Co dělat v případě, kdy na vás jdou mdloby a jak člověku v podobné situaci pomoci?

Během letních měsíců, kdy teploty stoupají závratnou rychlostí, se můžete více než kdy jindy setkat s případy, kdy člověka přepadnou mdloby.

V této situaci je důležité, aby byly nohy daného člověka ve svislé poloze, čímž se lépe prokrví jeho mozek.

Vhodnou prevencí je v těchto případech především pití dostatečného množství vody, nehladovět a dostatek odpočinku.

Opačně je tomu však v případě, kdy daného člověka vůbec neznáme a nevíme nic o příčinách jeho omdlení. Zvednutí noh do svislé polohy může mít v takovém případě přesně opačný účinek – danému člověku se ještě více přitíží.

V podobných situacích tedy zásadně doporučujeme, aby byly nohy zvedány jen tehdy, pokud víme, co může s daným člověkem být. V opačném případě doporučujeme zavolat záchranku a s člověkem dále nemanipulovat.

Jak poznat a co dělat v případě, že je se mnou „něco špatně“?

Mnohdy můžeme již sami vypozorovat, že je s námi něco špatně. V takových případech je důležitá včasná prevence, rozhodně tedy daná fakta neopomíjíme a nečekáme na to, zda to „odezní samo“.

Výrazně doporučujeme návštěvu kurzů první pomoci, které sice zřejmě nevyužijete pro sebe samotné, ale můžete minimálně rozpoznat první příčiny civilizačních chorob, jako je např. infarkt či mozková mrtvice.

Pokud je situace vážná, ale jste ještě schopni dalšího konání, zavolejte sami sobě záchranku. To můžete učinit např. pomocí aplikace „Záchranka“, kde co nejpřesněji vyplňte informace o vašem zdravotním stavu. Díky tomu velmi výrazně ulehčíte práci záchranářům, kteří snadněji získají všechny požadované informace v případě, kdy omdlíte.

 

21.03.2023

Jak se postarat o staršího příbuzného a nezapomenout přitom na sebe

Vytvořte si plán

Seznamy patří k nejjednodušším nástrojům, které vám pomohou udržet si o všem přehled a maximalizovat efektivitu. Sepište si, co váš příbuzný každý den potřebuje. Rychle tak zjistíte, s čím můžete snadno pomoct a co se dá jednoduše vyřešit. Jestli je pro vás například každodenní vaření složité, navařte několik jídel najednou, rozdělte je na porce a zamrazte. Váš příbuzný si pak snadno ohřeje jídlo kdykoliv bude potřebovat. 

Rozdělte si povinnosti

Je důležité znát hranice svých možností a nenakládat si na sebe příliš. Zvažte, jestli neobjednat placenou pomoc na domácí práce jako je uklízení, praní a žehlení prádla nebo údržba zahrady. Máte-li poblíž sourozence, jiné členy rodiny nebo přátele, můžete si péči rozdělit tak, že každý z vás bude v jiné dny vykonávat jiné úkoly, například vařit nebo uklízet. 

Pružná pracovní doba

Digitální technologie výrazně usnadňují práci na dálku a s rostoucí poptávkou po flexibilní práci se tomuto trendu začíná přizpůsobovat stále více zaměstnavatelů. Rozhodně stojí za to promluvit si s nadřízeným, jestli si můžete upravit pracovní hodiny nebo dny tak, abyste péči o příbuzného zvládli. 

Starejte se o sebe

Snažte se počítat s časem pro sebe a zařaďte ho do svého denního rozvrhu. Nastavte si třeba budík o pár minut dříve a čtěte si, běžte na rychlou procházku nebo věnujte deset minut meditaci, která vám zklidní mysl. Výborným pomocníkem v tom budou aplikace jako je například Headspace.

V neposlední řadě je vždy důležité mít před sebou něco, nač se můžete těšit, a proto si jednou za pár týdnů vyhraďte volný víkend a sejděte se s přáteli, vyrazte na výlet nebo na krátkou dovolenou.

Vyberte kategorii