Povzbuďte své zdraví s běžně dostupnými superpotravinami

Superpotraviny jsou v dnešní době mezi nadšenci zdravé stravy mimořádně oblíbené. Co ale vlastně znamenají? A kde je můžete najít? Jestli si myslíte, že jsou to pouze exotické, neznámé a předražené suroviny, jejichž jméno si ani nedokážete zapamatovat, mýlíte se. Za superpotraviny můžeme označit i spoustu běžně dostupných a v našich končinách dobře známých surovin, které by měl mít na talíři každý a to bez věkového rozdílů.

Co jsou to superpotraviny?

Superpotraviny jsou potraviny, které obsahují velké množství živin (často i málo kalorií) a mají ověřený přínos pro naše zdraví od snižování cholesterolu až po prevenci kardiovaskulárních chorob. Přinášíme vám několik příkladů těchto skvělých potravin a také pár jednoduchých způsobů, jak je začlenit do vašeho běžného stravování s jejich maximálním využitím. To se vyplatí v každém věku. 

 

Jak je zařadit do jídelníčku?

Pojďme začít snídaní - nastartujte si den se smoothie ze superpotravin a šálkem zeleného čaje. Borůvky, brokolice a červená řepa jsou pouze tři příklady z mnoha druhů ovoce a zeleniny, které se mezi superpotraviny řadí. Například jeden hrnek brokolice obsahuje více než 100 % doporučeného denního příjmu vitamínu C! Zelený čaj, který se dlouhé roky používá v čínské medicíně, je další superpotravinou s velkým přínosem pro zdraví. Dopřejte si šálek tohoto teplého nápoje plného povzbuzení nebo vyzkoušejte zelený čaj matcha. Ten obsahuje až 137 krát více antioxidantů než ten běžný.

 

Naši prarodiče věděli už dávno, co je dobré pro jejich zdraví. Na talíři měli často mák, včelí med, pohanku, oves, špaldu a ořechy - hlavně ty vlašské. Jestli chcete výživnou teplou snídani, dopřejte si ovesnou kaši s mletým mákem, který je plný vápníku. Dochuťte ji medem a ozdobte vlašskými ořechy, které jsou skvělé pro zdravý mozek a snižují cholesterol. Med přidávejte až na konci, abyste zbytečně teplem nezničili jeho protizánětlivé a antibakteriální účinky. Tady je důležitá jeho kvalita. Vybírejte med od ověřených českých včelařů a vyzkoušejte i super med - medovicový. Ten má výjimečné složení a antibakteriální vlastnosti. Využívá se například při léčení ran a mohl by se tak klasifikovat jako medicínský. Nezapomínejte ani na další superpotraviny z včelí produkce - například pyl. Samozřejmě pokud nejste alergičtí.

 

Až budete příště vařit oběd s rýží, vyzkoušejte ji nahradit špaldovými kroupami, které obsahují spoustu vlákniny a vitamínů A, B i E, nebo pohankou. Ta je bohatá na rutin a prospívá našim cévám.

 

Středomořská strava je známá tím, že je jedním z nejzdravějších způsobů stravování na světě. Proto vás asi nepřekvapí, že v ní najdete mnoho superpotravin. Začleňte její prvky do svého jídelníčku a vyzkoušejte olejnaté ryby (např. makrelu či sardinky), které se vyznačují vysokým obsahem vitamínu D a omega-3 mastných kyselin. Dochuťte své jídlo antibakteriálním, antivirovým a fungicidním česnekem bohatým na potřebné C, B6 a mangan.

 

Máme dobré zprávy i pro milovníky čokolády! Superpotravinami můžete obohatit své dezerty. Přidejte do nich kakao, nejlépe to nepražené, a zlepšete si náladu nebo podpořte své zdraví díky jeho antioxidačním vlastnostem. Ještě než se pustíte do čokoládového dortu, berte na vědomí, že se to týká pouze tmavé čokolády (alespoň 70%). Dopřát si můžete i pár kostiček po večeři. Tím zaženete chuť na sladké a uděláte něco pro své zdraví.

Kdo řekl, že zdravý životní styl musí být nudný a bez chuti?

