Doba na přečtení článku jsou 3 minuty

Dost bylo limonád: Naučte své děti pít vodu

Často se setkáváme s tím, že děti nechtějí pít čistou vodu. Bohužel na vině bývají rodiče. Někteří v rámci pitného režimu nabízejí svým dětem už od batolecího věku slazené nápoje. Čím častěji děti slazené nápoje pijí, tím rychleji si na ně navyknou a začnou vodu odmítat. Pro zdraví a hydrataci je však pití vody zásadní. Slazené nápoje totiž kromě cukru obsahují i další látky, jako barviva a konzervanty, které mohou mít z dlouhodobého hlediska negativní vliv na jejich zdraví. Jako problematická se jeví zvláště modrá a červená barviva, která mohou způsobovat hyperaktivitu nebo i závažnější problémy. Abychom vám pomohli naučit děti vodu opět pít, připravili jsme pro vás pár jednoduchých tipů. Vyzkoušejte je a uvidíte, že vaše děti přijdou vodě brzy na chuť!

 

10 tipů jak naučit děti pít vodu

1. Postavte sklenici vody vedle postele, kde dítě spí. Až budete svou ratolest ráno budit, dejte mu trochu napít. Tím hned po ránu nastartujete jeho zdravý pitný režim.

2. Udělejte z vody atraktivní módní doplněk. Kupte ekologickou, znovu použitelnou láhev, kterou si dítě může ozdobit samolepkami, třpytkami apod., aby se mu líbila. 

3. Udělejte z pití zábavu. Malé děti potěší víčka s různými druhy pítek. Holčičky často rády popíjejí z malých hrníčků a rády si hrají na čajové dýchánky, které se tak mohou stát zábavnou záminkou pro pití vody. Také pro větší děti lze najít zábavnější způsob pití. V současné době můžete vybírat z široké škály znovu použitelných brček z bambusu, slámy či nerezu.

4. Podstatná je také domácí nabídka nápojů. Když má dítě možnost volit mezi sladkou limonádou a čistou vodou, je vysoce pravděpodobné, že sáhne po nezdravé variantě. Proto omezte nákupy perlivých slazených limonád, levných džusů i sirupů.

5. Zapojte děti do samotné přípravy nápoje. Seznamte je s různými bylinkami, ovocem i zeleninou a nechte je vytvářet různé koktejly. 

6. Zakázané nejsou ani bublinky, pokud jde o čistou vodu. Zapomeňte však na zbytečné a neekologické kupování balených vod a raději investujte do výrobníku sody (např. SodaStream), díky kterému si perlivou vodu snadno připraví i starší děti.  

7. Sklenici vody zatraktivní také pár kostek ledu, děti led totiž milují. Údajně si pochvalují zvuk, který při pití dělá. Mějte proto v mrazáku vždy dostatečnou zásobu. Pokud se bojíte, že pak bude voda příliš studená, vodu přihřejte a led ji pak ochladí na vhodnou teplotu.

8. Pitný režim můžete dítěti zpestřit i neslazeným čajem, stoprocentním džusem či mlékem. Nechte však dítě vždy pít jen jednu z variant. Dokud dítě nedopije skleničku, kterou má rozpitou, jiné pití nedostane. 

9. Neutrácejte zbytečně za balené vody v domnění, že dětem dopřáváte něco lepšího. Kvalita pitné vody v České republice patří k nejvyšším v Evropě, takže stačí otočit kohoutkem a tu nejlepší vodu máte kdykoliv po ruce. A ke všemu ještě šetříte přírodu. 

10. Závěrem chceme připomenout, že příklady táhnou. Proto budete-li vodu pít pravidelně sami, dítě vás bude následovat.

 

05.06.2025

Alzheimer mění vztahy. Jak se zachovat eticky?

Péče o člověka s Alzheimerem často začíná nenápadně. Možná se vám poprvé něco nezdá, když blízký začne zapomínat, co říkal před chvílí. Postupně se ale drobné epizody mění v neustálou nejistotu, ztrátu orientace, změny chování, někdy i agresi.

Lidé, kteří se rozhodnou pečovat doma o svoji blízkou osobu, se ocitají v roli ošetřovatele, psychologa, navigátora a občas i vyjednavače. Děti se mění v rodiče svých rodičů. Přestože svou roli přijali z lásky anebo si v minulosti s dotyčným prožili trauma, často čelí hlubokému vyčerpání, nedostatku podpory a pochybnostem, jestli to zvládají „dost dobře“.

Etické otázky pak přicházejí nečekaně. Mám mu ještě dovolit řídit auto? Jak moc ho mohu kontrolovat, aniž bych narušila jeho důstojnost? Kdo má rozhodovat o léčbě, když sám nechce nebo nemůže?

