucí počet služeb nabízejících pronájem nemovitostí, jako jsou Airbnb nebo Interhome, rozšiřuje nabídku možností při výběru ubytování. V městském apartmánu nebo luxusní vile si budete připadat jako doma, a navíc to může vyjít levněji. Jindy však oceníte pohodlí hotelu, kde je vám neustále k dispozici recepční, pokojské vám pravidelně mění povlečení a každodenní úklid je samozřejmostí. Je pro vás tedy pronájem prázdninové nemovitosti to pravé, nebo se raději necháte hýčkat hotelovými službami? Přečtěte si našeho průvodce a zjistěte, jak budete trávit dovolenou příští rok.

Chcete žít jako místní?

Byty k pronájmu vám zprostředkují autentičtější zážitek z cestování, protože si vyzkoušíte, jak bydlí místní, a zakusíte jejich styl života. Musíte se však dobře připravit. Kde se ten elegantní apartmán a okázalá vila skutečně nacházejí? Asi jste nestáli o dovolenou v průmyslové čtvrti! S tím vám pomohou mapy Google nebo recenze hostů, kteří se v daném místě ubytovali před vámi. 

Hotel bude mít spíš umístění výhodné pro turisty, ale čím blíž centru města, tím bude dražší! Prozkoumejte čtvrť, kterou jste si vybrali, a zjistěte, kde jsou nejlepší obchody, restaurace a pamětihodnosti, které chcete navštívit. Podívejte se, jestli někde nenabízí prohlídku okolí s místním průvodcem – a pokud ovládáte alespoň základy místního jazyka, máte napůl vyhráno!

Máte itinerář nabitý aktivitami?

Po dlouhém a únavném dni vám možná hotel přijde jako ideální místo, kde si dát nohy nahoru a odpočívat. Dobře hodnocená restaurace, wellness nebo dokonce concierge, který hostu splní každé přání? To vše patří k luxusu, který si po celodenním chození po památkách zasloužíte. Toužíte-li po pohodlí, hledejte velké pokoje s širokými postelemi a zjistěte si, jestli si musíte připlácet za využití hotelových zařízení, jako je sauna nebo bazén.

Nemáte na rozhazování?

Máte-li omezený rozpočet, musíte se spokojit s menším počtem hvězdiček v záhlaví hotelu. Na trhu pronajímaných nemovitostí však za své peníze můžete dostat lepší hodnotu. Hledejte na stránkách renomovaných poskytovatelů a pečlivě čtěte recenze. Dejte si pozor na skryté poplatky a daně a máte-li pochyby, požádejte o detailní rozpis ceny pronájmu.

Pokud nechcete, aby se vám dovolená prodražila, nezapomeňte si před cestou sjednat dobré pojištění. Společnost Europ Assistance spolu s firmou Vrbo (dříve HomeAway) nabízí cestovní pojištění speciálně zaměřené na pronájem prázdninové nemovitosti. 

Cestujete s přáteli, dětmi nebo zvířaty?

Pronájmem domu či apartmánu rozhodně získáte více prostoru, soukromí a flexibility. Ale nesnažte se ušetřit za každou cenu. Najděte si ubytování dostatečně velké, aby se v něm všichni cítili pohodlně. Prostorná zahrada nebo balkón jsou dobrá prevence proti ponorkové nemoci, zvlášť je-li horké počasí. 

Chcete před vším utéct?

Někdy se chcete rozmazlit a dopřát si nejhezčí hotel, jaký najdete. Apartmán může připomínat domov se všemi starostmi a povinnostmi včetně uklízení a vaření, od kterých jste si chtěli odpočinout. Máte-li možnost, připlaťte si za pozdější odhlášení z hotelu, abyste si ráno mohli přispat!

26.09.2024

Odškodnění za zpoždění a zrušení letu - jaké jsou vaše možnosti a práva?

