15.03.2021

Závislost na sociálních sítích

Závislost na sociálních sítích je, spolu se závislostí na hrách, ta nejsnáze “chytitelná”. Pro děti jsou sociální sítě běžná součást života, komunikace s jejich kamarády i spolužáky. Netelefonují, neposílají si SMS. Chatují, sledují se na sociálních sítích, posílají si hlavové a video zprávy přes Instagram, mají skupiny na WhatsApp. Pro hraní her používají chatovací aplikace jako je Discord.

Sociální sítě jsou záměrně vytvořené tak, aby vyvolávaly nutkání se tam vracet. Zneužívají FOMO (Fear of missing out - strach z toho, že mi něco unikne) k tomu, aby uživatelé na sítí trávili co nejvíce času. Pro děti je to obzvlášť nebezpečné v tom, že oproti dospělým mají daleko více volného času a také je daleko více baví zkoušet nové věci a učit se nové věci.

Vnímejte kolik času děti tráví na sociálních sítích a chatovacích aplikacích. Také jaké používají - Facebook, Twitter, Instagram, TikTok, Messenger, WhatsApp, Clubhouse, Tellonym, Discord, YouTube a desítky dalších. 

Závislosti na sociálních sítích ale můžete propadnout i jako dospělí. Zkuste se zamyslet, jestli vaše nadměrné používání Facebooku není na škodu. A také, zda jste dobrým příkladem pro děti.

Autor: Daniel Dočekal
15.09.2022

Jak se vyhnout nejčastějším zraněním u začínajících běžců

Už jste také propadli kouzlu běhání? Tomu pocitu, kdy jste jen vy a krajina kolem. Myšlenky se odplaví, starosti zůstanou daleko za vámi. Dobíháte do cíle jako znovuzrození. Hladina endorfinů stoupla, jste nabití energií a máte chuť pustit se do práce.

Začátky byly možná těžké, ale překonali jste sami sebe a teď jste silnější a zdravější než kdykoliv před tím. Váš život získal nový rytmus a řád. Bylo by tedy opravdu nemilé, kdyby se objevilo zranění a s běháním by byl na nějakou dobu konec.

Myslíte si, že se vás to netýká, že přece neběháte v náročném terénu, máte skvělé boty, nezanedbáváte ani rozcvičování a stretching. Nenechte se však mýlit, v průběhu jednoho roku se totiž zraní až 80 % běžců. Při běhu totiž dochází k pravidelným nárazům, což je pro tělo velmi nepřirozené. Tyto nárazy zatěžují klouby a páteř, zvláště pokud je nášlap tvrdý, terén je nerovný, ale také v případě, že trpíte nadváhou. Svou roli hraje také nesprávná obuv či špatná běžecká technika.

Především nováčci mívají potíže dobře odhadnout své síly. Někdy netuší, jak s běháním správně začít. Riziko zranění si často neuvědomují, případně nevědí, jak jeho vzniku zabránit.

Emmie Kayová, hlavní trenérka běhání z organizace Start Running Stay Running, pro Generali uvedla: „Lidé podceňují dopad běhání na lidské tělo. Pokud jste nikdy neběhali, je pro tělo náročné vydržet takový nápor, kdy při každém dopadu na asfalt zažívá náraz o síle třikrát větší než je vaše tělesná hmotnost.” 

Pro ty, co s běháním začínají, i pro ty, kteří mají obavy z možného zranění, jsme připravili tohoto přehlédného grafického průvodce, který vás provede nejčastějšími běžeckými zraněními a poradí vám, jak se jim vyhnout nejen správným tréninkem, ale také vhodným vybavením. 

Pomůžeme vám udržet si tempo a zůstat fit, abyste mohli překonávat dál běžecké výzvy nebo si jen nadále užívat radosti z pohybu.

 

Generali_Running Injuries_Infographic_22.06.21.jpg

 

Autor: Emmie Harrison-West
Vyberte kategorii