Nositelná elektronika, nebo-li wearables, jsou miniaturizovaná elektronická zařízení, navržená tak, aby se dala nosit přímo na těle. Díky nim můžeme získat lepší kontrolu nad svými životy a aktivně pečovat o své zdraví. Některé inovativní novinky nám pomáhají lépe chápat náš zdravotní stav a poskytují nám zajímavé podněty jak pečovat o svou fyzickou i duševní kondici i jak předcházet nemocem. Tato kategorie se dynamicky rozvíjí, a proto jsme se rozhodli vám některé z těchto technologií představit.

Pomocníci v každodenní péči o zdraví a celkovou pohodu

Kvalitní spánek, minimum stresu a pravidelný pohyb jsou základem pro dobrou fyzickou i duševní kondici. Dnešní doba na nás klade vysoké nároky, a tak nebývá někdy jednoduché tento jednoduchý recept dodržet. A právě tady nám může nositelná elektronika prokázat skvělou službu. Např. chytrý náramek Alta od Fitbit monitoruje spánek a poskytuje důležité osobní informace. Chytrý šperk Leaf Urban umí sledovat naši každodenní aktivitu, monitorovat spánek a pohlavní zdraví a dokonce upozornit na blížící se stres. Chytrý náramek Mio Slice neustále sleduje srdeční činnost a umí sestavit individualizovaný tréninkový plán, který odpovídá našemu tělesnému typu a věku.

Nositelné technologie pro preventivní péči

Prevence je vždy lepší než léčba, a proto byla i na poli wearables vyvinuta řada užitečných technologií. V prevenci rozvinutí kardiovaskulární onemocnění nám mohou velmi dobře posloužit hrudní pásy. Pomáhají sledovat srdeční tepovou frekvenci a je možné je propojit s vaším mobilním telefonem nebo třeba chytrými hodinkami. Firma Omron třeba nabízí širokou škálu tlakoměrů. Kůže je největším orgánem lidského těla, a proto je také nezbytné ji chránit. Zde může být nápomocna technologie UV Sense od L'Oreal. Díky malému UV senzoru, který můžete umístit téměř kamkoliv, získáte aktuální informace o intenzitě slunečního záření a informace o tom, které L'Oreal produkty poskytnou adekvátní ochranu pro váš typ pleti. Senzor zároveň monitoruje délku pobytu na slunci a hlídá, jestli nejste nadměrně vystaveni působení UV zářeni. Pomáhá vám tak snížit riziko vzniku rakoviny kůže či jiných kožních onemocnění.

Život s podlomeným zdravím

Výrobci technologií nezapomněli ani na pacienty, kteří trpí chronickým či dlouhodobým onemocněním. Např. diabetikům mohou usnadnit život chytré hodinky Ionic Fitbit, ve kterých je v rámci mobilní aplikace možné vkládat a sledovat údaje o hladině cukru v krvi. Pacienti s diabetem tak mohou lépe sledovat svůj zdravotní stav a hlídat svou životosprávu. Výrobci rovněž slibují, že brzy budou na trh uvedeny chytré hodinky, které budou schopny monitorovat hladinu cukru v krvi neinvazivní metodou. Tuto funkci by měly nabídnout např. chystané Apple Watch Series 7. Vynikajícím pomocníkem pro lidi po mrtvici je Rapeeal Smart Glove. Jedná se o chytrou rehabilitační rukavici, která pomáhá stimulovat a posilovat svaly na rukou a pomáhá tak obnovit jejich hybnost. 

Mnoho dalších technologií je stále ve vývoji, třeba iTBra, která slibuje, že pomůže odhalit první příznaky rakoviny prsu, nebo Cognition Kit, která nám pomůže lépe chápat zdravotní stav našeho mozku. 

Nositelná elektronika nám pomáhá se aktivně starat o své zdraví a být fit. 

 

19.10.2021

Prolomí vám hacker heslo do minuty? Zabezpečte si ho s našimi triky

Všichni víme, že bychom si měli udělat čas na vymýšlení bezpečných hesel – ale přestože víme, že to je důležité, máte tendenci odkládat to na později. Patří to, zkrátka, mezi věci jako jít si zaběhat nebo začít zdravě jíst.

Podle jedné studie se na téměř třetinu hesel, které si vytvořili zákazníci jednoho internetového knihkupectví, výzkumníkům podařilo přijít do minuty. Pouze na 0,8 % hesel se jim nepodařilo přijít vůbec, a to byla složitá hesla přes deset znaků dlouhá. Je jasné, že potřebujeme lepší hesla, ale pamatovat si dlouhé řady náhodných znaků není snadné. Je potřeba se vyzbrojit triky!

Prvním trikem je vytvořit si dobře zapamatovatelné heslo, které ale pro všechny ostatní bude vypadat jako náhodný shluk znaků. Nám se líbí následující metoda:

1. Začněte tím, že dáte dohromady větu, která se vám bude dobře pamatovat, o minimálně 10 slovech.

2. Napište si první písmeno každého slova.

3. Některá z písmen nahraďte čísly nebo symboly. Například místo „l“ dejte „1“ nebo „s“ nahraďte znakem „$“.

Takové heslo si samozřejmě zapamatovat nedokážete, ale nezoufejte – dáte ho dohromady pomocí původní věty. Abyste si udělali představu, nakolik je vaše heslo bezpečné, zadejte ho na howsecureismypassword.net.

Jestli máte hesel hodně, budete potřebovat ještě další pomoc. Naštěstí hodně prohlížečů, mimo jiné Safari a Chrome, umí vaše hesla bezpečně uložit spolu s weby, na kterých je používáte. Zadání hesla je pak otázkou jednoho klepnutí. Jestli si potřebujete zapamatovat hesla nejenom k webům, umí něco podobného i aplikace jako 1Password. Mnohé z těchto správců hesel, ať už jsou to aplikace nebo fungují v prohlížeči, vám také dokáží navrhovat nová hesla, i když nepůjdou zapamatovat tak dobře jako ta, která si vymyslíte sami. 

Když budete mít všechna hesla uložená v počítači nebo v telefonu, samozřejmě si toto zařízení musíte zabezpečit. To znamená zaprvé zamknout přístroj bezpečným heslem, například heslem sestaveným metodou věty. Pak si pokud možno pro větší bezpečnost a pohodlí nastavte odemykání pomocí otisků prstů nebo rozpoznání obličeje

Jinou možností je udělat, co doporučuje Norský odborník na bezpečnost Per Thorsheim: napište si hesla na papír. Přesně tak. Napsat si na papír složité heslo, zvlášť, když ho někam schováte, je bezpečnější než jednoduchá hesla, která si nikam nenapíšete.

Kéž by podobně jednoduché triky zabraly i na běhání a zdravou stravu.

Vyberte kategorii