Letecká doprava patří k nejrychlejším a nejvyužívanějším způsobům dopravy, jak překonávat dlouhé vzdálenosti. Létání je hlavně pohodlné a pro mnohé patří také k neodmyslitelné součásti života. Přestože tato doprava patří mezi nejrychlejší, může vás často nepříjemně překvapit v podobě zpožděných či zrušených letů. Někteří lidé ani nevědí, že v takových případech mohou mít nárok na finanční kompenzaci.

Pokud se ocitnete v takové situaci, vědět, kdy a jak můžete získat odškodnění za zpožděný nebo zrušený let, vám může pomoci zmírnit stres a náklady, které takové situace způsobují. Po přečtení tohoto článku vám už bude jasné, jaká práva jako cestujícímu v rámci Evropské unie (ale i mimo ni) náleží a jak můžete využít své možnosti k získání kompenzace za zpoždění nebo zrušení letu.

Při cestách do zahraničí byste se také měli vždy ujistit, že máte cestovní pojištění, které vás kryje v případě nepředvídaných událostí.

S cestovním pojištěním od Generali se můžete cítit bezpečně. Nezaskočí vás s ním, ani když budete muset z určitých důvodů dovolenou zrušit, uhradíme vám spoluúčast v případě zapůjčení auta, kryjeme vás až do výše 100 000 000 Kč a samozřejmě spoustu dalších výhod. 

Co byste měli vědět

Zpoždění letu je nepříjemnou zkušeností pro každého cestujícího. Zpoždění se mohou objevit z různých důvodů, jako jsou nepříznivé povětrnostní podmínky, technické poruchy letadel nebo problémy s letovým provozem. Někdy se může jednat o nepředvídatelné okolnosti, jindy jsou důvodem nedostatky na straně leteckých společností. Bez ohledu na příčinu mají cestující určitá práva a letecké společnosti jsou v rámci legislativy povinny nabídnout cestujícím odškodnění za zpoždění letu, pokud jsou splněny určité podmínky.

Kdy máte nárok na odškodnění při zmeškaném a zrušeném letu?

Jako cestující máte právo na kompenzaci, které vám zaručuje evropská legislativa, konkrétně to vychází z nařízení Evropského parlamentu a Rady číslo 261/2004. Nárok na odškodnění máte v případě:

  • Pokud jste letěli letadlem evropské letecké společnosti a váš let začínal nebo končil na letišti v Evropské unii, Norsku, Islandu nebo Švýcarsku, máte nárok na finanční kompenzaci.

  • I když jste si zájezd zakoupili u cestovní kanceláře, která vám zabezpečila letenku, vaše právo na odškodnění zůstává nezměněno. V případě zrušení nebo zpoždění letu se obracíte přímo na leteckou společnost.

Kdy vám nárok na odškodnění za zpožděný a zrušený let nevzniká?

Výjimkou jsou v tomto případě mimořádné situace, které konkrétní letecká společnost neumí žádným způsobem ovlivnit.

Zde patří například:

  • prodlení letu z důvodu nepříznivého počasí,

  • nejistá politická a bezpečnostní situace v cílové nebo odletové destinaci, která může vyústit v občanské nepokoje a další komplikace při cestování,

  • zaměstnanci letiště vyhlásili stávku.

Kompenzace za zpožděný let

Kompenzace-za-zpoždění-a-zrušení-letu

Kompenzace za zpožděný let v podobě občerstvení a ubytování

V některých případech zpoždění letu máte nárok i na kompenzaci v podobě občerstvení od letecké společnosti. 

  • To platí, pokud je váš let zpožděn o více než 2 hodiny a vaše cílová destinace je vzdálena 1 500 km. 

  • Pokud je destinace vzdálená 3500 km a více, nárok na občerstvení vám v tomto případě vzniká, pokud letadlo zpožďuje 3 hodiny.