01.12.2022

Devět snadných způsobů, jak mohou firmy snížit stres zaměstnanců

1. Dávejte svým zaměstnancům jasné cíle

Lidé jsou nejproduktivnější, když přesně vědí, co je cílem jejich práce. Absence jasného cíle vede zaměstnance k úzkosti a nejistotě ohledně vlastní pozice a úkolů, což v důsledku vyvolá stres. 

2. Naslouchejte

Je velmi důležité dbát na to, aby zaměstnanci nebyli zavaleni úkoly, které jsou nad jejich síly. Proto je povzbuzujte, aby se za vámi nebáli přijít, když toho mají moc, a naslouchejte jejich starostem a obavám.

2. Hledejte informace o pozitivním vlivu odpočinku na produktivitu a uveďte je do praxe

Mnozí z nás si myslí, že pracovat do úmoru zvyšuje produktivitu, ale se stoupající únavou výkonnost prudce klesá.

3. Zapomeňte na multitasking

Multitasking je další mýtus o produktivitě, který může člověka pořádně stresovat. Snaha dělat několik věcí najednou vede k roztříštěnosti myšlenek a neschopnosti pořádně se soustředit na jeden úkol. K velkým pokušitelům patří třeba poštovní servery, takže doporučte zaměstnancům, aby e-mailovou schránku kontrolovali jen párkrát denně. Do e-mailového podpisu si mohou přidat informaci, že v opravdu naléhavých případech jsou k zastižení na telefonu.

4. Zakažte e-maily mimo pracovní dobu

Nemůžete si pořádně odpočinout, když vám půlka mozku stále jede v pracovním režimu. Zajistěte, aby veškerá komunikace ve firmě probíhala jen v pracovní době.

5. Zaměřte se spíš na výsledky, než na odpracovanou dobu

Nejen že tím usnadníte zaměstnancům život, budou-li potřebovat odejít z práce o chvilku dříve nebo naopak přijít o něco později. Když jim projevíte důvěru, že své úkoly zvládnou splnit včas a dobře, budou pracovat s větším zápalem a bez stresu. 

K lepšímu pocitu zaměstnanců přispívá vědomí, že jejich práce má smysl – nejen po stránce efektivity a výnosnosti pro firmu, ale například i z hlediska ochrany přírody a životního prostředí obecně. Pokud jste to ještě neudělali, vytvořte na pracovišti podmínky k třídění odpadu – v dnešní době už by to měla být samozřejmost. Stále oblíbenější jsou i iniciativy na aktivní pomoc přírodě, např. víkendové firemní akce spojené s vysazováním stromů. 

6. Vytvořte příjemné pracovní prostředí

Vybledlé stěny a ostré světlo zářivek přispívají ke zvýšenému napětí a pocitu diskomfortu při práci. Udělejte z pracoviště místo, kam je radost chodit. Vhodně zvolené barvy, ergonomický nábytek a měkké osvětlení jsou základ. Pusťte dovnitř přírodu a rozmístěte v kancelářích živé rostliny. Je příjemné a osvěžující koukat do zeleně, rostliny navíc zvlhčují suchý vzduch a upravují klima v místnosti. Současným trendem jsou také zelené střechy – osazují se trávou a vhodnými rostlinami; vznikají tak místa, kde se zaměstnanci mohou nadýchat čerstvého vzduchu a osvěžit se. Zelené střechy navíc pěkně vypadají a pomáhají optimalizovat teplotu v budově během letních měsíců. Někde na nich zaměstnanci dokonce zakládají včelí úly.

7. Setkávejte se venku

Za pěkného počasí můžete uspořádat pracovní piknik nebo zasedání v parku. Je úžasné, co dokáže čerstvý vzduch, změna prostředí a možnost protáhnout se na sluníčku.

8. Nabídněte bezplatné nebo dotované předplatné meditačních aplikací

Budete-li využívání aplikace podporovat pravidelně, vaši zaměstnanci brzy pocítí dlouhodobý přínos meditace a začlení ji do svého každodenního programu.

9. Veďte příkladem

Nebudete-li sami praktikovat, co kážete, vaši zaměstnanci chování nejspíš nezmění. Jděte jim proto příkladem. Sami se tak lépe ubráníte stresu, a to je rozhodně plus!

 

Vyberte kategorii