Doba na přečtení článku jsou 2 minuty

Jízda na kole v těhotenství: Je to bezpečné?

Jízda na kole není jen prostředkem, jak se dostat z bodu A do bodu B. Jedná se také o skvělý způsob jak si zlepšit kondici a upevnit zdraví. Ale co když jste těhotná? Je bezpečné pokračovat v jízdě na kole během těhotenství? V tomto článku se podrobněji podíváme na výhody či rizika a také vám poskytneme užitečné tipy, jak zajistit bezpečí vám i vašemu miminku.

Během těhotenství existuje řada aktivit, které byste neměla nebo dokonce nesmíte dělat. Jedná se převážně o extrémní sporty, míčové hry, jízdu na koni nebo třeba sjezdové lyžování. To jsou aktivity, u kterých hrozí pád a mohly by mít za následek poškození plodu. Běžně mezi ně řadíme i cyklistiku, ale nejde vyloženě o sport v těhotenství zakázaný. 

Povolení lékaře a mírné tempo

Chystáte-li se s bříškem nasednout na kolo, měla byste rozhodně dbát na doporučení svého ošetřujícího lékaře, brát v potaz vlastní fyzickou kondici a naslouchat svému tělu. Pokud vaše těhotenství není rizikové a nebylo vám doporučeno převážně odpočívat, může pro vás být cyklistika naopak velmi prospěšná. Mějte ně paměti, že s těhotenstvím ztrácíte řadu schopností, které jste měla před ním. I když jste byla zdatnou cyklistkou, neměla byste spoléhat na to, že ujedete stejné vzdálenosti a udržíte stejnou rychlost. Důležité je jezdit opatrně a mírným tempem. Doporučeno je jet a dýchat tak, abyste byla schopna vést konverzaci a u jízdy mluvit. Když začnete lapat po dechu, je čas zpomalit.

Kratší úseky na bezpečných cyklostezkách nebo doma

Snažte se vyhýbat náročnému či nebezpečnému terénu a vybírejte krátké trasy, které dobře znáte. Vyhnout byste se měla také mokrým kluzkým povrchům a vyjíždkám v dešti. Doporučeno je vyměnit horské kolo za silniční, protože je na něm menší riziko pádu. Pokud byste se však chtěla těmto rizikům vyhnout úplně, existuje dnes už řada interiérových řešení, jak si zajezdit v pohodlí a bezpečí domova. Rotopedy a cyklotrenažéry jsou navíc často vybaveny měřidly rychlosti a tepové frekvence, což vám pomůže provádět fyzickou aktivitu bezpečně. Ať už doma nebo venku, rozdělte aktivitu na kratší časové úseky a proložte je pauzami. Ideální doba je 20-30 minut aktivního pohybu, ale vše samozřejmě závisí na vaší kondici a stádiu těhotenství. 

Blahodárné účinky a vyplavené endorfiny

Pokud v těhotenství sportujete s mírou a dodržujete všechna doporučení, může vám konkrétně cyklistika pomoci zkrátit dobu porodu a připravit tělo na zvýšenou fyzickou zátěž. Při pravidelném pohybu se vám navíc do těla vyplavují endorfiny, neboli hormony štěstí, které pozitivně ovlivňují náladu a snižují stres, což může mít vliv i na vaše miminko. Sport také zlepšuje délku a kvalitu spánku a může vám pomoci s regulací přírůstku hmotnosti, obzvláště v raných fázích těhotenství. V třetím trimestru už může pohyb komplikovat velikost bříška, bolest zad a problémy s dýcháním, které jsou následkem rostoucí dělohy zasahující do bránice. Mírné a krátké cvičení či vyjížďka však může těmto problémům předcházet a pomoci je minimalizovat.

Tipy a doporučení na závěr:

  • vždy poslouchejte doporučení lékařů

  • přizpůsobte kolo svému stavu a horské kolo vyměňte za městské nebo dámské

  • upravte výšku řídítek tak, abyste se při jízdě nehrbila a používejte měkká široká sedla

  • na vyjížďky jezděte raději s doprovodem a blízko "civilizace"

  • nepřeceňujte své síly a mějte s sebou vždy pití a jídlo

  • vyhýbejte se nerovným povrchům a špatnému počasí 

  • jakmile vám začne být jízda na kole nepříjemná, zkuste hledat méně náročné alternativy pohybu jako je například těhotenská jóga

  • pro všechny případy si sjednejte úrazové pojištění

 

Může vás zajímat:

Přečtěte si více o úrazovém pojištění

Zajímají vás často kladené otázky k úrazovému pojištění?