Nečekejte v tomto případě ale nějaké velké hody. Většinou je tato kompenzace v podobě voucheru, za který si můžete pořídit nějakou bagetu či jiné pečivo a popřípadě vodu.

Co se týká kompenzace za zpožděný let, kdy vám vzniká nárok na ubytování, toto platí pouze v případě, že se let zpozdí až tak výrazně, že je odlet odložen na následující den. V tomto případě máte nárok nejen na ubytování, ale také stravu a transfer z letiště na ubytování a zpět.

Finanční odškodnění v případě zpožděného letu

Pokud je váš let po příletu do cílové destinace zpožděn o více než 3 hodiny, máte nárok na odškodnění za zpoždění.

Výše odškodnění závisí na délce letu a může se pohybovat od 250 do 600 EUR.

Jak se určuje výše odškodnění?

  • 250 EUR pro lety do vzdálenosti 1 500 km (např. Praha-Paříž).

  • 400 EUR za lety v rámci EU nad 1 500 km a za lety mimo EU v rozmezí 1 500 až 3 500 km (např. Praha-Madrid).

  • 600 EUR pro všechny ostatní lety nad 3 500 km (Praha - Dubaj).

Kompenzace za zrušený let

shutterstock_1739662016.jpeg

Podobně jako v případě zpoždění letu, i zrušení letu je důvodem, kdy vám vzniká nárok na kompenzaci nebo odškodnění. Práva a podmínky jsou opět definovány nařízením (ES) č. 261/2004.

Pokud vás o zrušení letu informovali méně než 14 dní před plánovaným odletem a nebyly vám poskytnuty přiměřené alternativy, máte právo na kompenzaci.

Kdy nemáte nárok na kompenzaci v případě zrušeného letu?

  • Pokud je let zrušen více než 14 dní před plánovaným odletem a letecká společnost vám tuto skutečnost sdělí.

  • Pokud je let zrušen mezi 14 a 7 dny před odletem a letecká společnost vám nabídne alternativní let s odletem maximálně o 2 hodiny dříve a příletem nejpozději o 4 hodiny později.

  • V případě zrušení letu méně než 7 dní před odletem a souhlasíte-li s náhradním letem s odletem maximálně o 1 hodinu dříve a příletem nejpozději o 2 hodiny později.

Také v tomto případě platí, že v případě vzniklých nepředvídatelných mimořádných okolností, kvůli kterým muselo dojít ke zrušení letu a za které letecká společnost nenese vinu, vám letecká společnost nemusí kompenzaci vyplatit vůbec.

Finanční kompenzace v případě zrušení letu je stejná jako v případě zpoždění letu, to znamená:

  • do vzdálenosti 1 500 km je to 250 EUR.

  • v případě vzdálenosti nad 1 500 km do 3 500 km máte nárok na částku 400 EUR.

  • nad 3 500 km je výše odškodnění v případě zrušení léto až 600 EUR.

Jak postupovat v případě vymáhání finančního odškodnění v případě zpožděného nebo zrušeného letu?

  • Pro prokázání nároku na odškodnění si důkladně zdokumentujte celý průběh události (letenky, palubní lístky, potvrzení o zpoždění, fotografie z letiště).

  • Vyplňte oficiální formulář pro stížnosti, který vám poskytne letecká společnost a pošlete jej doporučeným dopisem dané letecké společnosti, ve kterém jasně uvedete, jakou kompenzaci požadujete a na základě jakého nařízení.

  • Pokud letecká společnost nevyplatí náhradu, máte možnost obrátit se na příslušný státní orgán nebo podat žalobu k soudu.

Pokud si nechcete vyřizovat kompenzaci sami, můžete se obrátit na specializované společnosti, které se zabývají vymáháním kompenzací za zrušené nebo opožděné lety. Tyto firmy vám zpravidla vezmou část kompenzace jako poplatek, ale mohou vám usnadnit celý proces, protože všechno vybaví za vás.

 

Vyberte kategorii