Od zapomínání k závislosti

Alzheimerova choroba se obvykle dělí do tří hlavních stádií. V rané fázi se objevuje zapomínání, nejistota v prostoru, ztráta zájmu o složitější úkoly. Člověk je ještě většinou soběstačný, ale uvědomuje si změny a může pociťovat úzkost nebo frustraci.

Ve středním stádiu dochází k výraznějšímu narušení paměti, přibývá bloudění, změny chování, někdy paranoia nebo agrese. V této fázi je už potřeba každodenní pomoc. Pokročilé stádium znamená úplnou závislost. Za nemocného je už potřeba rozhodovat třeba o umělé výživě nebo hospitalizaci.

 

Pět kroků pro pečující

  1. Získejte informace: Seznamte se s průběhem nemoci.
  2. Plánujte dopředu: Zajistěte právní a finanční záležitosti.
  3. Vytvořte rutinu: Pomáhá stabilizovat denní režim.
  4. Hledejte podporu: Využijte podpůrné skupiny a služby.
  5. Pečujte o sebe: Nezapomínejte na vlastní zdraví a odpočinek.

Co řeší každý pečující

Jednou z prvních výzev je samotné sdělení diagnózy. Řada pacientů si změny uvědomuje, ale slyšet nahlas „máte demenci“ je devastující. Mnozí odborníci proto dnes volí jemnější slovník a mluví například o neurokognitivní poruše. Ať už ale použijete jakýkoli výraz, vždy je důležité pacienta informovat a být konkrétní, citlivý či dát prostor pro otázky. A dát prostor i tichu.

Druhá zásadní oblast se týká rovnováhy. Kdy je ještě v pořádku nechat člověka rozhodovat sám a kdy už hrozí reálné nebezpečí? Typickým příkladem je řízení auta. Někteří lidé s mírnou demencí jsou schopní řídit bezpečně, jiní už ne. Namísto zákazů odborníci doporučují dohodnout si předem, jaké signály povedou k ukončení řízení. Stejné dilema nastává i u správy financí, chození ven bez doprovodu nebo rozhodování o vlastní léčbě.

Třetí téma, které vstupuje do hry velmi záhy, je informovaný souhlas. Ve chvíli, kdy nemoc postupuje, se snižuje schopnost pacienta chápat složité informace a nést odpovědnost za svá rozhodnutí. Nikdo to nechce řešit dopředu. Ale právě tehdy, kdy je nemocný ještě při smyslech, je čas rozhodnout, kdo za něj bude mluvit, až to sám nezvládne. Kromě plné moci je vhodné sepsat si dopředu, jak mají příbuzní postupovat v případě pokročilého stádia. Například, kdy má smysl nemocného převézt do nemocnice nebo jestli podávat umělou výživu sondou.

Do péče vstupují i moderní technologie. Chytré hodinky, domácí senzory, kamery, automatické připomínky léků. To vše může být pomocníkem. Ale jen tehdy, když je pacientovi vysvětleno, co která technologie sleduje a proč. Každý má právo vědět, co se s ním děje, i když má demenci.

Generali penzijní společnost

Jak to vysvětlit dětem

Děti vnímají změny velmi citlivě, i když jim dospělí nic neřeknou. Pokud dítě vyrůstá v domácnosti, kde se jeden z prarodičů chová „divně“, začne si brzy klást otázky. Malému dítěti můžeme říct, že babička má nemoc, kvůli které občas zapomíná nebo říká zvláštní věci. Důležité je ujistit ho, že za to nikdo nemůže a že ho babička má pořád ráda, i když už si třeba nepamatuje jeho jméno.

U starších dětí je vhodné vysvětlit i biologii, že mozek je jako mapa, kde některé cesty zhasly. Dospívající lze zapojit i prakticky. Třeba pomáhat s péčí, prohlížet staré fotografie, tvořit playlist oblíbených písní nemocného. Společný čas pomáhá udržet vztah i tam, kde slova už nestačí.

Péče o blízkého s Alzheimerovou chorobou není jen o praktičnosti. Zasahuje do emocí všech členů rodiny. Děti cítí zmatek a smutek, dospělí bojují s vyčerpáním, se strachem z budoucnosti, ale i s láskou či morální povinností. Je důležité si připustit, že péče není selhání, ale forma odvahy. A že plánování, ať už právní, zdravotní i lidské, není rezignací, ale projevem úcty k životu i důstojnosti nemocného.

 

Generali penzijní společnost se dlouhodobě zaměřuje na to, aby lidé mohli prožít důstojné a zdravé stáří. Proto se stala partnerem vědeckého institutu INDRC, který se věnuje výzkumu lidského mozku s využitím strojového učení a umělé inteligence s cílem pomoci včasně detekovat neurodegenerativní onemocnění, včetně Alzheimerovy choroby. Společným cílem této spolupráce je zvýšit povědomí o prevenci, moderních diagnostických metodách a nových léčebných postupech.

Vyberte kategorii