12.01.2024
Doba na přečtení článku jsou 4 minuty

Chcete být na horách v bezpečí? Vyzkoušejte aplikaci Záchranka!

Aplikace Záchranka slouží k rychlému přivolání pomoci ať už se nacházíte na horách, uprostřed města, nebo třeba doma. Stačí pouze stisknout velké červené tlačítko na hlavní obrazovce. Díky tomu aplikace automaticky předvolí v telefonu linku 155 a na pozadí odešle zdravotnické záchranné službě informace o vaší poloze, signálu, kapacitě baterie a údaje, které jste vyplnili ve svém profilu. V případě, že byste nemohli mluvit, zmáčknete pouze tlačítko „nemohu mluvit“ a na obrazovce vyberete jednu z devíti nejčastějších situací, které dostanete na výběr. MUDr. Jana Kubalová ze záchranné služby Jihomoravského kraje dodává: „V krizové situaci např. při dopravní nehodě či úrazu v terénu si řada volajících nedokáže vybavit svou přesnou polohu. Stisknutí tlačítka je v těchto chvílích tím nejjednodušším krokem.“

Stisknutí nouzového tlačítka standardně přivolá zdravotnickou záchrannou službu. Pokud se ale nacházíte na horách nebo u vodní plochy, aplikace to sama rozpozná a automaticky kontaktuje navíc ještě i vodní nebo horské záchranáře. Horská služba má v aplikaci dokonce celý svůj modul, který je věnovaný prevenci a bezpečnosti na horách a zároveň v něm najdete tlačítko pro přímé kontaktování horské služby. Toto tlačítko se využívá v případě, že jste v horách v nesnázích, ale ne nutně v ohrožení života.

V aplikaci Záchranka nově najdete i rozšířený modul podrobné lavinové předpovědi pro horské oblasti v Česku, na Slovensku i v Rakousku. Podrobné informace zde najdete zobrazeny pomocí jednotných mezinárodních piktogramů a detailního popisu přímo od horské služby. V Česku je modul určen především uživatelům, kteří se pohybují v lavinových oblastech (např. skialpinistům), v zahraničí se ale s lavinami můžete setkat i na jinak volně přístupných místech, proto se může hodit i pro širokou veřejnost. Data, která v modulu naleznete, pocházejí přímo od lavinových preventistů příslušných pohoří v Česku i v zahraničí, proto je součástí modulu odkaz na jejich webové stránky. Tam můžete vždy najít další podrobné informace včetně sněhových profilů.

Aplikace Záchranka

Může se ale stát, že se dostanete do situace, kdy i zmáčknutí jediného tlačítka bude pro vaši situaci nadlidským úkolem. Aplikace vám ale kryje záda i v takovém případě, a to díky její elektronické knize túr. Zde je nutná kapka úsilí před vaší cestou, kdy do aplikace zadáte plán vaší cesty včetně přibližného časového harmonogramu. Práce knihy túr nabírá rychlý spád, pokud do určité doby svůj úspěšně dokončený výlet v aplikaci nepotvrdíte. V takovém případě aplikace nejdříve sama kontaktuje vaše blízké a poté i horskou službu.

Nejlepším řešením je ale vždy předvídat možná rizika a podstupovat již preventivně takové kroky, aby k žádným krizovým situacím vůbec nedošlo. Pro takové účely má aplikace Záchranka také vlastní řešení – varovná upozornění a výstrahy na špatné počasí, při požárech, povodních, lavinách či jiných zdraví ohrožujících situacích ve vašem okolí. Žádné číhající nebezpečí by tak pro vás s aplikací nemělo být překvapením. Za pomoci „lokátoru“ můžete také najít nejbližší pohotovost nebo pohotovostní lékárnu. V aplikaci najdete i interaktivní návod, jak na první pomoc nebo rady, jak se zachovat při běžných zraněních.

Aplikaci Záchranka je možné využívat i v zahraničí – konkrétně na Slovensku, v Maďarsku a Rakousku a využívat ji mohou dokonce i neslyšící.

Aplikace Záchranka vám sice nezměří spálené kalorie ani počet vystoupaných pater, ale za to může vám nebo někomu blízkému zachránit život. K dnešnímu dni je počet uživatelů aplikace 2,4 milionu a každý den se uskuteční z aplikace na 120 volání o pomoc. Více o aplikaci si můžete poslechnout v podcastu Generali České pojišťovny Stačí málo s Filipem Maleňákem, zakladatelem aplikace Záchranka, či na webu zachrankaapp.cz.

Vyberte kategorii